Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC7 geen partij voor HSV 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

DSC7 geen partij voor HSV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen de (enige) kampioenscandidaat HSV 1 heeft DSC7 geen wonderen weten terverichten. De Hagenezen (gemiddeld 230 Elo-punten sterker) wonnen met 6½-1½.

Wij gingen opgetogen naar HSV want we hadden niets te verliezen alleen maar alles te winnen! Kortom de mentaliteit was prima, goede instelling, en we gingen er voor.

Kees Korving was de enige speler die op winst stond. Niet zo maar op winst nee kei-gewonnen in stand en tijd. Maar in zijn overwinningsroes vergat hij direct mat in 2 of 3 te geven. Een plaag zetje, met dame toren gepend op de koning was zijn zet, maar...daarna is wel je tegenstander aan zet: mat in 1...

Voor de rest is het verhaal duidelijk, veel te sterk voor ons team. Enige lichtpunten de 3 remises van Paul , Adriaan en Rick,waarbij die van Rick een knappe presetatie, verschil van meer dan 300 elo, mag worden genoemd! Laatste wedstrijd doet wonderen. Twee uit vier...gewoon de laatste 2 wedstrijden winnen .

 HSV 11827-DSC715986½-1½
1Wolvekamp O.1858-Cees Huygen16871-0
2Eberle J.1943-Kees Korving16371-0
3Mazuera V. C.I1895-Adriaan ter Mors1624½-½
4Hoogeveen F.1906-Rick Plomp1602½-½
5Corneth H.J.M.1765-Antoon Frehe15651-0
6Vromans N.F.1787-Simon Dirkse15621-0
7Haan J.A. de1755-Pault van Riet1508½-½
8Holst F. v/d1706-B.D. Rabeling15001-0


Verslag tegenstander
www.schakenbijhsv.nl

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 12-12-2007 at 17:27.

11-12-2007 11:49 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Weet je wel zeker dat je wilt stoppen met schaken Rick? Remise tegen een 1900-speler! Netjes hoor.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-12-2007 12:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stoppen op je hoogtepunt!! Knipoog

11-12-2007 12:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Nieuwe hoogtepunten! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"mensen zijn scheppende wezens in het universum" Red Face
en .."verdwijnen doet verschijnen"....nieuwe scheppingen....hoogte punten!!! Knipoog We gaan er voor.

11-12-2007 17:13 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

als laatste begonnen, als eerste klaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik viel met wit ten prooi aan de Alekhine verdediging. Die zie je niet zo vaak maar normaal haal ik er redelijke resultaten tegen. Zo niet deze keer. Mijn tegenstander fianchetteerde zijn zwarte loper. Dit was nieuw voor mij en hij bekende achteraf dat hij aan de theorie van deze variant veel tijd had gespendeerd. Ik pakte het dan ook verkeerd aan. Ik had lang moeten rocheren doceerde hij. Misschien terecht maar bedenkt dat maar eens als je ook eenvoudig kort kan. Na zwarts zet 13... f6 staat het alsvolgt.

Antoon Frehe - Bert Corneth, na 13... f6



Ik had het gevoel dat ik langzaam de afgrond in werd gezogen. Maar juist deze zet gaf me weer enige hoop. Ik had n.l. niet gezien dat zwart na mijn 14. exf6 ook nog terug kon slaan met de dame. Gek he? Daarna was het heel erg snel over. Er volgde : 14. exf6 Dxf6 15. Lc1 Lxf3 16. Txf3 Dd4+ 17. De3 Txf3 18. gxf3 Dxe3 19. Lxe3 Lxb2 en ik rommelde tegen beter weten in nog wat met mijn pionnetje op de d-lijn.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

11-12-2007 17:47 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een goede partij tegen Carlos Mazuera, en kwam in een eindspel terecht met een pion meer, waarin ik mezelf goede winstkansen toedichtte. De positie na 37. ... Pd2 :

Adriaan ter Mors (1649) - Carlos Mazuera Vargas (1895)



Ik had hier nog achttien minuten en mijn tegenstander negen en een half, maar desondanks speelde ik 38. Lf6?? Natuurlijk kan het paard niet meteen (zinvol) met schaak weg, maar na
38. ... Ta1+
39. Kh2 Pf1+
40. Kg1

kan zwart mijn loper pakken. Echter, mijn tegenstander, die na lang gedrukt te hebben gestaan zich misschien op het eeuwig schaak motief had gericht dat ontstaat na Pg3+, bood zonder een zet te doen remise aan!

Achteraf was ik zowel teleurgesteld als opgelucht (ook gezien de rating van 1895 van mijn tegenstander), maar de computer vindt dat remise een terechte uitslag is: in het bovenstaande diagram wordt afgewikkeld naar een toreneindspel waarin wit zijn voordeel van een pluspion niet kan verzilveren, terwijl in het onderstaande diagram ook een verdediging mogelijk is, al is die wel veel moeilijker te vinden.


analyse diagram


Mijn eerste idee, om de toren op b7 te posteren (om de zwarte koning op de achterste rij te houden) en met de b-pion te gaan lopen werd door de computer weerlegd in ieder geval. De verdediging die de computer vond kostte 40 zetten, valt niet eenvoudig samen te vatten, en wordt als oefening overgelaten aan de lezer.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 11-12-2007 at 20:11.

11-12-2007 20:07 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk om te lezen, maar om het nou als huiswerk te beschouwen gaat voor mij wat ver Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-12-2007 15:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bert Gerritsma van HSV stuurde mij een linkje (zie nieuwsbericht) met een verslag van hun kant.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-12-2007 17:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller