Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (20): Koploper Kees van der Meer doet goede zaken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (20): Koploper Kees van der Meer doet goede zaken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees van der Meer heeft zijn koppositie in de interne competitie versterkt. Hij speelde remise tegen Pieter Buzing, maar zag zijn achtervolgers tegen een nederlaag oplopen. Gert Legemaat verloor van Joost Michielsen, en Dolf Beltz verloor van Bob Voogt.

De uitslagen:
 wit zwartuitslag
1Kees van der Meer-Pieter Buzing½-½
2Gert Legemaat-Joost Michielsen0-1
3Bob Voogt-Dolf Beltz1-0
4Ted Barendse-Kim Meulenbroek1-0
5Arend Bosma-Arend van Dop½-½
6Willem-Jan van den Broek-Pieter Goossens1-0
7Rob Smits-Koert ter Veen½-½
8Henrik Tamerus-Hora Vlam0-1
9Roland ten Have-Frans Palm0-1
10Simon Broos-Olivier Marincic0-1
11Jack Duijvestijn-Diederik van Heijgen½-½
12Annamaria Dokman-Pieter Quist1-0
13Kees Venema-Herman Zonderland1-0
14Theo Rekveldt-Leo Zuijdgeest1-0
15Edgar Huisman-René Poots0-1
16Lito van Reede-Gerjan van der Dussen1-0
17Aad de Jong-Frans Smit0-1
18Steef van der Weele-Ernst Hanewald0-1
19Rob Scherpenisse-Adriaan ter Mors0-1
20Jan Swart-Bert Zwemstra½-½


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 29-03-2006 at 16:06.

28-03-2006 16:14 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Stelling vd Meer - Buzing, na 12 Td1.

Wit heeft een sterk centrum, maar ook een slechte witveldige loper en een koning die nog moet rokeren. Zwart moet het hebben van lijnen en diagonalen: na Pxc6 komt de b-lijn open, en let vooral op de potentiele penning op de e-lijn.

Zo'n koning in het centrum geeft mij altijd wat extra inspiratie. Zetten die normaal gesproken "te gek" zijn worden nu opeens "!?". Materiaal wat normaal gesproken gekoesterd wordt blijkt plotseling erg relatief. Ook deze stelling roept om straffe aktie. Want het kan toch niet zo zijn dat Kees' koning mijn toren recht in de ogen kijkt en er nog mee weg komt ook! Ik had er zin in. Het is tijd voor een breekzet:
12 ..., d5!? 13 cxd5, Pxd5 14 Pxd5, Pxd4 15 Lxd4
Volgens de laatste computerberekeningen geeft 15 Lc4 wit een voordeel van +0.74.
15 ..., Dxd5 16 Lxg7
Met een (terecht) remise aanbod. Na 16 ..., Dxd2+ 17 Txd2, Kxg7 valt er niet zoveel meer te beleven. Dat is het nadeel van "!?" zetten: ze geven niet altijd voordeel.
Zo kwam het dat ik -mijn goede bedoelingen ten spijt- toch nog naar huis ging met een ouwelullenremise (no offence). Dat mijn notatieformulier stug blijft volhouden dat de partij slechts vijftien (ipv 16) zetten heeft geduurd maakt het allemaal nog genanter.

28-03-2006 16:50 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Simon vs Olivier



Deze stelling ontstond na Dg4 en Dxe5. Hier had Dr F. Lxa7 (met daarna Dg5 Dx Lx Lc5, waarna het nog spannend kan worden) Wit speelde echter Lh6, gevolgd door f5 Txe5 fxg4 Txf8 Kxf8 en de lopert blijft hangen waardoor zwart de gewonnen pion voorblijft. Daarna een paar keer niet hele handige voortzettingen gekozen, maar uiteindelijk wel gewonnen.

29-03-2006 08:29 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Wit speelde echter 1.Lh6, gevolgd door 1...f5 2.Txe5 (..)


Na 1..f5 kan wit wellicht 2.Da4 proberen:
2...Dc7 3.Lf4 En wit wint de pion op e6 terug en houdt wat mij betreft een lekkere stelling over. Maar zoals je het maandag aan Joost en mij liet zien: netjes uitgespeeld hoor.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-03-2006 10:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kan na Lf4 niet Ld6?

29-03-2006 11:23 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Ouwelullenremise? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ouwelullenremise? Ouwelullenremise?? Speak for yourself, man! Zo oud ben ik nou ook weer niet!
Lf1-c4 heb ik inderdaad gemist. Lf1-c4 is dan ook een rare zet in het Hollands. Je speelde trouwens ook een rare variant van het Hollands. Hoe kom je nu in het Hollands op 1... Pf6?! Je zet me meteen op het verkeerde been! Koert, zeg er wat van!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 29-03-2006 at 12:27.

29-03-2006 12:27 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand van de interne competitie is weer bijgewerkt.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-03-2006 16:07 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

begin 3e periode Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno, kloppen mijn berekeningen als ik zeg dat de volgende ronde de eerste wordt binnen de 3e periode? En dat er dus, met ingang van de eerstvolgende ronde ingedeeld wordt op stand en niet meer op TPR?

Zo ja dan kan dat leuke indelingen gaan opleveren Tong

__________________
Homo Caïssapiens

29-03-2006 20:43 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens het reglement heb je gelijk, Gert.

29-03-2006 21:27 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: begin 3e periode Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Arno, kloppen mijn berekeningen als ik zeg dat de volgende ronde de eerste wordt binnen de 3e periode? En dat er dus, met ingang van de eerstvolgende ronde ingedeeld wordt op stand en niet meer op TPR?


Dat klopt helemaal Gert. De komende 7 ronden wordt er ingedeeld via het "ouderwetse" keizer, ofwel op basis van (keizer)punten op de ranglijst.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

29-03-2006 22:16 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joost
Kan na 3.Lf4 niet 3...Ld6?

Dat kan inderdaad: 4.Txe6 Lxf4 5.Txe4 en ik denk dat wit lekkerder speelt in het vervolg, hoewel er wel niet te veel aan de hand zal zijn.

@Legemaat: vooral de kraker Zuydgeest-Van Zandwijk lijkt me leuk. (In het geval Nobel-Van Zandwijk ben ik wat minder blij)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-03-2006 07:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik herken in de partij KvdM tegen PB duidelijk het Hollands.

Het zal als volgt gegaan zijn.

1 d4, f5; 2 c4, f7;

2 ..., f7 is de beste manier van zwart om zijn eerste zet te vervolgen.

Het bewijs is de voornoemde partij.

30-03-2006 09:27 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, correct.
Voor de liefhebbers: volgens elementaire-deeltjes modellen en quantummechanica is dat inderdaad mogelijk.
Zwart creeert een pion op f7, 'leent' daartoe energie/massa, en dat mag van Moeder natuur: als je aan het eind van de som die energie weer teruggeeft, in de vorm van de pion op f5, mag je tijdelijk energie/massa lenen.
Daarbij is het antwoord op de vraag of de pion van f5 naar f7 ging, zinloos: men kan niet weten of de vroegere pion op f5 dezelfde is als de huidige op f7. Elementaire deeltjes (zoals pionnen) kunnen niet onderscheiden worden. De quantummechanica is daar volstrekt duidelijk in.


(ik vraag me af wat een wedstrijdleider op deze correcte uitleg zou zeggen als ik in een partij een pion uit mijn mouw schud, die op f7 zet, en de pion van f5 in mijn mouw terugschuif)

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 30-03-2006 at 09:56.

30-03-2006 09:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een beetje wedstrijdleider redeneert als volgt.

Iemand die zo stom is om 1 ..., f5 te spelen, moeten we inderdaad eenmalig toestaan zijn pion terug te zetten.

De witspeler heeft immers geen nadeel. Hij staat namelijk bij de Hollandse opening na de eerste zet al gewonnen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Koert on 30-03-2006 at 15:10.

30-03-2006 11:01 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Ben-oni of E=mc² Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ja, correct.
Voor de liefhebbers: volgens elementaire-deeltjes modellen en quantummechanica is dat inderdaad mogelijk.
Zwart creeert een pion op f7, 'leent' daartoe energie/massa, en dat mag van Moeder natuur: als je aan het eind van de som die energie weer teruggeeft, in de vorm van de pion op f5, mag je tijdelijk energie/massa lenen.
Daarbij is het antwoord op de vraag of de pion van f5 naar f7 ging, zinloos: men kan niet weten of de vroegere pion op f5 dezelfde is als de huidige op f7. Elementaire deeltjes (zoals pionnen) kunnen niet onderscheiden worden. De quantummechanica is daar volstrekt duidelijk in.


Nu begrijp ik waarom ik 2 maal verloor van die man: ik heb tegen Einstein zitten spelen! Voor onze volgende partij ga ik me verdiepen in E=mc²

__________________
Homo Caïssapiens

30-03-2006 20:40 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: Ben-oni of E=mc² Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Nu begrijp ik waarom ik 2 maal verloor van die man: ik heb tegen Einstein zitten spelen! Voor onze volgende partij ga ik me verdiepen in E=mc²


Euh, Gert... Einstein had niets met quantummechanica. Sterker nog: hij heeft de rest van zijn leven - nadat hij de algemene relativiteitstheorie had gepubliceerd - verspeelt met een poging de quantummechanica te weerleggen, omdat hij het idee van zo'n chaotische wereld niet kon verdragen...

Red Face Grijns Red Face

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-03-2006 06:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lach Prachtige nieuwe avatar Corniel

__________________
Homo Caïssapiens

31-03-2006 20:28 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller