Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Delftsche Arbeiders Schaakclub
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Czentovic
forumlid


geregistreerd: 01-07-2008
aantal berichten: 5

Delftsche Arbeiders Schaakclub Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Enige maanden geleden ben ik begonnen met het leren van schaken. Ik moet zeggen dat ik het erg leerzaam vind en nu nog steeds fanatiek bezig ben.

Schaakspullen hoefde ik niet aan te schaffen, want ik wist dat mijn opa (die in '85 is overleden toen ik 7 was) een fanatiek schaker was. Na wat zoeken bij mn ouders in de rommelschuur vond ik zijn bord, stukken en 2 schaakklokken.

Onder op beide schaakklokken staat: DASC. Google leerde mij dat dit Delftsche Arbeiders Schaakclub moet betekekenen (opgericht in 1921). Mijn moeder herinnerde zich dat haar vader die overgenomen heeft toen de schaakvereniging werd opgeheven. Onder op het doosjes met schaakstukken staat: J. Brouwer. Mn moeder twijfelde of dat zn echte stukken waren of ook overgenomen bij de opheffing van DASC.

Heeft iemand enig idee wanneer de DASC is opgeheven? Daar ben ik dan namelijk erg benieuwd naar (en wat er verder over de DASC bekend is).


De klokken zien er overigens zo uit:
http://petervanderschee.nl/wp-content/up...eichedunkel.jpg

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Czentovic on 02-07-2008 at 11:22.

01-07-2008 10:02 Czentovic is offline Send an Email to Czentovic Search for Posts by Czentovic Add Czentovic to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de historie van DSC, die op deze site te vinden is via DSC -> Algemene informatie -> Historie wordt regelmatig melding gemaakt van DASC. Ik kan echter zo snel niet vinden in wel jaar de vereniging is opgeheven. Wellicht staat het in ons jubileumboek, dat ik hier echter niet ter beschikking heb. Maar misschien dat enkele van onze leden nog weten wanneer een einde kwam aan het bestaan van DASC.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-07-2008 10:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Dasc Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat soort klokken was nog steeds veel in gebruik begin jaren '60. Ze gingen heel lang mee.
Ik meen me te herinneren dat de DSC-leden de heren Wiltenburg sr. en J. Knoop afkomstig waren van de DASC.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

01-07-2008 10:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Czentovic
forumlid


geregistreerd: 01-07-2008
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onder de historie van de DSC is er helaas weinig te vinden over de DASC, behalve dan dat het de DSC de nodige leden kostte toen de DASC werd opgericht.
Waarschijnlijk is mn opa jarenlang lid geweest van de DASC totdat deze werd opgeheven.

01-07-2008 15:21 Czentovic is offline Send an Email to Czentovic Search for Posts by Czentovic Add Czentovic to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zou leuk zijn als er - wanneer die informatie voor handen is - meer aan de DASC gewijd zou kunnen worden op deze pagina. Als je info hebt - ook van een stoffige zolder getrokken, dan horen wij dat graag. de door Kees (winfvdm) aangehaalde leden zijn namelijk beiden al enige tijd niet meer onder ons, dus dat wordt lastig.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-07-2008 18:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
In de historie van DSC, die op deze site te vinden is via DSC -> Algemene informatie -> Historie wordt regelmatig melding gemaakt van DASC. Ik kan echter zo snel niet vinden in wel jaar de vereniging is opgeheven. Wellicht staat het in ons jubileumboek, dat ik hier echter niet ter beschikking heb. Maar misschien dat enkele van onze leden nog weten wanneer een einde kwam aan het bestaan van DASC.


Uit de tekst volgt dat DASC in 1921 opgericht moet zijn, dus wellicht hebben wij het fout in de tekst.

Quote

(Wikipedia/DSC)
"In 1919 trad de arbeidswet van Aalberse in werking; de arbeidstijden werden verkort en arbeiders kregen meer vrije tijd. Dit leidde twee jaar later tot de oprichting van een nieuwe schaakvereniging: de Delftsche Arbeiders Schaakclub (DASC). Voor DSC betekende dit een forse daling van het aantal leden."


DASC bestond nog in 1946. Uit de geschiedenis van HSV (1946):

Quote

HSV 2 wist na een felle strijd met Zuiden 2 en DASC 3 het kampioenschap in de 4de klasse B van de HSB te bemachtigen met 10 punten uit 6 wedstrijden en promoveerde naar de 3de klasse

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

01-07-2008 21:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het juileumboek even doorgekeken. Ik kan zo snel niet vinden wanneer DASC is opgeheven. Er wordt echter wel in het begin van het jubileumboek, waar de oprichting van DASC wordt vermeld, gemeld:

Quote

100 jaar Delftsche SchaakClub 1895 - 1995
In 1919 trad de arbeidswet van Aalberse in werking; de arbeidstijden werden verkort en arbeiders kregen dus meer vrije tijd. Dit leidde twee jaar later tot de oprichting van een nieuwe schaakvereniging: de Delftsche Arbeiders Schaakclub (DASC). De oprichters van DASC wilden aantonen dat het schaakspel niet alleen een spel was voor intellectuelen, wiskundigen of andere studiehoofden. De naam DASC is na de Tweede Wereldoorlog veranderd in Delfia. Met de oprichting van DASC was het monopolie van DSC in Delft verbroken, en meteen trad het mechanisme in werking dat ons kapitalistische systeen voortduren in beweging houdt, namelijk dat van concurrentie: DSC werd actief!


En stuk later is te lezen:

Quote

100 jaar Delftsche SchaakClub 1895 - 1995
VI. 1960 - 1970, wat ludiek en veelzijdig
[...]
Twee DSC-zestallen nemen deel aan snelschaakwedstrijden, ter gelegenheid van veertigjarig bestaan van schaakclub Delfia.


Kortom, DASC dat Delfia is gaan heten bestond nog in 1961.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-07-2008 23:25 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Czentovic
forumlid


geregistreerd: 01-07-2008
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit is het betere speurwerk. Google op Delfia levert helaas niets op omdat zo'n beetje elke (sport)vereniging in Delft Delfia blijkt te heten.

't Schijnt dat mn opa tot eind jaren zestig, mogelijk nog stukje jaren 70 heeft geschaakt. Delfia is blijkbaar toen opgeheven.

Dat onder de klokken die ik heb DASC staat betekent iig dat ze van voor de naamsverandering stammen, dus minimaal uit de jaren '40.

Jammer eigenlijk dat zo'n stuk Delftse geschiedenis gewoon helemaal weg is.

02-07-2008 08:50 Czentovic is offline Send an Email to Czentovic Search for Posts by Czentovic Add Czentovic to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vermoed dat in het gemeentearchief wel wat te vinden is. Alleen dat is dan niet online. De drempel is dus vele malen hoger.

Mocht je die stap des al niet te min nemen: Ik sta postief tegen het toevoegen van (veel) gegevens over deze vereniging op onze website.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-07-2008 09:06 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Czentovic
forumlid


geregistreerd: 01-07-2008
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het gemeentearchief is dit te vinden:
http://thema.delft.nl/archief/dienstverl...ht/pdf/0583.pdf

Maar dat is volgens mij hier al bekend omdat op basis hiervan de geschiedenis van de DSC is geschreven zoals die hier op de site staat.

02-07-2008 11:32 Czentovic is offline Send an Email to Czentovic Search for Posts by Czentovic Add Czentovic to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Trouwens wel een leuke naam, Czentovic, ken ik nog uit de Schachnovelle, Stefan Zweig!

Als je op die manier gaat schaken komt het volgens mij wel goed! Rolt met ogen

02-07-2008 14:18 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Czentovic
forumlid


geregistreerd: 01-07-2008
aantal berichten: 5

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, prachtig boekje! Ooit voor mn lijst voor Duits op de middelbare school gelezen. Boekje is me altijd bijgebleven. Onlangs toen ik leerde schaken het boekje weer herlezen.
Czentovic is mn nickname op chess.com. Dus die gebruik ik dan maar overal in de schaakwereld.

02-07-2008 19:44 Czentovic is offline Send an Email to Czentovic Search for Posts by Czentovic Add Czentovic to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik adviseer om voor informatie over DASC/Delfia, Bob Barbier te benaderen. Toen hij secretaris van de HSB was had hij ook het archief in beheer, waar dit vast wel in terug te vinden is.

03-07-2008 20:16 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller