Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2007-2008 » DSC3 boekt minimale zege op DSC4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 boekt minimale zege op DSC4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste van drie broedermoorden in de promotieklasse is door DSC3 gepleegd. Het derde versloeg het vierde met 4½-3½.

De wedstrijd had een zeer spannend verloop. Het duurde lang voor er een uitslag te noteren viel. Uiteindelijk kon Arno Wiersma op bord 7 de eerste overwinning noteren. Na een rustige opening was Olivier lang gaan nadenken. Hij had een mindere structuur, maar compensatie in een actief loperpaar. Zijn aanval leek echter niet sterk genoeg, en uiteindelijk deed het gebrek aan tijd hem de das om.

Jaap Flohil voegde het tweede punt toe aan het totaal van het derde. Hij leek lange tijd een klein plusje te hebben tegen Marco Anink, wiens stukken wat ongelukkig stonden. Uiteindelijk wist hij door middel van een combinatie beslissend voordeel te behalen.

Seth van der Vegt boekte voor het vierde een nette overwinning. Hij kreeg twee pionnen en een toren tegen twee stukken, en toen hij nog een pion won moest Pieter Goossens dat alles met activiteit proberen te compenseren. Dat lukte niet.

Willem-Jan van den Broek wist Diederik van Heijgen te verschalken. Willem-Jan had een zeer prettige stelling verkregen, waarbij hij op de zwarte velden domineerde. Toen ook nog een toren de zwarte stelling in kwam was het pleit beslecht.

In de tijdnoodfase vielen de meeste beslissingen. Har van Himbergen en Jan-Pieter Vos deelden uiteindelijk het punt. In een toreneindspel met elk vier pionnen werd de vrede getekend. Op het derde bord verloor Arend Bosma van Martin Glimmerveen. In het middenspel wist Arend duidelijk voordeel te verkrijgen. Dit leverde uiteindelijk zelfs een kwaliteit op, al had wit het waarschijnlijk wel beter aan kunnen pakken. Helaas vergalloppeerde Arend zich in de tijdnoodfase.

Andersom ging het bij Frank van Zutphen. Frank pakte een vergiftigde pion in de opening, kwam zwaar onder druk, en in vliegende tijdnood. Maar in die fase toonde Frank zich zeer slagvaardig, en wist hij de partij toch naar zich toe te trekken.

Op het laatste bord speelde invaller Roland ten Have een prima pot tegen Mark Versteegh. Hij kreeg een kansrijke koningsaanval, waardoor zwart erg op zijn tellen moest passen. Dat deed zwart beter dan Roland, die niet alleen zijn aanval afgeslagen zag worden, maar ook het punt aan de tegenstander moest laten.

Al met al een moeizame overwinning voor DSC3, maar de twee belangrijke matchpunten zijn binnen. Een droevige start voor het vierde, dat voor een stuntje hoopte te zorgen, maar daartoe net te kort kwam.

Gedetailleerde uitslag
 DSC31941-DSC418854½-3½
1Har van Himbergen2056-Jan-Pieter Vos2066½-½
2Jaap Flohil1988-Marco Anink18561-0
3Arend Bosma1999-Martin Glimmerveen20010-1
4Frank van Zutphen1985-Rufael Mekuria18531-0
5Pieter Goossens1916-Seth van der Vegt18980-1
6Willem-Jan van den Broek1954-Diederik van Heijgen17891-0
7Arno Wiersma1910-Olivier Marincic17661-0
8Roland ten Have1716-Mark Versteegh18490-1

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

02-10-2007 01:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam voor mijn gevoel wel lekker uit de opening - al stelt het objectief waarschijnlijk niets voor. Ik had denk ik wat eerder moeten rokeren. Later moest ik met een kunstgreep handmatig rokeren en raakte ik het initiatief kwijt. Een paar zetten achter elkaar deed ik maar wat. Daar maakte Arend goed gebruik van, ik had bijna alle varianten doorgerekend tot eenvoudige winst voor zwart, maar uiteraard speel je dan door.

En niet voor niets: met een soort drievoudige schwindel bereik ik een eenvoudig gewonnen eindspel...

 DSC31941-DSC418854 1/2-3 1/2
1Har van Himbergen2056-Jan-Pieter Vos2066½-½
2Jaap Flohil1988-Marco Anink18561-0
3Arend Bosma1999-Martin Glimmerveen20010-1
4Frank van Zutphen1985-Rufael Mekuria18531-0
5Pieter Goossens1916-Seth van der Vegt18980-1
6Willem-Jan van den Broek1954-Diederik van Heijgen17891-0
7Arno Wiersma1910-Olivier Marincic17661-0
8Roland ten Have1716-Mark Versteegh18490-1

02-10-2007 01:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij mij is de vorm er gewoon nog niet. Zat in de houdgreep, maar Jaap wilde geen goed eindspel, hij wilde blijven aanvallen. Toen weer wederzijdse kansen, maar op het moment van combineren was hij gewoon een stuk scherper dan ik.

Combinatie van een hele drukke dag, slaaptekort en een gebrek aan vorm. Dat moet echt een heel stuk beter, wil ik punten pakken in deze klasse. Nee!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-10-2007 08:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Bij mij is de vorm er gewoon nog niet. Zat in de houdgreep, maar Jaap wilde geen goed eindspel, hij wilde blijven aanvallen. Toen weer wederzijdse kansen, maar op het moment van combineren was hij gewoon een stuk scherper dan ik.

Combinatie van een hele drukke dag, slaaptekort en een gebrek aan vorm. Dat moet echt een heel stuk beter, wil ik punten pakken in deze klasse. Nee!


wisselen !!!

02-10-2007 10:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 zal het nu wederom waar moeten maken en voor het kampioenschap moeten gaan. Met een kleine nederlaag kan het vierde hopelijk vrede hebben.

02-10-2007 11:01 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard

Quote

Originally posted by Marco
Bij mij is de vorm er gewoon nog niet. Zat in de houdgreep, maar Jaap wilde geen goed eindspel, hij wilde blijven aanvallen. Toen weer wederzijdse kansen, maar op het moment van combineren was hij gewoon een stuk scherper dan ik.

Combinatie van een hele drukke dag, slaaptekort en een gebrek aan vorm. Dat moet echt een heel stuk beter, wil ik punten pakken in deze klasse. Nee!


wisselen !!!


No sweat, ik heb hem al uit de basis gegooid!
(Hij schijnt te gokken op eigen wedstrijden)

02-10-2007 12:22 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja, na mijn driedubbele swindle was 4-4 opgelegd. Mark moest winnen en stond ook beter. Roland balanceerde een tijd op de rand van de afgrond, maar verloor uiteindelijk vooral op tijd.
Rufael had een ongelijk loper-eindspel met minuspion, maar het was echt remise. Hij pakte het wat minder handig aan, maar dacht desondanks erg lang na, waardoor de in tijdnood verkerende Frank toch de tijd had na te denken.

Maar als ik over de hele avond kijk was dit wel een terechte uitslag, dus in die zin kunnen we er denk ik wel vrede mee hebben. Zolang we vanaf nu maar regelmatig puntjes sprokkelen. Aan allemaal 4.5-3.5 nederlagen "met alle lof" hebben we immers niets.

02-10-2007 12:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig kan ik ronde 2 en 6 sowieso niet, en voor de andere rondes kan ik vast ook wel een excuus verzinnen Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-10-2007 16:40 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Arno al aangaf had ik veel tijd nodig om het geklungel tijdens de opening enigszins goed te maken. Dit leek aardig te lukken qua stelling, zie onderstaande diagram na zwarts 21. .. Pc6 Na 22. Ld5 had ik wellicht nog kansjes op wat tegenspel, maar zwart heeft genoeg stukken in de buurt en echte dreigingen zijn er volgens mij niet.



Helaas bleek ook de tijdsinvestering die nodig was om enig spel te krijgen in het vervolg een grotere vijand en konden de stukken al snel in de doos. In dat opzicht allesbehalve een leuke partij.

Wel positief is dat we maar nipt verliezen van de promotiekandidaat, en dat slechts die spelers met een 'groot' ratingverschil in ons nadeel verloren; de rest won of speelde remise. Op naar ronde 2!

02-10-2007 20:38 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En de vorm die ik kwijt dacht te zijn hoef ik ook niet meer te zoeken: inmiddels heb ik er net 4 dagen griep op zitten en weet ik dat dat maandag al enigszins begon en de aanleiding voor mijn slechte spel was.
Toch een beetje een geruststelling. Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

07-10-2007 17:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller