Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Interne competitie (4): Clubkampioen gaat dit jaar voor 't melkpak
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Interne competitie (4): Clubkampioen gaat dit jaar voor 't melkpak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Clubkampioen Kees van der Meer heeft zich van een zeer sportieve kant laten zien. In een specatulaire partij tegen Jan-Peter van Zandwijk bood hij wit remise aan nadat deze op zeer onhandige wijze een stuk cadeau had gedaan. Onze clubkampioen gaat dit jaar duidelijk voor andere prijzen.

Spektakel was het zeker in de partij Anema-Barendse. Er kwam een gambiet op het bord dat vooral in de corre­spon­dentie­schaak­wereld veel op het bord komt. Na een lange strijd trok Ted Barendse aan het langste eind.

Uitslagen
 wit zwartuitslag
1Jan-Peter van Zandwijk-Kees van der Meer½-½
2Henk Mannen-Dolf Beltz1-0
3Bob Voogt-Leo Hofland0-1
4Joram op den Kelder-Gert Legemaat0-1
5Walter Anema-Ted Barendse0-1
6Arend Bosma-Kim Meulenbroek1-0
7Arno Wiersma-Hora Vlam½-½
8Jaap Flohil-Koert ter Veen0-1
9Pieter Buzing-Lucien van de Lisdonk0-1
10Willem-Jan van den Broek-Frank van Zutphen1-0
11Pieter Goossens-Har van Himbergen0-1
12Edgar Huisman-Patrick de Bas0-1
13Frans Palm-Gerard Bilars1-0
14Rufael Mekuria-Pieter Quist1-0
15René van Alfen-Martin Glimmerveen1-0
16Dilshad Ramadan-Jan-Pieter de Vries1-0
17René Torenstra-Gerrit Bussmann0-1
18Olivier Marincic-Jack Duijvestijn½-½
19Corniel Nobel-Simon Broos1-0
20Johan van de Pol-Diederik van Heijgen1-0
21Cees Huygen-Adriaan ter Mors1-0
22Roel Visser-Frans Smit1-0
23Theo Rekveldt-Leo Zuijdgeest1-0
24Kees Venema-Simon Dirkse1-0
25Herman Zonderland-Paul van Riet0-1
26René Poots-Rick Plomp½-½
27Aad de Jong-Igor Babic0-1
28Lito van Reede-Steef van der Weele1-0
29Jan Swart-Rob Scherpenisse½-½
30Gabe Hoekstra-Bert Zwemstra0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-10-2006 at 02:51.

16-10-2006 23:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nobel-Broos
Delft 2006


Stelling na 24...Kxd8


Wit heeft een stuk geofferd op e6 om - nadat hij in de opning gemiskleund had - nog iets van de partij proberen te maken. Of dat gelukt is, is echter de vraag.

25.Pc8!?
Wits beste kans naar ik meen. Er zitten heel veel matwendingen in met nog een kwartier op de klok zal zwart zich in tijdnood gewaand hebben.
25...Te8 26.Db6#
25...Lxc8 26.Dxc8#
25...Dd5/Ld5/Pd5 26.Dxe7#
Na 25...Kc7 zag ik dat ik moest vluchten in eeuwig schaak met 26.Db6+ Kb8 Da7+
25...Pd5?? 26.Dd7 mat
1-0

Zowel na 25...Txh3 als 25...Dc5 had niet zwart maar wit de handdoek in de ring kunnen gooien. Het blijft een onmogelijk lastig spelletje, dat schaak...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-10-2006 at 12:00.

17-10-2006 00:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

remise... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik deed een gooi naar de slechtste zet van de avond.
Ik licht toe: in stellingen met 7 pionnen elk en alleen een open d-lijn is d6 wel eens een gat. Dat kun je opvangen met Pf6-g4-(met tempowinst)-h6-f7. Veld d6 is gedekt, de zwarte stelling is brand- en inbraakvrij en zwart heeft een licht voordeel. In het Konings-Indisch komt die constellatie voor en daar niet alleen. Het is een type stelling dat ik ken als mijn broekzak.
Gisteravond had ik nog geen 5 minuten bedenktijd gebruikt toen Van Zandwijk een aanstalt maakte om het gat in d6 te gaan benutten. Ik zag Pf6-g4, en heb een minuut of 20 zitten kijken. Is het echt goed? (Mmm...). Niet te langzaam? (Ach...). Wat gebeurt er eigenlijk als ik geen P---f7 speel? (Niet zo heel veel). Weet ik het zeker? (Ja).
Na Pf6-g4 volgde echter De3-c5, met dubbeldreiging. Dat had ik dan maar even overzien.
Het verliest niet op slag maar ik stond weer volkomen aangekrant. De slechtste zet van de avond zou mij zeker toegekomen zijn (en wel met lof!) als Van Zandwijk niet, geinspireerd door mijn poging, mijn zet kwalitatief had geevenaard. Het kostte hem een stuk, in ruil voor een pion.
Ik heb op slag remise aangeboden, in de wetenschap dat 1/2 - 1/2 voor beiden zeer ruim betaald was. Een onafhankelijk beoordelaar zou 0-0 hebben gegeven.

Nu heb ik dus in twee externe partijen in die fase direct na de opening zitten knoeien, zodat ik tot twee maal toe benauwd naar remise heb moeten afwikkelen. Wat ik gisteren echter presteerde slaat echt alles.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-10-2006 at 09:20.

17-10-2006 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hora kwam als ik mij vergis ook heel goed weg gisteren tegen onze onvolprezen wedstrijdleider:

Wiersma-Vlam
Delft 2006



1.Te2?? Kf4 2.Txe5 Kxe5 remise

Waar 1.Kf6 de partij eenvoudig had gewonnen. Iets wat Lucien ons vorig seizoen nog geleerd had: Toren tegen pion.

Eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik niet meer weet of de Toren op f2 of d2 stond, maar het maakt voor het resultaat niet uit. Na Kf6 komt wit op tijd dichter bij. Hoewel ik denk dat het niet over de verliespartij van Zwemstra heen gaat, nomineer ik deze stelling ook voor de pepermolen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-10-2006 10:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als er nu toch slechte partijen worden getoond, kan deze er nog wel bij.

Jaap Flohil tegen Koert ter Veen



Jaap had zijn avond niet. Mijn paard kwam van ver, namelijk Pb8-d7-b6-a4 (gratis een pionnetje)-b6-d7-f6-e4. Mijn tegenstander deed meer nutteloze zetten: zijn dame deed er 4 over om op a4 te komen en de opmars van de witte pionnen op de damevleugel deed er weinig toe.

Het ging als volgt verder:

33 ..., Df3; 34 Dd4, Df2+; 35 Kh1, f4 (!); 36 Lf6, Df3+; 37 Lg2, Pf2+; 38 Kg1, Pxh3+; 39 Lxh3, fxg3; 40 Lg4, Df2+ en mat op h2.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Koert on 17-10-2006 at 10:28.

17-10-2006 10:27 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de categorie leedvermaak nog een klassieker:


Buzing-van de Lisdonk na 40. ... Kc8-c7

Het dynamisch evenwicht is in de partij nooit echt verbroken en na 41. Tf7 zal het ook ongetwijfeld remise worden.
41. Lb3xd5??, Kc7-d6
met materiaalwinst en spoedig 0-1

17-10-2006 10:54 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Jack kwam ik sterk uit de opening, maar na het (waan-)idee om 2 zetten op de verkeerde vleugel uit te voeren liet ik het liggen. Dat ik vervolgens in een verloren stelling remise kreeg is alleen maar te danken aan het feit dat mijn oppo aspiraties heeft om dat melkpak in de wacht te slepen....'ken je tegenstander' biedt zijn voordelen, maar toch ging mijn remise aanbod gepaard met enige schaamte.

17-10-2006 11:27 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach ja, altijd beter nog dan in een goede stelling een serie grafzetten produceren en toch nog verliezen Glimlach
In de analyse bleek het iets scherper dan ik had verwacht, maar ik stond gewoon een gezonde pion voor. Na een paar zeer onhandige zetten werd een en ander afgeruild en moest ik een kwaliteit inleveren. Vervolgens dacht ik, gezien René's tijdnood nog wel mijn stuk te kunnen offeren en in een eindspel met een stuk of 4-5 pionnen tegen een toren wat complicaties te kunnen krijgen, maar op zet 2 in die variant bleek mijn koning ineens mat te staan Glimlach

17-10-2006 11:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We zijn slechte zetten aan het uitwisselen? Niemand kan over de mijne heen! Grijns
Ik geef de essentie van mijn stelling na zet 7, en gelijktijdig met mijn achtste zet gaf ik op.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-10-2006 12:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie 'm!

17-10-2006 13:06 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als ik zo al dat leed aanschouw dat gisteravond langs kwam..., heeft enig team van DSC dan nog kans op een kampioenschap?
Of heeft het bok- en flatervirus waar DSC I last van had om zich heen gegrepen?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 17-10-2006 at 13:24.

17-10-2006 13:14 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Of heeft het bok- en flatervirus waar DSC1 last van had om zich heen gegrepen?


Dat zou je bijna denken idd. Hoewel ik tijdens mijn partij - voor dat oom Frits roet in het eten gooide - het idee had dat e.a. wel klopte tijdens mijn partij. Maar met wat ik hier zo zie...

Trouwens René, kan je niet iets meer toelichten over het drama aan jouw bord? Want 1 pion tegen twee stukken na 7 zetten tegen een speler die niet bekent staat om agressief spel verdient uitleg...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-10-2006 13:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Torenstra heeft alleen de voornaamste dramatis personae weergegeven.
En na de meest normale zet voor wit haalt zwart uit, ja. Oeps!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-10-2006 15:57 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat de pointe aan Corniel voorbij ging...
Ik vind het wel een subtiele manier van posten trouwens, René Glimlach

17-10-2006 16:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vermoed dat ik hem miste omdat ik dacht dat rené zwart was. Nu zie ik hem ook. Tja, das niet handig...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-10-2006 16:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

snel,sneller,snelst Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een vrij dichte stelling in mijn partij tegen René P.
kwam hij een pion achter door aftrekschaakgrapje.snel sloeg ik die pion met mijn loper Glimlach ,sneller haal hij zijn loper terug om de tweede pion die in stond te dekken door de tweede vrijgekomen toren Lach .snelst sloeg ik die pion gaf schaak en een toren stond in.......weg loper geslagen door toren en dus een stuk kwijt tegen 2 schamele pionnen. Huil 2 1/2-1/2.....Altijd neem ik mij voor ...eerst wachhhhhhhhhhhhhhhhhten....helaas ik ben een mens met fouten!!!! Red Face

17-10-2006 17:14 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

2 knollen is teveel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In den beginne waren er twee,
Echter de Koningsknol koesterde jaloezie,
Een Koninginneknol, wat moet je ermee
Sluw greep de eerste zijn kans, toen hij daar zag f3!

17-10-2006 17:48 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Hora kwam als ik mij vergis ook heel goed weg gisteren tegen onze onvolprezen wedstrijdleider:

Wiersma-Vlam
Delft 2006



1.Te2?? Kf4 2.Txe5 Kxe5 remise

Waar 1.Kf6 de partij eenvoudig had gewonnen. Iets wat Lucien ons vorig seizoen nog geleerd had: Toren tegen pion.

Eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik niet meer weet of de Toren op f2 of d2 stond, maar het maakt voor het resultaat niet uit. Na Kf6 komt wit op tijd dichter bij. Hoewel ik denk dat het niet over de verliespartij van Zwemstra heen gaat, nomineer ik deze stelling ook voor de pepermolen.


Hoe kleine verschillen een groot verschil kunnen maken. De stelling zag er namelijk als volgt uit:
Wit aan zet


En volgens mij is dit gewoon remise. Ter verduidelijking: als de zwarte koning de toren aanvalt staat deze in de partijstelling niet meer op de e-lijn, en dus niet meer de pion in de weg. Dat scheelt een cruciaal tempo. Dus laat die pepermolen maar zitten. Glimlach

Overigens kwam Hora wel degelijk goed weg, aangezien ik een rare hersenkronkel maakte. Ik had eerder in de partij deze (gewonnen) stelling op het bord:

Wit aan zet


Deze stelling is wel gewonnen, maar dan moet je het natuurlijk wel nauwkeurig spelen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-10-2006 18:03 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Neem me niet kwadelijk Arno. Je hebt gelijk.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-10-2006 22:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller