Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2005-2006 » Interne competitie (10): Gerard Bilars verliest, René Torenstra profiteert
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (10): Gerard Bilars verliest, René Torenstra profiteert Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Koploper Gerard Bilars is in de interne competitie tegen zijn eerste nederlaag aangelopen. Tegen Rens Sliedrecht won hij weliswaar een stuk, maar de aanvalskansen die Rens ervoor terug kreeg deden Gerard de das om.

De nummer twee, René Torenstra, profiteerde via een overwinning op Paul van Riet. Een pionoffer net na de opening leverde doorlopende pion op die de zwarte stelling openreet.

Ook Melkpak-houder Kees van der Meer blijft het uitstekend doen. Ditmaal knoopte hij Chiel van Oosterom op, waarmee hij tegen de top drie van afgelopen seizoen een 100% score heeft staan.

Alle uitslagen vindt u hieronder:
uitslagen
 wit zwartuitslag
1Chiel van Oosterom-Kees van der Meer0-1
2Dolf Beltz-Arend van Dop1-0
3Joram op den Kelder-Ted Barendse0-1
4Bob Voogt-Frans Palm1-0
5Walter Anema-Koert ter Veen½-½
6René van Alfen-Hora Vlam½-½
7Marianne Zelitchenko-Bart Meulemans½-½
8Henrik Tamerus-Jan van de Donk½-½
9Rogier Luynenburg-Cees Huygen1-0
10Luc Verhees-Annamaria Dokman½-½
11Gerard Bilars-Rens Sliedrecht0-1
12Albert Kemeling-Vitaly Kalikmanov1-0
13Corniel Nobel-Bart Vlasblom0-1
14René Torenstra-Paul van Riet1-0
15Simon Broos-Sidney Cadot1-0
16Jack Duijvestijn-Gerrit Bussmann½-½
17Pieter Quist-René Poots1-0
18Kees Venema-Edgar Huisman1-0
19Aad de Jong-Leo Zuijdgeest½-½
20Steef van der Weele-Herman Zonderland0-1
21Theo Rekveldt-Ernst Hanewald½-½
22Rob Scherpenisse-Frans Smit0-1


De stand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-12-2005 at 23:40.

13-12-2005 04:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ziek ben ik er van. Echt waar. Ik sla nog geen deuk in een pakje boter in de interne. Het enige waar ik wel deuken in sla zijn mijn eigen goede stellingen. Zo ook gisteren.

Corniel Nobel-Bart Vlasblom



Hier al, op zet 13 begaat Bart een enorme blunder:
13...c5??
Na 13...Pfd7 14.f4 c5 behoudt zwart zijn stuk.
14.Lxe5 dxe5 15.Dxd8 Lxd8 16.xf6 Lxf6 17.a4 b4 18.Lc4
Hier staat wit een gezond stuk voor. De witveldige loper staat prima en wit heeft niet veel te duchten van de resterende zwarte troepen.

Maar ik zou Corniel niet zijn als ik deze stelling niet eigenhandig om zeep zou helpen.



30.Pxb4? Hoe komt een mens daar op zult u zich afvragen: Wel geen idee. Behalve dat ik niet zag dat ik met 30.Pd2 het stuk elegant redt en nog steeds een prima stelling overhoudt. Met die kanttekening dat zwart spel heeft gekregen de afgelopen zetten, wat niet handig is.

Inmiddels zijn we 7 zetten verder. Bart heeft een aantal winstkansen om zeep geholpen, ik heb eindelijk - sinds zet 13 - weer een aantal goede zetjes gedaan en zo ontstaat de volgende stelling:



37.Pxe3 Txd1 38.Pxd1 Lxg7 leek mij een niet te winnen (en ook niet te verliezen eindspel), ik dacht echter meer te zien.
37.c3!!? bxc3?
Zwart gaat direct de fout in. Na 37...Le4+ komen we in een iets slechtere variant voor wit terecht da na direct 37.Pxe3. (Zelf had ik Le4+ overigens gemist)
38.b4!
En toen had zwart een probleem.
38...Kb6 39.Txd4 Lg8
Wat is hier het goede plan?
Fritz ziet heel snel het eenvoudig en elegant winnende: 40.a5+! Kc641.a6 en de pion loopt door. 41...Kb6 42.Td6+ Kc743.a3
Ook 42.Kc2 is natuurlijk harstikke goed. Wit elimineert de twee pionnen en houdt naast het stuk zelf nog wat gevaarlijke pionnen over, genoeg voor de winst.
Na 40.Td8? Lh7+! 41.Kc1 staat het al weer een behoorlijk stuk beter voor zwart. Hoewel nog steeds gewonnen voor wit natuurlijk. Nog wel...

41...Tg1 42.Td7 Tg2 43.a5?
De zet krijgt een vraagteken, maar dat heeft niets met de zet zelf te maken als wel met de vervolg zet die wit in gedachten had (die op zijn beurt ?? krijgt).
43...Kc6 44.Lf3+??
Na 44.Te7 kan wit met hard werken wellicht nog steeds winnen.
44...Txd7 45.Lxg2??
Wit mag natuurlijk niet slaan en moet zijn blunder erkennen met 45.Pxe3.
Nu gaat het mat: 45...e2! 46.g8D e1D#



p.s. merk op dat we ook beiden een toren hadden kunnen halen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-12-2005 09:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Arnout Arnout is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 23-10-2002
aantal berichten: 116

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je bent wel lief voor je teamaanvoerder, Corniel Knipoog

13-12-2005 11:16 Arnout is offline Send an Email to Arnout Homepage of Arnout Search for Posts by Arnout Add Arnout to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe staat het met DSC5 en 9?

13-12-2005 11:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Arnout
Je bent wel lief voor je teamaanvoerder, Corniel Knipoog


Veel te lief Arnout, mijn partij heette vanaf zet 13 kat in het bakkie (in Tennistermen) en ik had nog 34 zetten nodig om hem alsnog te verliezen. Huil 2 Huil Huil 2

[offtopic]DSC5 en DSC9 hebben beide 4-4 gespeeld, ik wacht met smart om mooie nieuwsberichtjes[/offtopic]

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-12-2005 11:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was niet zo zeer een pionoffer bij mij, want ik zou hem altijd terug kunnen krijgen. Ik hoefde hem alleen niet meer.

René Torenstra - Paul van Riet


Wit aan zet

Fritz wil hier Dd2 en geeft dan +-. Er is iets voor te zeggen.
Ik speelde hier echter 20.b4 gevolgd door Db3 en c5 en Wit maakt op een prettige manier op het gehele bord de dienst uit.
Het eindigde nog hardhandig:

Wit aan zet

26.Txg7! 1-0

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-12-2005 15:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stand is geactualiseerd, en is te vinden op de pagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-12-2005 23:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Melkpak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm, de stand mag ik wel even afdrukken.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tpr van 23+ had.
Maar ik moet weer eens puntjes gaan scoren voor mijn melkpak. Jongeheer Van Dop heeft er nu al twee meer dan ik, ik sta ternauwernood in de melkpak-top-vijf.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

14-12-2005 09:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller