Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2006-2007 » Hoe moet de interne in 2006-2007?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat je dat niet wil omdat mensen dan gaan doorspelen voor de stand in de interne ipv een remise te nemen in het teambelang...

En mensen die KNSB spelen mogen ook een externe vergoeding voor de maandag daarop claimen hoor.

01-06-2006 15:14 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik als enemy of the state mocht dat dan weer niet, maar het punt was niet dat ik meer vergoedingen wil...

In de praktijk was het dit jaar zo dat je je met veel vergoedingen erg hoog kon handhaven. Dat kan niet de bedoeling zijn. Deze vergoedingen komzen zowel van vrijwillige taken als van externe wedstrijden. Hoe belangrijk die externe wedstrijden en vrijwillige taken ook zijn, het kan niet de bedoeling zijn dat het een betere score oplevert dan mensen die gewoon interne spelen en daarin goed scoren.

Als oplossing stel ik dan ook niet voor de vergoedingen af te schaffen, maar ik denk wel dat een verlaging hier of daar geen overbodige luxe zou zijn...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 01-06-2006 at 19:01.

01-06-2006 19:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

meer afwisseling Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben het geheel of gedeeltelijk met alle argumenten uit bovenstaande discussie eens. Dat het anders moet is duidelijk. Aan elk systeem zullen wel bepaalde bezwaren kleven, maar dit jaar was met name de discrepantie tussen stand en indeling vaak niet om aan te zien.

Dit gezegd hebbende moet mij toch iets van het hart.
Ik vond het namelijk, in tegenstelling tot sommige andere lieden, in het geheel niet erg om 3 maal tegen dezelfde persoon te spelen. Het biedt mijns inziens niet minder afwisseling maar juist méér. Het fenomeen mini-match (zo zou je er toch tegen aan kunnen kijken, nietwaar?) doet hiermee namelijk zijn intrede in de interne! Tegen sommige mensen speel je 1x, tegen andere 2x en tegen enkelen zelfs 3x.

Tegen Chiel en Kees heb ik 3x gespeeld dit jaar. Tegen Chiel scoorde ik verrassend 3 uit 3, tegen Kees zo mogelijk nog verrassender slechts een schamel half punt. Beide mini-matches vond ik zeer boeiend en leerzaam. Ik verlang er dan ook naar nog een derde keer tegen Ted of Dolf te spelen.

Overigens ben ik een voorstander van wijze mannen Glimlach

__________________
Homo Caïssapiens

02-06-2006 21:02 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Ik denk dat je dat niet wil omdat mensen dan gaan doorspelen voor de stand in de interne ipv een remise te nemen in het teambelang...

Volgens mij valt het nogal mee dat mensen in de externe door zouden spelen voor de punten in de interne in plaats van voor een teamprestatie te gaan. Sowieso is in de huidige situatie dit hetzelfde, namelijk met rating, en daarmee doen zich toch ook weinig noemenswaardige problemen voor.

Quote

Originally posted by Henrik
En mensen die KNSB spelen mogen ook een externe vergoeding voor de maandag daarop claimen hoor.

Ikwas al bekend met het feit dat je ook de maandag na de KNSB-competitie een externe vergoeding kunt krijgen. Dit vind ik een goede regeling, maar dit betrof mijn punt niet. Dit zou enkel uitmaken indien er mensen zouden zijn die expres veel vergoedingen binnenhalen met het doel punten te verzamelen, en dat is natuurlijk niet het geval. Wat in de huidige situatie gebeurt, is dat veel spelen (incl. invallen) in de HSB-competitie leidt tot veel externe vergoedingen, omdat er op maandag wordt gespeeld. KNSB-spelers zouden dit ook kunnen simuleren door maandags na de externe niet op de club te komen, maar indien men daarvoor geen bijzondere reden voor heeft, gebeurt dit in het algemeen niet. Immers, de maandag is toch voor het schaken gereserveerd. In de praktijk zullen dus mensen die veel in de HSB-competitie spelen meer externe vergoedingen krijgen.

Een systeem waarbij de resultaten in de externe worden meegenomen, zou nog steeds mijn voorkeur hebben. Ik zie echter niet zo snel een manier om dit te implementeren. Op rating van de tegenstander gaat moeilijk in een keizersysteem, en om het aan de hand van je eigen aantal punten te doen heeft het bezwaar dat je als het ware jezelf omhoog dan wel omlaag trekt. Dit kan wellicht een jojo-effect tot gevolg hebben. Heeft iemand een idee hoe het wel zou kunnen?

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 05-06-2006 at 00:36.

05-06-2006 00:34 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij lierse deden ze (om extern spelen wel te promoten):
extern verlies=1/3 eigenwaarde
extern remise = 2/3 eigenwaarde
extern winst = 3/3 eigenwaarde

Dus de vergoeding bij verlies of remise extern is hoger dan bij de interne, maar bij winst is het gelijk.
Ik kan even niks verzinnen hoe je dit los zou kunnen koppelen van je eigenwaarde

05-06-2006 10:51 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kunt het misschien niet loskoppelen van je eigen keizerwaarde, maar wellicht wel met het krachtsverschil met je tegenstander. Zoiets als

(1-verw. score)*score+vergoedingsconstante*keizerwaarde

Waarbij de constante op 1/3 ligt, of zo?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-06-2006 12:55 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vergoeden van externe naar resultaat heeft sowieso niet mijn voorkeur, maar het lijkt me zeker niet wenselijk om daar hele complexe formules op los te laten. Afgezien van dat het je heel veel werk oplevert en het niet in de software zit die Arno gebruikt (de formule zoals door René voorgesteld, wat Henrik over Lierse verteld kan wel) wordt je stand ook niet heel anders.

Dat indelen op TPR is niet wenselijk gebleken, daar zijn we het wel over eens, maar het jaar ervoor was er - op Michiel van Wissen na - niet zo veel kritiek op de indeling. Enige bezwaar dat ik daar hoorde was dat er mensen in de stand stonden die nog niet hadden gespeeld en dat mensen die meerdere keren bar en/of wedstrijdleider waren geweest wel heel erg hoog in de lijst stonden (5/6 vergoeding).

Wellicht zouden we de 'vaste' aanvangswaarde (punten die er voor zorgen dat na een ronde niet de hele stand op zijn gat ligt) iets te verhogen. En wellicht dat het vergoeden van een HSB-competitie wedstrijd na 3/6 moet worden bijgesteld: Er doen - normaliter - geen mensen mee om de clubtitel die HSB competitie spelen. Ze krijgen dus veel vergoeding waar ze - ik niet in ieder geval - niet op zitten te wachten.

Dus mijn voorstel (gedeeltelijk in herhaling):

  • 0/6 voor verlies en niet komen opdagen
  • 2/6 voor een bye
  • 3/6 voor remise en externe
  • 4/6 voor bar en wedstrijdleider
  • 6/6 voor winst
  • Keizervergoeding nummer 1 anderhalf maal het aantal deelnemers en pas deze vergoeding aan als het aantal deelnemers toe-/afneemt
  • spelers pas toevoegen na eerste deelname
  • 8 ronden lang behoud van aanvangskeizerpunten
  • 2 perioden van 11 ronden, 1 van 4 ronden
  • verboden paringen in de derde periode voor iedereen buiten de top 6 die al twee keer tegen elkeaar gespeeld heeft

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-06-2006 09:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, nu heb ik de indelingsdeskundige cursus nog niet gevolgd, maar ik meende me te herinneren dat je voor verlies ook 1/6 krijgt? Op deze manier is opkomen beter dan wegblijven... (maar minder dan een bye)

06-06-2006 14:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
ik meende me te herinneren dat je voor verlies ook 1/6 krijgt?


Dat is niet standaard heb ik me laten vertellen. Daarnaast is het als je niet in de top meespeelt om het kampioenschap niet automatisch voordelig om dan veel te komen: je krijgt dan relatief meer punten dan waar je gezien je sterkte recht op hebt en zal daardoor vaker tegen een sterkere dan tegen een zwakkere tegenstander spelen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het tegenovergestelde is ook niet automatisch waar.

We hebben het bij DSC inderdaad ingevoert om opkomst te stimuleren, maar ik denk dat we het beter kunnen afschaffen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-06-2006 15:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gezien de bijdragen hiervoor zijn de belangrijkste discussiepunten (1) vergoedingen en (2) indeling.
Daarnaast zijn er nog wat andere punten (aantal ontmoetingen, indeling seizoen etc waarin wat te variëren is).

Over een week of 6 is de ALV. Ik denk dat het voor de helderheid goed is om tijdens de ALV een paar duidelijke opties tav het te hanteren systeem te presenteren. Mijn vrees is dat anders de kans groot is dat door discussie's over details en een lastig inzicht in de impact van verschillende optie's een stemming niet het gewenste resultaat heeft.

We hebben nu redelijk wat ervaring met het keizersysteem, en (gedeeltelijk) is bekend wat leden ervan vinden. Deelt het bestuur mijn mening dat het goed is dat voor de ALV gekeken wordt naar verschillende keizer-opties?

15-07-2006 22:22 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beste Olivier, ik denk dat het verstandig is je verzoek in een e-mail naar de internwedstrijdleider en het bestuur te sturen met het verzoek er een agendapunt van te maken tijdens de eerstvolgende alv en je verzoek als ingezonden stuk toe tevoegen aan het bestuursnummer. Ik steun je verzoek.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-07-2006 09:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat voor de ALV gekeken gaat worden naar dit punt, zodat tijdens de ALV alleen gestemd hoeft te worden.

Wat mij betreft is mijn vorige post een ingestuurd agendapunt.

16-07-2006 10:49 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Wat mij betreft is mijn vorige post een ingestuurd agendapunt.


Ik zit niet in het bestuur, maar ik stel me zo voor dat ze er alleen mee accoord gaan als je dit officieel aanmeldt. Ik wil je - mits je het me van te voren laat lezen natuurlijk - wel steunen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-07-2006 16:41 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller