Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Nooit meer te laat komen?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Nooit meer te laat komen? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag, teletekstpagina 642/1:

"De wereldschaakbond bestraft vanaf 1 juli schakers die op een toernooi niet op tijd achter het bord zitten, met een verliespartij."

Ik denk dat ik vanaf die tijd geen officiële partijen meer zal spelen. Althans, voorzover de KNSB en/of regionale bonden deze regel zullen overnemen.

Maar graag hoor ik vooral wat jullie hiervan vinden.

[Corniel, ik zie nu dat dit in 'Arbitrage' thuishoort - sorry!]

[Zie ook mijn nieuwe Pravda hierover!]

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Marco on 26-12-2008 at 23:20.

26-12-2008 21:04 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar is de FIDE mee bezig? Mobiele telefoons, dopingcontroles, op tijd achter je bord zitten???

Nog even en er is een officieel FIDE uniform dat iedere schaker verplicht is te dragen tijdens een partij.

Mocht deze regel inderdaad door de KNSB en/of regionale bonden worden overgenomen, dan zal de juist verworven ledenaanwas weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Voel er ook weinig voor om onder die voorwaarden mijn sport uit te oefenen.

__________________
I play against pieces

26-12-2008 21:45 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vrees dat de FIDE maar met een ding bezig is: een zeer verwoede poging om van schaken een olymmpische sport te maken. Bij alle olympische sporten zijn er dopingcontroles, en bij alle olympische sporten dien je op tijd aanwezig te zijn.

Op professioneel niveau hebben ze hier wel een punt vind ik, te laat komen voor een partij getuigt niet van een professionele houding.

Op amateuristisch niveau ligt dit natuurlijk heel anders: daar zijn ook bij de olympische sporten geen dopingcontroles, en niemand zal er moeilijk over doen om iets later te beginnen met een potje badminton. Ik zou dan ook verbaasd zijn als deze regeling wordt doorgevoerd op regionaal niveau.

De reden waarom ik deze regeling persoonlijk heel kwalijk vind is dat de speler die te laat komt enkel met een reglementaire nederlaag wordt bestraft. Hiermee wordt zijn tegenstander namelijk ook bestraft: die heeft wel de moeite gedaan om op tijd te komen, maar houdt daar compleet niets aan over (iedereen die wel eens een open toernooi heeft gespeeld weet dat zo'n extra reglementair punt niets waard is, zeker niet in het begin van een toernooi).

Een ander punt heeft betrekking op competitiewedstrijden. Deze zijn vaak niet naast de deur, en onderweg kan er vanalles misgaan. Het is redelijk dat er verlangd wordt dat men niet meer dan een uur te laat komt, maar om te eisen om precies op tijd te komen voor een competitiewedstrijd vind ik persoonlijk erg ver gaan.

Er is trouwens expliciet vermeld dat iedere toernooiorganisatie het recht heeft om een eigen invulling te geven aan de regel. Ik hoop dus dat de KNSB dit ook gaat doen, anders zal dit inderdaad leden gaan kosten.

27-12-2008 00:35 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk ook dat mensen in de top zich willen onttrekken aan de fotografeersessies aan het begin van de partij. 10 minuten fotograferen? Mooi, dan kom ik na 11 minuten Glimlach Moeilijke materie, maar ik kan me voorstellen dat je in een kroongroep toch zo'n voorwaarde stelt om sponsors e.d. tevreden te stellen.

En olympisch? Wat mij betreft onzin. Maar eigenlijk vind ik de hele FIDE onzin, want een dergelijke leiding zorgt al jaren alleen maar voor ophef, vriendjespolitiek en negatieve publiciteit.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-12-2008 01:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joost
Op amateuristisch niveau ligt dit natuurlijk heel anders: daar zijn ook bij de olympische sporten geen dopingcontroles (..)


Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is. In een andere tak van sport waar ik actief ben, worden ook onder amateurs zo af en toe controles gehouden, en dat blijkt zo nu en dan gegrond.

Wat niet wegneemt dat de grootste doping binnen de schaaksport van silicium is, en wordt niet ingenomen. Tradionele dopingcontroles zullen geen uitkomst bieden.

Sowieso denk ik dat schaken niet snel Olympisch zal worden. De spelen zijn nu al overvol en buiten de schaakwereld wordt schaken zelden als sport erkend.

Over de sancties op tijd kan ik kort zijn: schaken onwaardig.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-12-2008 16:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Originally posted by Joost
Op amateuristisch niveau ligt dit natuurlijk heel anders: daar zijn ook bij de olympische sporten geen dopingcontroles (..)


Ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is. In een andere tak van sport waar ik actief ben, worden ook onder amateurs zo af en toe controles gehouden, en dat blijkt zo nu en dan gegrond.

Sowieso denk ik dat schaken niet snel Olympisch zal worden. De spelen zijn nu al overvol en buiten de schaakwereld wordt schaken zelden als sport erkend.


1. Ik neem aan dat je het over wielrennen hebt, en dat is natuurlijk wel de sport die van doping het meeste te verduren heeft. Als ergens (zelfs) op amateurniveau controles plaats zouden moeten vinden, dan is dat geen vreemde eerste keuze.

2. Klopt; honkbal is er in 2012 al niet meer bij - beachvolleybal sinds 2008 wel. Kijkcijferpotentieel heeft aldus een groot aandeel bij de keuze; niet het sterkste punt van het schaken.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

28-12-2008 14:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
1. Ik neem aan dat je het over wielrennen hebt, en dat is natuurlijk wel de sport die van doping het meeste te verduren heeft. Als ergens (..) op amateurniveau controles plaats zouden moeten vinden, dan is dat geen vreemde eerste keuze.

Wielrenner zijnde wil ik dit best bestrijden, maar ik geloof niet dat dit het juiste podium is. Sterker nog, ik denk dat siliconendoping in de schaaksport een groter gevaar is voor het schaken, dan Epo voor de wielrennerij/atletiek e.a. duursporten. Er is geen doping voor handen waarmee ik Nederlands kampioen wielrennen zou kunnen worden. Door mij structureel te laten influisteren door Rybka zou ik met overmacht Nederlands kampioen schaken worden...

Quote

2. Klopt; honkbal is er in 2012 al niet meer bij - beachvolleybal sinds 2008 wel. Kijkcijferpotentieel heeft aldus een groot aandeel bij de keuze; niet het sterkste punt van het schaken.

De reden dat honkbal in 2012 niet meer Olympisch is, heeft voor te maken met het gebrek aan mondiale concurentie. Behalve in de Verenigde Staten en Cuba wordt het nergens serieus bedreven, al zullen sommige Nederlanders en Italianen dat wellicht bestrijden.

Verder denk ik dat een toernooi als Corus bewijst dat schaken wel degelijk een 'kijk' sport is. En dan bedoel ik niet al die mensen die een dagje (of meerdere) langs komen, maar vooral die duizenden mensen die de partijen online volgen. Een dergelijke inovatieve insteek zou de OS niet misstaan.

Maar nogmaals: buiten de schaakwereld ziet niemand schaken als sport. En zolang die opinie heerst zie ik het IOC niet snel van gedachte veranderen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-12-2008 15:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. Da's waar.
2. De Major League Baseball kan vergeleken worden met de NBA en de NHL...op honkbalgebied zijn in Europa alleen NL en Italie actief bezig, maar ook Down-Under, in Canada, Z-O Azie en (vooral) Midden-Amerika wordt een balletje geslagen.

Ijshockey wordt ook alleen goed door de VS, Canada, Rusland, Tsjechie en Zweden en Finland beoefend...

En basketball? VS....en dan wellicht nog 5 landen; Litouwen, voormalig Joegoslavie, Griekenland, Spanje en Argentinie?

3 sporten waarbij de overheersing van de VS eenzelfde is, en ze alleen maar niet steeds Olympisch kampioen worden omdat ze niet altijd een Dream Team sturen. (en ook dat een keer een foutje kan maken)

Omtrent je laatste zin is het zo dat denksporten niet als sport worden gezien. Of is bridge wel olympisch? Het blijft vreemd dat kleiduifschieten en curling wel olympisch zijn..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-12-2008 16:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben in Zuid-Amerika geweest. Ik heb volleybalveldjes gezien (te over) en voetbalveldjes, maar nergens heb ik ze zine baseballen. In Australië heb ik ook nimmer iemand zien baseballen.

Wat betreft ijshockey: dat wordt door meer landen op hoog niveau bedreven dan het reguliere hockey. Om die reden wordt er overigens ook geöpperd om het af te voeren als olympische sport. En ik meen dat na de laatste OS zelfs geroepen is dat tafeltennis maar geschrapt moest worden. Volledige podia met (ex-)Chinezen. Glimlach

Dat er (naast boogschieten, waar ik me iets bij kan voorstellen) nog een aantal schietsporten Olympisch zijn is waar. Maar ik kan me niet voorstellen dat die het nu zouden redden als ze zouden worden voorgedragen.

En wat betreft curling: tja, dat zal er wel mee te maken hebben dat het kwa opzet erg afwijkt van de rest van de wintersporten, die op ijshockey na, allemaal individuele prestatiesporten zijn.

Wellicht is dat ook wel een probleem van schaken. Is dat een zomer- of een wintersport? Ik ben geneigd te zeggen: geen van beide ligt neigend naar zomer. Het zomerprogramma van de OS is echter overvol, dus 'we' maken alleen kans als wintersport, maar kwa sfeer staat schaken daar nog verder vanaf dan de zomerspelen.

En als ik het met een niet-schaker over schaken heb, kijkt men mij doorgaans meewaardig aan als ik stel dat schaken een sport is...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-12-2008 16:47 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind schaken ook geen sport. Ik beoefen, en met mij vele anderen, het echter wel als ware het een sport. Maar die discussie ga ik verder niet aan Glimlach

Verder kan ik de regel op professioneel niveau (FIDE Grand Prix, WK) begrijpen. Op amateurniveau niet, al is het alleen maar omdat niet te bepalen is wat overmacht is en wat niet.

29-12-2008 17:19 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens waag ik te stellen dat Corniel 'Rybka' Nobel geen Nederlands Kampioen zou worden. Tenzij je kans ziet letterlijk iedere zet op te volgen.
Hoe ik met deze regel om zou gaan zou ik niet weten. Vind het belachelijk, maar om dan helemaal te stoppen...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 31-12-2008 at 10:54.

31-12-2008 10:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind dat degene die het eerst komt, het eerst mag zetten. Ook met zwart!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

31-12-2008 12:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller