Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Schoolschaakplan in Delftsche Courant
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Schoolschaakplan in Delftsche Courant Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC heeft in de Delftsche Courant bij monde van René Poots wat uitleg gegeven over het scholenproject dat DSC met ondersteuning van sponsor OGD heeft opgezet.


 

Quote

Gratis schaken op school - Schaakles op basisscholen om hersenactiviteit te stimuleren

In plaats van duf uren achter de computer spelletjes doen, kan een kind beter de edele kunst van het schaakspel onder de knie krijgen. Zo dacht René Poots van de Delftsche Schaakclub (DSC) en hij besloot de schaakles op basisscholen in Delft nieuw leven in te blazen. “Ik vind ”t ook prima als ze gaan voetballen of een andere sport doen,” vertelt Poots. “Maar wij willen de kinderen deze keuze erbij geven, ook omdat de ledenaantallen bij verenigingen terugvallen.”

Deze week starten vier basisscholen met een cursus van twintig schaaklessen, waarna de jonge deelnemers een officieel diploma ontvangen, en hopelijk de smaak van het denkspel te pakken hebben. Dit schoolschaakplan is opgezet onder de vleugels van de Brede School, die sport onder de jeugd stimuleert en wordt gesponsord door het Delftse ict-bedrijf OGD. DSC levert vijf schaakdocenten voor de lessen.

Poots: “De bedoeling is dat we de cursus volgend schooljaar weer geven. Leerlingen die een vervolgcursus willen, kunnen zich aansluiten bij onze vereniging.” De aanmeldingen verschillen per school. Op de Oostpoort doet een groep van zestien kinderen mee, terwijl zich op de Max Havelaarschool slechts twee leerlingen hebben aangemeld.

“Misschien is het een tendens,” stelt directeur Van Konijnenburg. “In de klas hebben we nu technisch Lego waar de kinderen zelf robotten mee bouwen. Dat heeft meer hun interesse.” Toch is er hoop voor de schaakclub. Vlak voor de kerstvakantie heeft zich een vijfde school, de DSV (Delftsche Schoolvereniging) aangemeld voor het schoolschaakplan.

Door: Heleen Boex (verslaggever AD)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 17-01-2007 at 16:56.

12-01-2007 17:14 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En die zestien van de Oostpoort heb ik zojuist les gegeven. Het was heel gezellig, en de kinderen hebben er zin in. Leuk stukje ook trouwens.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-01-2007 18:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En Rufi en ik van de week op de Oostpoort.

Heel ander soort kinderen dan op de DSV waar ik 2 jaar geleden les heb gegeven (nog zonder samenhang met dit project) en oorspronkelijk zelf ook ben klaargestoomd voor middelbare school, maar zeker niet minder een uitdaging.

Vereist ook weer echt een hele andere benadering, maar niettemin erg leuk!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-01-2007 20:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fantastisch al die media aandacht. Ik ben - als schoolschaak coördinator heel tevreden met hoe we deze week van start zijn gegaan. Op alle scholen heerste een positieve informele sfeer, veel nieuwsgierige kinderen en leerkrachten en ik heb ook na afloop van de eerste lessen positieve reacties gekregen. Alle instructeurs ( Olivier, Roland, Marco Rufael ( Rufi ? noemt die zich echt zo ?) en Corniel alvast bedankt. Ik zoek trouwens nog iemand die op de DSV op dinsdagmiddag ( 15.15 - 16.45 uur) les wil geven. En eehhh Marco, je geeft les op de Omnibus, niet op de Oostpoort, houdt daar rekening mee volgende week, anders ben je subito a terreno incognito !

__________________
GB

12-01-2007 21:28 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier
het volledige artikel op de site van het AD.

(kijk niet te veel naar de foto)

12-01-2007 22:48 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Albert
(kijk niet te veel naar de foto)


Haha, staan daar een koning en Dame op de verkeerde plek, of snap ik die stukken niet? Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-01-2007 23:09 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alleen bij wit, bij zwart staan ze goed...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-01-2007 09:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en ik schreef nog zo: niet te veel naar de foto kijken.

13-01-2007 09:33 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Gerard

1. Je mag ook Roefi zeggen. En of hij zichzelf zo noemt...wij (van DSC5) noemen hem in ieder geval zo Lach

2. Oh, dus daarom dacht ik ook dat het om een ander soort kinderen ging...ik zit op de verkeerde school les te geven Rofl

3. 31 januari is de laatste keer dat ik les kan geven op de woensdagmiddag, heb je daar al iemand anders voor gevonden?

4. De dinsdagmiddag van 15.15-16.45 op de DSV kan ik weer wel. Als de vacature nog niet is opgevuld doe ik dat graag! Ja! Wanneer gaat deze in?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 13-01-2007 at 14:27.

13-01-2007 14:27 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voorlopig heb ik geen zin me ergens op vast te leggen, maar een keertje invallen kán.

15-01-2007 11:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Rufael Rufael is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 12-12-2006
aantal berichten: 3

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ all

Marco en ik hebben inderdaad woensdag lesgegeven op de Omnibus bij de poptahof. De kinderen waren erg enthousiast en dat was erg leuk om mee te maken. Ik werk zelf met de jongere groep en marco werkt met de oudere groep, marco was wel erg streng af en toe
Het moeilijkst is om je in de manier van denken van de kinderen te verplaatsen, maar gelukkig staat er veel in de handleiding van stap 1 die we hebben meegekregen.

anyway ik zag dat er een discussie rond mijn naam was losgebarsten:

ik heet Rufael, maar ben vaak roefi genoemd ook door mijn vader. Ik denk dat mijn email-adres ermee te maken heeft dat DSC5 er ook al weer aan zit en willem noemde me ook altijd zo en die heeft hier ook gespeeld.
Boos


Iniedergeval mijn volwassen mensen naam is echt Rufael !

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Rufael on 15-01-2007 at 16:34.

15-01-2007 16:32 Rufael is offline Send an Email to Rufael Search for Posts by Rufael Add Rufael to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat veel over Marco zegt is dat hij je dus wel roefi noemt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-01-2007 17:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klopt.

Dat zegt over mij dat ik een keer een vermelding van zijn e-mailadres heb gelezen.

Maar bedankt Corniel, voor deze uitermate nuttige perceptie, en dat je ons hierop attent maakt! Goed zo!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 15-01-2007 at 17:47.

15-01-2007 17:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De redactie kreeg nog een ingezonden foto. Dit is dus een andere foto dan waar de discussie over ging. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-01-2007 16:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het seizoen zit erop voor mij. Vandaag heeft Gerard Bilars de examens voor stap 1 afgenomen op "mijn" school (waarvoor dank!). Op de Delftse Scholen Vereniging (DSV) deden 7 kinderen mee aan het examen. Daarvan hebben 5 het examen gehaald, eentje net niet, en eentje ruim niet.

Het seizoen begon met 13 kinderen, maar al snel vielen er een aantal af. Uiteindelijk bleef dus net de helft over. Een beeld dat op andere scholen ook waar te nemen was geloof ik. Het was voor mij erg veel leren, ik had tot nu toe heel weinig lesgegeven aan kinderen.

En deze kinderen zijn dan ook nog eens aan het einde van hun schooldag, dus willen rennen, "jumpen", kletsen, enzovoorts. Het orde houden is dan ook een kunst, en daarnaast moet je nog zien ze het een en ander bij te brengen. Ook de niveauverschillen in de groep waren aanzienlijk, wat het niet makkelijker maakt. En het handvaardigheidslokaal waar ik les gaf was ook niet ideaal, omdat het op het schoolplein stond waar allerlei spelende kinderen voor behoorlijke afleiding zorgden.

Maar al met al ben ik tevreden met het seizoen. Ik heb veel geleerd, en er zijn 5 kinderen geslaagd voor stap 1. Hopelijk speelt de school volgend jaar ook mee bij het PK Basisscholen voor teams. Ik ga volgend jaar in ieder geval weer een groep lesgeven!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-07-2007 16:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een herkenbaar verhaal Arno!

Ik heb eerder dit jaar les gegeven, al was dat maar een week of 10 (daarna heeft Gerard mijn groep overgenomen).

Ook die groep was aanvankelijk groot, maar na een paar weken bleven de minder enthousiasten weg wat uiteindelijk alleen maar positief is imo. Ook voor deze groep was de concentratie af en toe ver te zoeken na een dag les. Hoe dan ook het lesgeven was leuk om te doen, de beleving en vooruitgang bij sommigen was erg leuk om te zien. Ik begreep laatst van Gerard dat een aantal een paar weken terug ook stap 1 heeft gehaald (en een leerling zelfs stap 2!) dus wie weet nog een nieuwe kandidaat voor het PK basisscholen voor teams!

10-07-2007 20:48 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller