Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Verliezen omdat je geen hand geeft
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Question Verliezen omdat je geen hand geeft Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi tumult weer op Corus...
GM Nigel Short - GM Ivan Cheparinov 1. e4 c5 1-0

Cheparinov weigerde Short een hand te geven vanwege diens gepeperde uitspraken over de Topalov-Kramnik match. Short claimde hierop de winst - op basis van een beslissing van de FIDE president uit juni vorig jaar. Op zich terecht natuurlijk, deze minachting hoort niet bij topsport, maar de arbiter heeft hiermee wel een fout begaan. Ten eerste is deze regel nog niet officieel bekrachtigd door het FIDE congres , maar bovenal had de arbiter hem moeten vragen alsnog een hand te geven alvorens de nul uit te delen. Mij lijkt dat het beroep van Danailov&Co dus gehonoreerd zal worden, en dat de partij op een rustdag alsnog gespeeld zal worden. (wel is het natuurlijk raar dat iemand eerst kan weigeren een hand te geven, zo zijn disrespect kan aangeven en dan voor de vorm alsnog een hand geven zodat er wel gespeeld kan worden).
Curieus is trouwens dat Vladimir Kramnik in de commissie van beroep zit!

Voor de beelden van de partij Short - Cheparoniv kijk op deze link

Zie ook
Corus Chess Tournamant 2008 van 11 t/m 27 januari

21-01-2008 08:44 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aangezien dit een zeer intressante discussie belooft te worden heb ik er een nieuwe draad van gemaakt. Ik hoop dat iedereen zich hier in kan vinden. Het verkomt in ieder geval dat de resultaten van de DSC-ers terplaatste (incluis onder getekende) overschaduwd worden.

Ik deel Martins visie als het gaat om de honoratie van dit protest. Los van de vraag of het verstrekken van een reglementaire nederlaag al mogelijk is (zie argumentatie Martin) lijkt het me dat een arbiter al vorens zo'n drastische maatregel te nemen, de dader op de hoogte stelt van de mogelijke consequenties van zijn optreden.

Quote

Afkomstig van Elguapo

Nou gaat het hier om een specifiek geval waarvan ik de achtergronden niet ken (..)

Waar ik op doel is het geval waarin een speler echt wordt gekwetst. Hoe zit het bij andere sporten? Krijg je bij tennis ook een 0 als je je oppo geen hand geeft (neem aan dat het daar ook gebruikelijk is om een hand te geven, en er staat me iets van bij dat er dergelijke voorvallen zijn dat niet de hand werd geschud) als je je oppo niet mag? En bij voetbal? En bij dammen om wat dichter in de buurt te blijven...?

Wat mij betreft hou je je aan de schaakregels, leid je je tegenstander niet af etc etc. Verplicht een hand geven op straffe van een 0 lijkt mij wat overdreven. Ik denk dat het een sponsor worst zal zijn of er nou wel of niet handjes worden geschud, zolang ze zich maar gedragen. En voor mij is handjes schudden daar geen verplicht onderdeel van. Het hoort erbij, en het is netjes, maar er zijn gevallen te bedenken waarin een speler ervoor kiest om dat niet te doen. Wat mij betreft hoeft dit niet door de regels bestraft te worden met een 0. De onsportievelingen die dit misbruiken zal het door medespelers en toernooidirecteuren niet in dank worden afgenomen, en verliezen een hoop goodwill...


Hoewel ook ik het geven van een hand een teken van fatsoen vind, is het niet als respect iets dat je moet verdienen. Het lijkt me het individuele recht van een mens om te bepalen of hij iemand wel of geen hand wil geven. (Nog los van bepaalde moslims die tegenstanders van de andere sekse geen hand wensen te geven, op religieuze gronde) Het hoort wat mij betreft dan ook niet in de regels van het schaakspel van de FIDE thuis wat mij betreft.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-01-2008 08:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Aangezien dit een zeer intressante discussie belooft te worden heb ik er een nieuwe draad van gemaakt. Ik hoop dat iedereen zich hier in kan vinden. Het verkomt in ieder geval dat de resultaten van de DSC-ers terplaatste (incluis onder getekende) overschaduwd worden.



Ah, begrijpelijk en wat mij betreft prima hoor Corniel. Maar of het een zeer interessante discussie wordt, ik betwijfel het.

Voor 11.00 moet Cheparinov schriftelijk excuses aanbieden aan Short, en vervolgens zal er dan geschaakt worden. Hopelijk gebeurt dat ook en zal er mooi gevecht komen. Op het bord wel te verstaan.

21-01-2008 09:19 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je ze bij elkaar optelt zijn er nu al acht reacties. (Da's natuurlijk geen objectieve maatstaf, zie jouw eerdere statement rond de felicitatiedraad Grijns)

Anyway. Ik hoop dat het met een sisser afloopt, dat ze gaan schaken en dat Short van het bord geschopt wordt. Maar dat laatste is persoonlijk natuurlijk.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-01-2008 09:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik de filmpjes op chessvibes zie vind ik dat Short zich keurig heeft gedragen. Daarom hoop ik dat er excuses volgens en dat Cheparinov van het bord geschopt wordt. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-01-2008 10:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik deel de mening van Arno Glimlach

Overigens hoeft de begroeting geen hand te zijn. In de gewraakte FIDE regel staat dat er een "normale begroeting moet zijn volgens de in hun samenleving geldende gebruiken".

21-01-2008 13:33 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schakers denken wel eens rechtlijnig. Ik herinner me een voorval waarbij twee spelers krap in hun tijd zaten. De een pakte de (analoge) klok beet om van dichtbij te kijken hoe weinig tijd hij nog had voor de laatste paar zetten. De andere zette inmiddels, kon zo gauw niet op de klok slaan en sloeg toen maar op de neus van zijn tegenstander. Van het een kwam het ander.

Die twee zie ik elkaar een volgende keer geen hand meer geven.
Volgens de in onze samenleving geldende gebruiken zal bij een volgende ontmoeting tussen deze twee een normale begroeting anders zijn.

Het is mij gelukkig nooit gebeurd...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 21-01-2008 at 14:56.

21-01-2008 14:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hoe zit het als een imam meedoet en weigert de hand van een westerse vrouw te schudden?

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 21-01-2008 at 16:47.

21-01-2008 16:44 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Overigens hoeft de begroeting geen hand te zijn. In de gewraakte FIDE regel staat dat er een "normale begroeting moet zijn volgens de in hun samenleving geldende gebruiken".


Hm, fijn is dat. Dat verplaatst de discussie naar de vraag wat gebruikelijk is en tot welke "samenleving" beide spelers eigenlijk behoren. Zulks ter beoordeling van de arbiter, die hopelijk een warme belangstelling heeft voor wereldwijd geldende cultureel bepaalde beleefdheidsvormen.

Gelukkig belooft de FIDE dat ze zich hier nog eens over zullen buigen.

21-01-2008 21:06 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller