Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC1 wint eerste wedstrijd van het seizoen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC1 wint eerste wedstrijd van het seizoen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft ondanks twee invallers (Hora Vlam & Willem-Jan van den Broek) haar eerste wedstrijd van het seizoen gewonnen. Tegen hekkensluiter Bergen op Zoom - dat in de sterkste opstelling uit haar historie aantrad - werd het 5-3. Ondanks verdrievoudiging van het aantal behaalde matchpunten is hiermee slechts één plaats gewonnen: van negen naar acht in de 2e klasse C.

Hierbij een verslag - niet compleet want daarvoor waren de verslaggevers (borden 7 en 8) te lang en intensief met hun eigen partij bezig.

Patrick de Bas bestreed met wit een Ben-Oni. Nauwkeurig gespeeld met als resultaat een remise tegen de hoogste ratinghouder.

Marten Wortel voerde lang een loopgravengevecht met klein voordeel. Zodra diens stukken de loopgraven verlieten was het snel met de witte stelling gedaan.

Ook Hora Vlam trok aan het langste eind: pionwinst in het vroege middenspel en vervolgens met vaste hand afgemaakt.

Henk Mannen moest zich in zijn partij tot de verdediging beperken. Dit vereiste nauwkeurig spel maar dat was hem wel toevertrouwd: een correcte remise.

Pieter Buzing leek na de opening niet veel te hebben en moest zelfs oppassen het initiatief niet aan de tegenstander te laten. Bijtijds toverde hij een aanval uit de hoge hoed, welke d.m.v. eeuwig schaak hij vijandig spel compenseerde.

Gert Legemaat speelde een interessante opening en kwam met zwart heel aardig te staan; ook wit had met paard en dame echter actief spel. Helaas beging Gert een foutje waardoor wit een gevaarlijke vrijpion op de d-lijn kreeg. In opkomende tijdnood een tweede fout waarna de stelling niet meer te redden bleek.

Willem-Jan van den Broek moest het middenspel secuur spelen en wist naar een toreneindspel met pion minder af te wikkelen. Ook dít vereiste nog de nodige aandacht maar met actief spel kon de partij uiteindelijk nog eenvoudig remise worden gehouden en de stand op 4-3 worden gebracht, belangrijk omdat de afloop van de laatste partij nog lang niet zeker was.

Aan het topbord gaf Joram Op den Kelder in het middenspel een stuk voor een handvol pionnen - een spannende partij waarbij niet alleen de materiaalverdeling maar ook de resterende tijd (zeker voor onze man) een rol speelde. Voor een volle tribune verzilverde Joram in de laatste seconden de partij - nog 9 seconden op de klok voor het mat in 2: eindstand 5-3.

 DSC12121-Bergen op Zoom 121045-3
1Joram op den Kelder2195-Semen Minyeyevtsev21391-0
2Patrick de Bas2107-FM Arben Dardha2238½-½
3Marten Wortel2307-FM Wim Maes22231-0
4Horatio Vlam2005-Freek Schouten20231-0
5Henk Mannen2133-Marcel van Herck2108½-½
6Pieter Buzing2066-Lars van Dort1996½-½
7Gert Legemaat2203-Arjon Severijnen21340-1
8Willem-Jan van den Broek1954-Martijn Blom1969½-½

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Upperdog on 26-11-2007 at 16:21.

24-11-2007 22:24 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd vanuit het verre Turkije!Ik ben blij dat mijn afwezigheid geen matchpunten heeft gekost!

Tot maandag 3 dec!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

25-11-2007 12:50 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je hebt van die dagen dat een remise onvermijdelijk is...


Buzing - van Dort, na 20. Dg5-g6


Met allebei nog een kwartiertje op de klok nadert de tactische climax van de partij. Wit heeft een paard, loper en dame in de aanval, zwart neemt f2 op de korrel en dreigt Pg3, ware het niet dat deze tijdelijk gepend staat. Best wel een ingewikkelde stand. Hier moet bloed vloeien, zou je zeggen!

Uiteindelijk kwam zwart tot de conclusie dat hij niet beter heeft dan
20. ... Tf6
Waarna wit niet beter heeft dan
21. De8+
Want 21. Dh5 Pg3 22. De8+ Lf8 ziet er ook niet echt hoopvol uit. Fritz en Rybka komen nog met 23. g5 hxg5 24. Pg4 Tf4 25. Dg6 Txg4 26. Dh7+ met eeuwig schaak (let op de wending Pxd5), om de lotsbestemming van deze partij nog wat kracht bij te zetten. Zwart heeft niet beter dan
21. ... Tf8
Op 21. ... Lf8 sla je immers gewoon het paard.
22. Dg6
Het is inderdaad een aardig idee om nu naar h5 te gaan, omdat je dan 22. Dh5 Pg3 23. Dg6! hebt. Echter 22. ... Lxf2+! gooit roet in het eten: 23. Kh2 Lg3+ 24. Kh1 Lxe5 25. gxf5 exf5 26. Pxd5 Dc5 en wit heeft te weinig voor zijn geofferde pion; 23. Txf2 Pg3 24. Dg6? Dxf2+ 25. Kh2 Pe4! 26. Pxe4 Df4+ en Dxe5 en zwart overleeft makkelijk. Echter, ook in deze laatste variant geeft de computer een weg naar remise: 24. Lh7+! Kxh7 25. Dg6+ Kg8 26. Pf7! (dreigt Pxh6-f7-h6-f7...) De3! 27. g5! hxg5 28. Ph6+ en wit heeft ook niet beter dan eeuwig schaak.
22. ... Tf6 23. De8+ Tf8 24. Dg6
Enfin:
1/2-1/2

25-11-2007 14:34 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Toch nog gefeliciteerd! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien wat laat maar toch nog gefeliciteerd met deze overwinning Ja! Dit smaakt naar meer...en..de kwaliteit is aanwezig....nu gaan verzilveren Red Face

26-11-2007 11:42 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En een verslag. Hulde!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

26-11-2007 16:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Belangrijke en nuttige overwinning! Dit jaar met zowel het eerste als het tweede gewoon richting middenmoot, het derde richting promotieklasse en hopelijk dat 4 of 5 zich kan handhaven. En dan kijken we volgend jaar wel weer verder... Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

26-11-2007 18:17 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij besloot mijn tegenstander een afwijkende opzet te kiezen (Lc8-g4, Pg8-e7). Met enig denkwerk wist ik de angel uit de opzet te halen, waarna mijn tegenstander, die verbazingwekkend genoeg redelijk wat tijd in de opening had geinvesteerd, lang onder positionele druk bleef.

Met enige noodmaatregelen (f7-f6 en Pe7-c8) wist hij wel een solide stelling te behouden, die moeilijk te kraken was. Langzaam verdwenen er wat stukken van het bord en daarmee ook veel van de spanning. Met nog 10 zetten te gaan, een stand van 2,5-0,5 in ons voordeel en een tijdsvoordeel van 15 minuten voor mij en 5 minuten voor mijn tegenstander, leek het mij een goed moment om een 'tactische remise' aan te bieden. Nog twee minuten tikte bij mijn tegenstander weg, terwijl hij mijn aanbod overwoog, waarna hij besloot eieren voor zijn geld te kiezen en het aanbod aan te nemen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

26-11-2007 18:47 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Teamleider Gert gefeliciteerd !

27-11-2007 17:05 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller