Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » 5e Haags Weekendtoernooi op 14-16 november
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

5e Haags Weekendtoernooi op 14-16 november Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Haagse schaakverenigingen DD, Haeghe Ooievaar en Schaakcombinatie HTV organiseren het 5e Haags Weekendtoernooi op
14, 15 en 16 november 2008

Locatie: kantine van het gebouw van de Haeghe Groep, Kerketuinenweg 24 te Den Haag (ingang via parkeerterrein achterzijde, aan de Zilverstraat).
Tel. (tijdens het toernooi): 070 353 29 70

Toernooivorm: 3 groepen (A: 1801 en hoger; B: 1501 t/m 1900; C: 1600 en lager), 6 ronden Zwitsers.

Zie deze link voor meer info.

Deelnemers DSC:

A-groep
Gert Legemaat
Richard Oranje
Koen Lambrechts
Hans Segers
Rene van Alfen

B-groep
René Torenstra

C-groep
Bas Rabeling
Paul Koks

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Untagonklik on 14-11-2008 at 00:01.

02-11-2008 17:13 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was erg spannend, wie heeft er nou gewonnen ?

16-11-2008 20:04 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Groep A: Robin van Kempen, Julian van Overdam en IM Saulin. Robin won de titel na loting.
Joost deelde de derde/vierde plaats met 4½, een halfje meer dan Gert die een mooie TPR van 2337 scoorde. Koen Lambrechts had evenveel punten.

In de B-groep deelden Tie-Wing-Au (?) en Leo de Jager 1 en 2, terwijl ondergetekende met drie anderen 3 en 4 deelden.

Stan Lambrechts en Koos Roeleveld wonnen de C-groep.

Richard Oranje eindigde in de A-groep op plek 33, maar heeft een lesje psychologische oorlogsvoering in de praktijk kunnen brengen. René van Alfen had 1½, evenals Hans Segers.

Ik zal wellicht nog wat posten. Ik heb wel redelijk goed gespeeld, maar ook een hoop meegemaakt Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-11-2008 22:47 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wow René sinds wanneer speel jij weer weekendtoernooien? Daar was je toch vanaf gestapt?

17-11-2008 00:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb intussen een verslagje geschreven op de HSB-site: http://www.haagseschaakbond.nl/content/view/1217/1/.

17-11-2008 08:59 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben zondagochtend komen kijken. Leek me een leuk toernooi, al zijn die weekeindetoernooien mij te zwaar.
Joost Michielsen op bord 1, Gert Legemaat op bord 2, beide tegen spelers met een rating van rond 2400; Koen Lambrechts op bord 3; DSC boven!.
Joost miste zo te zien Lb5 en verloor, Gert kloeg dat hij niets zag en verloor een stuk. Wat zou het mooi zijn als je mensen met een rating van 24 wrijvingsloos van het bord kon schuiven; als ik dat kan blijken ze geen rating van 24 te hebben. Koen stond.

Richard Oranje zag ik een pittige pot spelen.
Rene van Alfen leek heel goed te staan; dat is toch remise geworden.
Hans Segers had zich zondag ziek gemeld.
Rene Torenstra speelde in groep B, hij is met 4 1/2 uit 6 hoog geeindigd.
Bas Rabeling en Paul Klok heb ik gemist.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-11-2008 at 10:02.

17-11-2008 09:53 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Wow René sinds wanneer speel jij weer weekendtoernooien? Daar was je toch vanaf gestapt?


Ik voel me iets beter. De bloeddruk wil nog wel eens vervelend doen, maar tijdens het schaken maak ik me ook minder druk, dus het gaat wel. Alleen zaterdagavond tijdens de derde partij van de dag stortte ik in.

Ik begon vrijdag met een bye vanwege lesverplichtingen. Een bye op zaterdagavond zou ideaal zijn.
Zaterdagochtend begon met een overwinning in een KI-Saemisch, waar mijn tegenstander zich mat liet zetten in de aanval. Vaak geeft men vlak ervoor op, maar hij zei dat als hij had willen opgeven, hij dat al twaalf zetten eerder had moeten doen.

Minder sportief was het remiseaanbod in de volgende partij:

Van der Wallen-Torenstra, HWT 2008 (3)


Zwart staat al overweldigend, en na 18.e5? dxe5 19.d6 e4! 20.dxe7 sloeg ik het aanbod af.

In de avondpartij op bord 1 tegen de ratingfavoriet verraste ik mijn tegenstander in de Benko en kwam met groot voordeel uit de opening (+1.5). Vervolgens deed ik een prachtige reeks slechte zetten, maar ook mijn tegenstander liet zich niet onbetuigd. In deze stelling is het weer afgevlakt en voltooi ik het verkeerde plan, dat ik niet goed uitgerekend had:

Torenstra-De Jager, HWT 2008 (4)


16.f5? Natuurlijk had ik naar e5 toegewerkt, maar ik dacht mat te zien. Zonder rekenen zien we wel vaker mat Glimlach 16...Pe5? 17.fxg6 hxg6 18.Df2 Lf6 19.Dh4 Lxg5 20.Lxg5 f6 21.Dh6?? en hier had ik 21...Tf7 totaal gemist. Maar: 21...Pbd7?? 22.Ld2 en we gingen nog 30 zetten verder, waarna de volgende 20 in tijdnood plaatsvonden. Met beiden minder dan een minuut deed ik in verloren stelling (maar moeilijk te winnen in een minuut) een illegale zet waarna ik opgaf.

Die partij duurde dus tot de laatste minuut. André van der Weijde was al naar huis (oneven) en ineens zag ik Gert (remise in de laatste minuut) ook niet meer. Eerst verdwalend naar de tram. Tram 1 bleek niet meer te rijden vanaf CS, en vervolgens bleek ik de trein naar Delft ook gemist te hebben en moest wachten tot die van 1:41. Ik lag om kwart voor vier in bed.

Zondagochtend viel echter mee:
Franx-Torenstra, HWT 2008 (5)

Stelling na 17.cxd5?

Kijk, dat zie je graag. Ik won in de aanval twee pionnen en kwam - voor het eerst! - in een dame-eindspel. Tja, hoe doe je dat? Het kostte meer denken dan ik gedacht had. Eerst maar de laatste pionnen oprapen, maar met vijf pionnen meer moet je nog steeds opletten. Het hele proces vanaf de start van het eindspel kostte 31 zetten. Da's nog vrij lang, hoewel er twee zetherhalingen inzaten.

Ik was erg blij met de laatste partij. Ik kon mij steeds bedwingen om te offeren en een vage stelling over te houden, maar koos eindelijk eens voor goede zetten. Al die complicaties leidden uiteindelijk naar een gewonnen eindspel:

Torenstra-De Boer, HWT 2008 (6)


32.Dxf5 Txf5 33.Lxe6 Lxe6 34.Txe6 en hier is het wel duidelijk, hoewel het (weer) tijden doorging. 34...Lf6 35.Td7+ Kf8 36.Pe4 Te8 37.Txe8+ Kxe8 38.Pd6+ Kxd7 39.Pxf5 en Zwart gaf op zet 50 op.

4 uit 5 leverde 45 Euro op. Gert heeft een goed toernooi gespeeld (vrij veel van gezien), maar ik heb minder van Joost kunnen volgen (hoewel dat toch boven mijn pet gaat Tong).

Misschien dat de andere spelers dus nog wat leuks te vertellen hebben. Richard?! Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2008 15:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens is mijn conditie sinds HWT 2006 wel verbeterd...


 

Met die vuilnisbak erbij lijkt het Perron 0 in Rotterdam wel Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2008 15:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Torenstra-De Jager, HWT 2008 (4)


16.f5? Natuurlijk had ik naar e5 toegewerkt, maar ik dacht mat te zien. Zonder rekenen zien we wel vaker mat Glimlach


Waarom dan niet gewoon je combinatie uitvoeren met eerst e5? (16. e5 dxe5 17. f5). Dit blokkeert veld e5 voor het zwarte paard, blokkeert de diagonaal voor de loper op g7 en opent eventueel e4 voor het witte paard voor wat meer positionele varianten. Happy

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

17-11-2008 16:32 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller