Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 kansloos tegen Botwinnik 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC4 kansloos tegen Botwinnik 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde kende een vrij kansloze wedstrijd tegen Botwinnik 1. Het werd met een niet eens zo geflatteerde 6½-1½ afgedroogd.

Hier een korte samenvatting. Zij die een uitgebreider verslag wensen, kunnen naar beneden scrollen.

1: Koen (wit): veel theorie - pion verloren - eindspel verloren - 0
2: Toine: "saaie opening" - pion verloren - eindspel uitgetikt - 0
3: Rufael: goede stelling - meegevluggerd in tijdnood - weggecombineerd - 0
4: Martin: ruimtegebrek - veel tijd gebruikt - mat gemist - 0
5: Jaap: stelling + tijdsoverschot = 1
6: Seth: stuk geofferd - winst gemist - eindspel gekeept ½
7: Mark: beter uit de opening - pion verloren - eindspel verloren - 0
8: Olivier: verdedigen - tijdgebruik - 0

In de aanloop naar deze wedstrijd was druk gediscussieerd. Zoals de geïnformeerde lezer elders op dit forum heeft kunnen vernemen, zou bij overwinning promotie naar de KNSB worden afgedwongen. Daarnaast had deze wedstrijd een zekere emotionele lading: het was de laatste wedstrijd van het studententeam als zodanig. Wellicht wat laat, meer dan de helft is immers geen student (meer), maar het team valt nu echt uit elkaar. Door te promoveren zou de kroon op het werk geplaatst worden. Helaas liep het anders.

De procedure was vrij standaard: 19.00 afspreken, ik in de file, Martin ook te laat, aankomen in Zoetermeer, Seth vertraging dus afhalen van het station, koffie en openingen kijken.

Aan het topbord speelde Koen Lambrechts met de witte stuken tegen Arthur Pijpers (2151). Hij was vergeten zich voor te bereiden en knalde zodoende slechts zestien zetten theorie op het bord. Omdat zijn tegenstander het nog wat verder kende betekende dit naast de geofferde pion een forse tijdsachterstand. Op bord twee had Toine Prangers tot zijn grote teleurstelling een saaie variant op het bord gekregen. Een bord lager had Rufael Mekuria een grote tijdsvoorsprong in een hem niet onbekend stellingstype. Hierdoor kon hij zijn favoriete manoeuvreerschaak spelen, iets waar ik niet ongelukkig mee was.
Aan het vierde bord speelde Martin Glimmerveen tegen de in de interne competitie meespelende Marco Kirana. Martin liet zijn tegenstander veel ruimte pakken en gebruikte daarnaast veel tijd. Concreet was er echter nog niets aan de hand. Jaap Flohil kreeg aan bord vijf een gambiet tegen. Dat moet je tegen Jaap niet proberen en hij kwam dan ook beter uit de opening. Zijn buurman Seth van der Vegt had een vreemde stelling, waarin tegenstander en talent Roger Meng ruimte had gepakt ten koste van zijn zwarte velden. Als wit niet concreets had leek Seth me beter te staan, maar dat vond ik lastig te beoordelen. Op het bord van Mark Versteegh verscheen hetzelfde gambiet als op bord vijf. Het was daarom niet verwonderlijk dat ook Mark beter uit de opening kan. Tot slot mocht Olivier Marincic tegen een geïsoleerde pion spelen, terwijl daar witte druk tegenover stond. Situatie rond 20.15 uur: weinig van te zeggen.

In het vervolg werd het wat rooskleuriger: terwijl er op de overige borden niet veel gebeurde, offerde Seth een stuk en dit zag er kansrijk tot winnend uit. Helaas vervolgde hij onnauwkeurig, waardoor er vrijwel geforceerd een eindspel ( vs. ) op het bord kwam wat moeilijk te winnen leek. Dit bleek een keerpunt in de wedstrijd, aangezien de situatie op diverse borden verslechterde. Koen slaagde er niet in compensatie te vinden voor zijn pion, terwijl Toine er een moest geven. Rufael en Mark leken moeite te hebben met het vinden van een plan en het ruimtegebrek van Martin werd een serieus probleem omdat zijn tegenstander de druk op de damevleugel opvoerde. Tot slot kreeg Jaap een stukoffer om de oren waar flink aan gerekend moest worden.

Na enig rekenen bleek het offer incorrect. Jaap accepteerde het, snaaide wat pionnetjes mee en tikte het soepel uit: 1-0. Hierna was het echter wel uit met de pret en werd het van kwaad tot erger. Martin verloor een belangrijke pion en met nog slechts twintig seconden op de klok leek de nederlaag een kwestie van tijd. Voor zijn tegenstander was het bijna bedtijd en in zijn haast de partij snel af te ronden, liet hij een mat in weinig toe. Helaas miste Martin dit. Kirana tikte het vervolgens soepel uit: 1-1. Mark verloor een pion, Toine moest een kansloos eindspel in en Olivier leek in grote problemen, dus een grote nederlaag lag in het verschiet. Seth kon niets meer uitrichten en zijn remise leidde tot 1½-1½. Vervolgens liet ook Rufael zich foppen: hij verloor zijn dame door een aftrekschaak. Beschrijven is verder nutteloos, iedereen verloor en dit leidde tot een forse nederlaag 6½-1½. Enige aantekening is dat Olivier door zijn vlag ging terwijl hij er geen tien seconden bijkreeg doordat de klok terugveerde. 'Gelukkig' was het al mat in twee, maar dit was het zoveelste probleem met het Fischer-tempo. Mooi idee, uitvoering blijkt kennelijk niet te doen.

Nog nooit leed het studententeam zo'n grote nederlaag. Hierdoor is het geëindigd op de derde plaats en promoveert het dus sowieso niet op eigen kracht. We zullen moeten afwachten wat Botwinnik doet, voordat we weten in welke klasse DSC4 volgend jaar uitkomt. In ieder geval is duidelijk dat de samenstelling van het team zal veranderen. Rufael vertrekt naar zijn oude club Tal/DCG, terwijl Koen volgend jaar waarschijnlijk in het noorden gaat studeren. Sommigen willen niet meer doordeweeks, terwijl anderen niet op zaterdag willen. Helaas, aan alle goede dingen komt een eind.

Graag wil ik de teamleden (de bovengenoemde acht plus Marco Anink en Diederik van Heijgen) bedanken voor hun inzet dit jaar. Tot slot wil ik ook de supporters van vanavond (Ted, Henrik, Willem-Jan, Richard en Joram, wellicht heb ik nog iemand gemist) bedanken.

Een teleurgestelde TC

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by jpfox on 09-04-2009 at 01:37.

09-04-2009 00:09 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekker gevoel moet ik zeggen. Een damezet uitvoeren, je dame loslaten en vrijwel instantly zien dat als je hem 2 velden verder zet dat het mat was geweest. (Dit bleek in de analyse ook te kloppen).

Daarna had ik nog dames kunnen ruilen en een toreneindspel met pion minder wellicht kunnen keepen, maar met slechts een paar tiental seconden op de klok besloot ik nog voor mat te gaan. Marco bleek net nog een verdediging te hebben, en won daardoor.

Inderdaad is het nog steeds mogelijk dat we als nummer 3 promoveren, het is de vraag wat Botwinnik doet met de twee promotieplaatsen. Laten we hopen dat er in ieder geval snel uitsluitsel is, want het scenario van vorig jaar met promotie in augustus is niet wenselijk.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 09-04-2009 at 07:57.

09-04-2009 07:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

tempus fugit Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In alweer de laatste ronde van deze competitie speelde ik een Interessante pot. Weliswaar verbruikte ik teveel tijd maar tijdens het uitvluggeren kon ik door de 10 seconde increment lange tijd goed meekomen (is dat snelschaken toch nog ergens goed voorHappy

Wat achteraf nog wel een interessant moment is is het volgende

Stelling na 14. Pxd5



Zwart heeft de volgende opties:
15. .. Pxd5; waarmee wit een isolani kreeg met initiatief (bijv. 16. Pe5 c6 17. Dh5 met dreigingskansen)
15. .. ed5; waarmee een symmetrische stelling zou ontstaan waarin de kansen me gelijk leken. (bijv 16. h3 Te8 17. Le3 Pe4 etc)

Ik koos voor optie 1, daar het witte initiatief niet heel gevaarlijk leek (veilige koningsstelling en voldoende stukken in de buurt) Die taxatie leek gezien de partij correct (of denken de experts daar heel anders over .. ?); ik hield de stelling bij elkaar, maar het witte tijdsvoordeel bleek doorslaggevend. Wit wist voldoende dreigingen te creeren die ik lange tijd kon weerstaan, maar na een zet of 7 met een paar seconden op de klok ging het dan toch mis. Hulde voor het increment overigens - anders was ik al lang door mn vlag gebeukt!
<zie note>

Qua team een mooi seizoen, persoonlijk dramatisch gescoord (0.5 uit 5) Wat rest is het zomerreces om zonden te overdenken en de zwaktes bloot te leggen en deze voor komend seizoen te verbeteren.

Allen bedankt!

Note: tav het increment zijn wellicht goede instructies naar HSB clubs wenselijk. Het is nieuw dus er zijn her en der wat 'kinderziektes' maar ik ben er zeker voorstander van!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Elguapo on 09-04-2009 at 20:19.

09-04-2009 18:10 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed verslag en TJa echt heel jammer, vooral dat we met zo grote cijfers verloren, maar Botvinnik was gewoon te sterk. Mijn tegenstander bijvoorbeeld speelde heel goed onder tijdnood en trok me mee in snel zetten terwijl de stelling juist voor mij best lastig was en vandaar dat het fout ging.......
De rest van de partijen waren ook moeilijk Koen leek net iets minder te kennen, Toine werd er langzaam afgedrukt, Martin leek ook niet als een vis in het water zijn stelling te spelen tegen die kleine kirana nou ja dan hebben we eigelijk al verloren wat de andere borden ook doen...

@elguapo exd5 zou ik meteen hebben gespeeld omdat de loper op c8 dan vrij komt, na Pxd5 ben je nog wel even bezig om dat stuk in het spel te krijgen terwijl wit dreigingen kan maken op de K-vleugel.

Volgend jaar speel ik dus niet meer mee maar ik zal dsc blijven volgen ! Koel

10-04-2009 11:02 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oli, ... exd5 lijkt me ook een betere zet. Als zwart ben je wel wat minder ontwikkeld en moet je ook in de structuur na exd5 opletten, zie bijvoorbeeld Carlsen - Smeets, Corus 2009.

In principe ben ik ook voor het increment bij het Fischer-tempo alleen dit jaar zijn er minstens drie incidenten geweest (dit, Schaakhuis en Promotie-DD). Als dit soort dingen blijft voorkomen, heb ik liever 1:45 (en nog liever 1:30 + 0:15 zoals in de RSB).

Overigens zag ik op de Botwinniksite staan "Ook Botwinnik 2 promoveert naar de KNSB". De beslissing lijkt genomen, daarnaast is B2 ook KNSB-waardig denk ik.

10-04-2009 13:10 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rufael84
...

@elguapo exd5 zou ik meteen hebben gespeeld omdat de loper op c8 dan vrij komt, na Pxd5 ben je nog wel even bezig om dat stuk in het spel te krijgen terwijl wit dreigingen kan maken op de K-vleugel.

...


Uiteraard waar - maar directe winstkansen zijn niet zichtbaar. Daar tegenover staat dat de isolani op d4 wel een duidelijk aanvalsdoel kan worden (weliswaar op lange termijn)

Misschien is dat het verschil tussen jullie en mij dat ik de stelling niet goed beoordeel en gevaar niet zie na Pxd5 ...

10-04-2009 16:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Baburin heeft hier een boek over geschreven: Winning Pawn Structures. Klinkt interessant, maar ik heb het niet gelezen.

10-04-2009 17:19 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ziet er uit als een nuttig boek;

in bovenstaande pionnenstructuur zegt de schrijver dat :

1) voor wit de open c en semi open e lijn gebruikt kunnen worden om de torens te activeren
2) eenvoudige ontwikkeling voor wit
3) isolanie kan stukken ondersteunen op e5 en c5
4) d4 kwetsbaar door geen steun van andere pionnen
5) e5 sterke post voor zwarte stukken
6) zwart ontwikkelt minder snel en heeft minder ruimte

Vanuit een dergelijke stelling zijn er verschillende scenario's: vb d4 d5 doordrukken, aanval op h7, koningsaanval.

Vraag is wat specifiek is in deze stelling en welke strategie goed is om te volgen voor wit. Koningsaanval ligt voor de hand, maar of het bij goed spel voor beiden genoeg is lijkt me nog steeds lastig om te beoordelen...

10-04-2009 17:45 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@olivier en jp
exd5
Het is een interessant onderwerp, in de symmetrische stelling is tijd en aktiviteit belangrijk zwart heeft twee dreigingen Lg4 en Te8 en je gaf zelf al de variant
16. h3(verdedigt tegen loper g4) Te8(wint een tempo en je krijgt e4 volgens mij staat zwart nu prima kwa ontwikkeling) 17. Le3 Pe4 (er zijn ook andere zetten voor zwart de wildste is waarschijnlijk g5!? en Lf4!? kan misschien) maar wat gaat wit doen tegen de zwarte opbouw met Df6/Lf5 en g5 erbij na jou zet?
als je naar de partij van Carlsen kijkt lijkt zwart hier in rol van carlsen dan wit (meer dreiging betere stukken), en carlsen won Glimlach in grootse stijl met constante dreigingen

10-04-2009 18:58 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Koen Lambrechts Koen Lambrechts is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 16-12-2008
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

normaal gesproken zou je in zo'n stelling 14....Pxd5 willen spelen denk ik. vaak vang je de aanval op de koningsvleugel op met g6, maar dat is hier nogal moeilijk (vanwege de zwarte pion op h6 die snel zwak gaat worden) dus helaas moet zwart hier wel 14...exd5 spelen denk ik.

10-04-2009 19:58 Koen Lambrechts is offline Send an Email to Koen Lambrechts Search for Posts by Koen Lambrechts Add Koen Lambrechts to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou waarschijnlijk wel voor Pxd5 gekozen hebben, al is het lastig in te schatten wat het effect is van initiatief in beide varianten. In de basis vind ik het altijd wel fijn om mijn tegenstander een isolani te geven, en hier lijken de ontwikkelingsproblemen mee te vallen.

Overigens heeft Rufael totaal gelijk, ik voelde me niet thuis in mijn stelling. Na een beetje slap schuiven stond ik dus aanzienlijk minder en verloor ik door onhandigheid een pion. Meteen een gevaarlijke vrijpion tegen. Maar deze werd even onhandig ingeruild voor mijn d-pion mét overdracht van het initiatief aan mij.
Door mijn ongezonde tijdsverbruik zag ik nu de kans maar half en benutte ik hem niet. Zonde. Meestal ben ik vrij snel, maar (te) regelmatig heb ik partijen waarin ik het niet in de hand kan houden...

10-04-2009 20:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 15. ... exd5 zou ik 16.Pe5 (beter dan 16.h3 Te8 dat inderdaad het initiatief weggeeft) doen, met als mogelijk vervolg 16. ... Te8 17.Lf4 Db6 18.h3 Le6. Dan denk ik dat het gelijk staat.

Na 15. ... Pxd5 16.Pe5 b6 lijkt 17.Dg4!? me een lastige voor zwart. Zwarts stukken moeten dan naar plaatsen waar hij ze niet wil hebben. Zo is na 17. ... Df6 18.Te1 Lb7 onmogelijk vanwege 19.Pd7 met dubbele aanval.

In dit geval is 15. ... exd5 dus beter denk ik.

10-04-2009 22:58 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

verslag van Botwinnik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van Botwinnik (John Pouwels)

BOTWINNIK 1: KAMPIOEN VAN DE HAAGSE SCHAAKBOND 2009

Zo luidt de formeel juiste titel. En wat voor een kampioen. DSC4 was met een formidabel team naar de centrale slotronde in Zoetermeer gekomen. Ze werden echter door onze supergeconcentreerde ‘jonkies’ met maar liefst 6½-1½ verslagen. DSC eindigde zo toch nog op een respectabele achter­stand van drie matchpunten. Saillant detail is dat de enig overgebleven con­current het eigen tweede team was. Zij werden uiteindelijk op vier bordpun­ten achterstand tweede.

De wedstrijd tegen DSC was bijzonder spannend. De allereerste uitslag kwam op naam van Stefan Buchly op bord 5. Hij kwam met zijn favoriete Boedapester goed uit de opening. Een stukoffer, dat niet correct bleek, gooide roet in het eten. Ondanks hevig tegenstribbelen was er geen kruid tegen gewassen. 1-0 achter dus. Toch kon ik op dit moment al reden tot het vieren van een feestje melden. Scheve Toren stond inmiddels vier bordpun­ten achter en dat leek allen maar erger te worden. Dit betekende dat er in ieder geval één team van Botwinnik zou promoveren.

De volgende uitslag kwam op naam van Roger Meng. Hij speelde met wit op bord 4. Hij kreeg een stukoffer om de oren, tegen 2 pionnen, zodat zijn ko­ning volledig kaal kwam te staan. Bovendien keken allerlei grotere en kleine­re stukken, zoals een dame, toren en loper, via open lijnen akelig naar bin­nen. Dat zag er dus niet goed uit. Niet heel veel later kwam ik kijken en wa­ren er allerlei stukken geruild en had Roger een toren tegen loper + 2 pion­nen. En een veilige koning. Geen idee hoe hij dat heeft weten te redden. De enige die nu zorgeloos op winst kon spelen was Roger. Dat deed hij ook een tijdje, maar het was echt niet meer dan (een uiteindelijk terechte) remise.

Daarna ging het plots erg hard en geef ik de chronologische volgorde wellicht helemaal verkeerd.

Marco Kirana wist met wit in den beginne weinig voordeel te bereiken. In het middenspel werd toch de betere stelling verkregen en dit leidde tot pion­winst. Op een gegeven moment gingen de dame en toren op de 7e rij op bezoek. Het schijnt dat de tegenstander nog een mat miste, maar dat heb ik ook gemist. Zoals het ging won Marco in ieder geval.

Arthur Pijpers (bord 1) snoepte met zwart in de opening een pion mee. Dit had tot gevolg dat zijn koning in het midden moest blijven. Wit had dus wel enige compensatie, maar wist nergens voordeel te bereiken, of de pion terug te halen. Het werden zelfs twee pionnen. Toen Arthur zijn koning goed veilig had staan en nog steeds een pion meer was de overwinning snel binnen. 2½-1½.

Rinze Mulders (bord 7) kwam ongeveer gelijk uit de opening. Via een mooi trucje in het middenspel wist hij een belangrijke pion te winnen. Daarna kwam hij nooit meer in gevaar en tikte de partij professioneel uit.

Ruben s’ Jacob (8) had een prettige drukstelling. De tegenstander moest er veel tijd in investeren. Dat kwam hem op het eind duur te staan, omdat de tijd op was. 4½-1½.

Eugène Verwiel maakte er vervolgens 5½-1½ van. Dat was een interes­sante partij met vele verwikkelingen. Steeds zaten er allerlei trucs en trucjes in en beide spelers moesten voortdurend op hun materiaal letten. In tijdnood deed Eugène dat beter en via een trucje werd de dame veroverd.

Tenslotte sleepte Teun van der Vorm ook het volle punt binnen. Dat deed hij rustig, koelbloedig en welover­wogen. De tegenstander werd ingesnoerd met twee zwakke pionnen. Alvorens deze ook werkelijk te innen werd voortdu­rend de eigen stelling versterkt en de eventuele tegenkansen geminimali-seerd. Toen de pionnen opgegeten waren resteerde een eenvoudig gewon­nen eindspel. En derhalve 6½-1½. Een waarlijk formidabel resultaat.
Een kampioen waardig!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 13-04-2009 at 19:26.

11-04-2009 12:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De statistieken (krijg ze niet recht onder elkaar)...
TPR's voor 100 of 0% weet wist ik niet uit te rekenen.


Naam Punten Partijen RaTg TPR Diff Bord
Koen 3 5 1961 2032 116 1,4
Toine 2 5 2033 1963 73 1,8
Rufael 5 7 1905 2064 100 2,6
Martin 4 7 1931 1981 14 3,3
Jaap 3 3 1958 ---- ---- 4,0
Seth 3,5 6 1911 1970 38 4,8
Marco 2 3 1803 1923 70 5,3
Diederik 1 5 1844 1603 230 6,8
Olivier 0,5 5 1785 1403 362 6,8
Mark 4 7 1811 1861 52 7,0
Johan 1 1 1799 ---- ---- 7,0
Roland 0 1 1772 ---- ---- 8,0


Paar opvallende dingetjes:
- Zelfs met een selectie van 10 man hadden we nog twee invallers nodig;
- Over het algemeen lagen de TPRs fors onder de rating (gemiddeld zo'n 80 punten exclusief Jaap, Johan, Roland).

Het kampioenspotentieel is er dus totaal niet uitgekomen. Naar mijn mening hebben we het vooral tegen DD en Botwinnik 2 laten liggen, deze twee teams hadden we makkelijk kunnen hebben. Helaas..

13-04-2009 17:18 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 Spelerpt#wrtprdiffbord
1Koen3 519612032-1161,4
2Toine2 520331963-731,8
3Rufael5 719052064-1002,6
4Martin4 719311981-143,3
5Jaap3 31958--4,0
6Seth3½619111970384,8
7Marco2 318031923705,3
8Diederik1 518441603-2306,8
9Olivier ½517851403-3626,8
10Mark4 718111861527,0
11Johan1 11799--7,0
12Roland0 11772--8,0


U vraagt, wij draaien.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-04-2009 19:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thanks Glimlach

13-04-2009 21:27 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt een beetje op voetballen.
Als vergelijking: ik vind dat Feyenoord kampioen had moeten worden. We hebben het alleen laten liggen in ... , ... en ...
Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-04-2009 02:13 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mwah, mijn rating begin seizoen was 1967 oid, nu 1995. Ik scoor uiteindelijk ongeveer naar rating dus. Heb wel het gevoel dat ik meer punten had moeten halen.
En tijdsverbruik af en toe...($#!($^#!($!(#)
Maar goed, daarom is KNSB dus ook fijner.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 14-04-2009 at 06:31.

14-04-2009 06:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het onderlinge krachtsverschil binnen het team begon ook groot te worden.

Enerzijds Rufael, Martin, Koen, Toine, Jaap.
Dan Seth, iets minder maar sluit wel goed aan.

En dan de mindere categorie:
Ik lijk (meer dan) leuk mee te komen maar geef mij 50% zwart en ik val ook flink terug. Mark die nu nog'n best aardig seizoen draait, maar gewoonlijk ook wat wisselvallig is. Diederik die vorig jaar zich enorm verbeterd had, maar dit seizoen echt de vorm niet kon vinden - wat ook geldt voor Olivier.

Dan kom je feitelijk uit op 1 sterke ploeg waar Seth ook bij zou horen en een mindere ploeg. Dat uit zich (bewust/onbewust) ook in de teamsfeer - voorgaande jaren was er gewoon minder krachtsverschil en dat is veel prettiger voor de sfeer. Niet dat er dit jaar ook maar 1 wanklank was, toen was het (in mijn ogen!) door dat meer gelijkmatige niveau gewoon nog hechter.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-04-2009 09:28 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller