Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Leiden Chess Tournament van 13 t/m 22 juli
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Leiden Chess Tournament van 13 t/m 22 juli Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ter vervanging van het Amsterdam Chess Tournament dat dit jaar niet doorgaat, organiseert schakers.info i.v.m. haar eerste lustrum een soortgelijk toernooi.

Verschil is dat gedurende de week er 's avonds gespeeld wordt. Locatie: Denksportcentrum Leiden, data 13-22 juli.

Ik ga meedoen, het is tenslotte 10 min lopen verwijderd van m'n huis! Wie doet er met me mee?


Programma - 1e Leiden Chess Tournament
Indeling
Negen ronden Zwitsers - met een mogelijkheid van twee bye's - in de ronden 1 t/m 6. In de laatste drie ronden op vr-za-zo geen bye mogelijk.
Fide-speeltempo
(40 z./90 minuten, 30 min.
en bij elke zet +30 secs.).

Locatie
Denksportcentrum,
Robijnstraat 4 te Leiden.

Data
Aanvang: vrijdag 13 juli,
aanmelden vanaf 17.30 uur,
1e ronde, vrijdag 13 juli, ca. 19.00 uur
2e ronde, zaterdag 14 juli, 13.00 uur
3e ronde, zondag 15 juli, 13.00 uur
4e ronde, maandag 16 juli, 19.00 uur
5e ronde, dinsdag 17 juli, 19.00 uur
Woensdag 18 juli rustdag (waarschijnlijk snelschaaktoernooi)
6e ronde, donderdag 19 juli, 19.00 uur
7e ronde, vrijdag 20 juli, 19.00 uur
8e ronde, zaterdag 21 juli, 13.00 uur
9e ronde, zondag 22 juli, 11.00 uur en aansluitend prijsuitreiking.

Prijzen
(totale prijzenfonds ¤ 4.500, bij voldoende deelname)
1e prijs ¤ 1500 (A),
1e prijs ¤ 400 (B)
Inleggeld:
Groep A (elo meer dan 1850) 45 euro,
groep B (lager dan 1900) 25 euro,
FIDE titelhouders (vanaf 2350 en hoger) gratis


Zie ook de toernooisite.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 17-06-2007 at 16:34.

17-06-2007 16:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik voel er veel voor, mee te doen, ja...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-06-2007 12:05 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het toernooi is twee ronden onderweg.

A groep
Kees van der Meer, 1 uit 2
Marco Anink, ½ uit 2

B groep
Tabitha Snikkers, 1½ uit 2
Naomi Snikkers, 1 uit 2
Simon Dirkse, 1 uit 2
Adriaan ter Mors, ½ uit 2

Wellicht dat sommige deelnemers is kunnen melden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-07-2007 21:32 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben vandaag even langs geweest.
Kees had een toren-eindspel tegen het Voorschotens talent Vincent Blom met een pion minder, maar hij hield het volgens mij redelijk eenvoudig remise. Marco stond in het middenspel wat beter dan de sterke Philidoriaan Herman van Halderen, maar had geen winstplan. Fritz noteerde lang wel een duidelijk voordeel voor zwart, maar ik moet zeggen dat het niet duidelijk was.

In de B-groep heb ik minder goed opgelet. Ik zag wel dat Adriaan een kwaliteit achter stond en verloor. Naomi had volgens mij een beter eindspel, maar wat daar verder gebeurde weet ik niet. Simon had een minder eindspel, maar ook daar heb ik het einde niet gezien.

14-07-2007 23:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zal ik maar eens wat posten dan?

Vandaag won Adriaan, Simon verloor en ik speelde remise. Voor de rest geen idee.

Simon had een prima stelling met pion meer, deze kon rustig uitgebouwd worden maar Simon kon z'n zenuwen niet meer in bedwang houden en offerde een kwal..maar had geen stukken om mat mee te zetten. Vervolgens met die kwal minder nog door tot het gaatje, was als 1 vd laatsten klaar...maar zonder succes.

Ik liet in een Tsjechische Benoni plots per ongeluk b5 toe, waarna ik als een gek de damevleugel moest dichtschuiven. Ik kon toen op een f5 getrakteerd worden, maar hij besluit het wat rustiger aan te pakken, en toen kon ik de boel dichtmetselen. Beiden konden we toen weinig en ik bood remise aan. Hij weigerde. 20 zetten manoeuvreren later stond ik echt als een huis; hij kon het niet openbreken, ik kon dat wel maar met risico. Dat risico leek me te groot, en ik ging daar niet op in. Wat later dus weer remise aangeboden, want er ging echt niets meer gebeuren. Hij speelde echter h6.

Goed, dan nog even de denktank in, en zowaar vond ik een mooi plan. Zijn stukken stonden wat onhandig dus daar zou ik gebruik van kunnen maken. Ondertussen sta ik 3 meter naast mijn bord met Simon Broos te praten, die een dagje als toeschouwer aanwezig was.

(Waarvoor hulde, gisteren was Martin er, eergisteren Diederik, wie komt ons morgen steunen?)

Ik vertelde Simon ook dat ik 2x remise had aangeboden maar mijn tegenstander dit niet had aangenomen, wat ik niet begreep omdat ik hij het niet open KON breken en ik dat niet aandurfde.

Vervolgens ga ik weer zitten, waarop zwart mij het volgende zegt:
"Jij bent wel tevreden met remise he?"
"Uhhh...ja?!" (Is dit een verwijt? Ik denk gewoon dat er niet meer in zit)

Meneer kijkt mij even aan...ik vraag hem:
"Dus?"
"Nou, dat dacht ik al."
"Oh, u biedt remise aan?!"
"Ja, zo kan je het noemen."
"Oh, ok." (handen schudden)

Vreemde manier. Zeker omdat ik net een plan had, had ik er anders nog wel even over nagedacht, en hield ik een beetje een vervelend gevoel aan de partij over. Vooral omdat ik na een instemmend antwoord op de 'jij bent wel tevreden met remise' het gevoel had niet meer terug te kunnen...

Maar goed. Morgen meer.

En nog even een klein stukje over ronde 1 en 2...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-07-2007 17:32 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met dank aan een ijverige toernooi directeur heb ik vanmorgen kunnen genieten van wat Marco gisteren op het bord uitvrat. Kijk en geniet mee!

Marco Anink - R. Koes
Leiden 2007


Marco heeft een pionnetje geofferd voor wat vage aanvalskansjes.
13.f5!? d7 14.g5? d4+?
Hier boft Marco maar. Na 14...xb2 15.b2 xg5 is er niet veel meer om voor te spelen aan witte zijde. Nu gaat de aanval door.
15.h1 e5 16.xf7!!
Een zeer intressant stukoffer, dat zwart wel moet aannemen. Het is volgens mij ook de enige kansrijke voortzetting. Sterker nog, ik heb geen redding gevonden.
16...xf7 17.fxg7 e5 18.h5



Mijn rekenmonster is nog niet helemaal onder de indruk van deze stelling, dom, dom dom... De zwartspeler wel, en dat zou ik ook zijn als ik zwart was. Wit heeft goede compensatie voor eht stuk een voor je het weet lig je - zwart zijnde - op je plaat.
18...e7??
Da's wel heel snel. Na 18...hxg6 19.xh6 g6 lijkt nog even goed te gaan. Lijkt...
19.gxh7+ h8 20.g5
Dit soort friemel stellingen zijn aan Marco wel besteed.
20...g4 21.xe7!xe7
Niet 21...xh5 wegens 22.f6 mat.

Hier duurt het nog even. Deels omdat Marco wat gemakzuchtig speelt, deels omdat het zwarte loperpaar zeer vervelend kliert. Maar petje af, mooi gespeeld. Telt gelukkig niet voor de spektakelprijs. (Nu maak ik ook nog kans)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-07-2007 10:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het mat van Anink na de 21e zet is wel erg mooi. Waarchijnlijk goed voor de spektakelprijs van Leiden CT 2007. Zulke mooie matten ziet men in Leiden niet iedere dag!
Herinnert U zich overigens dat ik DEZE stelling vorig jaar in het Zomervariantentoernooi behandelde, en zei dat zwart Pf6 moet spelen en geen Pe5? Pf6 heb ik zelf geanalyseerd. Ld4 haalt een verdediger weg bij de dreigende koningsaanval, die heb ik niet geanalyseerd.
Een neveneffect van Aninks partij was, dat Aninks tegenstander van ronde 5, die partij gezien hebbend op het www, zijn kat stuurde. Anink is daarmee de hoogst geplaatste DSC speler in groep A met 3 uit 5.

Ik heb 2 1/2 uit 5. Boeiende, afwisseldende partijen. Ik mag niet klagen en dat doe ik dus ook niet.
In groep B doen de gezusters Snikkers het heel goed. Naomi heeft 4 uit 5 en een TPR van meer dan 2100; Tabitha staat op 2 1/2.
In die groep heeft Adriaan ter Mors 2 1/2.

Zo een schaakavond bestaat overigens uit afzonderlijke avonturen. Men neemt de trein en tracht in Leiden te komen. Lamme overwegen, wisselstoringen, tekort aan materieel, maar ook heuse blikseminslag maken het reizen per trein de laatste dagen tot een heus avontuur!
Om een of andere reden, die ik niet kan bedenken, komen de gezusters Snikkers en de ouders niet per trein. Maar Adriaan en ik wel, we reisden gisteren in een klein, overzichtelijk treintje, waar gelukkig veel passagiers in zaten en stonden, het was overgezellig en we hadden het helemaal niet koud!

Daarna biedt ook de partij nog deugdelijk amusement. Nee, ik mag niet klagen en dat doe ik dus ook niet.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-07-2007 at 11:05.

18-07-2007 11:04 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Wat een geweldige club is dat DSC toch! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jongens, geweldig!

Heb ik net een draadje in DSC-prive aangemaakt over m'n vierde ronde, is het zonder te kijken in deze draad;
blijkt het al helemaal besproken te zijn!
Ik ben trots op jullie! Grijns

Maar goed, even een kort verslagje van de ronden tot nu toe vanuit mijn perspectief:

In ronde 1 een ongeinspireerde nederlaag:
ik had een P+4p tegen T+3p op dezelfde vleugel kunnen bereiken, maakte een inschattingsfout en kwam daar dus niet, maar was blij dat ik niet meer hoefde te schaken, zelfs al kostte me dat een half punt extra.

In ronde 2 dan een mooie lange pot waar ik beter stond, het winstplan niet vond waarna ik de partij door m'n hande voelde glippen maar toch een afwikkeling naar ongelijke lopers en remise wist te vinden.

Ronde 3 bood danweer een onnauwkeurigheid waarna zwart in een Tsjechische Ben-Oni b5 kon spelen, ik heel snel de damevleugel moest dichttrekken, en vervolgens moest voorkomen dat zwart met f5 de koningsvleugel kon openbreken. Nadien stonden zijn stukken zo onhandig opgesteld dat ik dit blijvend kon voorkomen, en later kon ik de stelling wel openbreken.
Met alle risico's van dien, en die achtte ik ook achteraf nog terecht afgewezen. Wederom remise derhalve.
Fritz mag nog vertellen of ik gelijk had, maar zoals de meesten weten beschik ik in Leiden niet over een PC en kan je op de Uni geen Frits installeren.

Dan in ronde 4 waarschijnlijk de partij van het toernooi voor mij. Een huisvariantje met pion- en stukoffer, niet geheel waterdicht, maar met goede nostalgische herrineringen; ook vorig jaar gebruikt voor de laatste ronde van het ACT. De variant werd destijds weerlegd, ik stond 2 pionnen achter, maar onder toeziend oog van vele naar Amsterdam afgereisde DSC-'supporters' won ik alsnog en sleepte daarmee 300 euro in de wacht.
Nu koos zwart in die variant al een verkeerde voortzetting en derhalve won ik de dame.
Toen ik echter de stelling vervolgens bekeek had ik de dame tegen 2 stukken, maar zijn loperpaar en paard werkten geweldig samen. Het werd een goed potje zweten, want even later won zwart al een kwal terug en nog steeds domineerden de lopers. Pas rond zet 30 leek ik het initiatief terug te hebben en rond zet 40 zelfs 1 van de lopers gewonnen te hebben.
Zwart had voor zet 40 nog anderhalve minuut en nadat hij die deed vervolgde ik met zet 41. Een blik op de klok daarna leerde echter dat deze op - 0.00 bleef staan.
Blijkbaar had zwart 40ste zet niet op tijd gedaan. Toch maar even met de arbiter praten, die meende dat dit inderdaad het geval was, en het feit dat ik mijn 41ste zet had voltooid geen gevolg was. (Later hoorde ik dat als ook zwart zijn 41ste zet had gedaan dit wel tot afwijzing van de claim zou kunnen leiden)
Zwart maar geef op, maar gelukkig was de stelling inmiddels derhalve dat ik zonder problemen had doorgespeeld, wat ook precies de reden was dat zwart er geen punt van maakte. Een heroisch gevecht, dat ik graag ook even aan een analyse onderwerp, maar dan wel in een draadje in een DSC-prive: met clubgenoten wil ik mijn huisvariantjes nog wel delen, maar liever niet verder...

Dan ronde 5: ik las op de site van het LCT dat er een speler een ongeluk had gehad bij het thuiskomen van ronde 4. Geen breuken, wel vele kneuzingen, en derhalve trok hij zicht terug voor de rest van het toernooi. En dat bleek nu net mijn nieuwe opponent.
Vervelend voor hem, ik wens hem beterschap.
En vanuit mijn perspectief:
Een gratis punt dus.
Maar geen kans op ratingwinst.
En vooral, nog geen FIDE-rating, want daarvoor hadden alle tegenstanders een FIDE-rating moeten hebben...

Maar goed, met de minstens 5 FIDE-resultaten telt nu voortaan alles mee voor de FIDE-rating en heb ik over 1 of 2 jaar wel een internationale rating. Toch leuk, voor op het nachtkastje.

Volgende ronde op bord 10 tegen de Deen Vistisen van DD. Geen gemakkelijke opgave. Maar goed, die zijn er ook niet op dit niveau.

Goh, zou ik dan toch ooit een rating van 2000+ kunnen bereiken? Nooit gedacht, maar misschien onderschat ik mezelf?

Of word ik de komende ronden weer met beide benen hardhandig op aarde gezet?

Komt dat zien in het Leidse Denksportcentrum, Robijnstraat, bus 18 van het station! Ja!

(Of lees het wat later op dit forum) Lach


Edit: Corniel, op Lb2 speel ik volgens mij ook Nxf7. Weet ik niet zeker, misschien iets anders, maar sowieso heb ik dan nog wel spel: Lxb2 heb ik de analyse van deze variant nog niet gezien en ik vraag me of je een nieuwtje gevonden hebt. Knipoog
En gemakzuchtig spel van mijn kant was het echt niet vervolgens, het was gewoon echt heel nauwkeurig spelen om nog te winnen, en het lijkt makkelijker dan het is: ik ben zeer trots dat ik'm toch 'gewoon' binnensleepte!

Edit 2: Het tussenschaakje met Ld4+ is de beslissende zwarte fout. Zonder die invoeging kan zwart de schade nog beperkt houden..

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Marco on 18-07-2007 at 18:25.

18-07-2007 18:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm 14...xb2 is idd niet goed wegens 15.xf7

Maar 14...b6 ziet er sterkt uit (dreigt 15...c4+ met stukwinst)
15.h1 e5 en ik denk dat zwart duidelijk beter staat.

Verder als ik je een tip mag geven. Speel gewoon lekker door en ga je pas na afloop afvragen wat het effect op je rating is...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-07-2007 18:41 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog even een aanvulling: op 18. ... hxg6 19. Bxg6 Nxg6 20. Qg6+ Bg7 heb ik Bg5 en Bh6, en een van dezen zal toch wel afdoende zijn.

Kees: 14. ... Nf6 ken ik niet, en vorig jaar was ik niet bij die avond van het zomertoernooi. Helaas, want deze variant speel ik wel vaker; graag bekijk ik de details van deze variant nog eens met je!

En Corniel, ik reken echt niet halverwege een toernooi uit op welke virtuele rating sta; het is meer dat ik tevoren verwachtte nooit na ronde 5 over 3 punten te beschikken, en zelfs niet over 2 uit 4.

Het is meer dat ik verbaasd ben dat ik de jongens met 2000 zowaar bij kan blijven!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-07-2007 14:35 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Ronde 7 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisterenavond even langs geweest - Marco is niet de enige die op steenworpafstand van de speelzaal woont - om sfeer te proeven. Leuk toernooi. Uit de aankondiging had ik niet opgemaakt - stom, stom, stom - dat het door de weeks 's avonds was, anders had ik zeker mee gedaan.

Maar goed: in de A-groep dat Marco 't lekker. Gisteren wist ie in het middenspel met wit zijn tegenstander van het bord te spelen. Kees van der Meer kwam met zwart niet verder dan remise. Ik vond persoonlijk dat Kees iets te snel de vrede tekende, hoewel de stelling die op het bord stond wel behoorlijk gelijkwaardig was.

In de B-groep was ik getuige van een nogal belachelijk remiseaanbod. Met een stuk minder, aankijkend tegen een verre vrijpion, bood Adriaans tegenstander remise aan. Ik moest me beheersen om niet in lachen uit te barsten. Het was overigens nog een langdurig karwei, om het volle punt binnen te halen, en toen ik wegging, was Adriaan al goed opweg.

Simon was reeds in een remisestelling verzandt toen ik binnenkwam. Waarom het nog drie kwartier duurde voordat biede spelers daar toe besloten is me ontgaan.

Ben benieuwd wat de laatste twee rondes gaan brengen: Kunnen Marco en Adriaan hun tot zover goede toernooi met een plusscore afsluiten? Kan Kees nog een of twee overwinningen boeken om de ratingschade enigszinds te beperken? En wellicht dat een eindsprintje van Simon het toernooi ook nog wat meer glans geeft.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-07-2007 08:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller