Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC4 pakt belangrijke matchpunten tegen WSC 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC4 pakt belangrijke matchpunten tegen WSC 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde team heeft 2 zeer belangrijke matchpunten binnengehaald. Het tweede team van WSC werd met 5.5-2.5 verslagen.

Bord 1: Henrik speelde met zwart een gambiet en had zeer langdurige compensatie. Na verovering van het loperpaar werd dit nog meer. Hij bouwde dit geruisloos uit, was volgens mij nooit in gevaar en won.

Bord 2: JP Vos speelde deze keren een Wolf-in-schaapskleren opening. VOor de oppervlakkige kijker lijkt het allemaal voorzichtig, maar bij optimistisch spel word zwart keihard terug gedrongen. Volgens mij heeft JP erg veel gezien en erg terecht gewonnen. De eerste nederlaag dit jaar van Ard Dekker.

Bord 3: Marco kreeg met zwart een vergelijkbare opening als JP. Het leek allemaal vrij gelijk, maar na twee mindere beslissingen kreeg wit winnend voordeel. Marco probeerde nog de schwindelen, maar dat werd vrij resoluut weerlegd/

Bord 4: Ikzelf nam plaats op bord 4 en kwam volgens mij zeer sterk uit de opening. Daarna speelde ik vermoedelijk te oppervlakkig en zwart kwam zet na zet steeds beter te staan. Hij had hier echter wel erg veel tijd voor nodig. Met nog enkele minuten had zwart een kwaliteit kunnen winnen (meer heb ik nog niet gezien, daar is een analyse voor nodig), maar hij koos een andere (zeer logisch uitziende) zet. Na mijn Th1 konden we allebei niet meer uitrekenen of en hoe hij mijn mataanval zou kunnen stoppen of weerleggen en koos hij voor eeuwig schaak.

Bord 5: Diederik kreeg een slappe witte openingsopzet tegenover zich - FP van den Bos baalde hier na afloop flink van. Eigenlijk heeft wit nooit voordeel gehaald, al was de kwaliteit die Diederik buit maakte wel een extratje. Deze werd keurig meegenomen naar het eindspel en na behoorlijk secuur spel ook geconverteerd. Wit stond met nog secondes op het bord mat.

Bord 6: Seth kwam lekker uit de opening en hier en daar werd al over een mogelijke voorsprong gefluisterd. Seth won inderdaad een kwaliteit en ik zag het ook wel zitten. Even later ging het dmv een onderste-rij-grapje echter helemaal mis en streed Seth ineens voor een verloren zaak. Dit past wel in zijn wisselvallige seizoen geloof ik.

Bord 7 werd uiteindelijk bezet door Rufael - eigenlijk zou Olivier spelen, maar die had het te druk - en deze speelde volgens mij een zeer degelijke partij. Volgens mij heeft wit nauwelijks voordeel gehad en met kleine middelen werd de druk opgevoerd. De door zwart gewonnen ruimte op de damevleugel leverde uiteindelijk een toreneindspel met 1 pluspion op, maar wel had wit wat meer tijd. Ik dacht dan ook aan een remise-aanbod om te proberen het vierde bordpunt veilig te stellen, maar Rufael voerde dit eindspel met veel strakkere hand gewoon naar winst. Klasse!

Tenslotte zat Mark weer aan bord 8. Hij had zich enigzins voorbereid op de opening die op het bord kwam meldde hij achteraf. Vreemd, want zijn tegenstander was toch echt een invaller. Het was echter wel te merken, want hij kwam steeds beter te staan. Nadat hij een tactisch grapje - die verdraaide omdraairegel weer eens... - gemist had, leek het echter een kansloze boel. De positionele duimschroeven gingen los en zwart won materiaal. Uiteindelijk liet zwart zich echter ergens mat zetten en zo kon Mark de ommekeer in de wedstrijd inleiden! Hierna ging het met de andere borden namelijk crescendo.

Al met al een zeer welkome overwinning, en zeker ook niet onverdiend. Handhaving is een stuk dichter bij. Volgens mij zijn we nu zelfs niet kansloos bij twee nederlagen. Uiteraard zullen we volgende week donderdag echter gewoon voor de winst gaan tegen SHTV 2. Een extra reden is natuurlijk dat het DSC5 nog behoorlijk zou kunnen helpen!

 DSC41917-WSC 218985½-2½
1Henrik Tamerus1910-Marco Kuyvenhoven20261-0
2Jan-Pieter Vos2066-Ard Dekker18811-0
3Marco Anink1893-Ton Dulk19660-1
4Martin Glimmerveen2076-Michiel van Woerden1963½-½
5Diederik van Heijgen1789-Frans-Pieter van den Bos18891-0
6Seth van der Vegt1898-Wilco Oversloot17990-1
7Rufael Mekuria1853-Leo Duijvesteijn18791-0
8Mark Versteegh1849-Dirk van Nieuwkerk17841-0

22-01-2008 01:49 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een hele mooie uitslag! Toen ik om een uur of 10 binnenviel zag het daar zeker niet naar uit; Mark stond erg kansarm, Seth moest hopen op een blunder, dus eigenlijk keken we toen al tegen een 0-2 aan.

Dat het toch de andere kant op is gegaan betekent een hele goede stap richting handhaving, met over 10 dagen de belangrijke match tegen SHTV.

Een smakelijke overwinning vanavond, congrats mannen!

22-01-2008 02:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad stonden we er om tien uur virtueel met 2-0 achter vanwege Seth (kwal achter ipv voor) en Mark (kansloze stelling...). Voorts vond ik martins stelling verdacht en zag ik niet (maar gelukkig henrik wel) hoe henrik voldoende compensatie had voor de pion. Daartegenover stond Died een kwal voor en stond JP wel prima. Kortom donkere wolken dus tijd voor een drankje aan de bar voor de teamleider. JP won vervolgens als eerste en dus sronden we met 1-0 voor. Vervolgens kwamen er ineens snel punten binnen van Henrik die met enige hulp van de tegenstander kon combineren en Mark die zijn tegenstander moest hebben gehypnotiseerd want die ging ineens mat vanuit totaal gewonnen stelling. Seth kon vervolgens gerust de valg strijken 3-1 voor dus en nog Died die gewonnen stond en dus nog een halfje nodig uit de overige 3 partijen. In een zeer spannende partij wist martin genoeg complicaties te scheppen waardoor zijn tegenstander uiteindelijk in tijdnood kwam en met eeuwig schaak eieren voor zijn geld koos. Ben wel benieuwd of martin nog uit het eeuig schaak had kunnen lopen. 3.5-1.5 dus en met diederik en rufael ook inmiddels op winst en marco nog aan het bikkelen lijkt een grote zege aanstaande. Marco wist het hoofd echter niet koel te houden en verloor helaas (3.5-2.5) waarna twee gewonnen partijen nog gewonnen moesten worden. Met name diederik deed dit heel koel , de tegenstander van Rufael speelde het eindspel erg slecht en maakte het dus makkelijk. 5.5-2.5 en handhaving in de promotieklasse is bijna een feit gezien de stapel bordpunten en de 2 mp voorsprong op DSC5, SHTV en WSC. DSC5 heeft ook alles nog in eigen hand met duels tegen WSC en SHTV te gaan.

22-01-2008 10:23 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens staat het vierde nu keurig vierde want scheve toren is op bp gepasseerd.

4 DSC4 4- 21
5 schev toren 4- 20
6 wsc 2 2- 17.5
7 DSC5 2- 15.5
8 shtv 2 2 14.5

volgende ronde:
2008-01-31 : Schaakcombinatie HTV 2 - DSC4
2008-02-04 : WSC 2 - DSC5
2008-02-15 : Scheve Toren 1 - DD 3

de slotronde
2008-03-19 : DSC4 - Promotie 2
2008-03-19 : DSC5 - Schaakcombinatie HTV 2
2008-03-19 : Scheve Toren 1 - WSC 2

Alle kansen dusin eigen hand om zowel 4 als 5 te behouden voor de promotieklasse.

22-01-2008 10:30 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
In een zeer spannende partij wist martin genoeg complicaties te scheppen waardoor zijn tegenstander uiteindelijk in tijdnood kwam en met eeuwig schaak eieren voor zijn geld koos. Ben wel benieuwd of martin nog uit het eeuig schaak had kunnen lopen.


Nu heb ik mijn partij nog niet ingevoerd, maar volgens mij is er niet uit te lopen, op Kb1-c1 volgt volgens mij Td8-c8 en stukken in de doos. (mijn dame staat op c7...)

Quote

Originally posted by Richard
Marco wist het hoofd echter niet koel te houden en verloor helaas (3.5-2.5)


Hij stond al zeer moeilijk tot verloren, dus tja Glimlach

Quote

Originally posted by Richard
waarna twee gewonnen partijen nog gewonnen moesten worden. Met name diederik deed dit heel koel , de tegenstander van Rufael speelde het eindspel erg slecht en maakte het dus makkelijk.


Toreneindspelen zijn enorm lastig, vooral als je het nooit doet. Daarom heb ik graag wat meer tijd in zo'n stelling. Rufael speelde het wel zeer netjes moet ik zeggen. Dat zelfde gold voor Diederik. Ik heb meer bij Rufael gekeken, maar de zetten die ik van Diederik gezien heb waren allen goed, en ik begreep van meerdere personen dat dat al langer zo was! En dat alles onder duidelijke tijdsdruk - chapeau!

22-01-2008 11:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad werden de 2 laatste partijen onder harde tijddruk geruisloos en ijskoud naar de winst gevoerd!

Heerlijke overwinning mannen, volgende week graag nog een om ons in veilige haven te loodsen!

22-01-2008 11:22 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad een hele mooie wedstrijd!

Het zag er in eerste instantie niet zo goed voor ons uit maar blijkbaar stond caissa vanavond aan onze kant Draaiend hoofd

deze keer zaten er echt ook goede parijen tussen(JP, died henrik)

Over het toreneindspel dat ik speelde, ik stond niet alleen een pion voor maar ik had zijn toren ook een passieve positie gezet op a3. ik zal later nog een diagrammetje uploaden, ik dacht dat het een redelijk eenvoudige winst was.

Op naar de volgende wedstrijd (punten)!!

22-01-2008 11:58 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2 momenten uit mijn partij:



Wit is met wat ruimtevoordeel uit de opening gekomen en als ik nu Tae1 mag spelen sta ik erg lekker lijkt me. Wel moet ik even opletten voor Txb3, maar ik dacht dat dat niet werkte vanwege 2.Lxb3 Txb3 3.Tc1 Lxc3 4.Dc2 of 3. .. Txc3 4.Txc3 Lxc3 5.Dxc3 Pxe4 De3, waar zwart wel 2 pionnen voor de kwaliteit heeft, maar de witte stukken beter staan.

Ik speelde dus Lc2, waar iets als Te1 achteraf beter blijkt te zijn. 1. .. Txb3 dus toch.. 2.Lxb3 Txb3. Nu kan wit op verschillende manieren (Pe2 ofzo) de toren op a1 laten slaan en een onduidelijke stelling overhouden, maar ik vertrouwde op m'n eerdere berekening en speelde dus Tc1 wat nogal hard werd afgestraft door Txc3 (als wit terugneemt volgt Pxe4).

De resterende stelling was niet om aan te zien, dat zwart al een kleine kwaliteit had gewonnen was nog tot daar aan toe, maar hij kon vervolgens vrij eenvoudig m'n hele centrum slopen.

M'n tegenstander had hier echter nogal veel tijd voor nodig. En terwijl ik ontzettend veel varianten voorbij zag komen waarna ik direct op had kunnen geven speelde hij steeds net wat minder vervelende zetten.

Een stuk of 12 zetten later waren de sloopwerkzaamheden toch wel behoorlijk ver gevorderd en stond het zo:



Ik heb zojuist a-tempo f5 gespeeld (je moet toch wat..). Uiteraard staat zwart nog huizenhoog gewonnen, maar in een soort van tijdnood had ie het paard van e4 inmiddels in z'n hand, met het plan 'm naar g5 te spelen, toen ie zag dat er nog een loper op h4 naar dat veld staat te kijken. Nu was Pf6 waarschijnlijk het beste (dat kost alleen wel een loper) en zelfs na Pg5, Pf2+ of Pg3+ staat zwart objectief gezien nog goed (maar met m'n tijdsvoorsprong had ik dat waarschijnlijk ook niet meer verloren).

Gespeeld werd Pe2, de enige zet waar het paard niet direct verloren gaat, maar na Da8+ Kg7 Lxe7 is het mat op f8 niet meer op een normale manier te dekken (Ld5+ Pxd5 Kh6 rekt het wat, maar ook daar kom ik met nog zo'n 20 minuten op de klok wel uit..).

Al met al een behoorlijk gelukkige overwinning, na een redelijk interessante partij, waarin m'n stelling na de opening in 1 zet om zeep geholpen werd en zwart het later in 1 zet weer helemaal weggaf.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Mark on 22-01-2008 at 16:46.

22-01-2008 16:40 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Nu heb ik mijn partij nog niet ingevoerd, maar volgens mij is er niet uit te lopen, op Kb1-c1 volgt volgens mij Td8-c8 en stukken in de doos. (mijn dame staat op c7...)


Had ook het gevoel dat het moelijk werd inderdaad. maar kon hij nog winnen ipv eeuwig schaak? met zo weinig tijd vond ie niet beter dan eeuwig schaak.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 22-01-2008 at 16:56.

22-01-2008 16:40 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

overigens heb ik 31 januari cursus tot 20.00 uur s. avonds . dus dat gaat wat laters worden !

22-01-2008 16:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

RE: DSC4 pakt belangrijke matchpunten tegen WSC 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
...
Tenslotte zat Mark weer aan bord 8. Hij had zich enigzins voorbereid op de opening die op het bord kwam meldde hij achteraf. Vreemd, want zijn tegenstander was toch echt een invaller. ...


Voorbereid... ik had de opening maanden geleden een keer bekeken met zwart en daaruit opgemaakt dat wit de hoofdvariant beter kan vermijden als ie 'm niet kent. Dat deed ik dan dus ook en speelde daarom een zijvariant die als 'zonder veel kennis goed speelbaar' vermeld stond.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 22-01-2008 at 17:01.

22-01-2008 17:00 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Overigens staat het vierde nu keurig vierde want scheve toren is op bp gepasseerd.

4 DSC4 4- 21
5 schev toren 4- 20
6 wsc 2 4- 17.5
7 DSC5 2- 15.5
8 shtv 2 2 14.5


WSC 2 heeft toch echt maar 2 (TWEE) matchpunten, Richard! Ja!

22-01-2008 20:19 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En bij 2 overwinning zijn we idd zeker niet kansloos MartinKnipoog

22-01-2008 21:03 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard

Quote

Nu heb ik mijn partij nog niet ingevoerd, maar volgens mij is er niet uit te lopen, op Kb1-c1 volgt volgens mij Td8-c8 en stukken in de doos. (mijn dame staat op c7...)


Had ook het gevoel dat het moelijk werd inderdaad. maar kon hij nog winnen ipv eeuwig schaak? met zo weinig tijd vond ie niet beter dan eeuwig schaak.


Na het eerste schaakje had hij niets beters meer dan remise, maar daarvoor heeft hij twee mogelijkheden gemist.

Martin Glimmerveen (2076) - Michiel van Woerden (1963)
Bij mijn invalbeurt in DSC3 had ik al met zwart tegen hem gespeeld. Dat keer vergat ik een principiele opstoot en kwam aangekrant te staan. Ook toen investeerde hij veel tijd en ik moest een wanhoops-kwaliteitsoffer doen. Ook toen wist hij met weinig tijd de winst niet te vinden. Dit keer kende ik de opening wel enigzins en kreeg ik een erg goede stelling. Gelukkig maar, want ik was niet 100% fit en in de speelzaal was het weer belachelijk heet. (En dan zaten we nog niet eens in de filmzaal...) Het lijkt me cruciaal dat de DUWO raampjes gaat inbouwen....

Ik had niet het idee dat het aan mijn niet-100%-fitheid lag, maar ik speelde zoals gezegd te oppervlakkig en mijn openingsvoordeel verwaterde met de zet. Ik spendeerde bijvoorbeeld twee twee tempi (0-0-0, gevolgd door Kb1 en Ka1) om mijn koning goed te zetten, waarna hij kon uitbreken en waarschijnlijk zelfs ietsje beter kwam te staan.

Gezien de stand van zaken in de match (Nadat bij Mark en Seth iets grondig mis was gegaan), wilde ik toch proberen te winnen. Dus ik zocht (te) opportunistisch naar spel in plaats van passief verdedigen...

De stelling na 30.. Da6! 31. Pb4!?


Hier hieft zwart echter 31...Pb3+ met mat-in-5: 32. Kb1 Le4+! 33. fxe4 Txd1+ 34. Kc2 Pd4+! (deze zet was gemist in een vluchtige analyse) 35. Kxd1 De2+ 36. Kc1 De1#

In de partij volgde het logische 31...Da4 , waarop ik - opnieuw opportunistisch - 32. Tdh1?! speelde. De dreiging is uiteraard Txh6, met aardig wat matbeelden. 32... Td7 had e.e.a. weerlegt omdat mijn geplande 33. Dxe5 zou falen op 33...Pc2+!! 34. Kb1 Pxb4! en ondekbaar mat. Fritz vind daar Dh8+ de beste zet voor wit, dus dan weet je het wel :-)

Zwart had echter nog maar een minuut of 3 denk ik, met nog ongeveer 1 minuut koos hij eieren voor zijn geld:
32...Pb3+ 33. Kb1 Pd2+ 34. Ka1=
Remise.

Daar mag ik dus heel blij mee zijn... Wel had ik eerder nog een behoorlijk opportunistische kans gemist, zo blijkt na een kleine analyse met het siliconenmonster:
Stelling na 25...d4


Zwart staat hier klaar om zijn voordeel te gaan vastleggen. Een heerlijke zet zou geweest zijn: 26. f4?! Een zet die moeilijk te zien is, maar uiteraard is het veel beter dan mijn 26. Pf2. Het gekke is dat ik me kan herinneren ergens wel naar deze zet gekeken te hebben, maar blijkbaar niet diep genoeg, want er is maar 1 variant die spannend kan worden: 26... Lxg4 27. Lxc6! (zal ik wel gemist hebben) Lxd1! 27. Pxe5 Dc2 28. Tg1+ Kh7 29. Txd1 Dxd2 30. Le4+! Kg7 31. Txd2 Txf4 32. Lb1 met een onduidelijke stelling, al vermoed ik wel dat de lichte stukken op zijn minst genoeg zijn voor gelijkspel tegen de zwarte toren en h-pion.
(Bijvoorbeeld: 33...Kf6 34. Pd3 dxc3 35. bxc3 Tf1 36. Kb2 h5 37. Th2 Txb1 38. Kxb1 Txd3 39. Txh5 Txc3 40. Th7 en dead draw. Maar dat is geen goede analyse uiteraard)

22-01-2008 21:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een paar momentjes uit mijn partij.
Allereerst de stelling die Marco (op 3 met zwart) en ik (op 2 met wit) beiden op het bord kregen:


Marco kreeg de pure Reti-zet 8.d3 tegen, ik ging verder met 8.d4.

Iets later stond het zo:

Hier speelde mijn tegenstander 13. ... f5?, waardoor het een en ander aan gaten ontstond. Als je het speelt, is het logische plan Kh8 en Lg8, waarna wit wel wat beter staat, maar het nog een erg lange weg is.

Nog later kwam de volgende stelling op het bord:
Met 17. e4!? probeerde ik wat te forceren. Zwarts beste kans is waarschijnlijk 17. ... c5 waarna wit in diverse varianten wat beter spel krijgt, maar genoeg om nog te spelen. na 17. ... Pf6? 18. e5 dxc4 19. bxc4 Pd7 20. f4 stond zwart positioneel gekraakt. Ik kon rustig mijn stelling versterken en met 25. ... Lb4? maakte zwart de beslissende fout:
Na 26. Pe1! valt de loper op b4 door insluiten na een wit c5 en a3. Er volgde nog 26. ... c5 27. a3 a4 28. De3! cxd4 29. Lxd4 Pxc4?! (wanhoopspoging) 30. Txb4 Pxe3 31.Txc7 1-0.

Lekkere pot, zoals de meesten vanavond!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by jpfox on 22-01-2008 at 22:58.

22-01-2008 22:47 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by jpfox
Een paar momentjes uit mijn partij.
Allereerst de stelling die Marco (op 3 met zwart) en ik (op 2 met wit) beiden op het bord kregen:

Marco kreeg de pure Reti-zet 8.d3 tegen, ik ging verder met 8.d4.


Ha JP in da house!

Maare wat ik me afvraag; wat is de ambitie van wit om d3 te spelen in die stelling? Het ziet er weliswaar solide uit, maar wat is het verdere plan van wit na d3? Ik zou even rekenen om te kijken of er geen grappen zijn voor z waardoor d4 niet kan, maar ik kan echt niet ontdekken waarom d3 speelbaar is...

23-01-2008 21:59 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf vond ik d3 eigenlijk logischer dan d4. Wat doet die loper anders op b2? Met d3 zou je verder een e4 kunnen ondersteunen. Het nadeel is echter wel dat zwart e5 mag spelen. Dus waarschijnlijk heeft JP inderdaad wel gelijk. Maar toen JP bij de analyse van Marco's partij kwam kijken bleken beide keuze's goede resources te hebben.

23-01-2008 22:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lijkt mij ook. Volgens mij kom je normaal via dingen als 1.Pf3 d5 2.c4 d5 in dat soort structuren. Bovendien is het een kwestie van filosofie, een moderne aanpak waar Wit het centrum aanvankelijk voornamelijk met stukken onder druk zet.

De zwartveldige loper blijft actiever, en als Zwart ooit ...d5 speelt wordt Lg2 weer wakker, met spel op de damevleugel. Iets anders is nog dat na d3 d4 altijd nog mogelijk is, maar andersom niet. Het is allemaal wat rustiger.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-01-2008 23:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Maare wat ik me afvraag; wat is de ambitie van wit om d3 te spelen in die stelling? Het ziet er weliswaar solide uit, maar wat is het verdere plan van wit na d3? Ik zou even rekenen om te kijken of er geen grappen zijn voor z waardoor d4 niet kan, maar ik kan echt niet ontdekken waarom d3 speelbaar is...


Het voordeel van d4 is dat je ruimte pakt en e5 onder controle houdt, maar het nadeel is dat je veld e4 (voorlopig) weggeeft. Daarnaast moet je er vaak rekening mee houden dat de d4-pion gepend komt te staan. Als je in plaats hiervan d3 speelt hou je e4 onder controle maar laat je wel een zwart e5 toe. Hierna kun je wel e4 spelen, waarna op d4 een Pc4 en a4 volgt. Onder 'echte' Reti-spelers wordt d3 veel vaker gespeeld, maar een van de voordelen van de Reti vind ik nou juist dat je d4 kan doen (of laten) wanneer ik dat zelf wil.

Overigens volgde dus 8.d4 Lf5 en hier koos ik voor 9.Pc3 Pe4 10.Ph4 Pxc3. Het alternatief 9.Pd2 wordt vaker gespeeld en dit komt door het feit dat de diagonaal dan ook onder controle blijft. Waarschijnlijk was dit beter, want na 9.Pd2 Pe4 10.Ph4 moet zwart Pxd2 spelen en na 11. Dxd2 staat de loper op b2 gedekt. Dat deze in de partij op c3 ongedekt stond was in sommige varianten een probleem.

25-01-2008 11:18 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jaja. Misschien toch ooit maar eens naar kijken... Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-01-2008 19:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller