Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC6 verliest van RSC Belgisch Park 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Johan
forumlid




geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 7

DSC6 verliest van RSC Belgisch Park 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vanavond moest DSC6 thuis aantreden tegen RSC Belgisch Park 1. Onze gasten proberen kampioen te worden en zo terug te keren in de promotieklasse, terwijl proberen niet terug te gaan naar de tweede klasse.

Het begin was al niet goed. Johan van de Pol gaf met wit op het tweede bord het initiatief al op de zet vier uit handen. Vervolgens vond hij zich genoodzaakt om wat actiever te spelen. Helaas kwam er een afruilslag waarna tot remise werd besloten. Al met al nogal een suffe partij.

Vervolgens was het al snel de beurt aan Albert Kemeling (bord 3) en Theo Rekveldt (bord 4) om de partij te beëindigen. Helaas voor beide konden zij een nul noteren. Van Albert begreep ik dat op het moment dat het voor hem mis ging, hij een een voortzetting miste die hem het initiatief zou geven.

Zo stonden wij dus al snel 2 punten achter. Lange tijd bleef dit zo tot Corniel Nobel op bord 6 voor ons het eerste winstpunt pakte. In het eindspel wist hij gebruik te maken van zijn twee opgerukte vrijpionnen.

Corniel Nobel-Dennis Ramondt
Delft 2008


61.e7+ en wit geeft het op. Hij kan promotie niet meer voorkomen.

Gerard Bilars op bord 1 leek lange tijd goede kansen te hebben op de overwinning. Hij wist een paard + loper + 3 pionnen voor te komen tegen een toren. Helaas ging er tegen het einde van de partij iets mis (zag een mat over het hoofd) en ook hij kon een nul noteren.

Op bord 7 zag het er ondertussen niet rooskleurig uit. Qua stukken was het welliswaar nog gelijk maar, maar teamleider René Gelpke stond compleet vast en kreeg een aanval op de koningvleugel tegen. Ook op dit bord ging het voor DSC fout.

Op bord 8 speelde invaller Antoon Frehe. Hij had ergens in de partij een pionnetje schade opgelopen en moest zich met nog enkele seconden op de klok gewonnen geven.

Als laatste was Roland ten Have (bord 5) klaar. Hij kreeg (als ik het goed zag) zo maar een stuk kado. Toch wist zijn tegenstander het stuk in de eindfase weer terug te krijgen, maar uiteindelijk trok Roland toch aan het langste eind.

Uiteindelijk stond er voor DSC6 dus een 2½-5½ op het scorebord en moet het in de laatse 2 wedstrijden gaan gebeuren. Er moet namelijk nog gespeeld worden tegen de 2 andere degradatie kandidaten. Als we daar onze puntjes weten te pakken kunnen we volgend jaar in de eerste klasse blijven.

 DSC61708-RSC-Belgisch Park 118212½-5½
1Gard Bilars1749-Remko Crefcoeur18940-1
2Johan van de Pol1746-Floris de Leeuwe1724½-½
3Albert Kemeling1745-Ton van der Zijden19020-1
4Theo Rekveldt1725-Hans van der Zijden18040-1
5Roland Have1716-Dennis Wareman17721-0
6Nobel C.1717-Dennis Ramondt17191-0
7René Gelpke1701-Peter Ingenhoes17830-1
8Antoon Frehe1565-Vicent Duin19710-1


Verslag tegenstander
http://rsc-bp.duinsoftware.nl/

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 22-01-2008 at 10:31.

22-01-2008 00:06 Johan is offline Search for Posts by Johan Add Johan to your Buddy List
Johan
forumlid




geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 7

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En Corniel... tevreden met mijn verslagje?
Volgende keer mag jij het weer doen. Dit is niet echt mijn hobby zeg maar.
Ik zorg dan wel dat mijn partij iets langer duurt Happy.

22-01-2008 00:10 Johan is offline Search for Posts by Johan Add Johan to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2.5-6.5 lijkt me een vreemde uitslag

22-01-2008 01:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zie je verkeerd.

22-01-2008 02:10 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Johan
forumlid




geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 7

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad dat zie je verkeerd 8).
Heb het even aangepast.

22-01-2008 09:30 Johan is offline Search for Posts by Johan Add Johan to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Johan, prima verslag, dat mag je vaker doen. Knipoog

Ik speelde een voor mij a-typische partij, waarin ik vrijvroeg bewust de dames ruilde (waar niet ruilen ook sterk - misschien wel sterker was) en ging drukken op een zwarte zwakte: zijn geisoleerde pion op d6. Daarvoor gaf ik zelfs mijn loperpaar op. Toen zag ik een kleine combi om mijn voordeel te consolideren.


31.xf5!? xg2?
31...xf5 32.xf5 xf5 33.g3 d7 34.gxf4 met voordeel voor wit. Hoewel het bij goed spel vrees ik, toch remise wordt.
32.xd7+ xd7 33.e4 d5 34.f8+ c7? 35. f6! en ik sla de pion op d5 met schaak.

Later gaf ik de plus pion weer om 'eenvoudig' te winnen. Er was een voortzetting - die ik miste - waarbij ik een even sterk pionnenfront hield zonder een pion te geven, maar goed, de winst is niet ingevaar geweest.

Hoewel ik me afvraag of we met dit team heel veel in de eerste klasse te zoeken hebben, lijkt lijfsbehoud nog steeds een prima mogelijkheid. We hoeven alleen nog tegen de twee laagsten (onszelf niet meegerekend), terwijl zij (RHC Arena en WSC 3) daarnaast nog tegen respectievelijk Promotie 4 en WSC 3 moeten. Als we de eerstvolgende wedstrijd van WSC 3 winnen, zijn we zo goed als zeker, anders moeten we punten (liefst twee) pakken tegen RHC Arena.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 22-01-2008 at 12:26.

22-01-2008 10:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote


31.xf5!? xg5?
31...xf5 32.xg5 xf5 33.g3 d7 34.gxf4 met voordeel voor wit. Hoewel het bij goed spel vrees ik, toch remise wordt.
32.xd7+ xd7 33.e4 d5 34.f8+ c7? 35. f6! en ik sla de pion op d5 met schaak.

...

Hoewel ik me afvraag of we met dit team heel veel in de eerste klasse te zoeken hebben, lijkt lijfsbehoud nog steeds een prima mogelijkheid. We hoeven alleen nog tegen de twee laagsten (onszelf niet meegerekend), terwijl zij (RHC Arena en WSC 3) daarnaast nog tegen respectievelijk Promotie 4 en WSC 3 moeten. Als we de eerstvolgende wedstrijd van WSC 3 winnen, zijn we zo goed als zeker, anders moeten we punten (liefst twee) pakken tegen RHC Arena.


Hee Corniel,

Typefouten ben ik wel van je gewend, maar onmogelijke zetten zijn wel lastig in zo'n diagram... Pxg5 voor zwart lijkt me niet echt een optie... voor wit trouwens ook niet in de zijvariant... Bedoel je Pxg2 en Pxf5? Moet je toch eens op gaan letten... De vorige post was ook al lastig te lezen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Arnout on 22-01-2008 at 12:11.

22-01-2008 12:10 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Denk het wel ja, de 2 en 5 zitten immers boven elkaar op het numpad. Bravo voor de positionele overwinning, Corniel Glimlach

22-01-2008 12:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

invalbeurt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Echt vrolijk werd ik er niet van toen ik dit weekend zag dat ik tegen iemand met 400 punten meer zou moeten invallen. Maar dan heb je ook niets te verliezen natuurlijk en dus ging ik goedgemutst aan de slag. Voorzichtig speelde ik de opening die ik zonder kleerscheuren overleefde en kreeg een heel behoorlijke stelling:

Frehe - Duin, na 17. ad1



Ik vond dat ik hier nog aardig stond maar zwart begint nu aan het centrum te knabbelen met 17... e6. Als ik sla op e6 dan wordt de kracht van die loper op b7 opeens erg duidelijk. Kan ik ook niet slaan? Ik dacht van niet en dus wordt de druk op mijn e4 pion vanaf nu steeds groter. Zozeer zelfs dat ik hem uiteindelijk verlies. Na zet 29 zijn we beland in de slotfase. Ik heb geprobeerd om het verlies van mijn e pion te compenseren met een koningsaanval. Die sloeg niet door en zwart kon alle dreigingkjes parreren.

na 29... c7e5



Ik had hier nog een minuut of 20. Hiervan gebruikte ik een stuk of 18 om iets te vinden dat er niet was, te beginnen met 30. f4. Berustend speelde ik 30. f4, een zet waar ik in die 18 minuten in het geheel niet over na had gedacht. Tot mijn verassing echter sloeg zwart niet op e2 maar nam de dame waardoor ik alsnog maar 1 pion achter sta. Alles vrijwel a tempo nu en daarom verbaasde ik mijzelf dat ik in onderstaande stelling zag dat ik mijn pion kon terug winnen.

33... c8c6



34. xd5 xd5 35. xd5 xb6 36. xb6 en het is jammer dat ik nog maar ongeveer een minuut had want volgens mij is de stelling nu ongeveer remise. Onder druk van de klok speelde ik te slordig, verloor op de damevleugel een pion en moest accepteren dat ik verslagen was.

Voor wie het potje nog eens na wil spelen...
klik hier om na te spelen

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

22-01-2008 14:02 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

....

Hoewel ik me afvraag of we met dit team heel veel in de eerste klasse te zoeken hebben, lijkt lijfsbehoud nog steeds een prima mogelijkheid. We hoeven alleen nog tegen de twee laagsten (onszelf niet meegerekend), terwijl zij (RHC Arena en WSC 3) daarnaast nog tegen respectievelijk Promotie 4 en WSC 3 moeten. Als we de eerstvolgende wedstrijd van WSC 3 winnen, zijn we zo goed als zeker, anders moeten we punten (liefst twee) pakken tegen RHC Arena.


Met een erg zwaar programma voor de boeg een zware omgave om nog mp-en te verzamelen. Succes in ieder geval, (minstens) 1 team in de 1e klasse is eigenlijk wel een must.

22-01-2008 19:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Olivier. We moeten de nummer zes en acht. Als de zwakste tegenstanders treffen een zwaar programma heet...

Anyway, ook maar even de gedetailleerde uitslagen toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-01-2008 15:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Okay okay ze staan niet hoog (net als jullie) maar op papier zijn het teams die (minstens) gelijkwaardig zijn. Volgens mij is de partij tegen wsc cruciaal en moet daar het gat geslagen worden.

24-01-2008 16:10 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller