Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC3 wint met maar liefst 7-1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 wint met maar liefst 7-1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het mooie seizoen is voortgezet met een fantastische 7-1 overwinning. Messemaker 2 was het slachtoffer.

De wedstrijd verliep redelijk voorspoedig voor het derde. Het enige zorgenkind was in het begin van de wedstrijd het eerste bord, waar Arno Wiersma meer dan belabberd uit de opening kwam. Op de overige borden waren hier en daar wat plusjes te bespeuren.

Naarmate de wedstrijd vorderde werd het beeld voor DSC3 steeds rooskleuriger. Op een aantal borden stond DSC duidelijk beter, en echt grote problemen waren er niet meer. De eerste uitslag die genoteerd kon worden was een remise bij Pieter Buzing. Pieter was in een eindspel beland waarin hij wellicht ietsje beter stond, maar remise leek een logische uitslag.

Tegen de tijdcontrole kwamen de eerste punten binnen. Naomi Snikkers had met haar tegenstander een theoretische discussie uitgevochten, waarin haar tegenstander op een gegeven moment de draad kwijt raakte. Er werd een toren van de Goudse speler opgesloten, hetgeen Naomi uiteindelijk een vol stuk opleverde. Hoewel Naomi niet veel tijd meer had, wist ze de resterende stelling vlot in winst om te zetten.

Even later won ook Bart Meulemans op het laatste bord. Zijn tegenstander had een lastige stelling gehad en was in tijdnood gekomen. Hij had de problemen overwonnen, maar was net niet meer op tijd om zijn 40e zet uit te voeren...

René van Alfen had in een partij met tegengestelde rokades een stuk gewonnen, maar zijn tegenstander had ter compensatie een dame in de witte koningsstelling staan, en dat was afdoende voor remise.

Toen even later ook Henrik Tamerus won begon zich een grote zege af te tekenen. Henrik had lange tijd een pionnetje minder, maar compensatie in de vorm van aanval. In dat soort stellingen hoef je Henrik maar een halve kans te geven. Toen hij zo'n kans kreeg leverde dat beslissend voordeel op.

Met een 4-1 tussenstand was het eerste matchpunt binnen. De tijdnoodfase was ook door alle overgebleven spelers overleefd. Van de 3 borden die nu nog over waren stond geen van de spelers minder. Seth van der Vegt had op bord 4 in een open partij twee lichte stukken tegen een toren. Het enige probleem leek zijn niet erg beschermde koning. Ted Barendse was op bord 2 lekker uit de opening gekomen, en was druk bezig de zwarte koning op te jagen. En op bord 1 was Arno niet alleen de opening heelhuids doorgekomen, maar had hij in zijn tegenstanders tijdnoodfase een pionnetje meegepakt en afgeruild naar een eindspel waarin beide spelers + hadden.

Van deze drie was Seth de eerste die klaar was. Hij had zijn kleine kwaliteit ingeruild voor een paar pionnen, en daarna zijn tegenstander opgebracht. Daarna volgde Ted, die met dame en loper zijn tegenstanders koning steeds verder had opgejaagd. Toen mat onvermijdelijk werd gaf zijn tegenstander op.

Het laatste punt van de 7-1 overwinning werd door Arno binnengehaald. Het +-eindspel met een pion meer was een -eindspel met een pion meer geworden, waarin de witte koning buitenspel kwam te staan om een verre vrijpion op te halen. Arno ging in de tussentijd op de andere vleugel aan de slag en won daarmee de partij.

Zo kwam een bijzonder grote uitslag tot stand. Dat was ook hard nodig om de ‘massakamp’ tegen Messemaker te winnen; DSC2 speelde tegelijk met het derde tegen Messemaker, maar dan tegen hun eerste team. Het tweede verloor met liefst 6½-1½, waardoor DSC het duel met de Goudse club met minimale cijfers won: 8½-7½.

De individuele uitslagen:
 DSC Delft 31951-Messemaker 219907-1
1Arno Wiersma2031-Remco Hylkema21151-0
2Ted Barendse2083-Frans Bottenberg20551-0
3Pieter Buzing2049-Peter Ypma2019½-½
4Seth van der Vegt1932-Jan Evengroen19901-0
5Henrik Tamerus1992-Jan Cheung19891-0
6René van Alfen1875-Kees Brinkers1971½-½
7Naomi Snikkers1830-Hen-Jan Evengroen19331-0
8Bart Meulemans1818-Leslie Tjoo18441-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 18-04-2009 at 20:16.

18-04-2009 17:46 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes!

18-04-2009 21:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heel mooi. En dank voor het (goed geschreven) leuke verslag!

Is Peter Ypma de (in Nederland legendarische) drummer Peter Ypma? Ypma de oudere, zeg maar?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-04-2009 00:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, ik heb hem weleens op een toernooi gezien, en schat hem 18-. Bedankt voor het verslag idd.

19-04-2009 00:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Ta1? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het grappige is dat ik om kwart over drie vermoedde dat Van Alfen als eerste zou winnen: met de witte dame op g5 en de zwarte dame op a2 Te1-a1 uit!
Ik heb vast wat gemist. Wat heb ik gemist?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

19-04-2009 10:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Is Peter Ypma de (in Nederland legendarische) drummer Peter Ypma? Ypma de oudere, zeg maar?


Oordeel zelf: De spelers van Messemaker 2.

Ook staat er op de website van Messemaker ondertussen een verslag van de wedstrijd . Daarbij heeft Ab Scheel tevens een filmpje van de speelzaal geplaatst, leuk om te zien. De muziek was me zaterdag echter niet opgevallen. Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-04-2009 10:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

RE: Ta1? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Het grappige is dat ik om kwart over drie vermoedde dat Van Alfen als eerste zou winnen: met de witte dame op g5 en de zwarte dame op a2 Te1-a1 uit!
Ik heb vast wat gemist. Wat heb ik gemist?

Van Alfen - Brinkers , stelling na 22. ... d7-d5.

De door Kees geopperde zet 23. Ta1 heb ik uiteraard wel overwogen, maar vreesde 23. ... d4+, ervan uitgaande dat veld b4 verboden terrein is voor de witte koning i.vm. met een torenschaak op b8 en daarna op f5. Na 24. Kxd4 heeft zwart 24. ... Db2+ en 25. .. Td6 en het is zwart die wint.

Bij thuiskomst bleek maar weer eens dat je altijd goed moet blijven rekenen. Want na 23. Ta1 d4+ 24. Kb4 Db2 heeft wit sterk 25. Pe4, zie diagram:



Op het gevreesde torenschaak 25. ... Tb8+ volgt 26. Kc5 Tf5+ 27. Dxf5 gxf5 28. Thb1 Dxb1 29. Lxb1 fxe4 30. Lxe4 Lb7 31. Txa7 en wit staat op winst.

In plaats van 23. Ta1 speelde ik 23. De5 om na 23. ... Da5+ in te gaan op de remise na Kc2 en Da2+



Als wit nog een winstpoging wil doen dan moet hij 27. Db2 spelen, maar vertrouwde het niet helemaal na 27. ... Dxb2+ 28. Kxb2 Tf2 29. Kc3 Txg2. Rybka geeft wit nog steeds een dikke plus.

Gelukkig vielen een aantal partijen (Henrik, Bart, Arno) alsnog onze kant op, zodat het derde de tweede 7-1 kon aantekenen.

Attractiefste partij van de dag was die van Seth. Heb de variant die hij speelde ook wel eens tegen me gehad in een correspondentiepartij. Sindsdien heb ik de variant uit mijn repertoire gehaald Grijns

__________________
I play against pieces

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by René van Alfen on 20-04-2009 at 11:44.

19-04-2009 21:30 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam zoals gezegd bijzonder belabberd uit de opening:


Wit heeft allerlei drukpunten op de zwarte stelling. De combinatie + kan potentieel mat geven, de combinatie + kan dat ook. Daarnaast ligt de d-lijn open en moet zwart om de loper op e7 denken. Ik was op vrijwel alle varianten d7 van plan, om vervolgens maar te hopen op het beste.

16. ad1 d7 17. h6 a5

Met angst had ik de zet a4 afgewacht, maar tot mijn opluchting kwam deze niet. De extra penning op de toren op e8 was mijns inziens teveel van het goede geweest voor de zwarte stelling. Wit staat overigens nog steeds veel beter.

18. xe7 xe7 19. g5 f8



De zet f8 leek mij de taaiste, en beter dan f6 of f6. Maar ja, ik ben Fritz niet. Die schoot na f8 meteen in de min: 20. e4 d7 21. f6+ h8 22. h4! Ga al je stukken nu maar eens verdedigen... 22...d8 23. a4+- Weer die ellendige loperzet! Maar dit hadden mijn tegenstander en ik natuurlijk niet gezien.

20. d4 e5 21. d5 c7 22. fd1 e6



En nu geloofde ik er wel weer in. Zwart kan zijn stukken ontwikkelen, en krijgt zelfs activiteit; de pionnetjes op de witte damevleugel zijn kwetsbaar. Voor de liefhebbers het vervolg:

23. 5d3 f5 24. c3 d8 25. e1
xc2 26. xc2 a5 27. ce2 xa2 28. h4 ed7 29. f3 d4 30. g3 xc4 31. xe5 d1 32. f1 8d2




Zwarts laatste zet was d8-d2. Zonder twijfel een esthetisch zeer verantwoorde zet, maar uiteraard weer eens niet de beste.


33. xd1 xd1+ 34. f2 d4+ 35. xd4 xd4

Waarna ik vervolgens ook nog eens het eindspel wist te winnen. Een punt teveel gezien de opening.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-04-2009 22:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik morgen thuis ben kan ik wat diagrammen plaatsen en zal ik ook een korte analyse geven van mijn partij, die is zeker wel de moeite waard.

@Rene
Ik meen deze variant een keer met wit tegen jou te hebben gespeeld, een paar jaar terug bij het kroegloperstoernooi.

19-04-2009 22:59 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
Seth van der Vegt Seth van der Vegt is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2006
aantal berichten: 15

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals al eerder gezegd heb ik een leuke attractieve partij gespeeld. Voor de verandering heb ik deze partij met achteraf nog door Fritz gehaald en gelukkig blijft er veel overeind. Ik heb in de partij in ieder geval nooit minder gestaan:-)
Seth van der Vegt - Jan Evengroen

Stelling na 17. Tb3



Na een Winawer is deze stelling onstaan. Wit staat iets beter, Txc3 met druk is mogelijk en ook toekomstige opmars met h-pion is mogelijk. Zwart kan daar niet genoeg tegenover stellen: zwart heeft niet gerokeerd, dus zwart zal het moeten hebben van pionnenopmars op de damevleugel. Eventueel in combinatie met zetten als d4 en Pxe5. Daar gaat veel tijd in zitten en die tijd heeft zwart mijns inziens niet.

17. ... d4?!

Hier loopt zwart te hard van stapel. Zwart moet het voor de hand liggende 17. ... Pa5 18. Txc3 Pc4 doen. Na 19. h4 Da5 staat wit nog steeds iets beter, maar heeft zwart wel tegenspel.

18. Lxd4 Pxd4 19. Dxd4 Lc6

Zwart probeert druk te zetten op de witte koningsvleugel maar wit kan het allemaal verdedigen.

20. Txc3 Db7 21. Th2 Ph4 22. Pg1!



Met deze paardzet houdt wit alles onder controle en staat wit klaar het initiatief van zwart over te nemen.

22. ... Kf8

Zwart probeert zijn torens te verbinden.

23. f5?!


Ziet eruit als een leuk pionoffer en is ook zeker niet slecht, maar het beheerste 23. Td2 was veel beter geweest. Na 23. ... Kg7 is 24. f5! nog sterker: 24. ... exf5 25. e6+ Kh7 26. gxf5 staat wit gewonnen.

23. ... exf5 24. Dd6+ Ke8 25. Df6 b4

Die had ik niet zien aankomen. Wit blijft echter beter staan.

26. Tb3 Pg2+



Zwart probeert er nog wat van te maken. Echt goede alternatieven heeft zwart niet echt. Misschien dat 26. ... Pg6 een beter plan is.

27. Txg2!
Veel logischer dan 27. Lxg2, waarna wit wat coordinatieproblemen zou hebben met de witte toren op h2.
27. ... Lxg2 28. Txb4 Dd5 29. Lxa6
Die had mijn tegenstander niet zien aankomen. Het is zeker niet enige zet, ook 29. e6 en 29. Lc4 waren mogelijk en minstens gelijkwaardig.
29. ... Td8 30. Lb5+ Kf8 31. Ld3
Uiteraard ga ik met wit niet in op zetherhaling met Dh6+.
31. ... Tg6 32. Dxf5

Inmiddels is de stelling geconsolideerd en staat wit gewonnen. Zwart gaat voor zijn enige kans:
32. ... Te6 33. Tb5 Dd4 34. Pe2 Da1+ 35. Kf2
Dwingender dan 35. Kd2.
35. ... Lc6 36. Pf4 Dd4+ 37. Ke2 Th6


38. Tb4

Behoudend gespeeld, ik twijfelde tussen deze zet en 38. g5. Ik berekende 38. ... Lxb5 39. gxh6 Lxd3+ 40. cxd3 Db2+ 41. Kf3. Toch vertrouwde ik het niet helemaal, en gelukkig maar! Mijn Fritz geeft 38. ... Ld7! aan. Na 39. e6 Lxe6 40. Dc5+ Dxc5 41. Txc5 is wit veel van zijn voordeel kwijt en zou zwart nog kunnen hopen.
Het directe 38. e6! was de afmaker in deze stelling.

38. ... Dg1 39. Dg5

Na deze dubbele dreiging die minimaal een toren lijkt te winnen dacht ik dat de buit binnen was, maar mijn tegenstander wist me toch te verrassen:

39. ... Thd6! 40. exd6 Te8+ 41. Le4
41. Kd2?? De1 is mat.
41. ... Lxe4



42. Pe6+ !

De beslissing! Zwart moet geforceerd ingaan op een eindspel met 4 pionnen minder omdat 42. ... Txe6 43. Tb8+ Te8. 44. Dh6+ Kg8 45. Txe8 mat is. De laatste fase van de partij geef ik zonder commentaar:

42. ... fxe6 43. Dh6+ Kf7 44. Txe4 Dg2+ 45. Kd3 Dg3+ 46. De3 Dxd6+ 47. Ke2 Da6+ 48. Dd3 Dc6 49. h4 Dc7 50. Kf3 Kf7 51. g5 Td8 52. De2 Dd5 53. Txe6 Dxa3 54. De3 Da8+ 55. De4 Da3+ 56. Kg4



Zwart geeft op.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Seth van der Vegt on 21-04-2009 at 06:38.

20-04-2009 11:16 Seth van der Vegt is offline Send an Email to Seth van der Vegt Search for Posts by Seth van der Vegt Add Seth van der Vegt to your Buddy List Add Seth van der Vegt to your Contact List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Seth van der Vegt
Als ik morgen thuis ben kan ik wat diagrammen plaatsen en zal ik ook een korte analyse geven van mijn partij, die is zeker wel de moeite waard.

@Rene
Ik meen deze variant een keer met wit tegen jou te hebben gespeeld, een paar jaar terug bij het kroegloperstoernooi.

Dat zou best kunnen Seth, ben nog niet zo lang geleden geswitched naar de klassieke opstelling of een Winawer met 0-0.

__________________
I play against pieces

20-04-2009 11:23 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk leesvoer deze analyses!

20-04-2009 14:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor je reactie, Rene.
Ik stond er schuin naar te kijken en had op d4+ Kb4, Pe4 had ik ook gezien, zwart heeft Tb8 en Tf5 en geen van beide zijn lethaal.
Maar zwart heeft twee verschillende torens om schaak te geven. Juist. Ik dacht al dat ik iets gemist had.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-04-2009 16:53 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie fragmenten!

Rene, ik had ook nooit 25.Ta1 gespeeld en ik denk dat velen dezelfde mening toegedaan zijn. Naast het feit dat je het niet kunt overzien is het veel te riskant in een teamwedstrijd.

En wat een mooie pot van Seth!

Tot slot, wat betreft Ypma, het is absoluut geen onaardige jongen maar een echte rocker Rockend is het ook niet. Knipoog

20-04-2009 17:40 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie partijen, bedankt voor de analyses!

Mijn partij eindigde inderdaad nogal onverwacht in een stelling waar ik een klein plusje had (maar die waarschijnlijk nog ruim binnen de remisemarge zat):
na redelijk lang nagedacht te hebben op zijn 39ste zet had mijn tegenstander nog 7 seconden voor zijn 40ste. Ik viel een pion aan, en toen kwam er raar genoeg geen zet meer.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

20-04-2009 19:31 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

nieuwe leden
- Peter Ypma
20-04-2009 16:16

Haha! Dan verwacht ik toch ook eigenlijk een statement over zijn al dan niet wilde haren.

21-04-2009 01:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
nieuwe leden
- Peter Ypma
20-04-2009 16:16

Haha! Dan verwacht ik toch ook eigenlijk een statement over zijn al dan niet wilde haren.


Maar misschien is dat dan de drummer en niet de schaker! Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-04-2009 01:21 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller