Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Koning, paard en loper tegen koning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Koning, paard en loper tegen koning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kent het wel, die stelling. De ene partij heeft slechts een naakte koning, de andere partij niet een maar liefst twee stukken meer. Maar weet jij hoe je zoiets af moet maken? Mat zetten met paard en loper? Ik heb het ooit wel gezien, maar zal tegen Fritzje eens kijken of ik het ook kan.



Ik dacht dat zoiets in de praktijk vrijwel nooit voorkwam. Een soort curiositeit; leuk om te weten maar verder ligt het de verstoffen in je bovenkamer. Echter, tot mijn grote verbazing las ik de laatste week niet één maar twee voorvallen waarin dit eindspel ter sprake kwam. Allereerst op de KNSB-site:

Quote

Met een overwinning in de achtste ronde van het EK-jeugd tot 18 jaar in Montenegro kon Wouter (meespelend in de categorie tot 16 jaar) aan kop komen. Hij speelde Siciliaans en kwam beter te staan. Wouter zag daarom af van een afwikkeling naar een dame-eindspel met een pluspion. Daarna ging het helaas bergafwaarts en moest Wouter knokken voor remise. Hij kwam in een beroerd eindspel dat na vijf uur en meer dan 100 zetten uitmondde in K+L+P tegen K.
Z'n tegenstander liet Wouter twee keer uit het matnet ontsnappen, en de 50 zetten regel gaf een beetje hoop. Met enig geluk slaagde wit er na 47 zetten helaas in om Wouter mat te zetten. Soms zit het tegen.


Vervolgens las ik net op de site van DD in een verslag van DD2:

Quote

De reeds gegeven uitslag toont aan dat het anders afliep. "Ergens" maakte Jacob Kort een foutje en moest in remise berusten. En Peter? Zijn voordeel cumuleerde na zes uur spelen in een gewonnen eindspel met twee stukken meer: een paard en een loper, maar er waren geen pionnen meer op het bord. Aanvankelijk ging het goed en werd de vijandelijke koning naar de rand gedreven. In de veronderstelling dat hij nog enkele minuten tijd had speelde hij snel, liet hij de koning gedeeltelijk ontsnappen en bood remise aan. Hij had echter nog de derde periode nog tot zijn beschikking...


Geen zeldzaam eindspelletje dus? Hoeveel DSC-ers hebben het in een serieuze partij wel eens op het bord gehad?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-09-2005 19:36 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig nog nooit. Ik ken de methode niet, dus als het zou gebeuren ga ik heel grondig iets proberen te bedenken, realiseren dat dat niet gaat lukken, en geef een half uur later remise. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

28-09-2005 14:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het weleens tegen Fritz gedaan, vanzelfsprekend had ik wat takebacks nodig.
Het is dus maar de vraag of ik het binnen 50 zetten kan.

28-09-2005 17:28 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

RE: Koning, paard en loper tegen koning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Vervolgens las ik net op de site van DD in een verslag van DD2:

Quote

In de veronderstelling dat hij nog enkele minuten tijd had speelde hij snel, liet hij de koning gedeeltelijk ontsnappen en bood remise aan. Hij had echter nog de derde periode nog tot zijn beschikking...


Welke mafketel biedt überhaupt remise aan als zijn tegenstander nog een kale koning heeft

28-09-2005 17:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat vroeg ik me inderdaad ook al af Chiel Glimlach

En ik geloof dat ik het 2 keer op het bord heb gehad, maar dat was in mijn jeugdtijd, toen kon ik dat iig nog, geen idee of ik het nu nog kan :0

28-09-2005 21:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De partij van Wouter was inderdaad spannend. Als teamcaptain stond ik erbij en keek ernaar. Toen zijn tegenstander zich twee keer vergiste en Wouter's koning dus twee keer liet ontsnappen dacht ik dat het remise zou worden. Maar met enige mazzel gaf hij na 47 zetten mat. Balen voor Wouter.

Er is een bekende methode (de W van Euwe, die het zeer makkelijk maakt om mat te zetten. Ik heb er (uiteraard) ooit een artikeltje over geschreven, dat ik wel beschikbaar wil stellen voor de komende Axioma (komt dat er?)

Ik heb het zelf nooit op het bord gehad, de enige keer dat een afwikkeling naarhet eindspel op het bord kwam (in de Belgische Bondscompetitie) gaf mijn tegenstander op. Jammer!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 29-09-2005 at 09:04.

29-09-2005 09:04 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

eentje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de interne competitie van Philidor Leiden in 1972-73 bleek mijn tegenstander het te kennen.
Dat was mijn enige ervaring.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

30-09-2005 10:35 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Q
forumlid


geregistreerd: 26-03-2004
aantal berichten: 2

RE: Koning, paard en loper tegen koning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Geen zeldzaam eindspelletje dus? Hoeveel DSC-ers hebben het in een serieuze partij wel eens op het bord gehad?



Enige jaren geleden wikkelde ik in een externe wedstrijd een gewonnen eindspel af naar dit gewonnen eindspel. Dat bleek (in lichte tijdnood) een verkeerde keuze......

24-11-2005 00:27 Q is offline Search for Posts by Q Add Q to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Alleen op training Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zover ik me kan herinneren heb ik het alleen tijdens een schaaktraining op het bord gehad. Wel heb ik 2x wendingen uit het eindspel T+L vs T op het bord gehad.
Bij de training wist ik er geen raad mee, heb daar geleerd dat ik gewoon de W van Walter moet gebruiken, maar zal ik er nu misschien weer geen raad mee weten.
Het heeft voor mij weinig betekenis, je raakt immers zovaak halfjes kwijt door domme dagelijkse blunders.
Dan wil ik dit eindspel ook nog wel verknallen.
(Oeps, en dat krijg ik deze prompt op de volgende externe?)

24-11-2005 12:27 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb dit wel eens verdedigd in onze interne competitie (laaaaaaaang geleden). Ik heb toen bewust ervoor gekozen om mijn laatste stuk voor zijn laatste 2 pionnen te offeren, wetend dat dit eindspel superlastig is.

En het had succes, partij eindigde in remise. Glimlach

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

26-11-2005 10:48 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller