Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC bekert verder na klinkende winst op Haagse Toren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC bekert verder na klinkende winst op Haagse Toren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het HSB-bekerteam boekte een overtuigende overwinning op het viertal van Haagse Toren. Het werd 0-4 voor de Delvenaren.

Aan het begin van de avond werd er geloot voor de kleur. DSC lootte wit aan het eerste bord.

Halverwege de avond zag het er al goed uit voor DSC. Teun en Willem-Jan stonden duidelijk op winst, Arno had een sterke aanval voor een geofferde kwaliteit, en bij Bobby stond een hele kleine plus op het bord.

Teun zag in het middenspel een paard van zijn tegenstander op g7 belanden. Dat was geen goed idee geweest van zijn opponent; na Kf7 had het arme dier geen vluchtvelden meer. Nadat het paard gewonnen was volgde de partij spoedig. De dame ging ondersteund door een loper op zoek naar mat, en vond wat ze zocht.

Willem-Jan speelde een spektaculaire partij. Hij kwam beter uit de opening, maar deed het even niet handig (zetten omgedraaid). Resultaat was een achterstand van twee pionnen. Echter, met zeer veel compensatie. Zwart bezat een geïsoleerde dubbelpion, en de witte lopers hadden vele diagonaaltjes om naar binnen te kijken. Toen ik een half uurtje later weer eens goed naar de stelling keer stond Willem-Jan twee stukken voor! Zijn tegenstander had nog wat kansjes op eeuwig schaak, maar die werden vakkundig om zeep geholpen.

Zelf kreeg ik een tegenstander die mijn opening wel eens eerder had gespeeld. Rachid Schrik had het enige jaren geleden een paar keer tegen hem gespeeld. Maar nadat ik een andere variant was ingegaan volgde een waarschijnlijk mindere zet. Ik offerde een kwaliteit en kwam vervolgens met paard en dame in de witte stelling. De witte koning stond nog in het centrum, en enige zetten laten zag mijn tegenstander zich genoodzaakt een stuk terug te offeren. De dames gingen van het bord, en vervolgens kwamen de zwarte stukken binnen. Mijn tegenstander zag er geen heil meer in en gaf op.

Bobby was met een klein plusje uit de opening gekomen. Zijn tegenstander verdedigde zich echter keurig, en leek het initiatief over te gaan nemen. Echter, toen dit zou gaan gebeuren beging hij een kleine onnauwkeurigheid. Bobby won een pionnetje. Deze stond echter op e5, en was daardoor nogal belangrijk. Daarna kon Bobby rustig de vierde overwinning binnen gaan halen.

De persoonlijke uitslagen:
code:
   Haagse Toren [1870]          - DSC [1918]                        0-4
1. Rick Pronk [1904]            - Bobby Voogt [2033]                0-1
2. Theo Hartman [1955]          - Arno Wiersma [1902]               0-1
3. Armin Segger [1865]          - Willem-Jan van den Broek [1895]   0-1
4. Gert Jan Willighagen [1756]  - Teun Timmerman [1841]             0-1

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-10-2004 00:31 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat was een overtuigende overwinning, en smaakt naar meer. En dat terwijl de krachtsverschillen op papier helemaal niet zo groot waren.

Gaat het DSC-bekerteam dit jaar dan echt voor de beker?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-10-2004 09:15 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

We gaan voor de beker! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We gaan dit jaar echt voor de beker; mochten we hem winnen dan zullen we pogen deze op een zonovergoten zaterdag aan den volke te tonen op het bordes van het stadhuis!!

In de voorronde een collega Promotieklasser met 4-0 verslaan: dat is een goed voorteken - een schril contrast met de vroegtijdige uitschakelingen de laatste jaren.

We zitten bij de laatste 16; nog 4 wedstrijden winnen dus.

15-10-2004 09:29 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad een klinkende overwinning! Halverwege de avond had ik nog niet zo'n goed gevoel, maar mijn medespelers hadden de kansen in hun stellingen goed ingeschat, en wonnen keurig.

De avond begon met de "knokkeltruc", ik meen te kunnen zien in welke hand de witte pion zit doordat die hand net iets witter wordt dan de hand met de zwarte pion. Dit heeft me in het verleden al vele malen wit aan het gewenste bord opgeleverd. En ja hoor, ook dit keer: Bob en Willem-Jan met wit, en Arno en Teun met zwart was waar ik op had gehoopt.

Mijn eigen partij was spectaculair: in plaats van op mijn gambiet in te gaan offerde mijn tegenstander een pion. Ik moest veel tijd investeren en een paar keer de enige zet vinden, maar dit betaalde zich ruim terug: ik bleek dieper te hebben gekeken en kon een verdwaald paard op g7 inrekenen. Pogingen van wit om via tactische grappen (0-0-0 met dreigende damewinst door aftrekschaak) iets terug te doen strandden via de manoeuvre Dd3-e4 (biedt dameruil aan waarna een gewonnen stelling overblijft), Da4-a5, Lf5 kwam er een dreigend mat op c2 of b1 in de stelling. Mijn tegenstander zag dat het enige alternatief dameverlies was, en liet zich netjes mat zetten.

Nu maar hopen op een gunstige loting voor de tweede ronde (Schaakmat of WSC zou mooi zijn, daar hebben we nog iets tegen recht te zetten).

15-10-2004 12:15 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

knokkeltruc Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heren gefeliciteerd!

Wat betreft die knokkeltruc: heel knap Teun! Goed zo!
Idee Kan Teun onze training maandagavond niet verzorgen? Als iedereen de hele avond onder zijn leiding oefent op de knokkeltruc kan DSC daar de komende jaren nog veel profijt van trekken, toch?

__________________
Homo Caïssapiens

15-10-2004 13:08 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 962

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van Teun die de knokkeltruc presenteert kan ik ook een hoop leren.
Ik doe graag een stapje opzij. Zet hem op Teun!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-10-2004 13:32 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

gefeliciteerd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met deze klinkende overwinning. Eigenlijk moet daar iets tegenoverstaan...bv gratis rondje aan de dsc bar. Voorwaarde dat je de nul hebt vast gehouden!!! Volgens mij moet dat kunnen met zo'n ruime begroting!!

15-10-2004 18:40 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

As dat rondje voor het bekerteam is, gaat jouw voorstel -met twee bestuursleden in het team- het misschien nog wel redden, Rik. Als je het over een rondje voor de gehele club hebt, dan denk ik dat onze waarde penningmeester een plekje in het bekerteam moet worden aangeboden. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

15-10-2004 22:35 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

mag beide Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het mag beide. Want de statistieken geven aan dat deze kans per seizoen niet zo groot is!!

15-10-2004 22:51 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Matthijs Matthijs is a Male
forumlid




geregistreerd: 31-05-2003
aantal berichten: 39

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

4-0!

Heren, petje af!

Ik sta met plezier mijn plaatsje af voor zo een resultaat!

En voor een aantal spelers toch mooi revanche genomen voor de wat mindere prestatie in DSC3.

DSC bekerkampioen (en naar de KNSB-bekercompetitie)?
Of willen die BF - jongens die ook hebben??
(Laat ze maar komen!! Kwaad )

15-10-2004 23:57 Matthijs is offline Send an Email to Matthijs Search for Posts by Matthijs Add Matthijs to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Plan A: BF verslaan.
Plan B: pas in de finale van BF verliezen, zodat DSC toch een extra plek krijgt in de KNSB-beker als BF promoveert.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

16-10-2004 01:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller