Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (6): Jan-Willem de Jong op koers voor titel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

OPK (6): Jan-Willem de Jong op koers voor titel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In groep A waren Mark Irwin en Jan-Willem de Jong als eerste klaar. Na korte tijd werd remise overeengekomen. Door dit resultaat komt Jan-Willem op 5½ uit 6.
Achtervolger Remco de Waard verloor van Arend van Dop. Arend stond lange tijd onder druk, maar met meer tijd dan zijn tegenstander verdedigde hij kundig tegen het zwarte initiatief. Toen de druk weg was won hij soepel.

Door deze resultaten zit Jan-Willem in een zetel. Christov Kleijn of Arend van Dop kunnen hem achterhalen bij winst in de zevende ronde, mits Jan-Willem verliest. In dat geval zal er een gedeelde eerste plaats zijn en wordt de kampioen wellicht via WP bepaald.

Hora Vlam remiseerde tegen de jonge Julian van Overdam, en Arno Wiersma verloor van Kees Dekker. Toen ik voor de laatste keer keek had Kees het loperpaar, dus ik vermoed dat de overwinning tot stand kwam met behulp van dit voordeel.

Willem-Jan van den Broek versloeg René van Alfen, en Simon Broos versloeg Arno Luinenburg.

De koploper in de B-groep, Diederik van Heijgen, kan de titel ook nauwelijks meer ontlopen. Kees Vellekoop was ziek, en Diederik noteerde een reglementaire 1. Diederik staat hiermee op 5½, en ook de WP (22,5-21,5) zijn in zijn voordeel, hoewel dat wellcht nog te bezien valt na een een R? Ik weet het niet. Voor zowel Diederik als Kees, als de andere deelnemers, is deze situatie jammer, maar soms is zoiets niet te voorkomen.

Eén van de naaste achtervolgers, René Torenstra, won wel, zodat het pleit nog niet beslecht is. In een - traditiegetrouw- Poolse opening kwam Rens ter Veen onder vuur te liggen en bezweek onder de zwarte koningsaanval. Omdat de zet ...Lc8-g4 zo'n voldoening geeft - voor de zetter - hier de slotstelling:


Stelling na 27...Lg4


Diederik staat dus een half punt voor.

Ton Paalvast kwam met een zeer vlotte overwinning (20:00 uur kon hij naar huis) op 4½, net als Jack Duijvestijn die in een veel langere partij Jan van Lier verloeg.

Annemaria Dokman verloor van Adriaan ter Mors.

Simon Dirkse moet wederom een partij inhalen: door overmacht kon de partij Venema-Dirkse niet gespeeld worden.

Leo Zuijdgeest versloeg Monique Keuzenkamp.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-03-2007 22:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel Annamaria er lange tijd goed voorstond door ruimtevoordeel, was het uiteindelijk toch ik die aan het langste eind trok. Pas in de tijdnoodfase kwam ik echt beter te staan. In de volgende stelling geloven schaakengines het wel. Vlees-en-bloed schakers moeten misschien wat langer kijken:

Annamaria Dokman (1639) - Adriaan ter Mors (?)



Met nog 8 seconden op de klok speelde mijn tegenstander hier echter 40. ... Pc6? om na 41. Txd3 Pxb8 me de hand te reiken.

24-03-2007 22:10 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry Adriaan, ik ben er vrijwel zeker van dat de uitslag andersom was ingevuld op de Prometheus website - maar er staat nu 0-1. Of ik keek niet goed, natuurlijk Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-03-2007 22:55 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met je overwinning Rene, zo blijft het tenminste nog een beetje spannend.

Ik vind het wel jammer dat het punt (en daarmee wellicht de 1ste plaats) me zo makkelijk is komen aanwaaien maar ik begrijp dat het onmacht is.

26-03-2007 00:13 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Diederik
Gefeliciteerd met je overwinning Rene, zo blijft het tenminste nog een beetje spannend.

Ik vind het wel jammer dat het punt (en daarmee wellicht de 1ste plaats) me zo makkelijk is komen aanwaaien maar ik begrijp dat het onmacht is.


Ach, je had wellicht toch gewonnen. Het is meer dat ik me afvraag of de in de A-groep niet toch opnieuw zou zijn ingedeeld in zo'n situatie.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-03-2007 00:49 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller