Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC4 wint nipt van DD 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

DSC4 wint nipt van DD 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde heeft de wedstrijd tegen het vijfde van DD met 4½-3½ gewonnen.

Invaller Olivier Marincic kwam goed uit de opening, veroverde een pion, had het loperpaar en de zwarte stelling in zijn greep. Toen hij vervolgens nog twee pionnen won had zijn tegenstander wel op kunnen geven, maar die speelde veel te lang door (1-0).

DD kwam weer op gelijke hoogte doordat Theo Rekveldt aan bord 8 kansloos naar een nederlaag gespeeld werd. In het middenspel moest hij een kwaliteit geven om niet in een koningsaanval ten onder te gaan, maar kon daarmee de zaak ook niet bij elkaar houden (1-1).

Filip Borst aan bord 1 kreeg de op papier zwakste speler tegenover zich en ook op het bord had hij weinig moeite om de zwarte opzet te weerleggen (2-1).

Pieter Quist was ondertussen in tijdnood gekomen en deed er verstandig aan het remiseaanbod van zijn tegenstander te accepteren. (2½-1½).

Aan bord 5 had Sander van Gennip in een Siciliaan (Sander met wit) voor de aanval gekozen en al zijn koningsvleugelpionnen ver opgespeeld. Het zag er goed uit, maar ergens deed hij een stuk cadeau en kon hoofdschuddend en gedesillusioneerd opgeven (2½-2½).

Op de overgebleven drie borden leek het evenwicht nog nergens verstoord. Aan bord 6 had Rob Smits zich knap teruggevochten in de partij. In een Franse Rubinstein stond hij erg moeilijk en moest met h6 en g5 zijn koningsstelling verzwakken. Bart Meulemans aan bord 3 was goed uit de Panov aanval gekomen en René van Alfen kreeg de ruilvariant van het Frans voorgeschoteld.

In een paardeinspel beging René's tegenstander een onnauwkeurigheid die René een belangrijke vrijpion opleverde. Bart schatte de eindstand inmiddels op 4-4 in en deed een poging om zijn gelijke stelling alsnog te winnen. Helaas onnodig bleek al snel, omdat René het eindspel vrij gemakkelijk wist te winnen en Rob inmiddels ook flinke vorderingen had gemaakt (3½-2½).

Bart overzag pionverlies en kwam in een verloren eindspel terecht (3½-3½).

Rob haalde kort daarna het beslissende punt binnen. In een dameeindspel had hij een pion meer en zijn tegenstander nauwelijks tijd om de problemen het hoofd te bieden (4½-3½).

Een zeer benauwde overwinning dus. Voldoende echter voor ons zesde om DD5 een half bordpunt voor te blijven. In de laatste ronde staat het spannende degradatieduel DSC6 - DD 5 op het programma!

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by René van Alfen on 11-03-2006 at 10:15.

08-03-2006 00:07 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Partij Olivier tegen iemand van DD 5




Hier kwam zwart met 6 ... h6 Het wordt vast geen nieuwtje in de Caro-kann. Zonder al te veel moeite kwam onderstaande stelling op het bord.
Pion gewonnen, loperpaar, zwarte koning op de tocht, uitschuiven die handel.
Onverwacht trouwens dat de marge op het einde zo klein was; de nederlaag op bord 8 zat er wel in, maar op de andere borden leek het de goede kant op te gaan....maar hopelijk is DSC6 toch blij met de 2 matchpunten aan de goede kantGlimlach

08-03-2006 22:30 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo

Onverwacht trouwens dat de marge op het einde zo klein



Tsja... ik had blijkbaar te weinig vertrouwen in mijn teamgenoten. Schande! Ganse partij iets beter gestaan, maar waarschijnlijk niet genoeg om te winnen. En ik dacht dat Rob en René elk zouden moeten tevreden zijn met een half punt, dus probeerde ik veel te hard om te winnen, waardoor ik een pion wegblunderde (gewoon niet gezien) en de boel niet meer te houden was. Gelukkig wonnen toen zowel Rob als René Goed zo!

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

10-03-2006 16:35 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller