Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Pomar-toernooi prooi voor DSC 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Pomar-toernooi prooi voor DSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag werd het Pomar toernooi gespeeld, een rapidtoernooi voor viertallen. Marco was de initiator voor het DSC-team, maar haakte zelf af, vandaar dus dat DSC meedeed onder de naam "Marco's idee".

Hoewel er op papier twee sterkere teams waren was Marco's Idee oppermachtig. We wonnen alle wedstrijden, met als klap op de vuurpijl een 3.5-0.5 overwinning op Jong Leithen met aan bord 4 Marco A.
Deze werd overtuigend opgerold door Olivier.

De bordscores:
1. Rufael Mekuria 2 uit 5
2. Jan-Pieter Vos 3½ uit 5
3. Martin Glimmerveen 5 uit 5
4. Olivier Marincic 3½ uit 5

In de B-groep was er ook een (eerste?) prijs voor het vriendenteam van René van Alfen en ook Kees van der Meer deed mee. Hij speelde wel goed aan bord 1, maar Prometheus kon verder geen potten breken begreep ik.
Een mooie dag!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 22-12-2008 at 16:50.

20-12-2008 18:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een erg geslaagd toernooi!

Een toernooi met een gemoedelijke sfeer, gezellig team en niet in de laatste plaats een leuk resultaat!

In ronde 3 in een straal gewonnen partij verzuimd het af te maken, en in ronde 4 tegen een sterke tegenstander een remise waar voor beiden volgens mij niet meer inzat. De overige waren potjes die ik in meer of mindere mate overtuigend won.

We speelden met name als team goed door mindere individuele potjes te verspreiden over de verschillende wedstrijden. Vandaar dat we de meeste met minimaal verschil wonnen.

Volgend jaar weer als het uitkomt!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 21-12-2008 at 10:24.

20-12-2008 19:42 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 01-03-2002
aantal berichten: 92

RE: Pomar-toernooi prooi voor DSC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
In de B-groep was er ook een (eerste?) prijs voor het vriendenteam van René van Alfen en ook Kees van der Meer deed mee. Hij speelde wel goed aan bord 1, maar Prometheus kon verder geen potten breken begreep ik.
Een mooie dag!

Speelde met drie vrienden/oud-clubgenoten uit Ede en ondanks een onnodig verlies in de laatste ronde tegen HSV 1 wonnen we op bordpunten de 1e prijs in de B-groep.

Had zelf ook een goede dag met 4½ uit 5. Het halfje won ik van Kees. In een min of meer gelijke stelling gaf ik Kees de kans om 2 torens tegen een dame te veroveren, maar gelukkig liet hij me op tijd aan de noodrem trekken middels eeuwig schaak.

Leuke dag gehad!

__________________
I play against pieces

20-12-2008 23:23 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zaterdagochtend 8 uur gaat de wekker. Met grote moeite sta ik op. De hoofdpijn, de dorst, het gebrek aan trek en het voornemen nooit meer te zullen drinken duiden erop dat de verjaardag van een dispuutsgenoot gisteren in een geslaagde avond heeft geresulteerd. Langzaam wordt me duidelijk dat ik de wekker niet voor niets heb gezet: vandaag gaat er geschaakt worden, in Rijswijk welteverstaan. Onder de douche herinner ik me dat de reistijd een uur is en kom ik scheldend tot de conclusie dat ik per ongeluk een half uur te vroeg ben opgestaan. In de hoek van mijn kamer ligt een broek die nog stinkt naar de rook van gisteren. Ik besluit hem aan te trekken, het is immers een SCHAAKtoernooi. Waarschijnlijk ruikt hij nog lekker vergeleken met de walmen waar ik vandaag ongetwijfeld weer aan zal worden blootgesteld. Terwijl ik op internet kijk welke bus ik nu ook al weer moet hebben besluit ik toch nog even mijn mail te checken, alwaar ik het volgende lees:

1:25 AM -> oja het wordt sowieso geen succes, heb te veel op...
1:51 AM -> vervanger regelen! hier nog iemand trouwens...maar hij die brak schaakt regelt de beste zzzzzetten

De eerste mail blijkt s nachts door mij te zijn gestuurd, de tweede is afkomstig van onze secretaris, die zijn bestuurlijke voorbeeldfunctie gezien de inhoud en het tijdstip van zijn mail duidelijk niet al te serieus heeft genomen. Sterker nog, aan zijn achternaam te zien is waarschijnlijk het een Oost-Europese crimineel die op de persoonsgegevens van de leden uit is. Voorts zegt hij in zijn werk de risk management-kant op te willen. Ik vraag me af met welk oogmerk, u bent alvast gewaarschuwd! Aan de andere kant: onlangs is hij door een 138-jarige getruct in de externe, dus het gevaar zal wel meevallen...

Na eerst al bijna de trein te hebben gemist presteer ik het station in Rijswijk wederom aan de verkeerde kant te verlaten, gelukkig heeft de bus vertraging. Wonderbaarlijk genoeg ben ik de eerste van het team die arriveert, al ben ik er ná Marco Anink, iets dat me in de afgelopen 22 jaar nooit eerder is overkomen. Onze eerste bordspeler krijgt het voor elkaar op het verkeerde station over te stappen maar is zelfs dan nog eerder dan de twee Delftenaren die als gevolg van het Glimmerveniaans kwartiertje een geheel eigen interpretatie van het begrip carpoolen introduceren en op precies hetzelfde moment hun auto naast elkaar parkeren. Als onze Brabo van de Balkan zijn lunchbonnetje alvast wil omdat hij zijn ontbijt keihard nodig heeft heb ik me al neergelegd bij een slecht resultaat. Het toernooi moet nog beginnen.

Onze teamnaam is Marco's Idee. It's all in the name: Marco kwam met het leuke idee om een viertallentoernooi te spelen, kreeg drie man mee en besloot vervolgens zelf toch maar voor Jong Leithen te gaan spelen. Gelukkig hebben we meer mensen in ons studententeam. Vandaag telt maar één ding: de onderlinge partij tegen Jong Leithen (en vooral die tegen Marco) moet en zal gewonnen worden. De organisatie heeft hier rekening mee gehouden en heeft dit als spetterend slotduel gepland.

De eerste ronde worden we ingedeeld tegen Schaakmat. Martin wint al snel eenvoudig en ook ik ben hard op weg mijn tegenstander via een koningsaanval van het bord te zetten. De keuze tussen materiaal en mat lijkt een makkelijke, maar het mat is er opeens niet meer en al snel kijk ik tegen een verloren stelling aan. Rufael zorgt bijna voor een omgekeerde kopie van mijn partij en doordat Olivier beter is dan zijn tegenstander beginnen we met een 3-1 overwinning: tijd voor koffie.

In de tweede ronde zijn de MaKaBeRe schakers aan de beurt. Dit vriendenteam weet het ons knap lastig te maken. Hoewel mijn tegenstander na 11 zetten twee pionnen verliest en maar meteen opgeeft en Martin zijn tegenstander via een werkelijk briljante koningsaanval van het bord zet, moet Rufael alle zeilen bijzetten om niet direct te verliezen na een foutieve combinatie. Olivier staat aardig, maar ergens gaat het helemaal fout. Omdat Roef de partij uiteindelijk in de remisehaven weet te sturen zijn de matchpunten binnen en dat Oli zijn counterkansen mist maakt voor het eindresultaat niet meer uit.

Heel soepel is het allemaal niet gegaan in de eerste twee ronden en in de lunchpauze laait dan ook een kleine discussie op: gaan we direct aan het bier of proberen we het toch nog even? We kiezen voor het laatste. De volgende ronde is immers vrij bepalend: tweedeklasser Promotie is de grote favoriet voor de toernooizege en aan het begin lijkt dat ook zo. Rufael komt al vrij snel gedrukt te staan en bij Martin lijkt er niet meer dan remise in te zitten. Een korte blik op bord vier leert mij dat er bij Olivier een lastig lopereindspel op het bord is verschenen. Sterke tegenstanders zijn vaak goed in eindspelletjes, dus dat baart me zorgen. Inmiddels heb ik in de opening mijn dame geofferd, maar mijn jeugdige tegenstander durft het niet aan te nemen. Dat had hij beter wel kunnen doen, want nu beslist de zelfde dame met het achtereenvolgende Dd1-e1-e3-a7xc7+-b8+ de partij. Martin biedt remise aan, maar zijn tegenstander weigert waarschijnlijk vanwege zijn tijdsvoorsprong. Over het algemeen slechte vooruitzichten dus, maar ik blijk gewoon een pessimist. Olivier blijft staan en hoewel Rufael zijn slechte eindspel inderdaad verlies, houdt Martin het hoofd koel. Het toreneindspelletje ligt hem beter dan zijn tegenstander en een gelijke stelling wordt overtuigend omgezet in een punt: 2½-1½ tegen de favoriet!

En opeens begint het te lopen. De vierde ronde spelen we tegen WSC dat met een mix van hun eerste en tweede team is opgekomen. In mijn ooghoeken zie ik dat Rufael en Martin al snel een mooie aanvalsstelling hebben opgebouwd en zelf beland ik vanuit de opening in een iets beter eindspel. Martin maakt redelijk snel de 1-0. Precies op het moment dat ik in een potremisestelling de remise krijg aangeboden scoort Oli de 2-0. Ik neem het uiteraard aan en nog geen seconde later geeft Rufael op. We gaan nog steeds aan kop, met twee matchpunten voorsprong op Promotie.

Zoals eerder gememoreerd is de slotronde het hoogtepunt van de dag. Niet omdat we aan kop gaan en het toernooi kunnen winnen, maar omdat we tegen Jong Leithen spelen met Marco Anink in de gelederen. Voor de ronde vragen ze ons hoeveel bier wij overhebben voor een 2-2 en dus de toernooizege. Bullshit, dit is de match waarop we hebben gewacht, de vorige vier ronden waren slechts veredelde trainingswedstrijdjes. Hét gevecht vindt op het vierde bord plaats. Wit vs. zwart, Balkan vs. Italië, casual vs. jasje-dasje, arbeider vs. student, maar bovenal Oli-Marco. De andere borden zijn veruit minder belangrijk en daarom ook veel eerder klaar. Ik krijg dezelfde variant als twee ronden geleden op het bord. Ditmaal neemt mijn tegenstander het dameoffer wel aan maar ik heb nu als extra voordeel dat ik bijna a tempo kan zetten (ik heb het immers allemaal al eerder uitgerekend). De compensatie is mijn tegenstander te veel en na een aardig schijnoffer is het uit: 1-0. Rufael speelt een solide remise en Martin truct zijn tegenstander in een ingewikkelde stelling. Het resterende dame-eindspel is met drie pluspionnen eenvoudig gewonnen. 2½-½ en kampioen: mission not accomplished yet: Olivier-Marco is nog bezig, dus onze hele dag kan nog verpest worden. Gelukkig speelt Olivier de sterren van de hemel, schaakt met een plan en is ook tactisch een stuk handiger. Dit resulteert in een zwarte open koningsstelling. Wit aarzelt geen moment en stuurt al zijn hout naar het strijdfront. Alleen ten koste van een toren kan Marco een directe nederlaag voorkomen, maar het resterende eindspel is natuurlijk kansloos. Het belangrijkste punt van de dag is binnen! Mission accomplished!

Dan rukken de Palmpjes aan en kan er gesnelschaakt worden. Dit wordt onderbroken door de prijsuitreiking, waar we allemaal een grote fles drank in ontvangst mogen nemen. Een geslaagd einde van een mooie dag katerschaak!

Roef, Martin, Oli (en natuurlijk ook Marco Knipoog), bedankt!

21-12-2008 16:03 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk, dat is nog eens een verslag!

Of ik nou met alle details blij moet zijn...maar leuk om te lezen is het zeker Glimlach

21-12-2008 16:15 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk leesvoerGlimlach

21-12-2008 16:42 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van JpFox verwacht ik dat hij in z'n volgende verslag de volledige versie van de Europeese Grondwet op het forum plaatst!Grijns

__________________
Mopper

22-12-2008 03:44 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 723

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klasse verslag JP!

22-12-2008 10:10 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

verslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een verslag JP! Maar mijn werkelijkheid was anders.

Zaterdag 5:45.
We hebben kleindochter van 21 maanden oud te logeren. Ze wordt wakker een geeft luidkeels uiting aan haar blijdschap van weer een nieuwe dag.
Schone luier, aankleden, drinken voor haar, koffie voor ons, beschuitje, spelletjes.
Vele uren later ben ik bijna aan mijn nachtrust toe en moet ik naar Rijswijk om vijf potjes te spelen - de eerste tegen Rene van Alfen die net wakker werd?
Wat hij zegt, een aardige partij die na wisselende kansen remise wordt, en verder een berengezellig toernooi.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 22-12-2008 at 10:19.

22-12-2008 10:17 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals de oplettende lezer heeft opgemerkt is naast enkele stijlfoutjes en typo's de waarheid in mijn verslag enigszins geweld aangedaan. De Balkan en Oost-Europa zijn niet hetzelfde, waarvoor mijn excuses.

Omdat ik ze zelf nogal lekker vond heb ik mijn rapidpotjes even gereconstrueerd en hopelijk kunnen anderen deze fragmenten ook waarderen.

In zowel Vos-Van Zetten als Vos-Kors kwam de onderstaande stelling op het bord:


De stelling is ontstaan uit een Scandinaviër met 3. ...Dd6 die ik met het standaardplan g3 en Lf4 heb aangepakt. Bf4 is eigenlijk iets te vroeg gespeeld vanwege de stelling die nu op het bord staat, een nauwkeurigere zetvolgorde levert wit in mijn database een scoringspercentage van maar liefst 90% op (waarschijnlijk wat vertekend omdat vooral sterke witspelers deze variant kennen). Met 11.a3 zag ik me genoodzaakt de zaak wat te compliceren. In rapid een goede keus.

Maarten van Zetten ging in de denktank en kwam met 11. ... Dxb2, waarna 12.Pa4 Db5 13.c4!? (geen weg terug) Dxc4 14.dxc6!? volgde. Een offer is misschien een groot woord, ik denk dat bijna iedereen dit in een rapidpartij zou spelen. Kritiek is natuurlijk 14. ... Txd1, maar zwart kwam met de grafzet 14. ... b5?? op de proppen.



Na 15.De1! is er weinig meer te doen aan alle dreigingen, naast de partijvoortzetting hangen ook 16.Pe5 en volgens Rybka ook 16.Lxc7!? met het idee Da5+ in de lucht. De mooiste dreiging kon ik gelukkig uitvoeren: 15. ...Dxa4 16.De3! Td5 17.Da7 Kd8 en na 18.Dxc7+ Ke8 19.Db8+ Ke7 20.c7 e5 21.Pxe5 gaf zwart op:


Een lekker potje, al was het waarschijnlijk niet correct.
In de tweede partij ging het iets anders..

Kors vervolgde in het bovenste diagram met 11. ... De7 en nam het offer aan:12.dxc6 Txd1 13.cxb7+ Kxb7 14.Tfxd1 Kc8 waarna de volgende stelling op het bord verscheen:

Zwarts laatste zet is inderdaad de kritieke. Mijn tegenstander vertelde me na de partij dat hij dit in Fritz had geplugd en dat deze een -+ liet zien. Maar ja, a)dit is rapid en b)Rybka geeft =. Grijns
Er volgde 15.h3 Lh5 16.g4 Lg6 17.Pe5 en volgens mij heb ik hier heerlijke compensatie. Na 17. ... Dc5 18.Pa4 Dxc2 {beter was 18. ... Db5 19.Lc6 met compensatie} kon ik een leuke truc uitvoeren:

19.Pb6+! cxb6 {want 19. ... Kb8 20.Pc6+! en uit} 20.Tac1 Dxc1 21.Txc1+ Kd8 22.Lb7 Le4? {Na 22. ... Pd5 heeft wit slechts hele goede compensatie} 23. Lxe4 Pxe4 24.Pxf7+ 1-0
Weer een heerlijke pot, zeker in de belangrijkste wedstrijd. Knipoog In beide partijen hadden de zwarte stukken op de koningsvleugel vastgeschroefd kunnen worden.

Een waarschuwing ten overvloede: check heerlijke partijen nooit (of zeer selectief in je eigen voordeel Knipoog) met een PC, de kans dat je tegenstander de weerlegging vindt is toch een stuk kleiner en je genot wordt niet verpest!

22-12-2008 15:31 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die laatste tip is een hele terechte.

Ik feliciteer 'Marco's Idee' met het kampioenschap, maar ook Leithen heeft het niet verkeerd gedaan:

Redelijk Jong Leithen werd eerste in de C-poule, Jong Leithen werd derde en ook dat was boven verwachting, zeker nadat beide teams in de eerste ronde bij 0-1 begonnen vanwege 'verslapende' teamgenoten.

Ook ik had een flinke kater, maar m'n spel viel eigenlijk best mee. Drie witte Wolga's op het bord gehad waarbij ik over m'n tegenstander heen liep - 1x bleef dat tot het eind zo, 2x liet ik zo ontsnappen: 1x werd dat remise, de andere keer kwam de zwarte aanval niet door en won ik toch nog redelijk rechtlijning.
TOTDAT ons eerste bord ons wees op een gemist torenoffer van zwart dat tot mat in 3 had geleid. En weg was onzer beide berusting - ik baalde dat ik dat had toegelaten en mijn tegenstander dat hij dat niet gespeeld had.

Voeg daaraan toe een pionoffer waarmee wit heerlijk werd vastgeschroefd - hij kon 20 zetten lang alleen zijn dame en koning spelen, paard en loper stonden volstrekt gebonden en het ging best aardig.

Jammer dat, na de 1,5-2,5 in de openingsronde tegen Promotie (mede door onze verslaper) in ronde 4 ook 2-2 gespeeld werd, waardoor DSC niet meer kon worden ingehaald, maar in die 'finale' was de uitslag en het sterkteverschil ook vrij duidelijk. Persoonlijk ben ik veel sterker met wit, maar dat alleen zeggen zou Oli tekort doen - een onnauwkeurigheidje werd afgestraft en op de momenten dat ik dacht helemaal los te komen kwam ik dat niet. De ietwat ongelukkige grap (Biertje? incl. bulderend gelach van alle DSC'ers) terwijl ik in m'n laatste 2 minuten mijn laatste kansen probeerde te vinden neem ik daarbij op de koop toe, temeer daar die zoektocht niet anders dan vruchteloos kon zijn, omdat die kansen ook nergens meer lagen.

Het was een gezellige dag!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 22-12-2008 at 16:31.

22-12-2008 16:30 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag + individuele scores staan op http://www.pomar.nl/toernooien/pomartoernooi.htm

27-12-2008 16:13 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller