Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 bekroont een mooi jaar met kampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 bekroont een mooi jaar met kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dankzij een zwaarbevochten 5-3 zege op Rijswijk 2 is het vijfde kampioen geworden van klasse 1b van de HSB.

Na de afgelopen jaren, waarin niet helemaal duidelijk was waar het naartoe moest en in welke vorm, was dat voor voor dit jaar klaarhelder voor het team: er moest gewonnen worden!

Met een paar flinke versterkingen in de persoon van Martin Glimmerveen en Seth van der Vegt werd het team een serieuze kanshebber voor een eindoverwinning. Dit bleek dan ook na de eerste paar ronden waarin relatief eenvoudig werd gewonnen. Een sporadische nederlaag, hier en daar een remise, maar bovenal overwinningen. Eigenlijk werd van meet af aan bewijs geleverd dat DSC5 sterk was in klasse 1B. Samen met ons bewees ook Rijswijk 2 de andere teams de baas te kunnen. De perfecte ingrediënten voor een zeer spannende laatste ronde waarin wij het mochten opnemen tegen onze Rijswijkse opponenten.

Op papier, en tot dan toe ook in de praktijk, deden we niet voor elkaar onder. Beide alles gewonnen, en over de breedte sterke teams.

De match
Aanvankelijk leek er weinig aan de hand, maar al gauw had ik (Olivier Marincic) op bord 7 een verkeerde keuze gemaakt in de opening. Een fout die Bojanowski vakkundig vastpakte en niet meer los liet. Aan bord 1 maakte Rufael Merkuria vrij snel met zwart remise tegen de sterke Steffers. Een erg bevredigend resultaat! Tegenstanders van Seth en Henrik Tamerus handen onderwijl remise aangeboden wat (zeker achteraf) terecht werd afgeslagen; er zat nog veel te veel spel in en het was veel te vroeg. Er moest geschaakt worden! 4 bordpunten waren nodig, maar gespeeld werd voor een overwinning.

Diederik van Heijgen bereikte op bord 8 had een prima stelling; geen vuiltje aan de lucht, met een kleine tijdsachterstand. Mark Versteegh speelde op bord 5 een prima partij, waar voor beide kanten weinig aan de hand leek te zijn. Toen zijn tegenstander remise aanbood, nam Mark dit na een korte analyse aan.

Martin speelde op bord 4 een lastige partij waarin alle mogelijkheden nog open lagen. Ondertussen had Henrik zijn partij omgezet in winst, maar mijn stelling was inmiddels al verloren. Met een tactisch grapje kon ik mijn stelling nog even rekken, maar het kwaad was eigenlijk al geschied. De stand was dus 2-2 waar Seth, Martin, Diederik en Marco Anink nog bezig waren.

Langzamerhand ontsponnen zich wel positieve ontwikkelingen. Marco had inititatief en een pion, Martin een stuk, en Seth een overwegende stelling. Diederik leek in lichte tijdnood wel remise te kunnen keepen, maar een volhardende tegenstander kon nog wel eens roet in het eten gooien.

Martin speelde zijn voordelige stelling alsvanouds sterk uit en won zijn partij, waardoor de stand 3-2 werd: één punt verwijderd van promotie. Spanning dus op de 3 resterende borden. Diederik was nog steeds een remiste-achtige stelling aan het kiepen, Seth was zijn tegestander aan het wegdrukken, toen Marco's tegenstander in een gedrukte stelling een toren gaf en Marco won!!!! Campione!!!!!!!!!!!!!!!! Campione!!!!!!!!!!!!!!!! Oléééé Oléééé Oléééé...

Nog even rustig blijven om Seth en Diederik de ruimte te geven. Seth kon zijn stelling eigenlijk vrij makkelijk omzetten in winst. Diederik speelde in tijdnood waarschijnlijk iets te passief, en moest helaas berusten in een nederlaag. Erg jammer voor Diederik, maar het kind tegenover hem was er vast erg gelukkig mee.

Na deze laatste partijen was er de collectieve opluchting; natuurlijk win je met 5-3 gewoon overtuigend, maar het was desalniettemin een spannende avond. Rijswijk 2 komt van de promotieklasse, en het is gewoon een oerdegelijk team, en meer dan dat. Om tegen zo'n team het kampioenschap te halen en daarmee promotie af te dwingen doet het team meer dan goed! Het was niet een seizoen van bloed zweet en tranen, dat niet. Wel is er erg lekker gespeeld. De drive, de capaciteiten, de lol; er zit schwung in het 5e!

Volgend jaar promotieklasse, samen met het 4e en (helaas het) 3e. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, maar realisme dwingt ons tot andere doelen dan dit seizoen. Handhaving in deze klasse betekent een zware uitdaging, maar alleen daarmee kom je verder, op naar een nieuw mooi seizoen.

Gedetailleerde uitslag
 DSC51830-Rijswijk 218315-3
1Rufael Mekuria1820-Hendrik Steffers1925½-½
2Seth van der Vegt1841-Hans van Ootmarssen18881-0
3Henrik Tamerus1873-F. Snijders16931-0
4Martin Glimmerveen1882-Erik-Jan Tromp19501-0
5Mark Versteegh1868-Peter Gaemers1865½-½
6Marco Anink1928-Harry van der Stap17261-0
7Olivier Marincic1733-Roman Bojanowski18000-1
8Diederik van Heijgen1697-Wim Joustra17980-1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-04-2007 at 08:36.

20-04-2007 23:03 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eenvoudig? Dat valt volgens mij wel mee, Corniel.

Nou ja... CAMPIONE!!! op naar het bier!! Knipoog

21-04-2007 00:12 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een dankwoord overigens naar Richard; bekwaam begeleide hij ons in de laatste ronde naar de belangrijkste overwinning, thanks dude! Goed zo!
Ook een dank voor Willem-jan, de champagne smaakte voortreffelijk! Zo lekker zelfs dat we in Delft op zoek zijn gegaan naar nog meer lekkere drank. Gelukt trouwens.

Succes voor DSC1 & 2 morgen !

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-04-2007 at 08:37.

21-04-2007 05:32 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb genoten van het vijfde gisteren. Mijn taak was de jongens rustig proberen te houden in de
heksenketel. We hadden hierbij het geluk in een hoek van de zaal te spelen. Iedereen had de opdracht gekregen puur naar de eigen partij te kijken en bij remise aanboden altijd voor te leggen. Die aan martin en seth kwamen veel te vroeg en daar ik beiden bekwamer inschatte dan hun tegenstanders en de stellingen nog alle kanten opkonden. Bovendien schatte ik de wedstrijd op dat momnet in op 5-3 tot 4-4 voor de onzen. Marco, Diederik en Henrik hadden een plusje terwijl Olivier verloren stond. Dan kun je maar beter zoveel mogelijk borden door laten gaan. Vervolgens stond het 1 1/2- 1 1/2 en kreeg mark een remise aanbod. In overleg met mark dit aanbod in beraad gehouden en op het moment dat ik zag dat de tegenstander van martin een stuk blunderde aan laten nemen. Dit gaf martin wellicht het zetje om de blunder af te durven straffen door goed rekenwerk. 3-2 derhalve en een gewonnen stelling bij seth in handen. Vervolgens was het marco die de 4-2 aantekende door een yomada achtige actie van ondergetekende . Ik dacht van der stap zal toch niet tg5 spelen ? Maar jawel hoor, marco balde het vuistje en sloeg de toren eraf en de buit was binnen , 4-2 . Seth won vervolgens inderdaad en Diederik verloor helaas nog een plusremise paardeinspel wat hij niet zo handig speelde.

Een goed stel "prutsers"erbij in de promotieklasse volgend seizoen !

21-04-2007 10:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard, bedankt voor je geweldige aanvoering! Hij hield alles nauwkeurig bij, stak mensen een hart onder de riem in geval van een mindere stelling, hield ons goed op de hoogte en zat er tactisch bovenop wat betreft remise-aanboden!

Verder, mooi verslag Oli!

Gedetailleerde uitslag
 DSC51830-Rijswijk 218315-3
1Rufael Mekuria1820-Hendrik Steffers1925½-½
2Seth van der Vegt1841-Hans van Ootmarssen18881-0
3Henrik Tamerus1873-F. Snijders16931-0
4Martin Glimmerveen1882-Erik-Jan Tromp19501-0
5Mark Versteegh1868-Peter Gaemers1865½-½
6Marco Anink1928-Harry van der Stap17261-0
7Olivier Marincic1733-Roman Bojanowski18000-1
8Diederik van Heijgen1697-Wim Joustra17980-1

21-04-2007 10:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

foto's Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb wat foto's gemaakt, ik heb ze voorlopig maar even hier gezet.
(ze zijn niet allemaal even geslaagd; schakers bewegen teveel!)

21-04-2007 10:45 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn eigen partij was behoorlijk. In de opening speelde ik het niet handig, mijn tegenstander kende de opening niet, maar koos toevallig een variant die ik niet zo goed ken. Verder maakte ik een psychologische fout, door niet in te spelen op de zet die ik mijn tegenstander verwachte te doen, maar juist mijn zet te baseren op wat ik hoopte dat hij zou gaan doen.

Aldus stond mijn tegenstander een aantal zetten beter, maar was het allemaal niet zo makkelijk om een goed plan te bedenken. Hij gebruikte onverantwoorde zeëen van tijd en eigenlijk kwamen alleen mijn stukken beter te staan.

Uiteindelijk werd die tijd hem ook fataal, want de stelling was nauwelijks door te rekenen. Voor mij al lastig, voor hem dus niet te doen. Hij offerde min of meer een stuk, maar ik kon het gewoon slaan, dus ging ik winnen. Ik deed het echter toch niet zo nauwkeurig als het misschien leek (zoals Richard ook zei). Zie de stelling na 26... Dxh4:



Ik besloot hier het stuk te slaan: 27. dxc7? Txh1? 28. Txh1 Dxa4+ 29. Kb1 Tf6 30. Lh3+! Kxc7 31. Le6 Db5+ 32. Kc1 Db6 33. De2 Tf2 34. Dxe5+! en wit wint soepel!

Echter, zwart liet hier de kans liggen: 27... Dxa4+ is eeuwig schaak, want de onderste rij is zonder de geruilde torens ineens verboden gebied. Gelukkig door beiden gemist Knipoog

Zelf 27. Txh8 wint natuurlijk wel. Na Dxa4+ kan bijvoorbeeld de toren er tussen, is er geen backrank probleem, en win ik het stuk alsnog. Ook 27. Tb4 zou winnen, achter het bord heb ik die wel zitten bekijken, maar het kon me niet bekoren. Na het met Fritz te hebben bekeken, blijkt er na 27... Dg3 28. Txh8 Txh8 29. Tc4! Th2 30. Txc7+ Kd8 31. Kb3! Dxg2 32. Dxg2 Txg2 33. Txb7 gewoon een gewonnen toreneindspel te staan. Maar ja, dat was moeilijk te zien en allerminst mijn doel in die stelling.

21-04-2007 11:27 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rufael Rufael is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 12-12-2006
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad een prachtige avond !
ik was ook snel klaar, ik speelde op bord een tegen mijnheer steffers, na twintig zetten bood hij al remise aan wat met zwart op bord 1 geen slecht resultaat is . na overleg met richard was het prima!daarna nog geanalyseerd met mijnheer steffers. Daarna volgde ik iedereen nauwkeurig en ons team oogte zeker degelijker dan dat van de de tegenstander!

ik wilde richard en de W. van den broek de voorzitter erg bedanken voor deze mooie avond !
en DSC4 feliciteren met hun kampioenschap, proficiat !

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rufael on 21-04-2007 at 12:37.

21-04-2007 12:23 Rufael is offline Send an Email to Rufael Search for Posts by Rufael Add Rufael to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schitterende avond was het jongens!!

Voor het eerst dit seizoen was het zo dat na 2 uur er nog echt niets te zeggen was over de einduitslag.
De gemiddelde ratingen waarbij Rijswijk welgeteld een punt meer heeft zegt al genoeg over het kleine krachtsverschil.

Toen Rufael de remise binnenhaalde, Olivier had verloren, Mark remise en Henrik gewonnen, waren we nog absoluut niet zeker van een goed resultaart. Maar Martins tegenstander begon plots heel lang na te denken en ik stond toch wel erg prima.

De volgorde van binnenhalen was echter anders dan hier beschreven: bij mij werd het 3-2 en 15 minuten later bij Martin pas 4-2. Groot feest toen!

Waar ik van te voren mee had gekregen dat vd Stap een passieve caro-kann of slavier speelt, viel dat gisteren wel mee. Toen ik het loperpaar verkreeg, maar al vlak daarna de concessie van f3 moest die waardoor hij bij de half-open e-lijn op e3 kon beuken was ik nog niet vol vertrouwen. De opgezette minoriteitsaanval op de damevleugel hield hem daar achter bezig, maar doordat ik via een tactisch grapje plots e4 en vervolgens e5 kon doorzetten kon ik gaan spelen op een koningsaanval. En daar knalde ik er wel doorheen.

Maar goed, een pionnetje meer en lekker spel; maar wel volop tactische grapjes. Grootste probleem was het feit dat ik 7 minuten had en hij rond de 20, en omdat ik dit seizoen niet echt lekker draai had ik de angst dat ik het in de tijdnood nog zou verpesten.
Toen volgde echter Nxe5 dxe5 waardoor e5 en f5 verbonden vrijpionnen vormden in het Q+R+R-eindspel met een pion meer en zou het snel kunnen gaan...
al helemaal toen hij een toren neerzette daar waar de dekkende pion gepend stond.

De vuist werd al snel gebald, even werd gecheckt of er geen listig grapje achter zat maar nee, ik sloeg de toren en de 3-2 stond op het bord, i.c.m. een grote ontlading.
Zoals ik toen echter al stelde was dat niets waard als het nog 3-5 mocht worden, maar al snel bleek het goed te komen. KAMPIOENEN!!

Felicitaties aan DSC4, wij zullen hen volgend jaar treffen in de Promotieklassen. Of wij dan het 4e of het 5e heten merken we tzt wel.

Mooie foto's Pieter, echt goede foto's, en ook erg leuk was het dat er zoveel toeschouwers vanuit DSC de trip naar Zoetermeer hadden gemaakt, dat steekt je toch echt een hart onder de riem!

Mijn grote complimenten verder voor een verschrikkelijk goede non-playing captain Richard, die echt een aanzienlijk aandeel in deze overwinning had en echt een negende man voor ons was.

En ook is niet te onderschatten het belang van het uitgangspunt dat 4-4 genoeg is. Achteraf kan je stellen 'het bleek niet eens nodig', maar in een spannende wedstrijd kan je die marge uitstekend gebruiken: zij zullen toch net iets eerder moeten forceren.

We zijn kampioen geworden en dat heeft Delft gister mogen horen ook, het kampioensfeest was groots!!

Wanneer is de huldiging? En waar? Stadhuis? Op de Markt? Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 21-04-2007 at 14:08.

21-04-2007 14:06 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Gefeliciteerd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met dit mooie resultaat ,geniet er van!

21-04-2007 14:35 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thanks Rick, we surely did Ja!

21-04-2007 22:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, dat was een mooi feestje Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-04-2007 13:34 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Mijn eigen partij was behoorlijk. In de opening speelde ik het niet handig, mijn tegenstander kende de opening niet, maar koos toevallig een variant die ik niet zo goed ken. Verder maakte ik een psychologische fout, door niet in te spelen op de zet die ik mijn tegenstander verwachte te doen, maar juist mijn zet te baseren op wat ik hoopte dat hij zou gaan doen.

Aldus stond mijn tegenstander een aantal zetten beter, maar was het allemaal niet zo makkelijk om een goed plan te bedenken. Hij gebruikte onverantwoorde zeëen van tijd en eigenlijk kwamen alleen mijn stukken beter te staan.

Uiteindelijk werd die tijd hem ook fataal, want de stelling was nauwelijks door te rekenen. Voor mij al lastig, voor hem dus niet te doen. Hij offerde min of meer een stuk, maar ik kon het gewoon slaan, dus ging ik winnen. Ik deed het echter toch niet zo nauwkeurig als het misschien leek (zoals Richard ook zei). Zie de stelling na 26... Dxh4:



Ik besloot hier het stuk te slaan: 27. dxc7? Txh1? 28. Txh1 Dxa4+ 29. Kb1 Tf6 30. Lh3+! Kxc7 31. Le6 Db5+ 32. Kc1 Db6 33. De2 Tf2 34. Dxe5+! en wit wint soepel!

Echter, zwart liet hier de kans liggen: 27... Dxa4+ is eeuwig schaak, want de onderste rij is zonder de geruilde torens ineens verboden gebied. Gelukkig door beiden gemist Knipoog

Zelf 27. Txh8 wint natuurlijk wel. Na Dxa4+ kan bijvoorbeeld de toren er tussen, is er geen backrank probleem, en win ik het stuk alsnog. Ook 27. Tb4 zou winnen, achter het bord heb ik die wel zitten bekijken, maar het kon me niet bekoren. Na het met Fritz te hebben bekeken, blijkt er na 27... Dg3 28. Txh8 Txh8 29. Tc4! Th2 30. Txc7+ Kd8 31. Kb3! Dxg2 32. Dxg2 Txg2 33. Txb7 gewoon een gewonnen toreneindspel te staan. Maar ja, dat was moeilijk te zien en allerminst mijn doel in die stelling.


ja, eerst TH8 was wel zo soepel geweest. Ja!

23-04-2007 10:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De volgorde van binnenhalen was echter anders dan hier beschreven: bij mij werd het 3-2 en 15 minuten later bij Martin pas 4-2. Groot feest toen!

Klopt. alleen had ik het punt van martin al geteld Ja!

23-04-2007 10:02 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier mijn eindstelling van afgelopen vrijdag:


zwart aan zet, wit heeft remise aangeboden


Zwart staat hier zeker niet slecht en ik had een ruime tijdvoorsprong. Ik mocht de remise wel aannemen, maar op dat moment was nog niet helemaal duidelijk of we genoeg zouden hebben aan een half punt. Op de andere borden zag het er goed uit, maar er kon nog van alles misgaan.
Eerst maar eens goed kijken dus:
e3 ziet er interessant uit, maar misschien gaat die pion wel verloren. Lg7 lijkt wel ok, wit kan niet zomaar slaan op h5 en d6 vanwege allerlei dreigingen met e3 en Df3, maar wat na ..Pe6!?. Kh8 heb ik overwogen, maar of dat nou echt een verbetering is wist ik niet zeker. Tg7 leek me niks. Lg4 misschien, maar na afruil kan het witte paard naar e6.. Pf6 ziet er goed uit, maar de druk op g3/f4 wilde ik eigenlijk niet opgeven..

Inmiddels bijna een kwartier verder, m'n tijdsvoorsprong bedroeg nog maar enkele minuten en ik had nog geen duidelijk plan gevonden..
Toen bleek dat teamgenoten je bij dit soort beslissingen prima kunnen helpen: op dat moment won Martin een stuk en hadden we volgens onze captain vrijwel zeker genoeg aan een remise, dus koos ik maar voor de makkelijke weg Ja!

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

23-04-2007 14:27 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zojuist geplukt van de HSB-site:

Quote

DSC5 kampioen eerste klasse B
zaterdag, 28 april 2007
Na een spannende wedstrijd tegen de nummer 2, Rijswijk 5, is DSC5 kampioen geworden van de eerste klasse B. Onderaan viel het doek voor Pomar 1 en HSV 1.

In de eerste klasse B is het team van DSC5 kampioen geworden. Na een zinderende laatste ronde op vrijdagavond 20 april in het gezellige (en warme) clublokaal van Botwinnik bleek het team uit Delft te sterk voor de concurrentie uit Rijswijk. De topper tussen de nummers 1 en 2 van de ranglijst werd door DSC met 5-3 gewonnen. DSC is de terechte kampioen: als je alle wedstrijden wint, soms met grote cijfers, kunnen we dat rustig constateren.

Ook voor de degradatie was deze avond nog zeer spannend. Pomar 1 was al gedegradeerd, maar sleepte in haar laatste wedstrijd voor de poorten van de hel nog een matchpunt uit het vuur: de eer' was toch nog gered!
Voor de tweede degradatieplek kwamen nog twee teams in aanmerking: RHC/Arena 1 en HSV 1, en deze teams speelden juist vanavond tegen elkaar. HSV, één matchpunt minder dan RHC/Arena, móest winnen om in de eerste klasse te blijven, voor RHC was een gelijkspel voldoende. Het werd, zoals eigenlijk elke wedstrijd deze avond, zeer spannend en na hevige strijd rolde er een 4-4 uit de bus. RHC dus gered en HSV gedegradeerd: dat is, gezien de gemiddelde rating van deze club én na de degradatie van vorig seizoen uit de promotieklasse, toch wel opmerkelijk. Gezegd moet worden dat HSV weinig geluk kende: twee keer werd 4-4 gespeeld en maar liefst vier keer werd met het kleinst mogelijke verschil van 4½-3½ verloren.... Dat komt ook tot uitdrukking in de bordpunten: qua aantal bordpunten zou HSV gedeeld derde zijn geworden!

Wat betreft de individuele resultaten in deze klasse eindigden de heren H. Kuipers van Promotie en W. Joustra van Rijswijk bovenaan met beiden 5½ uit 7. Daarna komt S. van der Vegt van DSC met 5 uit 6 en een hele rij spelers met 5 uit 7, waaronder diverse spelers van DSC. Hieronder een overzicht van de spelers met procentueel gezien de beste score per team (spelers met ten minste vijf gespeelde wedstrijden)

Team
Naam
Score

DSC5
S.J. van der Vegt
5 uit 6 (83%)

Rijswijk 2
R. Bojanowski
4 uit 5 (80%)

Scheve Toren 2
A. Kies
3 uit 5 (60%)

Promotie 4
H. Kuipers
5½ uit 7 (79%)

Schaakcombinatie HTV 3
A. Vitner
3½ uit 5 (70%)

RHC / Arena 1
A.J. Dries
5 uit 7 (71%)

HSV 1
J. Eberle
4½ uit 6 (75%)

Pomar 1
C. Vink
4½ uit 7 (64%)



Tot slot wens ik het team van DSC5 veel succes in de promotieklasse. Het zal niet makkelijk worden, maar het is wel een hele uitdaging.
Tot volgend seizoen!

(Han Nicolaas)



Waarbij opgemerkt moet worden dat ze een fout hebben gemaakt bij de laatste wedstrijd, daar is Seth in de statistieken verwerkt als S. van der Vegt en in de andere wedstrijden als S.J. van der Vegt.

Hij is daarmee de enige topscoorder van klasse 1B van de HSB, met 6 uit 7.

Het lijstje met individuele scores van DSC5 is indrukkwekkend: met 3,5 uit 5 heb ik zelf zowaar de 'slechtste' score!

DSC5 Partijen Punten Bord
1. Vegt S.J. van der 7 6.0 2.70
2. Glimmerveen M.A. 7 5.0 2.28
3. Tamerus H.A. 6 4.5 3.00
4. Mekuria R.N. 7 5.0 3.71
5. Versteegh M. 7 4.5 3.71
6. Anink M.F.J. 5 3.5 5.60
7. Quist P.A.C. 1 1.0 6.00
8. Ramadan D. 1 0.5 6.00
9. Heijgen D. van 7 4.5 7.00
10. Marincic O. 7 5.0 7.14
11. Kemeling A.E. 1 1.0 8.00


Ja! Halleluja Goed zo! Rockend

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 03-05-2007 at 14:56.

03-05-2007 14:53 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk stukje van Han! En makkelijk zal het zeker niet worden, wel een uitdagingKnipoog

Wat me verder opviel was de degradatie van HSV 1. Een sterk team (iig toen wij tegen ze speelden, en ook tegen Rijswijk verloren ze nipt). 4 maal verliezen met 3,5 bp, 2 keer 4-4 en 1 overwinning. Ze halen daarmee net zoveel bordpunten als Scheve Toren 2, alleen 'verdeelde' ST 2 de bordpunten iets handiger (ST 2 eindigt als 3e in de poule...)

04-05-2007 18:35 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller