Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2008-2009 » Interne competitie (V10): Zwarte dag voor de zwartspelers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V10): Zwarte dag voor de zwartspelers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tiende dag van de interne competitie bracht weinig goeds voor de zwartspelers. Van de 21 partijen werden er liefst 14 gewonnen door de witten. De zwarten konden slechts 2 overwinningen noteren. Daarbij zat dan wel een overwinning van de koploper: Ted Barendse versloeg met zwart Henrik Tamerus. Joram op den Kelder liet, in een volgens de beide spelers verre van vlekkeloze partij, een halfje liggen tegen Kees van der Meer.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Henrik Tamerus-Ted Barendse0-1
2Joram op den Kelder-Keer van der Meer½-½
3Gert Legemaat-Pieter Buzing1-0
4Hora Vlam-Theo Rekveldt1-0
5Bob Voogt-Jan Pieter Vos½-½
6Roland ten Have-Simon Broos1-0
7Kim Meulenbroek-Dolf Beltz1-0


In de B-groep deden Frans Palm en Willem-Jan van den Broek goede zaken. Zij versloegen respectievelijk Jolle Lont en Nancy Kirana. Uiteraard deden ze dat met de witte stukken. Het enige halfje aan de zwarte zijde werd in deze groep behaald door René Poots, die stand hield tegen Coen Leentvaar.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Frans Palm-Jolle Lont1-0
2Willem-Jan van den Broek-Nancy Kirana1-0
3Jan-Pieter de Vries-Kees Korving1-0
4Martin Verolme-Rob Smits1-0
5Simon Dirkse-Olivier Marincic1-0
6René Poots-Coen Leentvaar½-½
7René Torenstra-Lito van Reede1-0


In de kop van de C-groep versloeg Kees Venema met wit Jordy Krempel. Ook Edgar Huisman en Rob Scherpenisse deden goede zaken met hun overwinningen. Debutant Thomas de Groen kwam tegen Sofya Blanter goed uit de opening, maar kon dat voordeel helaas niet vasthouden. Sofya won in het middenspel materiaal en liet de winst toen niet meer glippen.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Kees Venema-Jordy Krempel1-0
2Edgar Huisman-Frans Smit1-0
3Rob Scherpenisse-Herman Zonderland1-0
4Albert Kemeling-Jan Swart1-0
5Thomas de Groen-Sofya Blanter0-1
6Steven van der Weele-Bert Zwemstra½-½
7Jan Torenstra-Leo Zuijdgeest½-½

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-05-2009 23:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op den Kelder koos een interessante voortzetting in de opening. Hij leek een koningsaanval voor te bereiden en incasseerde vervolgens ... een pion op de damevleugel, en stelde die ook nog zeker.
Daardoor had ik meer materiaal op de koningsvleugel en kon ik aanvallen, door een stukoffer voor enkele pionnen.
Op den Kelder neutraliseerde dat weer door een kwaliteitsoffer.
Uiteindelijk bleek een herhaling van zetten voor beide partijen de goede optie.
Teveel fouten? Tsja... Op den Kelder speelt een goede partij, en als je diverse interessante zetten hebt is de keuze wel eens moeilijk. Geen blunders ditmaal.
Een lekkere partij, ongeveer zoals een foebalwedstrijd die in 3-3 is geeindigd een beter gevoel geeft en een gunstiger pers krijgt dan een die in 0-0 eindigt.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 12-05-2009 at 08:35.

12-05-2009 08:30 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn zwartpartij tegen Henrik Tamerus was ik vlak na de opening door experimenteel spel in grote positionele problemen gekomen.

Maar zoals zo vaak: in goede stellingen moet je soms bijzondere zetten doen om dat voordeel vast te houden of uit te breiden. En als je die niet speelt krijgt de tegenstander (in dit geval ik dus) de kans om het weer gelijk te trekken.

Een ongeveer gelijkstaande stelling speelde daarna (met wat meer tijd op de klok ) wat makkelijker voor mij, en uiteindelijk brachten twee vrijpionnen het volle punt binnen. Ontsnapt heet dat!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

12-05-2009 08:54 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een interessante partij tegen Bob Voogt liet ik een extra halfje liggen. Wat fragmentjes:



Ik kwam in de gelegenheid een aanbeveling van Morozevich (de Chigorin-expert bij uitstek) op het bord te brengen: de geďsoleerde dubbelpion. Het idee is dat deze de centrumpionnen bestrijkt en dat zwart met de koningsvleugel (en onder omstandigheden ook de damevleugel) kan gaan stormen. Ik heb er mijn twijfels bij, maar ik besloot het te proberen: in de Chigorin moet je alle openingsregels aan je laars lappen.

Ik liep waarschijnlijk iets te hard van stapel: Er volgde 10. ... Pf5 11.h3?! (11.Db3 en wit staat beter; ik wilde de tent offeren voor een aanval maar genoeg zal het niet zijn) 11. ... h5! 12.Tc1 Th6 13.Kh1?! Df6 14.Ph2 Lxe2 15.Dxe2


Nu volgde 15. ... Kf8 16.Df3 De6 17.Tfd1?! g5. Allemaal optimistisch en oppervlakkig spel, maar het stond wel garant voor en interessante pot. Het staat ongeveer gelijk, maar met 18.e4? gaf Bob een pion weg.

Vervolgens begon ik te zwijnen in het eindspel. De meest schrijnende fragmenten zijn:


Ik speelde hier 36. ... Tb2, waarom ik 36. ... Tee2 niet speelde (terwijl ik het wel had berekend) weet ik niet.


En hier was 47. ... Tf4+ wel zo praktisch geweest, het gespeelde 47. ... Tb3+ maakte het me nog erg moeilijk.


Na twee koningsrondjes naar de b-pion besloot ik nu tot 80. ... Tf1 81.Txb2 Kxg4 maar dit kon ik uiteraard niet winnen, zodat op zet 107 de vrede werd getekend.

Ik had al een eindspelboek uit de kast gehaald om weer eens te bekijken omdat mijn techniek de laatste tijd wel vaker hapert, de noodzaak ervan werd me gisteren weer eens hard duidelijk!

12-05-2009 09:15 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is een beetje laat. Ik weet het, maar het was niet alleen een zwarte dag voor de zwartspelers. Maar ook een witte dag voor DSC. Want Jeanette is terug na een ongelukkig ongeluk. Moest ze gelijk de fratsen aanhoren van de barman van dienst. Ik noem geen naam, maar deze FC-DenHaag supporter beschikt over een repertoire van flauwekulligheden die mijn verbeelding overtreft. Glimlach

__________________
Mopper

14-05-2009 01:49 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

RE: Interne competitie (V10): Zwarte dag voor de zwartspelers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Het enige halfje aan de zwarte zijde werd in deze groep behaald door René Poots, die stand hield tegen Coen Leentvaar.




Stand houden? Stand houden? Misschien was het wel andersom!
Helaas was Coen erg aangedaan door droeve familie-omstandigheden. De partij ging bloedeloos gelijk op en eindigde zonder ooit tot leven gekomen te zijn in een bijna gespiegelde stand in remise. Met Coen in normale doen heb ik het, denk ik, moeilijk. Dus ik had een beetje geluk. Maar van standhouden was geen sprake.

15-05-2009 12:17 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Het is een beetje laat. Ik weet het, maar het was niet alleen een zwarte dag voor de zwartspelers. Maar ook een witte dag voor DSC. Want Jeanette is terug na een ongelukkig ongeluk. Moest ze gelijk de fratsen aanhoren van de barman van dienst. Ik noem geen naam, maar deze FC-DenHaag supporter beschikt over een repertoire van flauwekulligheden die mijn verbeelding overtreft. Glimlach


Helaas overtreft de werkelijkheid altijd de verbeelding. Ik moet toegeven, bij Richard is het toch even schrikken af en toe.

15-05-2009 12:26 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller