Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Anish Giri brengt Caro-Kann op het bord
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Anish Giri brengt Caro-Kann op het bord Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tweede spreker van het tiende Zomervarianten Ontdekkingstoernooi was Anish Giri. Onder grote belangstelling deed de jonge grootmeester zijn verhaal uit de doeken.

Anish en zijn toehoorders
Anish en zijn toehoorders

Anish bracht een variant van de Caro-Kann op het bord. In deze variant komen meestal tegengestelde rokades op het bord, het geen een wederzijdse pionnenstorm oplevert, en dus spannende partijen.

wit is aan zet


Een uitgebreid verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

21-07-2009 01:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er is niets mis mee om Anish Giri op te laten treden, er was een grote opkomst. Echter de belangstelling van het gemiddelde lid begon al snel te dalen. Alsof er een theorieboek wordt voorgelezen, vertelde een aantal aanwezigen.
Jammer, maar in een zomerschaakavond, moet men er rekening mee houden dat de doorsnee clubspeler nauwelijks bekend is met de Caro-Kann of enige andere hoofdvariant in wat voor opening dan ook.
Je moet een beetje pedagogisch onderlegd zijn om op zo'n maandagavond iets uit te kunnen leggen.
Ted Barendse en Kees v/d Meer kunnen dat, ieder op hun eigen manier.
Nu ook nog iets positiefs: Leo Zuijdgeest begon met zwart met een loper op d7. Eerst je loper afruilen op d3, en daarna dankzij het loperpaar de witte stelling ruineren.
Er was ook nog hoog bezoek: de vroegere Rector van de TU-Delft, en ex-voorzitter van Volmac-Rotterdam, Herman van Bekkum.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 21-07-2009 at 02:32.

21-07-2009 02:18 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Nu ook nog iets positiefs: Leo Zuijdgeest begon met zwart met een loper op d7. Eerst je loper afruilen op d3, en daarna dankzij het loperpaar de witte stelling ruineren.


Maar dan zonder paard op d7, of dat stond dan weer op b8? Met een stuk meer verlies je die stelling niet snel nee. Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-07-2009 05:40 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Je moet een beetje pedagogisch onderlegd zijn om op zo'n maandagavond iets uit te kunnen leggen.


Mee eens, maar toch vond ik dat Anish het goed deed. Zelf was ik op mijn veertiende in ieder geval niet zo'n held met het geven van spreekbeurten.

Nog iets anders positiefs: ik boekte mijn eerste overwinning op een clubavond van 2009 Draaiend hoofd

21-07-2009 08:20 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Erg leuk om Anish kort iets te horen vertellen! Dat het niet het elan had van een presentatie door iemand die al jaren presentaties geeft lijkt me logisch als een rusje van 14 een groep hollandse volwassen schakers toe spreekt. Ach, in streven naar perfectie mag je best kritisch zijn.

Ik zie in de agenda dat er voor 10 augustus nog een presentator wordt gezocht Arend: een interessante opening, interessante wendingen tijdens partijen tegen bekende nederlandse/buitenelandse schakers, af en toe een licht ironische opmerking tijdens het verhaal...lijkt het je wat?Glimlach

21-07-2009 18:24 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik dacht dat Ted het gisteren rond had?
Zo niet, dan kan ik weleens kijken of ik nog een spectaculair variantje kan vindenGlimlach

21-07-2009 20:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam wat te negatief over, begrijp ik.
Ik heb eigenlijk alleen opgeschreven wat ik achterin de zaal gehoord heb. Daar zaten toevallig veel spelers uit de C-groep. Voor deze spelers ging het te snel, die konden hem op het bord niet volgen. Achterin de zaal was hij ook nog eens slecht te verstaan, want een luide stem heeft hij niet. Ikzelf vond dat ie het goed deed.

__________________
Mopper

21-07-2009 22:22 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een aantal van die spelers schaakten ook gewoon hun partijtje door, incl. soms zelf wat kreten omtrent de gevolgen van hun zetten. Dan mag je van mij niet echt zeuren over de kwaliteit van de les...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-07-2009 01:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller