Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Kees van der Meer publiceert Rekenvout 112
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Kees van der Meer publiceert Rekenvout 112 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees van der Meer weet van geen ophouden, dat moge duidelijk zijn. Vandaag zag Rekenvout 112 het digitale levenslicht.

Deze is te lezen op www.delftseschaaksite.nl/column/rekenvout. Het gaat hierbij om het fenomeen ‘Herhaling van tegenstander’ en wordt door de webredactie sterk bij u aangeraden.

24-10-2008 15:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, na zo'n diepgaande filosofische beschouwing achter het bord, heb je dan nog bedenktijd over om de consequenties van slaan op b2 te onderzoeken. Tenslotte is de b2 pion de meest giftige op het schaakbord. De b7-pion komt er beter vanaf. Hoe zou de top-3 van de meest giftige pionnen er uitzien? nr.1 de b2 pion, maar de nrs t/m 3? Wie het weet mag het zeggen! Maar als ik Tsjoe was geweest dan had ik de b-pion gedekt.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 25-10-2008 at 23:18.

25-10-2008 02:14 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daarom krijgt Tsjoe waarschijnlijk minder saaie stellingen, vindt hij het nog wel leuk en speelt hij nog wel extern!

25-10-2008 23:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sla nooit op b2, ook niet als het goed is...

Het kost Kasparov een volle DVD om uit te leggen dat je best kan slaan in de Najdorf Glimlach

Is drie keer dezelfde tegenstander dan remise, Kees?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-10-2008 12:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Daarom krijgt Tsjoe waarschijnlijk minder saaie stellingen, vindt hij het nog wel leuk en speelt hij nog wel extern!

Hallo! Wees blij met post van Arend, en respecteer zijn keuze om niet extern te spelen. Ik zie liever een beste stuurman aan wal dan matrozen die lopen te schelden.

26-10-2008 21:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik niet

27-10-2008 09:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Daarom krijgt Tsjoe waarschijnlijk minder saaie stellingen, vindt hij het nog wel leuk en speelt hij nog wel extern!


Ik geloof dat ik ondertussen even genoeg heb van de azijnzeikerij van Martin richting Arend.

Martin, naar mijn mening ga je veel te kort door de bocht gaat als je het verschil tussen Arend en Patrick terugbrengt tot een verschil in wel of niet 'saai' (jouw terminologie) spelen. Denk bij een vergelijking ook eens aan speelsterkte en behaalde hoogtepunten in de schaakcarriere.

Arend heeft al decennia meegespeeld in de hoogste regionen van de Nederlandse competities en is zelfs betrokken geweest bij de strijd om het Nederland kampioenschap. Dat lijkt me een prestatie die indrukwekkend genoeg is om met tevredenheid terug te kunnen kijken en te besluiten dat het mooi is geweest.

Ook Kasparov is gestopt; na meer dan 10 jaar de beste van de wereld te zijn geweest, had hij het wel gezien. En hij is op jongere leeftijd gestopt dan Arend. Krijgt Kasparov van jou nu ook een smalend bericht dat hij misschien wat innovatiever had moeten spelen? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Dus waarom kun je niet gewoon respect opbrengen voor een keuze van Arend om te stoppen met het spelen in de externe competitie? Het feit dat hij betrokken blijft bij de vereniging lijkt me alleen maar iets waar we met z'n allen dankbaar voor moeten zijn. Voor vele leden, inclusief mijzelf, blijft Arend een groots schaker die in het spelletje veel verder is gekomen dan ik ooit zal bereiken. En ondanks jouw goede recente resultaten, denk ik dat ook jij een zware kluif hebt om zelfs maar in de buurt te komen van het niveau dat Arens heeft behaald.

Misschien dat je het niet eens bent met Arend's analyse of stellingsoordeel. Dat kan. Maar dan wel graag wat meer aandacht voor de toonzetting.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

27-10-2008 09:57 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben geen fan van mensen die hun club in de steek laten als die het nodig heeft en dan wel een hoop commentaar leveren. Vandaar dat ik met enkele posts wat probeer te prikkelen. (al was deze minder goed gelukt als ik hem nu zo teruglees)

En het stoppen met professioneel schaak door Garry Kasparov (die ik nog wel eens terug zie komen), het stoppen met professioneel voetbal door Paolo Maldini of het stoppen met amateurschaak van Arend van Dop is in de verste verte niet vergelijkbaar. Het verschil tussen beroep en hobby is levensgroot.

Daarnaast, als jij nu besluit te stoppen met schaken en in plaats daarvan al je tijd te besteden aan badminton, vind ik dat net zo jammer, maar dan ben je weg, dus kunnen we ook geen beroep op je doen.

Tot slot zie ik totaal niet in wat mijn "goede resultaten" (heb je vorig seizoen niet opgelet? het was dramatisch) hier mee te maken heeft. Of ik nou 2500 of 1500 ben... het verandert niets aan de situatie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 27-10-2008 at 10:27.

27-10-2008 10:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mijn gedacht! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schaken - je verzint een puzzeltje en zet dat je tegenstander voor. Die lost dat min of meer op en verzint dan zelf weer een puzzeltje en zet jou dat voor. En dan verzin jij er weer een, and so on and so foth &c. &c.

Ik doe dat mee veel plezier. Mijn resultaten zijn minder dan vroeger, maar het spel blijft boeien. Als ik er geen plezier meer in zou hebben, zou ik vermoedelijk stoppen met spelen.

Ik kan de langdurige spanning van een lange zaterdagmiddagpartij niet goed aan. In september dit jaar viel ik nog eens in, maar dat is me - dat bleek me nu nog steeds te zwaar om leuk te zijn.

Mopper heeft valide redenen heeft om niet te spelen. Maar als hij weer wil spelen, is hij van harte welkom. Ik zal hem gaarne welkom heten in bijvoorbeeld het team waar ik nu ook speel; op het moment dat het hem goeddunkt, en om meerdere redenen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 27-10-2008 at 11:16.

27-10-2008 11:14 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Drie keer! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goede vraag, Rene.
Drie keer dezelfde: ja, dat kwam voor.
Twee personen van de eerdergenoemde 22. Ik heb een nul tegen een 0-1 (nu dus 0-1-0) en een halfje tegen een 0-0 (nu dus 0-0-1/2) staan.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

27-10-2008 11:20 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

De meest giftige pion ter wereld Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarde Mopper,

In reactie op je verzoek stem ik voor de meest giftige pion ter wereld: b2, b7 en d6.

Toelichting: Ik heb geen schaakcomputer en de tijd noch de gelegenheid om dat te testen. Mij staan echter diverse partijen bij waarin mijn achtergebleven pion op d6 werd bestookt en na mijn ruimhartige aanbod het ding op te eten had zwart ruimschoots compensatie.

Alle soorten paddestoelen zijn eetbaar, de meeste helaas echter slechts een keer. Zullen wij de pionnen op b2, resp. b7 en d6 vervangen door een vliegenzwam en satansboleten?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 30-10-2008 at 11:11.

27-10-2008 11:35 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, schrijf je met de beste bedoelingen een gedachte op naar aanleiding van een artikel van de voutste DSC-er. Word je een controversieel persoon, en onderdeel van een heuse polemiek. Polemiek, dat woord schoot mij dit weekend te binnen nadat Hans Ree schreef dat het 25 jaar geleden is dat Donner geveld werd door een ernsige ziekte. Zo kort en ook zolang geleden. Donner zou zeggen: polemiseer verder!

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 28-10-2008 at 23:32.

28-10-2008 01:19 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller