Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Anish Giri behaalt GM norm in Groningen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Anish Giri behaalt GM norm in Groningen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC lid Anish Giri heeft tijdens het Groninger Schaakfestival (21-12 t/m 30-12) zijn tweede GM norm behaald! Door in de laatste ronde snel remise te spelen tegen Arkadij Rotstein kwam hij uit op 6½ uit 9. Dit betekent dat zijn TPR (na rating ophoging van 1 opponent) net boven de benodigde 2601 uitkomt. Zal hij in Wijk aan Zee voor zijn derde norm gaan?

Chiel van Oosterom behaalde 5½ punt en dat is net iets onder zijn verwachte score. Tegen zwakkere tegenstanders scoorde hij wel, maar tegen de GMs kon hij helaas niet stunten. Hij is in ieder geval goed warmgespeeld voor komend weekend.

Het toernooi werd gewonnen door GM Gagunashvili, IM Swinkels en GM Rotstein (in volgorde van wp/sb) met 7 uit 9.

Uitslagen, foto's en verslagen vindt U op de toernooisite

30-12-2008 19:41 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This is a fantastic achievement! Congratulations to Anish and family!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

31-12-2008 12:43 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na lang uitblijven van forumbijdragen besloot ik geďnspireerd door sterke verslagen van het Pomar toernooi en het toernooi in Bethune ook een verslag voor het DSC-forum te schrijven. Erg interessant zouden verhalen over Anish en over mijn kamergenoot Robin Swinkels zijn. Anish trok ten strijde met een nieuw solide openingsrepertoire en hij verloor geen enkele partij. En toen het er op aan kwam, was hij scherper dan Klein, Van Assendelft, Afek en Nijboer. Voor de laatste ronde had hij nog geprobeerd een variant uit te zoeken om met wit risicoloos op winst te spelen(!), maar uiteindelijk pakte hij toch het halfje om zijn GM-norm veilig te stellen. Robin pakte een GM-norm met een punt overscore en won het toernooi gedeeld. Het lijkt geen gewaagde uitspraak om te zeggen dat hij in 2009 GM wordt en dat steeds meer spelers ruilvariant Spaans zullen proberen te ontwijken. Maar van mijn eigen partijen en toernooi weet ik toch het meeste en daar zal ik nu een beetje info over leveren.

Ik had de dinsdag voor het toernooi mijn laatste tentamen en had na een drukke periode dus mooi de tijd om voor te bereiden. Ik trad dit mooie toernooi (vooral goede ervaringen in 2005 en 2006) dan ook optimistisch tegemoet. Groningen is toch ook een leuke plaats, het hotel had een leuke receptioniste, en het was helemaal niet zo koud. Ronde 1 tegen de Duitser Robert Biedekoepper (2133) was zeer makkelijk. Hij ontwikkelde niet zo natuurlijk en liet een loper ongedekt staan, waardoor ik met zwart op zet 12 beslissend voordeel haalde. De partij werd nog tot zet 15 gerekt.

Omdat bij dit toernooi er in de hoogste groep niet zo veel spelers met een lage rating meedoen, werd ik in de 2e ronde omhoog ingedeeld tegen Erik van den Doel (GM,2570). Nadat hij de opening niet nauwkeurig speelde stond ik erg goed. Ik miste echter een zeer eenvoudige truc waardoor op zet 20 zwart alweer gewonnen stond. Zodoende blijf ik ook werken aan een hele slechte score tegen Van den Doel (hooguit ½-6½ met de remise in een snelschaaktoernooitje, maar waarschijnlijk is de balans nog slechter):


Van Oosterom - Van den Doel


18. Td3 Ook 18. f4 gevolgd door 19. f5 was hier erg sterk geweest, maar dit is in principe ook niet zo gek. 18...De7 19. Tg3? Hier had ik echt 19. Tde3 moeten doen om lekker achter de e-pion te blijven staan en centraal overwicht te houden. 19...Df8 20. Df5?? Daar heb je het al: te druk met de eigen aanval, de damemanoeuvre alleen herkennen als verdedigend en ondertussen keihard afgeslacht worden in het centrum 20...Lxe6! en even later had zwart gewonnen.

In ronde 3 speelde ik tegen Ioana Smaranda Padurariu (WIM,2179) uit Roemenië, een vriendin van de vriendin van Jan Werle. In een strategisch mindere stelling offerde ze een pion voor aanval. Ik pakte die pion en hield haar aanval af, waardoor ik won. Klinkt simpel en dat was het eigenlijk ook.
In ronde 4 speelde ik tegen Anne Haast (2054), die een WIM-norm (voor wat het waard is) zou gaan halen. Zij had zich wat dieper voorbereid en ik kwam al snel op een behoorlijke tijdsachterstand te staan, maar binnen een paar zetten na de opening had ik wel een hele goede stelling weten te bereiken. Het bleef wel spannend, maar uiteindelijk won ik.

Toen was het kerst en natuurlijk bleef ik niet in het hotel in Groningen maar ging ik naar Delft op en neer.

Ronde 5 bracht mij tegen Michael Hoffmann (IM,2469). Na de opening investeerde ik veel tijd om in het Konings-Indisch dat ik dit toernooi in ronde 1, 5 en 9 speelde, met logische zetten een gelijke stelling te bereiken. Helaas bleek die moeite voor niets toen ik daarna in weinig tijd mijn stelling hard begon te mishandelen.

In de 6e ronde was Iozefina Paulet (WIM,2307), de Roemeense vriendin van Jan Werle, de tegenstandster. In een Siciliaanse partij won ik eigenlijk heel soepel. Dit was dan ook de partij waar ik met de meeste tevredenheid op terug kijk.


Van Oosterom - Paulet


20. g6! Het is tijd voor wit om zich een beetje toegang tot de zwarte koning te verschaffen. 20...hxg6 20...fxg6 was natuurlijk een andere optie, maar dat zal ook niet al te veel helpen 21. fxg6 Lf6 22. gxf7+ Dxf7 22...Kxf7 23. Lg5 +- 23. Txd6 Tc4? 24. Td7 Lc8 25. Txf7 Lxg4 26. Txf6 enz

Ronde 7 mocht ik dan maar weer eens proberen een sterke speler te verslaan, Dimitri Reinderman (GM,2543). Tegen Dimitri heb ik in tegenstelling tot Erik vd Doel, echt altijd kansen, maar net als Erik vd Doel is Dimitri een stuk slagvaardiger dan ik. Aanvankelijk ging het weer helemaal niet slecht: ik maakte er een gelijk eindspel van en won met een truc een pionnetje. Na onnauwkeurige zetten was het niet echt duidelijk meer en ik doe een volkomen belachelijke winstpoging, die alleen maar het effect had dat Dimitri over mij heen kon lopen.

In ronde 8 speelde ik tegen Marlies Bensdorp (WIM,2303). Het resultaat uit de eerdere 3 ronden tegen meisjes hoopte ik nu natuurlijk te herhalen, maar helaas liep dat anders. Tot mijn verrassing koos ze voor een bepaalde variant in het Frans en ik herhaalde een KNSB-partij tegen Martijn Dambacher van afgelopen jaar die in remise eindigde. Ik wist dat ik daar een verbetering op had gevonden die mij wel fijn leek, maar helaas wist ik die tijdens de partij niet meer te herinneren en ook in de analyse zat ik nog niet eens warm. Deze partij eindigde dus ook in remise, maar niet nadat ik na het afslaan van een remiseaanbod een aantal roekeloze zetten deed. Nadat ik weer tot bezinning was gekomen, ging ik toch maar op de remisestelling in.
De laatste ronde tegen Adrian Clemens (FM,2261) was nog behoorlijk doorbijten. Ik wilde het toernooi wel per se winnend afsluiten, maar de Konings-Indische stelling zag daar lange tijd niet naar uit. Toen mijn tegenstander echter te veel op zijn eigen aanval focuste kon ik materiaal gaan pakken.

Aan het eind komt de TPR van onder de 2400 ook wel overeen met het beeld dat ontstaat: niks maken tegen de echte jongens en tegen de rest wel redelijk scoren. Dat schiet natuurlijk niet op en daar moet ook wel iets aan veranderd worden, want het is niet alleen een probleem van dit toernooi. Al met al wel een leuke week gehad en volgend weekend weer alle kans om Erik, Dimtri of andere jongens te tackelen.

31-12-2008 17:21 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tjonge, als dat zo doorgaat met die prachtige verslagen kunnen we overwegen om AxiomA (ter ziele vanwege gebrek aan bijdragen) uit het stof te halen en gewoon periodiek wedstrijdverslagen van het forum te bundelen! Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

31-12-2008 18:56 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Nederlands unicum Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Anish: proficiat! Na wat we met Anish in 2008 hebben meegemaakt verrast een grootmeesterresultaat ons niet echt meer.

Desalniettemin is hier [voor zover ik kan nagaan] sprake van een unicum: nooit eerder lukte het een Nederlandse (of in Nederland wonende) speler om op zo'n jonge leeftijd reeds twee grootmeesterresultaten te boeken (ook Jan Timman of Loek van Wely niet)!

En dát (volgens mijn informatie althans) zonder noemenswaardige trainers - een supertalent dus.

Anish, veel succes in de Corus grootmeeestergroep [de partijen zijn van 17 januari tot en met 1 februari live te volgen].

01-01-2009 14:22 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Congratulations Giri, You played very well and I always enjoy watching you play and your games

Chiel, Bedankt voor het verslag en de Mooie partij tegen Paulet die was mij gelijk opgevallen toen ik de partijen had gedownload. Le7 0-0 b5 en Lb7 en zelfs Da5 leken allemaal wat traag van zwart maar verder heeft ze niet echt geblunderd (ok Tc4 een beetje) de partij zag soepeltjes uit. Jammer dat je tegen de "sterkere spelers" geen vuist kon maken.

02-01-2009 01:03 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller