Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC4 wint uitwedstrijd bij Botwinnik 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

DSC4 wint uitwedstrijd bij Botwinnik 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde team van DSC heeft in Zoetermeer Botwinnik 2 met 5-3 verslagen. Overwinningen waren er voor Arno Wiersma, Pieter Goossens, Bart Meulemans en Jan-Pieter de Vries. Rob Smits en Henrik Tamerus speelden beiden remise.

Dankzij invallers Henrik en Mark (beiden bedankt!) konden we onverzwakt tegen een toch wel sterke tegenstander aantreden, en dat bleek nodig, want makkelijk ging het niet.

Na een halfuurtje spelen had Simon zonder reden een pion weggegeven en stond Jan-Pieter na al zijn rochadepionnen voor een loper gegeven te hebben heel riskant. Gelukkig had mijn tegenstander een Lxh7 volledig over het hoofd gezien en was die partij snel over: 0-1. De andere borden stonden dan nog gelijk.

Simon had een complete off-dag en kwam er niet meer aan te pas. Na nog een pion ingeboet te hebben hielp ook vluchten in een eindspel met een stuk minder niet meer en stond de stand weer in evenwicht: 1-1.

Pieter stond in het middenspel beter, maar het was heel onduidelijk of dat genoeg zou zijn. Zijn tegenstander gaf echter een stuk weg, en daarmee de partij: 1-2, en met nog veertig minuten te spelen leek Arno op bord 1 onder druk te staan, had Rob een dikke plus maar dreigde een eindspel met ongelijke lopers, hadden Mark en Henrik onduidelijke, ingewikkelde stellingen en was Jan-Pieter bizarre maar op het eerste zicht goeie dingen aan het proberen tegen de zware aanval op zijn koning.

Arno bleek dankzij een sterk loperpaar beter te staan dan gedacht en hij won (kreeg?) een kwaliteit. Rob wilde iets te snel gaan en zijn stelling bleek door de ongelijke lopers plots niet meer te winnen. Henrik kreeg een remisevoorstel van zijn tegenstander, en omdat Jan-Pieter intussen een eindspel had bereikt dat minimaal remise zou zijn kon dat voorstel aangenomen worden: 2-3.

Met nog een kwartier op de klokken vielen dan tegelijkertijd ook nog onze twee laatste punten: Arno rolde de stelling van zijn tegenstander in korte tijd op, en Jan-Pieter bewees dat zijn loper een stuk sterker was dan de drie extra pionnen van zijn tegenstander: 2-5.

Enkel Mark was nog bezig, en met op beide kanten van de klok nog weinig tijd over kon hij de vele dreigingen niet meer het hoofd bieden en werd de eindstand daardoor 3-5: een belangrijke overwinning tegen een moeilijke tegenstander.


Gedetailleerde uitslag
 Botwinnik 21751-DSC418563-5
1Dave Eysbroek1872-Arno Wiersma19080-1
2Peter Heek1833-Pieter Goossens-0-1
3Ruben 's Jacob1745-Bart Meulemans18690-1
4Erik Middelkoop1703-Rob Smits1823½-½
5Frank Michielen1754-Mark Versteegh18681-0
6Alfons Termaat1727-Henrik Tamerus1873½-½
7Hugo van Diepen1667-Simon Broos17651-0
8Arno Middelkoop1751-Jan-Pieter de Vries18580-1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by BartM on 12-01-2007 at 11:21.

12-01-2007 00:39 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En er is helemaal niks aan de hand, nog helemaal in de race voor de promotie! Ook jullie mogen in de laatste ronde tegen de (in ieder geval huidige) nummer 2, belooft vooralsnog een spannende laatste ronde Glimlach

12-01-2007 12:17 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zij hebben nu ook en moeilijk tegenstander (wij volgende ronde ook weer, trouwens), dus we hopen Ja!

Jullie ook succes volgende week!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

12-01-2007 12:22 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: DSC4 wint uitwedstrijd bij Botwinnik 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by BartM
Arno bleek dankzij een sterk loperpaar beter te staan dan gedacht en hij won (kreeg?) een kwaliteit.


Mijn tegenstander offerde een toren tegen een loper, maar bleek bitter weinig compensatie te krijgen voor die kwaliteit. De stelling erna was ingewikkeld, maar mijn koning stond midden op het bord toch best veilig met al mijn stukken eromheen. En de zwarte koning kwam steeds meer op de tocht te staan.

Overigens heeft mijn tegenstander in het vroege middenspel een goede kans laten liggen. Hij opende de f-lijn omdat mijn koning daarop stond. Die verplaatste ik dus prompt naar de e-lijn. Had mijn tegenstander de g-lijn geopend dan had hij veel actiever spel gekregen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

12-01-2007 14:58 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller