Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC7 mist geluk tegen Haeghe-Ooievaar 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC7 mist geluk tegen Haeghe-Ooievaar 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 heeft met 3½-4½ veloren van Haeghe-Ooievaar 3. Maar er had meer ingezeten.

Invaller Lito van Reede was als eerste klaar. Hij had z’n dag niet en verloor vrij snel.

Teamcaptain Adriaan ter Mors maakte gelijk. Hij won in een stelling waar niet heel veel aan de hand leek, door middel van een subtiele matdreiging groot materiaal en de partij.

Naast hem won Corniel Nobel vrij soepel. Vooral het einde is best aardig.

Corniel Nobel-Dominique Nierop
Den Haag, 2009


36.xh7+!
En opgegeven: 36...xh7 37.h5 mat

De resterende borden gaven enige vertrouwen. Jan van den Donk op bord een gelijkwaardige stelling waarmee niet zoveel mis kon, Coen Leentvaar had een stuk gewonnen tegen twee pionnen, en leek het betere van het spel te hebben. Jolle Lont stond niet onaardig.

Jordy Krempel had een kwaliteit verloren maar hij kreeg er een tactische stelling terug waarin het leek of hij in de complicaties die er waren materiaal terug kon winnen. Daarnaast had zijn tegenstander weinig tijd.

Paul Koks aan bord acht had een pion minder, maar meer tijd, en de stelling was er een met ongelijke lopers, beide een toren en nog geen vrijpionnen. Dat leek soepeltjes te keepen.

De volgende die het punt bij mocht tekenen was Jan. Hij wist ergens toch een voordeeltje te behalen en won. De stand was toen 3-1.

Toen ging het mis. Jordy verloor nog meer materiaal, en met een half bord achter ging hij mat. Zijn tegenstander had nog 12 seconden.

Paul verdedigde het niet zo handig en gaf zijn toren om erger te voorkomen, hierna duurde het niet lang meer.

Jolle verloor een pion. In het toreneindspel ging het van kwaad tot erger. Hij verloor

Bij ee 4-3 achterstand maakte Coen Leentvaar nog met enig fortuin alsnog remise, nadat hij zijn goede stelling langzaam steeds slechter tot uiteindelijk verloren zag raken. Gelukkig kwam dat nog goed, al mocht het niet meer baten.

Warmenhoven-Coen Leentvaar
Den Haag, 2009


1.a8/ xa8 2.xa8 h1/ 3.xh1 xh1 4.g7 f3 5.g8/ f2 En eenvoudig remise.

 Haeghe Ooievaar 31569-DSC7 16494½-3½
1Bes R.N.M.1566-Jan van de Donk17540 - 1
2Apeldoorn M.P.J. van1557-Adriaan ter Mors17450-1
3Nierop D.1594-Corniel Nobel17460-1
4Warmenhoven R.A.1565-Coen Leentvaar1635½-½
5Berg G.M. van den1614-Jolle Lont15611-0
6Boersma F.W.1659-Lito van Reede16421-0
7Hendriks J.J.E.1576-Jordy Krempel14581-0
8Bruna M.H.M.1418-Paul Koks14811-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 18-01-2009 at 22:28.

16-01-2009 00:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
En eenvoudig remise, waar 1.g7! eenvoudig had gewonnen voor wit.


Dat geloof ik onmiddellijk, maar in deze stelling stond mijn toren op g8 en dan volgt na g7 natuurlijk Txg7+

Nu denk ik dat a8D+ geen twee ? oplevert.

Tja, of ik een goede stelling had, vraag ik me af. Mijn tegenstander raakte een loper kwijt nadat ik met mijn dame een ongedekte paard, toren en loper aanviel. De compensatie waren een pion en een ijzersterk paard. Als ik dat zou afruilen, kreeg hij een gedekte vrijpion op de zesde rij. Kortom, een hele lastige partij en een stuk winnen is zeker niet een garantie voor de uiteindelijke winst

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Coen on 16-01-2009 at 08:50.

16-01-2009 08:35 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In dezelfde klasse heeft SV Prometheus onlangs gelijkgespeeld met DD 5. Henk van Huizen, ikzelf en Gerben van der Heide wonnen, maar het was niet genoeg.

Prometheus en DSC gaan lekker in de middenmoot eindigen, Haeghe Ooievaar zal promoveren (prima prestatie van dat team.)

Dan blijft natuurlijk de derby in de laatste ronde over Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-01-2009 16:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel


1.a8/ xa8 2.xa8 h1/ 3.xh1 xh1 4.g7 f3 5.g8/ f2 En eenvoudig remise, waar 1.g7! eenvoudig had gewonnen voor wit.


Quote

Originally posted by C Leentvaar

Dat geloof ik onmiddellijk, maar in deze stelling stond mijn toren op g8 en dan volgt na g7 natuurlijk Txg7+

Nu denk ik dat a8D+ geen twee ? oplevert.


Mijn excuses. Ik heb ook maar even het oude diagram geplaatst, anders snappen mensen je opmerking niet meer. In het nieuwsbericht heb ik e.a. rechtgebreid.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-01-2009 22:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller