Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2008-2009 » Snelschaken naast de simultaan
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Snelschaken naast de simultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naast de simultaan werd er traditioneel ook nog gevluggerd door een aantal mensen. Dit jaar werd het een 3 minuten round robin met 14 man!

Het was wederom erg gezellig!

De uitslagen en eindstand:

  1234567891011121314totaalplaats
1Henrik 011½1½1½000106½6
2Ted1 11111100011110 3
3Martin00 ½½1½1¾001005¼9
4Joram/Jaap00½ ½1010101½05½7
5Rufael½0½½ 1110½00005 10
6Diederik00000 010000001 14
7Marco½0½101 00000003 13
8Olivier0010001 0100104 12
9Rachid½1¼11111 001119¾5
10Richard1110½1101 111110½2
11Redmar1111111110 11011 1
12Stefan10001111000 005 10
13Arno001½11100001 05½7
14Joost1011111100111 10 3

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 19-08-2008 at 09:22.

19-08-2008 08:26 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmmm ben toch wel benieuwd hoe je 3/4 punten kunt halen, die partij tussen Martin en Rachid heeft deze zeer interessante uitslag. Iets als: Rachid verloor maar haalde een biertje voor Martin en die gaf hem vervolgens een kwart punt? Draaiend hoofd

19-08-2008 09:34 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Of het was mat, maar ook vlag. Vaag is het in ieder geval wel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-08-2008 09:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mat en vlag idd; en ik wist de precieze regels niet meer. De scorebordmanager besloot toen met kwarten te gaan werken Glimlach

19-08-2008 11:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beide klokken stonden op 00:00 toen martin de toren op het matveld aan het zetten was, maar nog niet had losgelaten. Rachid claimde vlag.

Niemand kwam meteen met een uitsluitsel dus kwam ik met deze oplossing. Toepasselijk gezien het informele karakter van het geheel! Grijns

Zelf veel te traag gespeeld, maar na 2 maanden zonder schaken moest ik er ook echt weer even inkomen...goede training wat dat betreft! Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-08-2008 13:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij mag je je zet afmaken als je het stuk al beet hebt. Als je met die zet mat zet heb je dan gewonnen dacht ik...

20-08-2008 16:59 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was alleen ook nogal traag maandag, dus ik was er zelf niet zeker van of ik het stuk al beet had, of nog net niet. Maar dat is sowieso een vreemde regel, want het mat was extreem obvious en ik ging met mijn hand op zijn minst al naar het stuk.

20-08-2008 17:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Remise ...

6.12 Als beide vlaggen zijn gevallen en het onmogelijk is vast te stellen welke vlag het eerst viel, dan
[..moet de partij worden voortgezet als het gebeurt in een periode die niet de laatste is..]
is de partij remise als het gebeurt in een periode waarbinnen alle resterende zetten moeten worden gedaan.

6.9 Een vlag wordt beschouwd te zijn gevallen als de arbiter het feit waarneemt of als een der spelers dit terecht claimt.

... ipv winst

5.1 De partij is gewonnen door de speler die de koning van zijn tegenstander heeft matgezet (mijn curs.). Dit beëindigt de partij onmiddellijk, vooropgesteld dat de zet waarmee de matpositie werd bereikt, reglementair was.


En een edit om compleet te zijn: de arbiter mag bij snelschaak (en rapid) het vallen van de vlag niet melden:

B7 De vlag wordt geacht te zijn gevallen na een terechte, desbetreffende claim door een speler. De arbiter mag het vallen van de vlag niet melden.

C2 Partijen worden gespeeld volgens de Regels voor Rapidschaak van aanhangsel B, tenzij hier anders is bepaald in de volgende Regels voor het Snelschaak.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-08-2008 18:05 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bas, tav regel 6.12 ter verduidelijking het volgende:

bij een partij viel een der vlaggen. 1 seconde later viel ook de andere. 'Tussendoor' werd er geclaimd; besloten werd tot remise.

Hoewel de klok niet kon worden stilgezet voordat beide vlaggen vielen, beriep de speler wiens vlag als 2e viel zich erop dat 'alle toeschouwers toch ook gezien hadden dat op het moment van claimen het 00:00 tegen 00:01 stond'.

Besloten is tot remise; maar is dit juist?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-08-2008 18:30 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is remise daar, want je moet uitdrukkelijk de klok stilzetten bij de claim. Zelfs als je op 1 minuut claimt, de discussie duurt meer dan die minuut en de vlag valt dus alsnog..... Ver gezocht, maar het is wel zo.

20-08-2008 18:38 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de voorwaarde dat de klok stil moet zijn gezet nergens gevonden. Volgens mij is het voldoende voor winst als de ene vlag valt, de speler claimt, de arbiter constateert en daarna de andere vlag pas valt.

Alhoewel het stilzetten van de klok volgens mij dus geen expliciete voorwaarde is, is het praktisch wel wenselijk om een eventuele latere discussie over welke vlag als eerste viel, zoals door Martin beschreven, te voorkomen. De arbiter is immers niet altijd aanwezig en dan dreig je wel te belanden in de situatie dat beide vlaggen zijn gevallen zonder dat te bepalen is welke vlag als eerste is gevallen.

Toeschouwers zijn in principe onbelangrijk; een arbiter dient zelf te beslissen op eigen waarneming.

Een laatste interessant punt: op DGT-klokken is altijd te zien welke vlag als eerste viel via het minnetje voor de tijdsaanduiding. Als ik het goed heb, mag deze informatie door de arbiter wel worden gebruikt in reguliere partijen, maar niet in rapid en snelschaak. Ik geef hier overigens geen garantie op; het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn regelkennis heb opgefrist.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-08-2008 10:56 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is ook mijn kennis....dat dan weer wel

24-08-2008 23:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller