Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC2 kansloos tegen LSG 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 kansloos tegen LSG 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met twee invallers werd zaterdag 24 november thuis aangetreden tegen het sterke LSG 3. Omdat LSG 3 een team had dat op papier 100 ratingpunten gemiddeld meer had dan DSC2, kon het in de praktijk alleen maar meevallen. Maar helaas deze zaterdag gebeurde dat niet. Strijd werd wel geleverd maar in de cruciale fase na 3 uur spelen waren er teveel spelers die een iets mindere stelling niet konden houden.

Chronologisch:
Lucien had eindelijk eens de witte stukken maar wist in een gelijke stand niet het goede plan te vinden, verloor materiaal en daarna de partij.
Kim, dit seizoen goed in vorm, kwam minder uit de opening en toen hij de stelling net gelijk getrokken had verspeelde hij een kwal en de partij (0-2).
Bob was met zwart in de Lb5 variant van het Siciliaans terecht gekomen. Een strategische middenspel mondde uit in een eindspel met een pionnen meerderheid op de damevleugel voor zijn tegenstander dat vlot door Bob werd verloren (0-3).
Dit was de stand na de eerste tijdnoodfase, en de rest van de partijen gaf weinig hoop voor een positief vervolg.
Pieter Goossens, werd als invaller geconfronteerd met een geisoleerde d-pion die hij onhandig verspeelde. Zijn tegenspel leverde te weinig op en ook hij moest berustten in een nederlaag.
Dan de andere invaller, Henrik Tamerus, die tot nu toe 2 uit 2 gescoord had. Met zijn f4-opening verrastte hij weer zijn sterke tegenstander, die dacht simpel een kwal te winnen maar van een koude kermis thuiskwam. Dame ging verloren tegen wat hout en na een moeilijke tijdnoodfase wist Henrik de partij simpel uit te spelen door een dame terug te offeren en in een winnend eindspel terecht te komen (1-4).
Kees was met zwart al snel minder komen te staan en hoewel hij het nog heel lang volhield wist zijn tegenstander het voordeel dat hij had zet voor zet te verbeteren en in de tweede turnus de partij uiteindelijk te winnen.
Gelukkig werd er nog een tweede punt door DSC2 gescoord door Dolf. Ditmaal maar eens gezeten aan bord 1, wist hij met zwart handig te verdedigen en op het goed moment gebruik te maken van het forceren van zijn tegenstander, die een h-lijn opende voor spel maar het was deze h-lijn waar Dolf handig gebruik van maakte. Plots kwamen zijn stukken dreigend naar de koning van de tegenstander wat na de tijdnoodfase resulteerde in een subliem mat (2-5).
Als laatste was overgebleven Richard. Handig spelend had hij een kleine kwal gewonnen en op het moment dat hij dacht in een eindspel met een pion te gaan promoveren stond hij plots MAT. Het was een vlaag van onoplettendheid met een vreselijke nederlaag tot gevolg. Hierdoor leed DSC2 toch een forse nederlaag tegen LSG 3, dat hierdoor aan kop komt van de 2e klasse B.

Gedetailleerde uitslag
 DSC21996-LSG 321262-6
1Dolf Beltz2069-Machiel de Heer22071-0
2Kim Meulenbroek2045-Arjan van Benthem21900-1
3Bob Voogt1993-Yme Gorter21400-1
4Richard Oranje2013-Igor Coene21560-1
5Kees van der Meer2022-Chris Roosendaal21580-1
6Lucien van der Lisdonk2001-Vincent Fructuoso21310-1
7Pieter Goossens1916-Adinda Serdijn19250-1
8Henrik Tamerus1910-Jeroen van der Linden20991-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Dolf on 24-11-2007 at 23:21.

24-11-2007 23:16 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: DSC 2 kansloos tegen LSG 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Briljant, Dolf! Enne, lekker bezig Henrik!!

Maar goed, jammer heren! Maar ik neem aan dat hier rekening mee gehouden was. Ik neem aan dat het bestuur niet aan de stoelpoten van de trainer gaat zagen Lach

25-11-2007 02:49 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

anders leg jij er nog even de nadruk op martin Tong

En idd lekker gedaan als invaller Glimlach

25-11-2007 10:08 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

RE: DSC 2 kansloos tegen LSG 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Briljant, Dolf!


Nou briljant??!! Natuurlijk weer een partij met fouten in de tijdnoodfase. In ieder geval wel een leuk einde en mijn tegenstander gunde mij zelfs het mat.

Het gaat om de volgende stelling na 32 hxg4.
de Heer (2207) - Beltz (2069), KNSB r4 bord 1.



Wit heeft net de h-lijn geopend, maar zwart pakt hem.
32. .. Th8 ik zat aardig in tijdnood, heb nog zo'n drie minuten, mijn tegenstander nog 10
33. g5 Ph5
ik voer de druk op f4 op, maar blokkeer de h-lijn. Nauwkeuriger is Pe8
34. Pe4 Lxf4 ?!
na Pxf4 kan afgewikkeld worden naar een remise toreneindspel, t.w. 35. Pxd6 Kxd6 36. Lxc5 Pxc5 37. Pxc5 Kxc5 38. Kxf4 Kd6
35. Paxc5
Lxc5 is nauwkeuriger
35. .. Pe5+ 36. Ke2 Pg7 ?
Pg3+ houdt de stelling in evenwicht (volgens Fritz, maar zie dat maar een in een minuutje!
37. Pd3 ?!
wit wordt in tijdnood voorzichtig; Pxa6 of d6 is beter voor wit.
37. .. Th2+ 38. P3f2 Pf5 39. d6+
zowel wit als zwart hebben nog maar een paar seconden en dan is schaakgeven wel net zo makkelijk maar niet het handigst.
39. .. Kd7 40 Lc5 Kc6 !
met vier seconden is het moeilijk uit te rekenen of Pg3 wint of niet; ik zag in luttele seconden dat er geen schaak mogelijk was na Kc6 en dan kon ik hierna eens rustig nadenken.

Volgende stelling is nu ontstaan:



41. Kf1
na 30 minuten denken, produceert wit de snelst verliezende zet!
41 . .. Le3 !
een mooie zet met veel dreigingen. Zwart wint minimaal materiaal
42. d7?
deze zet versnelt het einde: zwart haalt de trekker over:
42. .. Pg3+ 43. Pxg3 Txf2 44. Kg1 Pf3+ 45. Kh1 Th2 mat.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Dolf on 25-11-2007 at 13:41.

25-11-2007 13:34 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, wat valt er nog meer te zeggen na deze ontluistering? Frons Ik kreeg een variant op het bord die ik alleen ooit in de boeken heb gezien, maar nog nooit in de praktijk mocht brengen. En dan merk je dat je tegenstander zich meer als een vis in het water voelt dan jezelf; hij voelde de stelling beter aan en wist exact waar de zwakte van wit lag. Toen ik, licht in tijdnood, een verkeerde paardzet uitvoerde en daardoor een kwal verloor was het pleit beslecht. Om toch positief te besluiten; deze variant heb ik daarna nog redelijk uitvoerig met mijn tegenstander bekeken en het gevoel gekregen dat ik nu wel weet waar op te letten bij een tweede keer! Ja!
Indien je het verslag (en mijn partij tegen Vincent Fructuoso (2131)) wilt zien, kijk dan hier: http://lsg-leiden.nl/data/20072008/teams/lsg3.html#r4

25-11-2007 21:39 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Depri

27-11-2007 16:57 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslagen verslagen op die site!

En is er (alweer?!) ingebroken bij ons!?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

28-11-2007 15:30 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Cool Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Topscorers
 Klasse 2BTeam BpApKNSBTPRRaTgW-We
5.Henrik TamerusDSC Delft 2 331910231620031,87


8)

01-12-2007 09:34 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je nou ff lekker voor je eigen team 100% haalt..of ligt het KNSB speeltempo je beter? Tong

Maare netjes hoor!

01-12-2007 16:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

3 uit 3 is ook meteen het maximum, want vaker mag je niet invallen zonder je eigen team te verlaten...

al die invallers regelen wordt misschien nog wel een probleem voor de DSC-teams...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

01-12-2007 19:05 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller