Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC1 wint nipt van Rotterdam 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC1 wint nipt van Rotterdam 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste team van DSC heeft twee zwaarbevochten punten meegenomen uit Rotterdam. Pieter Buzing bezorgde in de laatste minuten van de gegeven speeltijd DSC1 een vol punt en daarmee een 4½-3½ overwinning.

Het eerste punt was voor Rotterdam 2. Bij Jan-Peter van Zandwijk was iets vreselijk mis gegaan in de opening. Een zwart paard kwam binnen op f2, at een toren op h1 op, en vervolgens kwamen wat meer zwarte stukken buurten bij de witte koning...

De volgende uitslag liet enige tijd op zich wachten. Het was Arend van Dop, die in zeer goede tot gewonnen stelling de enige dreiging van zijn tegenstander over het hoofd zag. Arend voerde nog even een tussenzet uit, en die leidde tot Dxg6+! De pion op f7 stond gepend door een loper... De zwarte koning stond even later mat.

Het totaalbeeld zag er voor DSC niet echt gunstig uit, maar in de tijdnoodfase keerden de kansen wat.

Kees van der Meer speelde op bord 4 remise. Kees was in het middenspel plots twee pionnen kwijtgeraakt, maar daarvoor had wit wel zijn fianchettoloper van g2 moeten investeren. Een zwarte loper nam bezit van h3, en zwart bleek de nodige compensatie te bezitten. Toen Kees een pionnetje terugwon stuurde hij het schip veilig de remisehaven binnen.

Joram op den Kelder zorgde aan het eerste bord voor een overwinning. Vanuit de opening had hij ruimtevoordeel gehad, en verbeterde hij langzaam zijn stelling. Een uitval van de zwarte dame bespoedigde het einde van de zwartspeler; Joram maakte er dankbaar gebruik van en won een stuk.

Ook Gert Legemaat won zijn partij. In de opening won hij een pion, maar die was niet helemaal gratis. Wit moest hard werken om alle zwarte dreigingen te parreren. Toen Gert eenmaal wist te rokeren was het ergste leed geleden. Gert wist vanuit zijn passieve stelling steeds actiever te worden, en benutte daarna zijn exta pion optimaal.

Bij Chiel van Oosterom waren de kansen in de tijdnoodfase ten goede gekeerd. Chiel was al vlot twee pionnen achter gekomen, al had hij er door een sterk loperpaar wel wat compensatie voor. In de tijdnoodfase wist hij echter eerst één, en later zelfs twee pionnen terug te winnen. Zijn a-pion rukte op, en kwam tot op a3. Of hij in die fase ergens gewonnen heeft gestaan weet ik niet, het oogde in elk geval erg dreigend. Na de tijdcontrole wist de witspeler de pion tegen te houden en werd het remise.

Kim Meulenbroek was enige tijd voor de tijdcontrole in het voordeel gekomen in zijn partij. Hij won een pion, en leek goede kansen te hebben. In de tijdnoodfase kwamen Kims stukken echter zeer passief te staan. Daarmee had de zwartspeler voldoende compensatie voor de pion. Enige tijd later werd tot remise besloten.

Dan rest de partij op bord 8. De tussenstand was 3½-3½ en alleen Pieter Buzing was nog bezig. De taxatie van de teamleider was remise. Pieter had een loperpaar, wit een loper en een paard, maar echt toegang leek geen van beide sperlers te hebben. Er werd door beide spelers echter vrolijk verder gespeeld. Wit posteerde zijn koning wat meer voorwaarts (op g4), maar gaf vervolgens een veld op en de witte koningwerd met schaak naar h5 gejaagd. Pieters loper kwam via h3 achter de witte pionnenstelling, en Pieter leek ineens kansen te hebben! Die kansen greep Pieter ook. Zijn koning, die centraler stond dan wits koning op h5, werd actief, en wit moest op zijn pionnetjes op de damevleugel gaan letten. Een foutieve maneuvre bespoedigde het einde omdat het wit een stuk kostte.

Zo kon DSC1 uiteindelijk toch nog 2 matchpunten mee naar Delft nemen.

 Rotterdam 22101-DSC121393½-4½
1H. Versteeg1996-Joram op den Kelder21690-1
2M. Besseling2190-Chiel van Oosterom2322½-½
3M. Strijdhorst1977-Gert Legemaat21610-1
4R. van Arkel2183-Kees van der Meer2044½-½
5H. Logmans2149-Kim Meulenbroek2040½-½
6M. Taha Yasen2239-Arend van Dop21761-0
7M. Schroeder2013-Jan-Peter van Zandwijk21901-0
8E. Vreugdenhil2061-Pieter Buzing20110-1

03-02-2007 21:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig het volle pond. De positie op de ranglijst begint langzaam aan beter te worden. Het kampioenschap blijft een theoretische zaak, maar wie weet.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-02-2007 09:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Edwin Vreugdenhil - Pieter Buzing, na 40 ... Le7


Dit is de stelling na de tijdcontrole. Chiel en Kim waren nog bezig en hadden allebei kleine winstkansen. Helaas, binnen een half uurtje was ik de enige overgebleve. Ik geloof dat de rest van het team zich al had neergelegd bij 4-4 en snel naar huis wilden. Ik begon er net zin in te krijgen en besloot er nog een uurtje voor te gaan zitten.

Zwart heeft het loperpaar en zijn koning staat beter. De witte pionnen (vooral e2) zijn nogal zwak. Het enige wat ik hoef te doen is (i) mijn koning via e5 naar binnen loodsen, of (ii) mijn loper naar f1 of b1/c2 maneouvreren. Of dat bij goed tegenspel genoeg is voor winst is betwijfel ik (achteraf) eigenlijk, maar in de partij liep dit plan gesmeerd:

41. Bf5 Bc6 42. a4 Be8 43. Be4 Bd7+ 44. Kh5 Be6 45. Bb7 Bh3 46. Nf2 Bf1 47. Ng4+ Ke6 48. Bd5+ Kd6 49. e3 Be2 50. exf4 gxf4 51. Nf2 Ke5 52. Nh3 Bd3 53. Kg4 Bf5+ 0-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 04-02-2007 at 10:39.

04-02-2007 10:38 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Ik geloof dat de rest van het team zich al had neergelegd bij 4-4 en snel naar huis wilden.


Lach Lach Lach

Bravo, Pieter! Niet iedereen snapt hoeveel er nog uit 'gelijke' stellingen te halen is. Bij het tweede wist Ted in een compleet remisestelling van T+6 tegen T+6 ook de winst te behalen. Kwestie van de tegenstander verleiden tot het maken van foutjes.

Over de stelling: kan zwart er nog doorkomen na Kg4-h3-g2? Afruil van het paard op d3 leidt tot een ongelijk lopereindspel, waarbij de witte koning op tijd op e2 komt om de pionnen d3 en f3 te dekken. Het slaan van de pion op a2 door de zwarte koning kan worden beantwoord met Kc2.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

04-02-2007 11:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Baseman:
Zulke stellingen win je vaak door de druk op de ketel te houden; niet door een geforceerde variant.
Na Lxd3 is het waarschijnlijk altijd remise. Wit speelt a4 en dan:
a) als zwart a5 speelt zet wit zijn loper op b5 en laat pion b3 (en d3) voor wat het is; of
b) als zwart geen a5 speelt dan doet wit a5 en vervolgens La4.
Maar wie speelt er graag een eindspel met twee pionnen minder?

Twee redenen waarom ik overtuigd was van de winst:
1) Mijn tegenstander was een tacticus, geen technicus (dit had ik in de voorbereiding al gezien)
2) Hij had erg veel moeite met tijdsmanagement - nog meer dan ik!

04-02-2007 12:29 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
Niet iedereen snapt hoeveel er nog uit 'gelijke' stellingen te halen is.


Uit K+P+L tegen K+P was echt niet zoveel te halen hoor.

04-02-2007 13:07 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, mannuh!

Ik maakte mij aan het begin van het seizoen een beetje zorgen. Oei, bloeddruk!

Veel beter nu. Zuster!

Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-02-2007 13:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel

Quote

Originally posted by Baseman
Niet iedereen snapt hoeveel er nog uit 'gelijke' stellingen te halen is.


Uit K+P+L tegen K+P was echt niet zoveel te halen hoor.


Heb je K+2L tegen K+P al geprobeerd? Lach

Als serieuzere reactie: K+P+L tegen K+P is iets anders dan de stelling van Pieter. Jouw stelling zou ik zeker niet als 'gelijk' (met aanhalingstekens) kwalificeren. De opmerking sloeg dan ook op de opmerking van Pieter dat het gehele team Pieter al een halfje had toegedicht. Daarom heb ik ook die specifieke passage gequote.

Trouwens leuk dat je tegen Michiel Besseling speelde. Ik heb in een ver verleden, toen ik nog jong(er) was en bij Haeghe Ooievaar speelde, nog een winst met zwart tegen hem behaald (KNSB 02/03, klasse 2C). Toendertijd voor mij, als KNSB-broekie met rating 1936, mijn allereerst 2100+ -scalp (2103).

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

04-02-2007 17:13 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram gefeliciteerd met je eerste overwinning op het eerste bord. Dat er maar veel mogen volgen! Het eerste bord is toch altijd wat speciaals.
Rotterdam had de sterkste spelers overigens met wit aan de even borden gezet. Ik had de sterkste; Van Arkel ken ik als een 2200 speler. En Besseling, hun in sterkte tweede man, zat met wit tegen Chiel te spelen.
Pas later realiseerde ik me dat op bord 6, ook met wit, Taha Yasen zat. Die staat niet in de basis, en heeft een nog hogere rating dan Van Arkel. We hadden Van Dop wel even mogen waarschuwen.
We hebben met 2-0 achter gestaan. Dan mogen we niet mopperen met 4 1/2. Ik vermoedde dat Chiel net zoveel voordeel had als ik nadeel.
Ik heb in de partij geluk gehad. Een scherpe tactische pot, met veel verrassende varianten. Ik koos in de verdrukking de 'beste' zet, en pas toen we de variant al in waren realiseerde ik me een zeer sterke tussenzet voor mijn tegenstander. Ik had hem geheel gemist...! Ik dacht al aan opgeven toen ik even later zag ik dat ik, verrassend, een antwoord heb en dan zelfs beter kom te staan. Geluk in de stelling. Mijn tegenstander zag hem ook (meldde me later dat hij daar het punt al bijna geteld had), zat lang te denken, en kwam tot dezelfde conclusie als ik. Vandaar dat hij toen maar die twee pionnetje won, waarna ik volgens opzet remise kon maken. Joram zag de tussenzet trouwens ook, hij vroeg me ernaar na afloop... Jammer dat Chiel niet won. Zoals gezegd, hij stond net zo goed als ik slecht stond, en ook dat werd remise. Een vreemd soort gerechtigheid!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 05-02-2007 at 09:19.

05-02-2007 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Rotterdam had de sterkste spelers overigens met wit aan de even borden gezet.


Dat hebben we in 2002 ook mogen meemaken toen Haeghe Ooievaar op bezoek ging bij R'dam 2. Kennelijk een vaker toegepaste tactiek.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

05-02-2007 14:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Op bord 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst gefeliciteerd met deze overwinning!. Joram op bord 1 met een overwinning...daar kan je mee thuis komen. Volgens mij heeft dit de tegenstander aan het denken gezet. De jeugd voorop...wat moet daarna dan wel komen Grijns .Scheelt toch mooi een half puntje Knipoog

05-02-2007 15:41 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman

Quote

Originally posted by winfvdm
Rotterdam had de sterkste spelers overigens met wit aan de even borden gezet.


Dat hebben we in 2002 ook mogen meemaken toen Haeghe Ooievaar op bezoek ging bij R'dam 2. Kennelijk een vaker toegepaste tactiek.


en ook toen wonnen we dacht ik Lach

06-02-2007 16:32 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Verhoogde kans op het kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste team heeft zaterdag haar promotiekansen zien toenemen: bij Oegstgeest werden de eerste scheurtjes in de winstmachine zichtbaar - het gevolg is dat de afstand tot de koploper met liefst 25% is teruggelopen!

Beide concurrenten (naast Oegstgeest ook Discendo Discemus) spelen in de 8e ronde onderling tegen elkaar en ook treft ons vlaggenschip de rivalen uit Den Haag nog in de laatste ronde. Tel daarbij op de nog te spelen wedstrijden van beide koplopers tegen het onberekenbare Paul Keres 2 (komende 2 ronden).

En dan hebben we het nog niet gehad over de vriendendiensten die ons lid - mol bij Oegstgeest - Teun Timmerman zeker nog in petto heeft [wat ik dan echter niet begrijp is dat hij zaterdag zijn partij gewoon gewonnen heeft; wellicht was het een overmachtsituatie, afgaan telefoon van zijn tegenstander of zo?!].

Ook kan het zijn dat een tweede plaats toereikend is voor promotie - denk aan vorig jaar toen een Variantteam werd teruggetrokken en er in de diverse klassen een extra plek beschikbaar kwam.

De conclusie moet dan ook zijn dat de kans op promotie nog lang niet verkeken is.

06-02-2007 17:36 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry Willem-Jan,

Ik heb geprobeerd het team te laten verliezen door drie invallers op te stellen en onze IM de tijdcontrole niet te laten halen, de tegenstanders weigerden echter te profiteren. Lach Waarschijnlijk willen zij niet promoveren?!

06-02-2007 19:52 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

zelf alles winnen en hopen op meerdere wonderen Ja!

08-02-2007 17:37 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller