Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2006-2007 » DSC3 wint met forse cijfers van degradatiekandidaat HTV 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

DSC3 wint met forse cijfers van degradatiekandidaat HTV 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde achttal won met maar liefst 7-1 van Schaakcombinatie HTV 2. Weliswaar een degradatiekandidaat, maar ook daartegen mag de concentratie niet verslappen.

Binnen twee uur was het 0-3, dankzij Jaap Flohil (7), Bob Voogt (2) en invaller Pieter Goossens (6). Jaap wilde per se met de witte stukken spelen en dat heeft zijn tegenstander geweten. Zettenlang pende hij met Dame, Loper en twee Torens (deze laatste indirect) een paard op f6 en op het juiste moment sloeg hij toe. Mat op zet 24.

Bob gaf zijn c-pion voor die van e4 en hield lange tijd een paard op dit veld. De tegengestelde rochade was in zijn voordeel en zijn aanval sloeg snel door.

Pieter speelde met zwart, maar had al snel het initiatief. Hij won een pion op de damevleugel en toen zijn a-pion naar voren dreigde te lopen gaf zijn tegenstander op.

Op de overige borden zag het er goed uit. Koert ter Veen had een sterke koningsaanval, Har van Himbergen (1) stond overwegend, Kees Voorberg(4) benauwd en de stelling van Lucien van de Lisdonk (5) leek in evenwicht. Frank van Zutphen (3) stond een tikkeltje beter.

Om halfelf werd het 0-4. Koerts aanval met Dame, twee Torens, twee Lopers en een pionnetje was te veel voor de slecht samenwerkende witte stukken. Ondertussen had Frank een stuk gewonnen waarbij zijn tegenstander twee vrijpionnen in het centrum bezat. Dat stelde allemaal weinig voor en geroutineerd ruilde Frank de lichte stukken, waarna zijn paard en een pion de zwarte stelling in elkaar deed storten.

Lucien ontweek dameruil, waarop de Dame van zijn tegenstander zijn stelling binnendrong. In een zet gaf hij 2 pionnen weg en dat was teveel.

Kees stond inmiddels verloren, terwijl Har een pion had geofferd voor een initiatief. Teamleider Koert rekende op een 6-2 overwinning. Inderdaad won Har en werd de stelling van Kees almaar slechter. In wederzijdse tijdnood ging er bij zijn tegenstander van alles mis. Ondanks zijn pion achterstand en een slechte stelling slaagde Kees er in dreigingen te creeren. Vlak nadat zijn tegenstander een onregelmatige zet had gedaan, heerlijk 2 minuten erbij, liep zijn pion door naar de overkant: 7-1.

De volgende wedstrijd is tegen Scheve Toren. Dan zal blijken hoe serieus de kampioensaspiraties zijn. Gegeven het feit dat de vier laatste borden van het derde gemiddeld een hoge Elorating hebben, mag deze wedstrijd niet verkeerd aflopen.

Schaakcombinatie HTV 21752DSC319911 - 7
1.Regeer P.A.1849Har van Himbergen20380 - 1
2.Vissers A.1739Bob Voogt20280 - 1
3.Baak E.E.1781Frank van Zutphen20000 - 1
4.Baak K.L.1758Kees Voorberg19770 - 1
5.Wagner A.M.1707Lucien van de Lisdonk19741 - 0
6.Willighagen G.J.1728Pieter Goossens19500 - 1
7.Laan H. v/d1671Jaap Flohil19670 - 1
8.Spierings B.X.A.1718Koert ter Veen19530 - 1

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Corniel on 29-11-2006 at 01:50.

03-11-2006 01:13 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Een mooie prestatie, hopelijk kan DSC5 er een dubbele overwinning van maken. Over exact 7 dagen is het HTV3-DSC5...

03-11-2006 01:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Goede zaak Grijns

Bedankt voor het aanmaken van de draad, Martin. Ik heb hem iets aangepast voor nieuws en er nieuws van gemaakt, en Koerts antwoord in de verkeerde draad verwijderd.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-11-2006 01:39 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi zo'n overwinning, én wellicht worden bordpunten nog heel belangrijk...

03-11-2006 08:45 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie hier hoe Kees won.



Ik had een pilsje gehaald en zag tot mijn verbazing dat de koning van Kees vanaf e7 naar c3 was gelopen, terwijl de witte koning van b6 naar a6 (daar stond een zwarte pion) was gegaan. Een ander verschil was dat de beide torens van het bord waren verdwenen.

Wit speelde a4 om na bxa4 met zijn paard de pion te veroveren. De witte b-pion loopt immers gewoon door.
Kees legde uit dat wit schaak stond, dus het paard moest terug naar c5 en Kees kreeg er 2 minuten bij. De zwarte pion kwam weer terug na interventie van een van de omstanders.
Wit deed nu Ka4 en Kees a3. Hij had kunnen eisen dat wit zijn paard moest zetten (Pxd3 is dan het enige), waarna hij had gewonnen.
Gelukkig was zijn pion niet meer te stoppen. Wat als wit dankzij Ka4 had gewonnen?

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Koert on 03-11-2006 at 09:46.

03-11-2006 08:46 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst gefeliciteerd! De makkelijke matchen winnen is niet altijd zo vanzelfsprekend als het lijkt, maar jullie weten duidelijk hoe dat moet Ja!

Quote

Originally posted by Koert
Kees legde uit dat wit schaak stond, dus het paard moest terug naar c5 en Kees kreeg er 2 minuten bij. De zwarte pion kwam weer terug na interventie van een van de omstanders.
Wit deed nu Ka4 en Kees a3. Hij had kunnen eisen dat wit zijn paard moest zetten (Pxd3 is dan het enige), waarna hij had gewonnen.


Een vraagje voor de reglementenkenners: door niet Pxd3 te spelen doet wit opnieuw een onreglementaire zet. Krijgt (bij claimen) zwart dan opnieuw twee minuten extra, of wordt wit anders 'gestraft'?

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

03-11-2006 14:23 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog een vraag aan de kenners.

Ik zag dat de pion op a4 niet dreigde te worden teruggezet en schoot Ton Vissers (ex-wedstrijdleider van de HSB, dus een oude rot in het vak) aan en besprak dat met hem. Ton (sympathiek en sportief) zei toen dat hij het wel zou melden. Dat leek me het beste want het was immers zijn eigen clubgenoot die bevoordeeld zou kunnen worden.

Mag de teamleider zich hier mee bemoeien?

Had ik als teamleider mogen zeggen dat het paard moest worden gespeeld?

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Koert on 03-11-2006 at 14:36.

03-11-2006 14:35 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Merk op dat na vanavond (Scheve Toren 1 - Schaak TV 1) nog maar één ander team ook 4 uit 2 zal hebben, en op deze twee teams na de rest al op 2 match­punten­achterstand staat. Dat is een lekker begin lijkt me.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-11-2006 15:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
john pouwels
forumlid


geregistreerd: 10-10-2006
aantal berichten: 2

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Koert
Nog een vraag aan de kenners.

Ik zag dat de pion op a4 niet dreigde te worden teruggezet en schoot Ton Vissers (ex-wedstrijdleider van de HSB, dus een oude rot in het vak) aan en besprak dat met hem. Ton (sympathiek en sportief) zei toen dat hij het wel zou melden. Dat leek me het beste want het was immers zijn eigen clubgenoot die bevoordeeld zou kunnen worden.

Mag de teamleider zich hier mee bemoeien?

Had ik als teamleider mogen zeggen dat het paard moest worden gespeeld?


Van een "kenner": Het is de taak van de wedstrijdleider om na een onreglementaire zet met uiterste zorgvuldigheid de stelling direct voorafgaand aan de onreglementaire zet te reconstrueren. Dat kan bijvoorbeeld door de notaties van de spelers te gebruiken. Maar dat kan ook door naar informatie gegeven door omstanders (hoeft niet per sé de teamleider te zijn) te luisteren (en te verifieren bij de spelers!). Zorgpunt daarbij is dat natuurlijk niet voorgezegd mag worden. "Normaal" meld ik als wedstrijdleider er dan nog even bij dat met het paard gezet móét worden. Als dat "vergeten" wordt, dan zou ik geen extra straf geven, want veel spelers weten het niet, danwel vergeten het onder de spanning waar ze onder verkeren. Punt is dat de wedstrijdleider erop moet letten dat de partij correct verder gaat. Gebeurt dat niet, dan kunnen de spelers daar wat van zeggen. De teamleider kan aan de wedstrijdleider een hint geven (stilletjes! Niet voorzeggen!), maar de wedstrijdleider hoeft daar niet op te reageren, als de spelers gewoon verder gaan. En dan mag de teamleider niets (voor-)zeggen.

06-11-2006 21:36 john pouwels is offline Search for Posts by john pouwels Add john pouwels to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor je antwoord John. Wij hebben dit ook al besproken in de deze draad.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

07-11-2006 00:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller