Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC5 verslaat Promotie 4 en blijft op koploper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC5 verslaat Promotie 4 en blijft op koploper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een aanvankelijk spannende match waren de punten wederom voor ons: 5½-2½. Zes matchpunten uit drie wedstrijden, 18 bordenpunten, kortom, het gaat gewoon lekker.

Voor zover ik het gezien heb, de stand van zaken na de opening:

Bord 1: Martin Glimmerveen (z): Morra gambiet. Tussen mijn maaltijd door besloot ik het voor de verandering eens aan te nemen en een andere opzet te kiezen, dan dat ik eerder met minder succes gehanteerd had. Mijn tegenstander speelde het net als het spel tegen de ‘hoofdvariant’ en leek gewoon een pion achter te staan.

Bord 2: Henrik Tamerus (w): Van Henrik zijn we bijzondere openingen gewend, maar dit keer droeg ook zijn tegenstander een steentje bij. Hij offerde een pion voor (volgens mij) wat vage ontwikkelingsvoorsprong.

Bord 3: Seth vam der Vegt (z): Van Seth zelf hoorde ik dat hij het in de opening niet helemaal secuur speelde, maar dat vooral zijn tegenstander voor een onhandige opzet koos. Wit koos bovendien voor een aanval met g4, terwijl hij zelf zijn koning nog in het midden had staan.
Bord 4: Marco Anink (w): Gaf helaas al op zet 5 een pionnetje weg, waardoor hij achter de feiten aan bleef lopen. Wel had hij een enorme voorsprong in tijd, net zoals Seth trouwens.

Bord 5: Mark Versteegh (z): De opening heb ik hier niet gevolgd, maar in het middenspel stond hij een pion voor. Zijn tegenstander had wel een aanvalletje, maar dat leek vrij traag. Ook Mark had een lekkere tijdsvoorsprong.

Bord 6: Diederik van Heijgen (w): Diederik's opening was enigzins mislukt, hij liep constant achter de feiten aan, al leek het allemaal net aan te kunnen.

Bord 7: Rufael Merkuria (z): In het begin kreeg Rufael vooral de lachers op de hand met zijn biertje, de opening was volgens mij minder spectaculair. Zwart had geen problemen en kon aan een plan gaan werken.

Bord 8: Olivier Marincic (w): De eerste zetten heb ik hier niet gezien, maar hij leek me een lekker plusje te hebben. Van Olivier begreep ik echter dat zijn tegenstander na de opening beter ging spelen...

Al met al nog redelijk in evenwicht, zo leek het. Na de wedstrijd stelde mijn tegenstander dat gelijk opgaande wedstrijden in de tweede klasse meestal hun kant op vielen, maar in de eerste klasse niet. Dit dekte wel de lading. Was ik er halverwege niet helemaal gerust op, geruisloos viel het toch onze kant op.

Seth was als eerste klaar. Hij kwam langzaam aan steeds iets beter te staan. Vervolgens won hij, volgens mij mede dankzij de tijdsdruk, een kwaliteit. Zoiets is aan Seth wel toevertrouwd! Helaas was Marco als tweede klaar. Zijn tegenstander had nog slechts drie minuten, en stond slechts ietsje beter. Marco speelde teveel op tijd en liet zich midden op het bord pardoes mat zetten. Gelukkig was mijn bord al enige tijd duidelijk. Ik won een tweede pion op a2 en de stukken werden vervolgens in hoog tempo afgeruild, waarna er een eindspel van loper tegen paard resteerde met twee pionnen meer, waaronder een vrije h-pion. Dit was op de automatische piloot te winnen en aldus een 2-1 voorsprong.

Toch was ik er nog niet helemaal gerust op. Henrik zijn tegenstander had een kwaliteit geofferd voor een gevaarlijke aanval. Ik dacht dat het niet genoeg was, maar het kan altijd fout gaan. Diederik had ondertussen een loperpaar tegenover zijn toren, en stond dus verloren. Mark en Rufael stonden beter en Olivier had een soort van evenwicht. Zijn loper was iets sterker dan het vijandelijke paard, maar hij had de mindere pionnenstructuur vanwege een geisoleerde dubbelpion.

Nu gingen de elo-puntjes blijkbaar tellen, want spannend werd het toch niet. Allereerst nog een logische uitslag. Rufael had een kruispenning op een paard, wat hij nauwkeurig in materiaalwinst omzette. Ook de winst van Mark had ik wel verwacht, al weet ik niet of hier in (eenzijdige) tijdnood nog rare dingen gebeurd zijn, aangezien ik voor Henrik moest noteren. Mark nam al het witte materiaal dankbaar in ontvangst en sloeg de (volgens mij kansloze) witte aanval af. 4-1. Daarna hoorde ik dat Diederik remise aannam, hoe dat zo kwam weet ik ook niet. Normaal gesproken zijn twee lopers veel sterker dan een toren, maar wellicht dat zijn tegenstander blunderde in Diederik's tijdnood... Op dat moment viel bij Henrik de klok uit. Hij had nog een kleine 2 minuten tegen een minuut of 6, maar een pion meer in een ongelijk dame-loper eindspel. Normaal gesproken geld dan dat er ongelijke kansen zijn, en Henrik wilde dus winnen, maar vanwege de klok maakten de heren er maar remise van.

Onze teamleider was tenslotte als laatste bezig. Hij had een tijdsvoorsprong, dus van een echte snelschaker als Olivier verwachtte ik eigenlijk wel een punt. De heren leken hier echter een wedstrijd lang nadenken te doen, en met nog ongeveer een halve minuut op de klok werd er tot remise besloten. Al met al een mooie overwinning op een subtopper. Hopelijk kunnen ze tegen Rijswijk 2 wel voor een verrassing zorgen.

 DSC51828-Promotie 41 7565½-2½
1Martin Glimmerveen1882-Wichhart M.18301-0
2Henrik Tamerus1873-Boerkamp H.A.J.1892½-½
3Seth van der Vegt1858-Minnema R.17351-0
4Marco Anink1895-Hardiek J.G.17350-1
5Mark Versteegh1868-Knops H.17111 - 0
6Diederik van Heijgen1697-Kuipers H.1758½-½
7Rufael Mekuria1820-Minnema H.17631-0
8Olivier Marincic1733-Brinkman D.Th.1626½-½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 12-12-2006 at 11:22.

12-12-2006 01:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk das goed nieuws. Zowel DSC5, DSC6 als DSC7 beginnen met 3 overwinningen!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-12-2006 04:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeker goed nieuws... al was ik er halverwege toch niet helemaal zeker van.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 12-12-2006 at 11:22.

12-12-2006 09:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Opmerkelijk: 4/4 met zwart 1.5/4 met wit...

12-12-2006 10:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Onze teamleider was tenslotte als laatste bezig. Hij had een tijdsvoorsprong, dus van een echte snelschaker als Olivier verwachtte ik eigenlijk wel een punt. De heren leken hier echter een wedstrijd lang nadenken te doen, en met nog ongeveer een halve minuut op de klok werd er tot remise besloten.


Dit is de 2e keer dat ik me door aanvankelijk minder sterk spel van mijn tegenstander laat verleiden tot wishful schaken, en natuurlijk werkt dat niet. Daarna speelde ik als een natte krant verder (en mijn tegenstander speelde een paar sterke zetten), dus nam ik die remise maar aan. Doorspelen had gekund, maar ik had echt niets om op aan te vallen en mijn tegenstander wel...

Maar een mooie overwinning van het team is het zeker!Rockend

12-12-2006 10:24 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik deed met de witte stukken wat ik normaal met de zwarte doe. Namelijk de opening verpesten en slecht komen te staan. De hele partij gevochten om een gelijke stelling te bereiken wat ook heel even leek te lukken. Maar nadat ik een toren en pionnetje kreeg maar mijn 2 lopers moest inleveren stond ik verloren. Ook had ik veel minder tijd. Uiteindelijk had ik minder dan 4 minuten tegen 15 minuten en moest ik met 1 toren een eindspel in tegen 2 lopers. Wonder boven wonder werd dat nog remise. Voor mij een opluchting, voor mijn tegenstander een teleurstelling mag ik aannemen. Gelukkig stonden na afloop een paar mensen in de rij om me te vertellen hoe je die opening WEL moet spelen dus de volgende keer gaat ongetwijfeld beter Draaiend hoofd

12-12-2006 14:41 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zet 8 was het dat ik die pion weggaf, maar wat een drama. Geen feest.

Normaal haal ik heel veel moois uit mijn witpartijen, maar dit...nou dacht ik eerst wat ontwikkelingsvoorsprong te krijgen maar ook dat was een misvatting, het enige was dat ik uiteindelijk nog net kon ontsnappen en hij toen een uur minder bedenktijd had.

De pion had ik inmiddels terug, maar ik kwam weer in de problemen...maar na een paar schaakjes, waarbij hij inmiddels 3 minuten op de klok had, ging ik de verkeerde kant uit met de koning. Mat in 2.

Het moet echt beter, anders laat ik me de volgende keer vrijwillig vervangen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-12-2006 15:35 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aha, preventief ruimen!

12-12-2006 15:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En bedankt voor het vertrouwen. Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-12-2006 20:58 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Martin vergat de knipoog, denk ik Knipoog

12-12-2006 21:35 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ehh, eigenlijk bedoelde ik "anders laat ik me de volgende keer vrijwillig vervangen"="preventief ruimen"

13-12-2006 00:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Begrijp ik.
Gisteren nog gewonnen?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-12-2006 21:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu vind ik veel goed, maar wat heeft dat met dit forum te maken? (Daarnaast kan je zelf op zoek gaan naar het antwoord, ipv van passief te consumeren: www.svleiderdorp.nl)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-12-2006 22:06 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hé, reclame, wat goed Glimlach
Zie het stukje over cupfighters Tong

13-12-2006 22:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller