Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC1 verliest nipt van AAS
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

DSC1 verliest nipt van AAS Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft in Aalsmeer met 3½-4½ verloren van AAS.

Patrick de Bas (4) overzag in de vroeg opening een standaardwending. Dit kostte een pion, en erger nog, de gehele stelling. Met moed der wanhoop werd nog tot zet 40 doorgeploeterd, maar de tegenstander maakte geen fouten meer. 0-1

Ted Barendse (2) kon in zijn stelling kiezen voor een tactische of een positionele voortzetting. Ted koos de tactiek, maar liep helaas tegen een scherpe counter van zijn tegenstander aan. Deze speelde het vervolgens zeer knap uit. 0-2

Bart Meulemans (7) wist zich lang staande te houden. In een stelling met uitgedund materiaal wist zijn tegenstander echter mijn zijn torens binnen te dringen, waarna Bart nauwkeurig het bord werd afgeduwd. 0-3

Hora Vlam (3) had in het middenspel licht voordeel verkregen. Toen de stukken van het bord verdwenen, verdween ook het plusje en werd tot remise besloten. ½-3½

Pieter Buzing (6) kreeg een partij met veel manouvreerwerk. Net toen Pieter duidelijk de overhand begon te krijgen, tastte hij in naderende tijdnood ernstig mis en blunder een stuk. ½-4½

Schrama-Buzing
Aalsmeer 2007

na 32.d3-d5

Zwart staat prima: pionnen a5 en e2 zijn zwak en zijn stukken staan beter. Er dreigt c4, maar niet direct vanwege 32...c4? 33.xf5+ g6 (e6 34. xe4 of 34. d4+) 34. d4 en h5 (mat of rontgen).
32...e6? 33.xe4 fxe4 34.h5 xe2?? 35.d4+
En zwart zag nu pas dat d4 niet alleen de koning aanvalt...

Marten Wortel (1) wist een zeer bizar systeem op het bord te toveren en stond volgens eigen zeggen (en naar de mening van zijn teamgenoten) slecht. Zijn tegenstander weigerde het echter af te maken. Marten kreeg wat kansen en na een paar slechte zetten van zijn tegenstander, stond Marten plotsklap gewonnen en mocht hij het punt incasseren. 1½-4½

Gert Legemaat (5) kwam wat moeizaam uit de opening, maar wist dankzij enkele minder goede zetten van zijn tegenstander, een aardig initiatief te ontwikkelen. Dit leverde een pion op. Ook een tweede pion werd buitgemaakt en Gerts tegenstander staakte de strijd. 2½-4½

Kees Voorberg (8) wist met een onorthodox systeem een tactische heksenketel op het bord te toveren. Rond de tijdcontrole produceerde de tegenstander van Kees enkele minder goede zetten, waarna Kees met nauwkeurig spel in de tweede tijdscontrole het eindspel van loper tegen paard wist te winnen. 3½-4½

persoonlijke uitslagen:
 AAS 12165-DSC120844½ - 3½
1Alder-Jan Keessen2198-Marten Wortel23070-1
2Jeffrey van Vliet2259-Ted Barendse21441-0
3Marc Trimp2226-Hora Vlam2027½-½
4Leon Koster2225-Patrick de Bas21071-0
5Fred van der Klashorst2126-Gert Legemaat22030-1
6Paul Schrama2138-Pieter Buzing20661-0
7Peter Poncin2036-Bart Meulemans18251-0
8Jasper van Eijk2111-Kees Voorberg19980-1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-12-2007 at 13:12.

15-12-2007 22:58 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

laatste 4 uitslagen:

Gert - Fred v/d Klashorst 2126 1-0
Pieter - Paul Schrama 2138 0-1
Bart - Peter Poncin 2036 0-1
Kees - Jasper van Eijk 2111 1-0

__________________
Homo Caïssapiens

15-12-2007 23:21 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammerlijk maar ik krijg de indruk dat er gedurende de wedstrijd niet echt méér heeft ingezeten.

Identiteit tegenstanders soms duidelijker dan die van onze spelers. Is Bart Bart Meulemans en Kees Kees v/d Meer of Kees Voorberg?

16-12-2007 10:28 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bart = Meulemans
Kees = Voorberg

Overigens won Gert pas toen zijn tegenstander in een P+2pi vs P+1pi de paarden liet ruilen! Waarschijnlijk was het eindspel remise.

16-12-2007 11:14 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Is er een psycholoog in de zaal? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Schrama - Buzing, na 32. Td3-d5


Ik sta hier prima: pionnen a5 en e2 zijn zwak en mijn stukken staan gewoon beter. Er dreigt ook Lc4, maar niet direct vanwege 32. ... Lc4? 33. Txf5+ Kg6 (Ke6 34. Lxe4 of 34. Pd4+) 34. Pd4 en Lh5 (mat of rontgen).
32. ... Ke6? 33. Lxe4 fxe4 34. Th5 Lxe2?? 35. Pd4+
En nu zag ik pas dat Pd4 niet alleen de koning aanvalt...
Even later dus 1-0.
Ke6 klopt alleen als er ook op e2 geslagen kan worden, wat blijkbaar niet kon. Overigens vindt Fritz de stand na 34. Th5 nog steeds goed voor zwart, zelfs met een pion minder. Maar zwart is de controle volledig kwijt, vandaar het vraagteken na 32. ... Ke6?

Hoe is zo'n blunder te verklaren? Een aantal mogelijkheden:
Tijdnood: Wit heeft nog 6 minuten, zwart nog 8. Dat is 1 minuut per zet. Ik heb de zetten Ke6 en Lxe2 ook niet overhaast gespeeld; als ik meer tijd had gehad zou ik waarschijnlijk niet langer hebben nagedacht.
Concentratieverlies: ik denk het niet, want ik was best scherp in deze fase. Mijn hoofdvariant was trouwens 34. ... Lxe2 35. Pd4+ Kd7 36. Txh7 Lxf1 (Le5!? 37. Te1 Ld3 38. Le3 is onduidelijk) 37. Txg7 Te7 38. Txe7+ Kxe7 39. Kxf1 moet gunstig voor zwart zijn.
Ouderwetse schaakblindheid: een stuk wat achteruit beweegt is vaak wat onopvallend. Bovendien kijk je eerst naar het directe effect van Pd4, nl schaak! Plausibele verklaring.
Overconcentratie: ik had het gevoel dat er in de diagramstelling snel bloed moest vloeien (dwz materiaal vallen), anders kan wit zich hergroeperen. Vandaar dat ik ging forceren, met noodlottige gevolgen. Dit overkomt mij vaker trouwens!
Gebrek aan objectiviteit: Kleine voordeeltjes vragen om kleine zetjes: 32. ... g6! en wit heeft de lastige taak geen materiaal te verliezen. In de analyse kan wit het allemaal net houden, maar zwart heeft een blijvend initiatief.

Het had een matchpunt (of 2) kunnen schelen, maar voor mijn verlies stond het al 3-0 voor de Alternatievelingen. Over het geheel is de overwinning voor AAS verdiend.

Zucht.. 1 uit 5. Het zit me niet mee dit seizoen.

16-12-2007 12:33 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kom op jongens ! Nog steeds twee ploegen onder je dus niets aan de hand ! Alles nog in eigen hand en in januari is (bridge)meester Leo er weer bij. Het kampioenschap zit er nu even niet meer in dus omschakelen en handhaven en volgend seizoen een nieuwe poging .

17-12-2007 10:07 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel prima dat Gert weer eens heeft gewonnen Ja! Heeft mijn komst afgelkopen maandag goed uitgepakt Grijns

17-12-2007 10:08 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Train jij het 4e nou maar naar handhaving Knipoog Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-12-2007 18:38 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller