Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC2 pijnlijk onderuit tegen De Pion 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

DSC2 pijnlijk onderuit tegen De Pion 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de overwinning tegen de Wolstad (in Tilburg) was het tweede gemotiveerd om vandaag weer volledig voor de winst te gaan. En met een tegenstander die ruim honderd elo punten minder heeft mogen er geen problemen worden verwacht.

Helaas, het tweede heeft al enige jaren last van het fenomeen om van slechte teams te verliezen en van de toppers te winnen. Vandaag was het niet anders. Veel vechtlust en een complete opstelling bleken niet genoeg voor een matchpunt.

Walter Anema (5) kwam slecht uit de startblokken. Na een reeks theoriezetten in een vertrouwde opening maakte hij een vingerfoutje wat een stuk koste. Walter vocht nog manmoedig door, maar de 0-1 was onvermijdelijk.

Pieter Buzing (7) kreeg een interessante stelling op het bord met tegengestelde rokades.
De tegenstander had redelijke aanvalskansen, maar zette zijn dame op een ongelukkig veld; dit betekende kostbaar tempoverlies en nadat Pieter het initiatief had overgenomen voelde de Pionner zich gedwongen een stuk te offeren - tegen beter weten in. 1-1

Lucien van de Lisdonk (6) bleek goed op de hoogte van de finesses van de Caro-Kann. Zwart zette zijn dame op b6 en moest dat bezuren met tempoverlies. Lucien bereikte een mooi ruimtelijk overwicht. Helaas was hij veel tijd kwijt met een kleine koningswandeling op weg naar veiligheid. De stelling bleek toen geneutraliseerd en remise een feit: 1½-1½

Jan-Peter van Zandwijk (1) kwam met zwart gelijkwaardig uit de opening. Hij zette daarna langzaam (zijn inmiddels beruchte) koningsaanval op. In de tijdnood van zijn tegenstander haalde hij een stuk op. Jan-Peter is topscorer met 4½ uit 5 aan het eerste bord - chapeau! en 2½-1½

Patrick de Bas (2) kreeg een positioneel mooie stelling op het bord en won soepeltjes een pion. Hierna begon zijn tegenstander trucjes in te bouwen via fraai paardenspel. Patrick moest een stuk inleveren en even later ook het punt: 2½-2½

Kim Meulenbroek (3) kreeg een siciliaanse variant op het bord waar hij niet zo bekend mee was; zijn tegenstander wel, helaas! De rokade werd Kim onmogelijk gemaakt en een koning in het centrum is een makkelijk aanvalsobject, ook zonder dames zoals bleek. Stukverlies bleek niet te voorkomen: 2½-3½

Over bleven Frank van Zutpen (8) en Bob Voogt (4). Bob stond goed, maar Frank was een remiseachtig lopereindspel ingegaan. Om toch nog promotiekansen te houden koos Frank een risicovolle wending. Dit pakte echter verkeerd uit en uiteindelijk verloor hij het eindspel nipt.

Bob had de hele partij mooi gespeeld maar kreeg bij de tweede tijdcontrole onnodige complicaties op het bord. Bob won een kwaliteit, maar de tegenstander twee pionnen en het kon nog alle kanten op. Bob liet echter zien hoe je twee torens moet gebruiken om matdreigingen te creëren. Met handig uitvluggeren haalde hij zijn eerste overwinning van het seizoen binnen.

Eindstand: 3½-4½

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Corniel on 18-12-2005 at 12:05.

17-12-2005 23:04 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moet toch effe reageren op het verslag van mijn partij aan bord 6. Het was juist mijn tegenstander die de Caro-Kann beter speelde dan ik, nadat ik op zet zes al (!) twee varianten door elkaar haalde en hij daar met Db6 van profiteerde. Met behoorlijk veel tijdgebruik en wat tempoverliezen kon ik voorkomen dat hij een pion won. Ik de stelling waarin ik remise aanbood, had hij een sterke voortzetting kunnen kiezen waarbij pionwinst voor hem er weer in zou hebben gezeten. Met het halfje mocht ik dan ook erg tevreden zijn.

18-12-2005 12:01 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm, jammer jongens! Mysterieus wat er toch met het tweede aan de hand is...

Overigens ben ik benieuwd of wij met Leiderdorp hoger kunnen eindigen dan DSC2 Knipoog

18-12-2005 12:08 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zonde! En dat terwijl favoriet Messemaker 1 verliest bij Souburg (met 5 - 3)...

18-12-2005 12:35 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Drama Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bah.
Bah, bah, bah.
Wat ik deed had niets met schaken te maken, dus daar kan ik hier niets passends over vertellen.

En dan te bedenken, dat Messemaker ook een misser maakt, en we met een gelijk spelletje nog wel kansen zouden hebben gehad. (Ja zelfs nu nog, als Messemaker wint van Terneuzen, Terneuzen van Souburg en wij de rest dik winnen)
Is Souburg nu de grootste kanshebber?
In ieder geval volgende ronde de wedstrijd Messemaker-Terneuzen, terwijl wij met 7-1 van Rotterdam gaan winnen (ik zal wel weer verliezen).

Maar voorlopig ga ik voor pek en veren. Als ik zowel tegen Souburg als gisteren "gewoon" had gewonnen, dan zouden we heerlijk aan kop hebben gestaan.

Huil 2

18-12-2005 14:06 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien moeten we je gewoon op bord 1 zetten. Dat zal je leren! (te presteren...)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-12-2005 14:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Ik moet toch effe reageren op het verslag van mijn partij aan bord 6. Het was juist mijn tegenstander die de Caro-Kann beter speelde dan ik, nadat ik op zet zes al (!) twee varianten door elkaar haalde en hij daar met Db6 van profiteerde.


Oh... Ik vond de manoeuvre Pc3-a4-c5 (en dxc5) juist veelbelovend voor wit en zat te wachten op een vernietigend b4-b5. Blijkbaar was ik iets te optimistisch.

19-12-2005 09:42 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller