Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » DSC4 pakt 2 matchpunten bij Botwinnik
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

DSC4 pakt 2 matchpunten bij Botwinnik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Traditiegetrouw begonnen we slecht aan de wedstrijd. Theo Rekveldt aan bord 6 kwam al snel eenvoudig een kwaliteit achter en hoewel het er even op leek alsof hij stand zou kunnen houden, liet hij zijn mooie loper ruilen en wikkelde zijn tegenstander af naar een gewonnen eindspel, 0-1. Invaller en nationale schaakbabe Marco Anink (aan bord 3) had een date laten schieten om het vierde aan twee matchpunten te helpen, maar was met zijn gedachten duidelijk ergens anders. In een licht voordelige stelling deed hij twee mindere zetten en kwam slechter te staan. Tot ergernis van zijn teamgenoot aan het belendende bord bood zijn tegenstander in betere stelling remise aan. Marco maakte een rondje langs de borden en ondanks dat het er voor DSC4 nog niet zo florissant uitzag als de uitslag doet vermoeden kon hij het aangeboden halfje niet weigeren, ½-1½.

Aan de overige zes borden werd tot in het laatste kwartier felle strijd geleverd. Het scoreverloop is me dan ook verder ontgaan.

Aan de borden 1 en 2 stond een Franse Tarrasch op het bord. Gelukkig week de tegenstander van Bart Meulemans (aan bord 1) op zet 9 af van mijn eigen partij aan bord 2. Alhoewel, een zet of 6 later stond er inmiddels al weer een bijna identieke stelling op de borden. Bart had het bevrijdende e5 van zwart niet kunnen verhinderen en leek ietsjes minder te staan. Ook ik had met zwart e5 kunnen spelen, maar bereikte niet meer dan een gelijke stelling.

Simon Broos (bord 4) was ondertussen verwikkeld in een complexe Najdorf. Zijn tegenstander had een stuk tegen drie pionnen geofferd, maar zijn pionnen op damevleugel waren nog niet erg mobiel. Simon dirigeerde zijn koning naar de damevleugel, offerde materiaal terug en bereikte een eindspel met een kwaliteit meer. De witte pionnen op de damevleugel verdwenen van het bord en even dacht ik dat het punt voor DSC een kwestie van tijd was.

Sander aan bord 5 kreeg voordeel uit de opening, maar koos een mindere voortzetting en kwam langzaamaan minder te staan. Op de resterende twee borden zag het er voor DSC goed uit. De invallers Olivier Marincic (bord 7) en René Torenstra (bord 8) hadden beide een voordelige stelling. Olivier kreeg een heuse Leeuw te bestrijden en zag kans de zwarte dame in te sluiten, waarvoor zwart toren en loper terug kreeg. De beginnende tijdnood baarde me enige zorgen, maar Olivier maakte het keurig af! René Torenstra kreeg een Morra gambiet tegen zich en wist de gambietpion eenvoudig voor te blijven waarbij hij zijn stelling steeds versterkte. Zijn tegenstander kwam er dan ook niet meer aan te pas. Bij Sander waren de bordjes inmiddels verhangen. Zijn tegenstander was te gretig en sloeg een vergiftigde pion. Sander won een stuk en even later ook de partij.

Mijn partij was inmiddels in remise geëindigd. De witte aanvalskansen waren geneutraliseerd en met beide spelers in lichte tijdnood werden de zetten herhaald. De stelling was overigens ook volkomen in evenwicht. Op het bord van Simon zag ik plots dat het er voor hem gevaarlijk uitzag vanwege een witte pion op h7. Middels een schaakje kon hij alles afruilen waarna slechts twee koningen resteerden. Spannende pot!

Bart had met het krachtige Df5 inmiddels het initiatief overgenomen en stond goed. Hij snaaide wat materiaal mee en in tijdnood wikkelde zijn tegenstander af naar een verloren eindspel. Met nog 50 seconden op de klok voor Bart ging ook het laatste zwarte stuk door een blunder van het bord en was de 5½-2½ overwinning een feit!

Tot slot wil ik de invallers bedanken voor hun goede prestatie.


 Botwinnik 21717-DSC417892½-5½
1.Th.M.M. van Beekum1907-Bart Meulemans18890-1
2.F. Michielen1749-René van Alfen1831½-½
3.F.H. Middelkoop1661-Marco Anink1857½-½
4.R. Mulders1688-Simon Broos1795½-½
5.A.H. Ameling1755-Sander van Gennip18410-1
6.A. Termaat1711-Theo Rekveldt17491-0
7.L.H.L.M. Gloudemans1601-Olivier Marincic16920-1
8.E. Eveleens1662-René Torenstra16550-1

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by René van Alfen on 03-12-2005 at 09:30.

02-12-2005 00:29 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke partij gespeeld; voor het eerst een Leeuw (zo werd mij verteld) tegen me. Flink wat tijd geïnvesteerd in de opening (op een gegeven moment stond ik meer dan 30 minuten achter) Na de opening had ik meer activiteit, stukken werkten beter samen, en trok het initiatief naar me toe en heb het niet meer uit handen gegeven. Uiteindelijk gaf mijn tegenstander op met 3 minuten op de klok en ik 5.

02-12-2005 00:52 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg een Morra, maar mijn tegenstander speelde 6.Lb5?. Nu weet ik niets van die opening (behalve dat ik ergens ...e6 moet spelen) maar dit leek me vrij nutteloos. Ontwikkelingsvoordeel is er niet meer.
De pion gaf ik niet meer weg en het zwarte voordeel groeide.


Een leuke zet van Wit, 19.Pe6 was de enige die niet meteen verloor, maar 19...Da5 was voldoende.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-12-2005 01:15 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sowieso vond ik dat de partijen lang duurden. In het laatste kwartier waren er nog 6 partijen volop bezig, en met wat ik had gezien van de andere borden kon ik eigenlijk weinig zinnigs zeggen over de mogelijke uitslag. 0.5-1.5 achter op dat moment.

Mijn partij verliep over het geheel stroef. Ik had een veelbelovende aanval op pion e5:



Hier zat ik te twijfelen tussen 13.d4 en 13.Lf4. Jammer genoeg koos ik de minste van de opties. 13.d4 0-0-0! En helaas, een pion daar winnen zit er niet echt meer in. (En Marco, fritz geeft hier echt voorkeur aan 14.d5 Knipoog) Mijn stelling verslechterde daarna geleidelijk, tot de volgende stelling ontstond:



Hier werd mijn tegenstander iets te hebberig, waardoor hij een leuke finesse over het hoofd zag: 29. ... Lxb4? 30.a4! En we zijn een stuk rijker (en de partij). Er werd nog 13 zetten doorgespeeld, maar voor mijn tegenstander mocht het niet meer baten.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

02-12-2005 01:27 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf kreeg ik iemand tegenover me waar Martin vorig jaar in de dying seconds nog net de 4-4 wist tegen aan te tekenen, zelf had ik'm bij HSB 4tallen Blitz nog verslagen.

Hij speelt namelijk een variant waarbij, door mijn zetten, na 15 zetten geforceerd een eindspel op het bord staat waarbij ik het loperpaar heb en een miniem plusje ga uitmelken.

Dat wist hij, dus koos hij nu voor d4 pf6 c4 e6 pc3 d5 cxd5 pxd5? e4 Pf6?!. Goed, das gewoon lekker ruimtevoordeel, en dat gingen we opbouwen.

Tot ik plots een hele verrassende zet had, die echter nergens op sloeg. Dat kostte me 2 tempi, en plots had hij het initiatief. Even later bood hij dameruil aan, en met het oog op het loperpaar dat ik had, had ik dat moeten aannemen, maar de plaats waarop vond ik nog niet helemaal perfect.

Het alternatief wat ik speelde, uit de weg gaan dus, was echter een regelrechte blunder. Hij speelde Tc3 en bood remise aan.

Ik wist dat ik op zich de betere speler was, maar minder stond. Even kijken bij de andere borden. Mijn inschatting op dat moment gaf een kleine nederlaag voor ons aan.

Nog even kijken naar mijn eigen bord, want eigenlijk kan ik het niet aannemen. Hmm, ik kan stukverlies nog wel net voorkomen, maar verlies geforceerd een kleine kwal. Remise dus maar aangenomen.

En weldra ging de zon (figuurlijk) weer schijnen, want bijna alle andere borden waar het gelijk was of we iets minder stonden sloegen om naar DSC-voordeel .

Een hele nette 5,5-2,5 winst dus. Maar over mijn spel ben ik absoluut niet tevreden.

Dat moet volgende donderdag anders, wanneer ik vooruitspeel voor DSC5 tegen Pomar 1.
Komt mij allen aldus tijdens het FTBT aanmoedigen! Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-12-2005 15:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeg Bart, TPR 2139. Rustig aan een beetje Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-12-2005 15:17 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Zeg Bart, TPR 2139. Rustig aan een beetje


OK, mijn volgende verlies ik.

Oeps, dat is een invallerspartij voor DSC3. Sorry Koert Glimlach

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

04-12-2005 23:26 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je invalpartij in het derde zal je TPR voor het 4de niet veranderen Bart, gewoon winnen dus!

05-12-2005 08:32 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Je invalpartij in het derde zal je TPR voor het 4de niet veranderen Bart, gewoon winnen dus!


Tsja, mijn score voor het derde is niet fantastisch (0,5/2), inderdaad dringend tijd om daar iets aan te veranderen...

Maar hoe krijg ik dan mijn TPR voor het vierde naar een voor René aanvaardbaar niveau, want van René moet ik winnen (lekker verwarrend, mensen met dezelfde naam Lach )?

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

05-12-2005 14:30 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller