Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Chiel van Oosterom speelt Weekendtoernooi in Haarlem
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Chiel van Oosterom speelt Weekendtoernooi in Haarlem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net als vorig jaar, deed ik weer mee met het Nova College weekendtoernooi in Haarlem. Vorig jaar was er nog best een aardige groep DSC’ers, maar niet iedereen was het goed bevallen en dit jaar speelden alleen Jan-Pieter de Vries en ik mee.
Jan-Pieter scoorde een fraaie TPR van 1932 met 2½ uit 6 (eigenlijk 2 uit 5 en een bye). Hij werd constant ingedeeld tegen sterke spelers, en daarvan wist hij er dus twee te verschalken.

Mijn toernooi begon in de eerste ronde tegen Henk van de Eng, met een rating van 1795. Die man was behoorlijk taai, of ik was niet scherp genoeg. Hoewel ik de hele partij wel beter gestaan had, had ik, mede omdat het toernooi 20 minuten te laat van start ging, pas om 23.40 gewonnen. Ik sliep bij Cyriel Pex in Amsterdam en we hadden nog wel een goede trein, maar de laatste metro reed voor onze neus weg. We namen maar een tram die een beetje de goede richting op ging, maar daarna moesten we nog wel een stukkie lopen, en daarbij verdwaalden we nogal enzo, dus we waren pas om half twee thuis, en die volgende dag wel weer 7 uur op. Ik was wel blij dat ik voor ronde 4, zaterdagavond, een bye had aangevraagd.

De tweede rondepartij tegen Arjen Kouwenhoven (1922) leek werkelijk totaal nergens naar, zoveel fouten& Een paar van de vele kortsluiting momentjes:



Hier ging ik voor 28.Te4?, om er onmiddellijk achter te komen dat zwart Dxf3 kan doen, zo simpel. Gelukkig zag mijn tegenstander het ook over het hoofd, want hij speelde gewoon Dg7, waarna ik materiaal ging winnen.



Het is weliswaar lichte tijdnood (voor de 40 zetten), maar de keuze tussen gxf3+mat zetten met Dg2+, Dh3+, Dg3+, Kg2 en Th1# en bxc4 met een stelling die niet makkelijk te slopen is, lijkt toch niet al te moeilijk. Ik koos dus voor 37.bxc4 .



Met een gebrek aan slagvaardigheid heb ik die stelling van D met pion tegen T+L niet uit weten te spelen, en uiteindelijk moest ik afwikkelen naar een remise-toreneindspel.
Het lijkt nu toch wel vrij zeker remise te worden, als ik Txb5+ doe en zwart Kd6 ofzo, maar ik probeerde er nog één: 61.Kd1 en mijn tegenstander trapt erin, hij speelt 61...Tc5 , waarna ik kon toeslaan met 62.Txb5 . Nu moest ik dit nog winnen met 1 minuut tegen 2, maar gelukkig won ik snel zijn toren.
Na deze partij was mijn tegenstander wel behoorlijk aangeslagen, maar hij pakte uiteindelijk nog wel 3½ punt, wat goed was voor een plustpr.

In de derde ronde speelde ik tegen Lennart Dek, een gevaarlijke jeugdspeler uit Haarlem, en het was echt zon Siciliaanse stelling waarin zwart erom gevraagd werd te breken in het centrum. Ik deed het dan ook maar en wit wist er nog wel wat gevaarlijke kansen uit te slepen, maar ik gaf wat materiaal terug en bleef een pion voor staan en dat kon ik toen uitbuiten.

4e ronde dus een bye.

De 5e ronde moest ik tegen Yge Visser, onlangs grootmeester geworden. Maar ik speelde best een aardige partij en uiteindelijk kon ik het afmaken toen hij in tijdnood zat. Het is mijn eerste overwinning op een GM. Yge revancheerde zich nog wel met een mooi dameoffer in ronde 6.

In de 6e ronde speelde ik tegen Erwin l’Ami. Ik had nog steeds alle kans om de magische bye+5 overwinningen score te halen, maar helaas was dit nogal een kansloos potje. Ik kon niet echt een deuk in een pakje boter slaan. Na de opening leek ik een tikkie beter te staan, ik was ook wit, maar het lukte gewoon niet om dat vast te houden en ik kwam steeds slechter te staan. Ondertussen werd een andere koploper, Boidman, verslagen door de Vreugd, en de partij op bord 1 tussen Nijboer en Leonid Milov, was in remise geëindigd, iets waar de rood aangelopen en na zijn partij zenuwachtig om mijn bord heen drentelende Milov, waarschijnlijk niet zo blij mee was. Nijboer waarschijnlijk ook niet, maar die liep tenminste niet zo zenuwachtig te doen. Maar goed, mijn slechte stelling was niets meer waard en ik verloor. Hierdoor won l’Ami het toernooi en had ik helaas geen prijs, maar ja, dat weet je he, dat als je een bye hebt, je niet meer mag verliezen. In de analyse kon l’Ami trouwens ook niet echt aangeven hoe ik het wel had moeten spelen, het was gewoon een vage stelling.

Dus uiteindelijk 4½ uit 6.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 10-07-2006 at 12:03.

10-07-2006 10:39 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie prestatie Chiel, gefeliciteerd!
En bedankt voor het verslag
(arme Arjen...)

10-07-2006 16:16 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

RE: Chiel van Oosterom speelt Weekendtoernooi in Haarlem Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Chiel
......

Dus uiteindelijk 4½ uit 6.


..en een TPR van boven de 2400 Goed zo! Ik ben benieuwd wat prestaties in afgelopen maanden met jouw rating gaan doen Geschokt

10-07-2006 17:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, Chiel!

Quote

Het is weliswaar lichte tijdnood (voor de 40 zetten), maar de keuze tussen gxf3+mat zetten met Dg2+, Dh3+, Dg3+, Kg2 en Th1# en bxc4 met een stelling die niet makkelijk te slopen is, lijkt toch niet al te moeilijk. Ik koos dus voor 37.bxc4 .


Altijd leuk als je de sportieve oplossing kiest Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-07-2006 18:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
jp jp is a Male
forumlid


geregistreerd: 12-07-2006
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

gefeliciteerd chiel. Ja!

12-07-2006 16:16 jp is offline Search for Posts by jp Add jp to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller