Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC4 wint ruim van Scheve Toren 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC4 wint ruim van Scheve Toren 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de nederlaag in de eerste wedstrijd heeft DSC4 zich in de tweede wedstrijd uitstekend hersteld. In Pijnacker werd het eerste team van Scheve Toren met een geflatteerde 6-2 verslagen.

De avond begon met een paar onregelmatigheden. Martin Glimmerveen had een carrièrebeurs en zou het waarschijnlijk niet halen. Omdat we over een selectie van negen man beschikken, hadden we geen enkel probleem. Uiteindelijk haalde hij het toch en dit kwam Olivier Marincic, die een zware werkweek achter de rug had, goed uit en hij kon aan het bier.

Hij had hier eerst echter even mee moeten wachten, want 19:45 uur was Seth van der Vegt nog niet aanwezig. Hij had vertraging en doordat hij van het station gehaald kon worden bleef de schade beperkt tot een kleine twintig minuten. Op zet tien had hij al een tijdsvoorsprong.

Aanvankelijk was er weinig aan de hand. Na de opening waren over het algemeen gelijke stellingen verschenen, waarbij onze spelers over het algemeen over een miniem voordeeltje beschikten.

Mark Versteegh (bord 7) miste een mogelijkheid op voordeel. Aangezien hij zich niet zo lekker voelde, bood hij in een iets betere stelling remise aan, die door zijn tegenstander werd geaccepteerd: ½-½.

Op bord 6 werd vervolgens de voorsprong bezorgd door Seth. Na goed uit de opening te zijn gekomen leek hij, door in tegenstelling tot zijn tegenstander wél planmatig te spelen, een kwaliteit te winnen. Hij rekende echter slecht en de kwaliteit kwam er niet. Nadat zijn tegenstander echter nog een keer de gelegenheid gaf deed hij dit wel en de zege kwam niet meer in gevaar: 1½-½.

Op bord 5 speelde Marco Anink een positioneel goede partij. Met een pion en een stelling voor en een tijdsvoorsprong van meer dan een uur leek zijn overwinning een kwestie van tijd. Enkele onnauwkeurig­heden achter elkaar brachten hem in de problemen (terwijl zijn tegenstander nog minder dan een minuut had) en hij moest nog heel precies spelen om niet te verliezen. Een eeuwige mataanval zorgde een 2-1 tussenstand.

Dit was erg vervelend, want op de overige borden begon het tij te keren. Rufael Merkuria, Martin en Diederik van Heigen kozen mijns inziens voor het verkeerde plan (al moet ik erbij zeggen dat ik vrij oppervlakkig keek), Toine werd langzaamaan weggespeeld en de tegenstander van Jaap Flohil leek optisch veel compensatie te hebben voor de pion die hij achterstond. Olivier en ik dachten op dat moment dat 4-4 al een goede prestatie zou zijn, want we zagen het vrij somber in. Echter: bij DSC4 is helemaal niets voorspelbaar.

Diederik was op bord 8 minder uit de opening gekomen. Een positioneel pionoffer leverde zijn tegenstander een zeer goede stelling op. Dit had hem echter veel tijd gekost en daarna kwamen de onnauwkeurigheden waarna Diederik een pion won, de vijandelijke stukken terugdrong en een beter eindspel kreeg. Dit hielp hij vervolgens bijna even hard om zeep en een gelijke stelling bleef over. Zijn tegenstander bleef echter lang nadenken en Diederik er als de kippen bij om te claimen op vlag. Vreemd, maar met Fischer-tempo hebben we nu al twee keer op vlag gewonnen (vorige wedstrijd ook al), terwijl dat vorig jaar volgens mij helemaal niet is gebeurd: 3-1.

Het punt van Diederik bleek een kantelpunt te zijn dat we hard nodig hadden. Jaap wist op het derde bord door middel van precies spel de compensatie van zijn tegenstander te doen verwateren en wikkelde af naar een gewonnen toreneindspel met twee pluspionnen, wat zijn tegenstander zich niet meer hoefde te laten bewijzen: 4-1 en in ieder geval een matchpunt binnen.

Vervolgens kon Toine op bord twee de koning omleggen. In een gecompliceerde partij stond hij minder en hij moest een kwaliteit geven voor schwindelkansen. De sterke Van der Steen dacht even na en vond vervolgens het meest efficiënte plan: 4-2.

Invaller (vandaag dan) Martin kwam op bord vier ongeveer gelijk uit de opening. In het middenspel won hij een pion en wikkelde hij af naar een eindspel dat hij niet optimaal aanpakte. Met het oog op de stand had hij eerder het remise-aanbod van zijn tegenstander moeten weigeren. Uiteindelijk wist hij met behulp van de nodige tactiek een ++4 tegen ++3 te bereiken, waarbij al zijn stukken beter stonden en de witte koning op de damevleugel was beland, terwijl alle pionnen op de koningsvleugel stonden. Hij won een tweede pion en zijn tegenstander gaf op: 5-2.

Rufael mocht voor de eerste keer op het eerste bord aantreden. Hij pakte met wit de opening wat tam aan maar zwart leek niet veel tegenspel te krijgen. Dit kwam er wel toen Rufael de zaak begon te forceren. Hij kwam minder te staan, maar wist zijn stukken op originele wijze te activeren. Vervolgens kwam er een eindspel op het bord dat ongeveer gelijk was. In een verre van foutloze tijdnoodfase kon hij uiteindelijk een vol punt bijschrijven omdat er een pion doorliep: 6-2.

Een geflatteerde, maar broodnodige overwinning waarmee revanche werd genomen voor de nederlaag van vorig jaar. DSC4 draait weer volop mee!

 Scheve Toren 11946-DSC419462 - 6
1Kees Dekker2033-Rufael Mekuria21340 - 1
2Jan-Aart van der Steen2116-Toine-Gerard Prangers20721 - 0
3Wim Kentstra1961-Jaap Flohil20050 - 1
4J. de Graaf sr.1933-Martin Glimmerveen19680 - 1
5Rudi de Smit1868-Marco Anink1840½-½
6H. Vermeer1931-Seth van der Vegt19020 - 1
7Aad van Gent1886-Mark Versteegh1812½-½
8Dave Theyn1840-Diederik van Heijgen18320 - 1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-11-2008 at 13:05.

15-11-2008 00:55 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is een knappe prestatie tegen een op papier gelijkwaardig team. Lekker voor het zelfvertrouwen, en de bordpunten!

Ik heb Martins reactie met de individuele uitslagen toegevoegd aan het nieuwsbericht, en zijn reactie vervolgens maar verwijderd; 2 keer de uitslagen onder elkaar is wat overdreven.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-11-2008 13:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: DSC 4 wint ruim van Scheve Toren 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfoxInvaller (vandaag dan) Martin kwam op bord vier ongeveer gelijk uit de opening. In het middenspel won hij een pion en wikkelde hij af naar een eindspel dat hij niet optimaal aanpakte. Met het oog op de stand had hij eerder het remise-aanbod van zijn tegenstander moeten weigeren. Uiteindelijk wist hij met behulp van de nodige tactiek een ++4pi tegen ++3pi te bereiken, waarbij al zijn stukken beter stonden en de witte koning op de damevleugel was beland, terwijl alle pionnen op de koningsvleugel stonden. Hij won een tweede pion en zijn tegenstander gaf op: 5-2.


Ik ben benieuwd wanneer ik volgens jou het verkeerde plan koos. In ieder geval wat gedetailleerder verslag:

Jan de Graaf sr. [1933] - Martin Glimmerveen [1968]
Mijn partij was een siciliaan, waar wit al snel een slappe zijvariant koos. Er was al weinig aan de hand toen wit de thematische bevrijdende pionoffer d5!? toeliet. Na 5 minuten rekening speelde ik hem toch vooral op gevoel, maar Junior 10 geeft mij achteraf groot gelijk.
Wit vermijdt de grootste valkuilen, maar toch kan ik al snel een pion terug winnen. Ik kies voor het winnen van een andere pion, waar Junior10 de voorkeur geeft om d5 meteen terug te winnen. Ik dacht echter een vervlakkende variant te hebben gezien, maar dat viel wel mee.

Mijn variant gaat echter ook prima, want al snel win ik de pion op d5 er bij, waardoor ik nu een pion voor sta. De dames worden meteen geruild en het volgende eindspel komt op het bord:
Stelling na 16...Dxd5 17. Dxd5 Pxd5 18. c4


Ik vermoed dat dit eindspel wel te winnen moet zijn voor zwart. Dat vraagt dan echter wel een nauwkeurige neutralisatie van het initiatief dat wit zal krijgen. Ik had echter geen tijd om er even een kwartier tegenaan te gooien, zoals je in de KNSB wellicht wel zou kunnen. Wit kreeg dus wel wat initiatief, maar wellicht omdat hij ook geen overvloed aan tijd had was het niet voldoende, en in de volgende stelling heeft wit wel iets bereikt, maar is zijn initiatief ten einde:
Stelling na 24. Kf1-e2 Ta8-c8


Het is nu echter wel de vraag of hij binnen de remisemarge is gekomen. Ik zag in ieder geval niet een winnend plan. We hebben echter niet al teveel tijd meer (zo rond de 2 minuten plus 10 seconden increment), dus het zal lastig zijn voor wit om nauwkeurig niets te doen. Ik kies zelf als eerste voor een heilloos uitstapje met mijn paard, maar keer snel terug op e6. Daarna is het de beurt aan wit voor het verkeerde plan:
Stelling na 29. Le3-Lf1!? (=) Pg5-e6 30. La3?


Het omspelen van de loper geeft mij nu wel een winstplan: 30...Tec7 31. Lb2 (wel zo verstandig met de dreiging Pd4) 31...Pf4 32. T5d2 b5! 33. g3 Pe6 34. Td7+ Ke8 35. Txc7 Txc7 Na het ruilen van de torens is het schwindelgevaar grootendeels geweken en is er eigenlijk geen reden meer om remise aan te nemen wegens teambelang. Ook bleek Rufael even later de 5-2 binnen te werken, ondanks dat zijn stelling eerder nog als mogelijke 'nul' getaxeerd werd.
36. Td6 Kf7 37. Kd3 Pc5+ -+ 38. Kc3? bxc4 39. bxc4 Pa4+ 40. Kb3 Pxb2


Hier is de eenvoudigste winst 41... Txc4! 42. Td7+ Kg6 43. Txa7 h5 en het toreneindspel is gewonnen vanwege de afgesneden koning. Ik dacht echter gewoon een pion te winnen met 41...Ke7? 42. Ta6 (duh), waarna ik alsnog het voorgaande eindspel inging met enkele tempi minder: 42...Txc4 43.Txa7+ Kf8 44.Td7 Kg8 45.Kb3 Tc8 46.Te7 h5 47.h4 Kh7 48.Kb2 Kh6 49.Kb3 Tc1! (mijn originele plan met g5 zal ook wel winnen) 50. Td7 Tg1 51. f4?? Txg3+ en wit geeft het op
0-1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 15-11-2008 at 17:08.

15-11-2008 14:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een mooi avondje, klasse mannen!

15-11-2008 15:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat was dat balen. Vanaf zet 6 van het damegambiet spelen Mark en zijn tegenstander exact dezelfde variant als mijn tegenstander en ik, alleen doen zij er 10 minuten over; mijn opponent verbruikt daarvoor zo'n drie kwartier. Ik kom steeds beter te staan en ga het D+T+L-eindspel in met een vrijpion extra en een uur tegen drie minuten.
Ook daar rustig spelen en geen kansen bieden, totdat ik op 1 zet niet reken. "Kom op, Dxd5 is toch prima, want fxg3 biedt hem echt niets. Nee, maar doorschuiven naar f3 wel; nu komt de dame binnen op de tweede rij met mataanval. Heel lang in de denktank en nog 2-3 secure zetjes, maar meer dan zetherhaling zat er in. Bleh.

Doodvermoeiende week achter de rug (ik loop stage) en dit ging allemaal zo soepel-en dan let je 1 zetje niet op. Bleh. Nog wat geananlyseerd met oppo en plots gepraat vanuit de speelzaal: het is klaar.
6-2, dat valt niet tegen! Draaiend hoofd Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-11-2008 19:29 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hallo Teamgenoten,

Ik was afgelopen vrijdag aan het einde van de avond vooral bezig met mijn eigen partij en heb niet veel meer kunnen volgen, dus diagrammetjes en commentaar van julllie spel zou ik graag nog zien. Ik heb zelf ook een aantal diagrammetjes hieronder staan. Mijn Potje tegen Kees Dekker was inderdaad rustig opgezet maar werd na foutjes vooral van mijn kant uiteindelijk heel erg ingewikkeld.

Maar goed we hebben Gewonnen!! We zijn terug in de race! Draaiend hoofd

Mekuria, Rufael - Dekker, Kees


Belangrijke Stelling na de beginfase met wit aanzet, zwart kan niet zo goed bewegen met zijn stukken. Ik speelde g4!? wat niet slecht is maar zwart heeft het plannetje g5 Ph7 - f8 - g6 met wat hem aardig spel geeft en ik niet echt iets op kon doen. (dit is waarschijnlijk de stelling die JP bedoelde met het verkeerde plan)



Stelling in tijdnoodsfase met wit aan zet,
de partijzet is Dxd6 (Het spectaculaire Tf4!? dit leidt tot enorme complicaties waar ik niet genoeg tijd voor had) Na Txe4 was Txe4 Dxe4 Tg2 correct geweest omdat op Lh3 Dh6+ volgt ik speelde het echter slechter Frons



Dit is de stelling (wit aan zet) die ik in tijdnood heb kunnen winnen (!!)

15-11-2008 20:29 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

RE: DSC 4 wint ruim van Scheve Toren 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ik ben benieuwd wanneer ik volgens jou het verkeerde plan koos.

Volgens mij had je de d-lijn zelf kunnen pakken, of in ieder geval wit niet hoeven laten verdubbelen. Maar, zoals ik in mijn verslag ook al schreef, als je acht borden in de gaten moet houden mis je wel eens wat finesses door de oppervlakkigheid waarmee je de stellingen bekijkt.

16-11-2008 14:59 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm ja. Misschien als ik in het eerste diagram 18...Pe7 gespeeld had ipv Pc7. Ik was bang voor 19. Lb4, maar dan houdt zwart inderdaad de d-lijn: 19...Kf7 20. Tfd1 Tfd8. 19. Le3 is echter lastiger: 19...Tfd8 20. Tfd1 Pc6! en dan is 21. Td5 de enige kans om het zwart lastig te maken.
Maar ja, dit was allemaal vrij lastig in te schatten. Pc7-e6 leek mij het meest logisch, maar daarna kan ik de d-lijn niet houden. Alleen op mijn manier kan ik de witte toren van d7 afhouden. Junior 10 komt nog met het pakken van de d-lijn ten koste van pion a7, maar zoals je begrijpt wilde ik dat niet.

16-11-2008 17:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

klasse mannen !

17-11-2008 12:27 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij eindigde met deze stelling:


Ik denk dat wit nog een klein plusje heeft vanwege een mogelijk Pe5 en niet echt duidelijke plannen voor zwart. Veel stelt het echter niet voor en ik voelde me niet echt lekker, dus bood ik maar remise aan.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

17-11-2008 15:08 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ronde 3: DD 3 verliest van Promotie 3, WSC 2 verliest van Botwinnik 1. Botwinnik maakt zich daarmee los van een grote groep 2 punters die vooralsnog om de 2e plek strijden. Alles ligt nog open dus in de promotieklasse!

03-12-2008 17:49 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller