Elguapo 
forummeester

aantal berichten: 993
 |
|
|
02-11-2008 17:13 |
|
Paul Koppens 
actief forumlid

aantal berichten: 62
 |
|
|
17-11-2008 08:59 |
|
Torenstra jr. 
Oud-lid

aantal berichten: 1718
 |
|
QuoteOriginally posted by Martin
Wow René sinds wanneer speel jij weer weekendtoernooien? Daar was je toch vanaf gestapt?
Ik voel me iets beter. De bloeddruk wil nog wel eens vervelend doen, maar tijdens het schaken maak ik me ook minder druk, dus het gaat wel. Alleen zaterdagavond tijdens de derde partij van de dag stortte ik in.
Ik begon vrijdag met een bye vanwege lesverplichtingen. Een bye op zaterdagavond zou ideaal zijn.
Zaterdagochtend begon met een overwinning in een KI-Saemisch, waar mijn tegenstander zich mat liet zetten in de aanval. Vaak geeft men vlak ervoor op, maar hij zei dat als hij had willen opgeven, hij dat al twaalf zetten eerder had moeten doen.
Minder sportief was het remiseaanbod in de volgende partij:
Van der Wallen-Torenstra, HWT 2008 (3)
Zwart staat al overweldigend, en na 18.e5? dxe5 19.d6 e4! 20.dxe7 sloeg ik het aanbod af.
In de avondpartij op bord 1 tegen de ratingfavoriet verraste ik mijn tegenstander in de Benko en kwam met groot voordeel uit de opening (+1.5). Vervolgens deed ik een prachtige reeks slechte zetten, maar ook mijn tegenstander liet zich niet onbetuigd. In deze stelling is het weer afgevlakt en voltooi ik het verkeerde plan, dat ik niet goed uitgerekend had:
Torenstra-De Jager, HWT 2008 (4)
16.f5? Natuurlijk had ik naar e5 toegewerkt, maar ik dacht mat te zien. Zonder rekenen zien we wel vaker mat 16...Pe5? 17.fxg6 hxg6 18.Df2 Lf6 19.Dh4 Lxg5 20.Lxg5 f6 21.Dh6?? en hier had ik 21...Tf7 totaal gemist. Maar: 21...Pbd7?? 22.Ld2 en we gingen nog 30 zetten verder, waarna de volgende 20 in tijdnood plaatsvonden. Met beiden minder dan een minuut deed ik in verloren stelling (maar moeilijk te winnen in een minuut) een illegale zet waarna ik opgaf.
Die partij duurde dus tot de laatste minuut. André van der Weijde was al naar huis (oneven) en ineens zag ik Gert (remise in de laatste minuut) ook niet meer. Eerst verdwalend naar de tram. Tram 1 bleek niet meer te rijden vanaf CS, en vervolgens bleek ik de trein naar Delft ook gemist te hebben en moest wachten tot die van 1:41. Ik lag om kwart voor vier in bed.
Zondagochtend viel echter mee:
Franx-Torenstra, HWT 2008 (5)
Stelling na 17.cxd5?
Kijk, dat zie je graag. Ik won in de aanval twee pionnen en kwam - voor het eerst! - in een dame-eindspel. Tja, hoe doe je dat? Het kostte meer denken dan ik gedacht had. Eerst maar de laatste pionnen oprapen, maar met vijf pionnen meer moet je nog steeds opletten. Het hele proces vanaf de start van het eindspel kostte 31 zetten. Da's nog vrij lang, hoewel er twee zetherhalingen inzaten.
Ik was erg blij met de laatste partij. Ik kon mij steeds bedwingen om te offeren en een vage stelling over te houden, maar koos eindelijk eens voor goede zetten. Al die complicaties leidden uiteindelijk naar een gewonnen eindspel:
Torenstra-De Boer, HWT 2008 (6)
32.Dxf5 Txf5 33.Lxe6 Lxe6 34.Txe6 en hier is het wel duidelijk, hoewel het (weer) tijden doorging. 34...Lf6 35.Td7+ Kf8 36.Pe4 Te8 37.Txe8+ Kxe8 38.Pd6+ Kxd7 39.Pxf5 en Zwart gaf op zet 50 op.
4 uit 5 leverde 45 Euro op. Gert heeft een goed toernooi gespeeld (vrij veel van gezien), maar ik heb minder van Joost kunnen volgen (hoewel dat toch boven mijn pet gaat ).
Misschien dat de andere spelers dus nog wat leuks te vertellen hebben. Richard?!
__________________ http://inargenti.nl voor mijn muziek ♪
|
|
17-11-2008 15:32 |
|
|