Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC7 loopt vast op beton in Nationale Schaakgebouw
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

DSC7 loopt vast op beton in Nationale Schaakgebouw Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de tweede ronde mogen we op bezoek in het Nationale Schaakgebouw om de strijd aan te binden tegen het vijfde team van Discendo Discimus. Terwijl verderop in de zaal een strijd in de promotieklasse gaande is tussen een team van DD en Botwinnik.

Over het algemeen komen er strijdlustige stellingen op het bord, waarbij het halverwege de avond mis gaat op bord 2, waardoor we op achterstand staan. Kort daarna komt Coen Leentvaar remise overeen met zijn tegenstander.

Bas Rabeling bereikt positioneel goed spel na een vroege dameruil en maakt het dan ook goed af. Het staat weer gelijk: 1½ punt voor beide teams.

Gerrit Horst vertelde me onlangs dat ie reeds 10 partijen op rij gewonnen had in de externe competitie en hij zette zijn reeks voort tegen Adriaan ter Mors. Ook bij Antoon Frehe gaat het niet naar wens waardoor de stand een kritiek stadium kent met 3½-1½ voor DD.

Na de remise van Jolle Lont is duidelijk dat we geen matchpunten aan ons bezoek aan het NSG zullen overhouden. Naast mij speelt Jordi Krempel nog tegen Max van Herpen, waarin Jordi een stukoffer pleegt om een scherpe aanval te krijgen. Max keept stug en ook deze partij eindigt in remise.

Op bord 8 is mijn partij tegen Max Henning nog bezig. Na met licht voordeel uit het middenspel te zijn gekomen kies ik tweemaal niet de scherpste voortzetting, waardoor ik niets bereik en zelfs verloren kom te staan nadat een troef - de vrijpion - eraf gaat: 5½-2½.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 05-11-2008 at 08:59.

05-11-2008 07:28 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen! Zelf kon ik er niet bij zijn omdat ik een andere externe wedstrijd moest spelen (die ik helaas ook, net als m'n team verloor).

Bedankt voor je snelle verslag Paul. (Ik heb wel wat namen aangepast)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-11-2008 09:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dubbel helaas inderdaad.

05-11-2008 10:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam voor mijn gevoel heel goed uit de opening. Ik had wit, en mijn tegenstander Gerrit Horst week naar mijn idee op onhandige wijze af van de theorie in de Two Knights Defence. De stelling na 15. Dxc4




Volgens de computer heeft zwart nog compensatie ter waarde van anderhalve pion, maar voor mijn gevoel sta ik gewoon twee gezonde pionnen voor. Later in de partij is dat ook volgens de computer het geval, net voordat ik de mist in ga:



Ik heb hier net 31. Td1-d8+ gespeeld. Op zich is er niets aan de hand, maar je moet niet (zoals ik wel deed) de ongedekte loper op a8 slaan. De combinatie

31. Td8+ Kh7
32. Txa8 Te1+
33. Kh2 Dc7+
34. g3 Db7


is niet heel moeilijk te vinden, maar helaas overkomt het me de laatste tijd regelmatig dat ik er af en toe niet in slaag rustig na te denken, met desastreuze zetten tot gevolg.

Even later kwam de volgende stelling nog op het bord:



Wit is aan zet en heeft de keus tussen f3 en g4. Met g4 is het nog remise volgende de computer, met f3 wordt het al lastiger. Ik koos voor f3.

De laatste paar zetten die mij voortijdig dwongen tot opgave zal ik niet meer publiceren. 1 pepermolen is genoeg.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 05-11-2008 at 21:57.

05-11-2008 21:55 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
<knip>
... maar helaas overkomt het me de laatste tijd regelmatig dat ik er af en toe niet in slaag rustig na te denken, met desastreuze zetten tot gevolg.
<knip>

Volgens mij heb je iets anders aan je hoofd? Knipoog Of is het de nachtrust?

In dezelfde klasse speelde Prometheus vanavond met 4-4 gelijk tegen Pomar 2.
Ikzelf, Bart Germeys en Martin Neuteboom wonnen, Gerben van der Heide en Jan van der Kolk maakten remise.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-11-2008 01:19 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-ers van het 7-e. Het onderkomen van DD, is met of zonder beton, een monument in de Nederlandse schaakgeschiedenis. Een eigen pand, waar je als club geen zorgen hoeft temaken over huurverhogingen en uitzettingen. Waar Donner heeft leren schaken en waar ik lang geleden altijd met plezier kwam, alhoewel ik begin 70-ger jaren lid was van de grote concurrent: Moerwijk. Als je het nationaal schaakgebouw binnen gaat ben je deel van de Nederlandse schaakgeschiedenis. Laat dat een troost zijn voor de nederlaag!

__________________
Mopper

07-11-2008 02:04 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Mopper al aangeeft is het nog altijd bijzonder om in het nationaal schaakgebouw te spelen. Het is de belangrijkste reden dat ik meteen ja zei toen mij werd gevraagd of ik nog een keertje in DSC7 wilde invallen. In totaal heb ik er een keer of 5 gespeeld. Hoe mijn score is geweest doet er inderdaad niet zo veel toe. Deze is van ondergeschikt belang. Bij het binnentreden van dit gebouw kan ik niet anders dan denken aan de nederlandse schakers van weleer die over dezelfde drempel naar binnen gingen. Hun jassen wellicht ophingen aan dezelfde kapstokken. Speelden met dezelfde stukken. Het materiaal is inmiddels zo oud dat je even nodig hebt om te bepalen of je met de witte of zwarte stukken speelt. En als het spelen een aanvang heeft genomen en de geest van het schaken het aanvankelijke ontzag voor de historie heeft verdreven, zijn daar altijd nog de kleine relikwieën die her en der staan opgesteld. Ik weet niet hoe het u vergaat maar mij leidt dit behoorlijk af. Blijf dan zitten achter je bord zou je zeggen maar dat kan ik niet. Ik moet opstaan en rondneuzen. Bij de meeste clubs is de entourage zodanig dat je, nadat je je benen hebt gestrekt, weer terugvlucht naar je bord. Hier bij DD is er gewoon teveel leuks te zien. Op het prikbord hangt een intrigerende mededeling. Er is een kamer te huur in het gebouw en hij kost 550 euro inclusief gas water en licht. Geweldig, je eigen kamer in het NSG. Je zou bijna je huwelijk opzeggen om noodgedwongen je intrek te nemen in de historie.

De partij die ik moest spelen verloor ik. Het is grappig te zien dat de computer er wederom gehakt van maakt. Daarom laat ik de laatste tijd die computeranalyse achterwege. Het is leuker om de emotionele ervaring in de stellingen te herinneren en deze niet verkracht te zien door kille rekenkracht. Ook nu weer zijn daar die typische computer conclusies. Je kunt nu beter Na5 spelen. En nu is het ook heel krachtig. En juist als ik het doe is het niet zinvol meer, zelfs slecht. En dan die scores. Het hupt van +2 naar -2 en weer terug. Mijn meest emotionele moment is het volgende:



Deze stelling kwam tot stand na 12... d6d5 13. e5. De overwegingen bij mijn 12e zet hadden te maken met de witte loper op c2. Onder omstandigheden kan deze slaan op h7. Het idee was dat als ik de witte e5 pion van zijn plek zou kunnen krijgen, dan zou ik zelf mijn loper naar f5 kunnen spelen met uitschakeling van dit potentiele gevaar. Wits 13. e5 had ik echter in mindere mate daadwerkelijk verwacht. Om een voor mij verder onbegrijpelijke reden week ik hier af van mijn plan 13... Bf5 en speelde na enig nadenken 13... c5? Het aardige is dat mijn tegenstander nu ruim 10 minuten deed over zijn 14e zet. En die volle 10 minuten zat ik te kijken naar 14. Bxh7. Niet dat het goed is, maar dat wist ik in die 10 minuten niet. Mijn verbijstering over mijn eigen onvoorzichtigheid terwijl mij plan, een zet eerder, juist gericht was tegen Bxh7, was voldoende om het rekenen mij verder onmogelijk te maken. 10 minuten heb ik zitten knoeien aan 14. Bxh7 Kxh7 15. Ng5+ Kg6 en verder. Toch werd 14. Bxh7 niet gespeeld en waarschijnlijk omdat ik nog 15... Bf5 ter verdeding van h7 heb na 14. Bxh7 Kxh7 14. Ng5+ Kg7 15. Qh5. Dit alles is echter niet zo relevant. Waar het om gaat is gierende emotie over zoveel onmacht tijdens het 10 minuten lange wachten.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 09-11-2008 at 13:51.

08-11-2008 20:20 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb geen flauw idee hoe ik een diagram moet invoeren, maar mijn partij was ook niet zo spectaculair. Was een beetje onhandig met mijn stukken bezig en kreeg een nogal heftige aanval op de c-lijn in een Siciliiaan. Mijn tegenstander verzuimde mijn paard te verjagen, zodat ik de dames kon afruilen en de lucht was geklaard. Wat over was, was een toren eindespel met de pionnen op dezelfde lijnen en allebei een knol.

Toen de remise overeengekomen werd zag het er - ondanks de nederlaag van Johan - nog niet slecht uit voor het team.

Volgende keer beter.

09-11-2008 22:07 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Coen, als je Fritz hebt, dan kun je de betreffende stelling opzoeken en dan ga je naar Bestand > Nieuw > STelling opzetten. Op het scherm wat dan verschijnt staan een aantal knoppen: druk op "Kopiëer FEN".

Vervolgens ga je hier naar het forum. Je kunt dan boven je post op het schaakbordje (met 3 velden) drukken en FEN-code hierin plakken. Het forum regelt verder de rest.

10-11-2008 09:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook op onze site, menu: forum-handleiding-overige speciale opmaak.

Je kunt in Fritz nog sneller. Als de stelling op het bord staat: edit-copy-position in het menu.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-11-2008 14:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Geen Fritz Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je geen Fritz hebt, of gewoon een oude versie, dan ontbreekt de mogelijkheid edit - copieer naar FEN.
Gelukkig zag ik een tijd geleden op het Forum een linkje staan naar een eenvoudig freeware progje, waarmee je een stelling kan opzetten en het FEN formaat vervolgens naar je clipboard (windows memory) kan copieren (van hieruit kan je met ctrl-v het plakken in je post).
De betreffende post kan ik niet terugvinden, wel vond ik met google DiagTransfer.

10-11-2008 23:25 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller