Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Joost Michielsen behaalt in Balatonlelle tweede IM norm
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Joost Michielsen behaalt in Balatonlelle tweede IM norm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost speelde met Wouter van Rijn en Robin Swinkels in Hongarije een toernooi. Door een winst in de laatste ronde tegen Robin Swinkels (http://lellechess.tar.hu/lelle2008/7/montreux.html) heeft hij 6½ uit 9 gehaald en daarmee zijn tweede IM-norm behaald.

Resultaten: http://lellechess.tar.hu/lelle2008/acsop...Site/index.html

Het bijbehorende snelschaaktoernooi is overigens door Joost op zijn naam geschreven.
Eindstand snelschaaktoernooi: http://lellechess.tar.hu/lelle2008/schne...Site/index.html

Zijn eerste IM norm behaalde hij in tijdens het open toernooi van Pula , Kroatië. Zie www.delftseschaaksite.nl/?type=news&id=1330.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Chiel on 22-06-2008 at 13:18.

22-06-2008 07:43 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes!

Eerste norm?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 22-06-2008 at 12:12.

22-06-2008 12:12 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een mooi resultaat zo'n norm. Ik heb uit de mond van Joost echter vaak genoeg mogen optekenen dat ie vooral bezig was dat niveau structureel te bereiken: “Dan komt zo'n norm vanzelf.” Dus hopelijk houd ie het niveau vast en kan hij zich binnenkort internationaal schaakmeester noemen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-06-2008 13:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Joost!

Ik denk bij Norm altijd om meerdere redenen aan bier Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-06-2008 15:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Joost!! Ja!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

22-06-2008 18:05 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook mijn felicitaties Joost, well done!

22-06-2008 21:46 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Gefeliciteerd, Joost!

Ik denk bij Norm altijd om meerdere redenen aan bier Grijns


Laat me raden, vanwege het aspect 'trakteren' en die vent uit Cheers zeker. Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

23-06-2008 15:24 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor de felicitaties!

Na mijn spel in de eerste 3 rondes had ik eigenlijk alle aspiraties voor een norm uit mijn hoofd gezet, maar de rondes daarna ging het ineens veel beter en na 7 ronden leek het met 2 uit 2 mogelijk te zijn om nog een norm te halen. In de 8e ronde kon ik een 2200-speler van het bord blazen, waarna ik in de 9e ronde tegen landgenoot Robin Swinkels aan moest treden. Ik zal de partij hier laten zien:

Joost Michielsen - Robin Swinkels (2448 )

1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cxd4 4. Pxd4 Pf6 5. Pc3 Pc6 6. Lg5 e6 7. Dd2 a6 8.O-O-O Ld7 9. f3



Dit is de variant van de klassieke siciliaan die Robin altijd speelt met zwart. Ik was er gezien de situatie blij mee dat dit op het bord kwam, omdat de stelling vrij ongebalanceerd is en daardoor goede winstkansen geeft voor wit.

9... b5 Tot nu toe speelde Robin altijd Le7 in deze stelling. 10. Pxc6 Lxc6 11. Kb1 Wit zet hier over het algemeen zijn stukken rustig goed neer en gaat pas later over tot echte actie. Het is voor zwart vaak niet makkelijk om zijn ontwikkeling te voltooien en tegenspel te vinden. Dc7!? 12. Ld3 Slaan op f6 helpt in dit type stelling enkel zwart. Pd7 13. The1 Db7 14. f4?! Ik werd hier ongeduldig. Deze directe opstoot is niet echt in de geest van de stelling en hoort wit geen voordeel te geven. De normaalzet was 14.Pe2, waarna wit zeker beter moet staan. h6
15. Lh4 g5? Maar dit is te ambitieus. Na 15... Pc5 heeft wit waarschijnlijk niet beter dan 16.Pd5, en als zwart dan iets als 16... Tc8 speelt moet hij goed staan. 16. fxg5 Le7



17. Pd5! Dit is min of meer gedwongen, maar tegelijkertijd erg sterk.
exd5 Misschien is Lxd5 objectief beter, maar dan heeft wit gewoon een pion meer. 18. exd5 Bxd5 19.g6 De computer geeft andere aantrekkelijke opties aan, maar dit is verreweg het meest concreet. Ne5 20. Bxe7 Kxe7??
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik deze zet zag.

De enige zet was 20... Dxe7, waarna wit met 21.g7 Tg8
22.Lh7 zijn stuk terugwint. Als zwart hier 22... Lxa2+ speelt, dan komt 23.Kxa2 Txg7 24.Dxh6 De6+ 25.Dxe6 fxe6 26.Txd6 en het toreneindspel is winnend voor wit.
Zwart moet dus 22... Txg7 spelen, en dan heeft wit na 23.Dxd5 Td8 24.Lf5 groot voordeel.

De partijzet laat een killer toe die de partij direct beëindigt.



21. Le4! 1-0
Wit wint nu groot materiaal met behoud van aanval,
er is geen zinnige reden voor zwart om door te spelen.

Dit stelde mijn tweede norm vast, wat een enorme opsteker is na 3 jaar weinig vooruitgang. Het is eigenlijk wel opmerkelijk dat ik in het eerste toernooi na het behalen van mijn VWO-diploma mijn eerste norm haalde, en nu in het eerste toernooi na het behalen van mijn bacherlor diploma mijn tweede norm. Hopelijk hoef ik niet nog eens 2 jaar te wachten op de derde Glimlach.

PS: Corniel, dit is de eerste keer dat ik iets probeer met FEN, voel je vrij om de opmaak te verbeteren.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Joost on 24-06-2008 at 14:10.

24-06-2008 14:07 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Felicitatie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost, natuurlijk ook mijn felicitatie met het resultaat. Gegeven de correlatie tussen schaak- en studieresultaten zit er niets anders op: nóg sneller studeren!

Een mooie partij; zo zie je maar weer dat in verloop van slechts 5 zetten het bord in vuur en vlam kan staan en de partij zelfs vanuit een (min-of-meer) standaard stelling in killer stijl beëindigd wordt.

In welk toernooi wacht nu de eerste kans om de titel binnen te halen?

24-06-2008 16:26 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Of een 2e studie, dan duurt het maar een jaar tot je propedeuse..Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-06-2008 09:05 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost: gefeliciteerd en ehm..haal je rijbewijs? Glimlach

Enne, volgens mij begreep ik van Chiel dat Joost deze zomer nog 2 kansen heeft, ze spelen in juli twee toernooien in Spanje.
Ik zal op mijn beurt mijn best doen in Andorra Knipoog

26-06-2008 11:50 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat, voor een CM-norm? Tong Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-06-2008 14:51 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, vorig jaar heb ik een WIM-norm gehaald. Bijna, dan.

28-06-2008 09:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij moet je daarvoor eerst aan een andere norm voldoen Martin!

28-06-2008 15:32 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, details... details... daarom zei ik ook bijna!

28-06-2008 17:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah Joost nog gefeliteerd hoor! mooie partij daar tegen Swinkels goed dat je hem geplaatst hebt!. Dat het zo snel fout kan gaan in een partij en dat foutjes fouten uitlokken verbaast me altijd weer. Grijns

Op naar de volgende diploma's en normen good luck in de zomer!

28-06-2008 22:33 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En ik heb bijna m'n propedeuse italiaans en m'n bachelor rechten behaald - bij gebrek aan de mogelijkheid dat ik ooit maar in de buurt kom van een schaaknorm wilde ik dat graag ook even melden Knipoog Tong Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-06-2008 16:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alle speculaties zijn overbodig, ik heb zojuist mijn derde norm gehaald in Benasque!

12-07-2008 13:17 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller