Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Zomerschaak: Van de Colorado in the Grand Canyon
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Zomerschaak: Van de Colorado in the Grand Canyon Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onder leiding van Gert Legemaat werd er maandag 16 augustus op de laatste zomerschaakavond bij DSC voor een dertigtal enthousiaste schakers een wat minder gangbare openingsvariant toegelicht:
1.e4 Pc6 2.Pf3 f5 3.exf5 d5 4.Ph4 e5 5.Dh5+ g6 6.fxg6 Pf6 7.g7+ Pxh5 8.gxh8D Dxh4 9.Dxh7 Pd4 10.Pc3

Deze verdediging wordt wel de Colorado-verdediging genoemd (waarin je dus moet oppassen dat je niet in de Grand Canyon valt). In deze superscherpe stelling (wit heeft een kwal en twee pionnen meer, maar behoorlijke achterstand in ontwikkeling) moeten beide partijen ontzettend oppassen. Dat bleek ook wel in de 11 matches die daarna werden uitgespeeld:

code:
Leo Hofland - Joost Michielsen          0-2
Hora Vlam - Ted Barendse                2-0
Chiel van Oosterom - Gert Legemaat      0-2
Kees van der Meer - Richard Oranje      2-0
Patrick de Bas - Kim Meulenbroek        #1/2#-#1/2#
Pieter Buzing - Mark Versteegh          2-0
Henrik Tamerus - Diederik van Heijgen   2-0
Joel Udden - Matthijs Ransijn           0-2
Theo Rekveldt - Jan-Pieter de Vries     0-2
Roland ten Have - Gerard Bilars         1-1
Olivier Marincic - Rene Torenstra       0-2


Er werd voor en na de matches nog flink geanalyseerd, een bewijs dat de stelling ingewikkeld en bijzonder interessant is.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

17-08-2004 08:53 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm, als je de uitslagen zo ziet, valt het wel op dat er zoveel 2-0's te bespeuren zijn. Ik heb zelf niet mee gespeeld (geen tijd) maar vond het wel een zeer leuke variant. Ik kan me voorstellen dat Gert dit graag speelt. (Als je het minder goed kent dan je tegenstander ga je er volgens mij keihard af)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-08-2004 09:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

in de gegeven variant heeft wit het zeer zwaar, na LF5 en lg7 is er nauwelkijks een fatsoenlijke verdediging op te zeteen zo ondervonden kees en ik. ikspeelde zelf echter lg4 en had uiteinbdelijk in ieder geval eeuwig schaak. kon het echter niet laten op meer tegokken en zoals dat wel vaker gaat krijg je dan de kous op de kop. met wit was ik kansloos na bovengenoemde variant, zodat kees met 2-0 won. ipv ph4 lijkt overigens lb5 meer te bekoren al zal gert het daar niet mee eens zijn

17-08-2004 09:21 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Leuke variant! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had vermoed dat Gert Legemaat wel iets spectaculairs zou hebben en was speciaal daartoe gekomen. Ik werd niet teleurgesteld: de Grand-Canyon variant. Dank je wel, Gert!

Richard Oranje koos voor de duikvluchtopstelling Lg4. Die zet geeft wit misschien nog kans op leven. Mijn Pc7+ en Pa8: was te hebberig. Wel kreeg ik een Dame op e5, die hield veel tegen, die stond daar als een Paard in de branding, echt een beest van een Dame! Zij kon het echter ook niet alleen.
Richard had eeuwig schaak, koos (terecht) voor een creatieve voortzetting van zijn winnende aanval; toen hij ondekbaar mat dreeg vond ik een eeuwig schaak waar Richard in hoogste tijdnood uitliep. Hij overzag een wel zeer gemeen tussenschaak.

Toen ik Lf5 speelde fluisterde Richard 'copycat!'. Naast mij had Joost Michielsen ook al gekozen voor Lf5; dat is de thermiekopstelling waarbij de tegenstanders op een luchtbel trachten te blijven staan. Nee, Lf5 en Lg7 (Zwart moet geen dame op e5 laten komen) had ik zelf voorzien.
Maar een half uurtje later kwam hetzelfde mat-in-drie dat mijn tegenstander voor mij had voorbereid. Dat was wel copycat!

Ik vermoed inderdaad dat wit het na Lf5 en Lg7 niet meer droog houdt, en onderop in de Coloradorivier uitkomt.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-08-2004 10:29 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit was inderdaad wel een leuke variant. Helaas moest ik eerst met zwart en had ik nog niet gezien hoe Gert het zou aanpakken. Ik deed het dus gelijk al fout en speelde niet de beste zet Lf5 en verloor soepeltjes. Met wit kreeg ik dus wel Lf5 en Lg7 en koning naar h8 tegen. En ook dit ging erg snel...
Overigens denk ik (net als Richard) dat 4. Ph4 een ?! verdient, omdat wit na 4. Lb5 gewoon een lekkere positionele plus heeft.

17-08-2004 11:12 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Lb5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ter vermijding van misverstanden: wij hadden 9. Lb5.
Een eerste analyse met veel handen aan het bord en veel terugzetten kwam erop uit dat wit overlevingskansen heeft.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

17-08-2004 11:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Olivier kwam met Zwart inderdaad met 10...Lf5, maar zette na 11.Dxc7 voort met ...Tc8 met het idee het irritante paard er vanaf te slaan. Hiervoor heb je echter geen tijd, en Wit won.
Met Zwart speelde ik 10...Lg4, maar in plaats van met 11.Pxd5 in Richards variant te komen (vermoed ik) speelde Olivier 11.Pb5? met onmiddelijk remise na 11...Lf5 12.Pxc7+ Kd8 13.Pe6+ Lxe6 14.c3. Hij speelde echter 14.Dxb7?? met mat in 5 als gevolg.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-08-2004 19:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

ik heb genoten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees en anderen die er het nodige plezier aan beleefden: graag gedaan.

Ik heb gisteren erg genoten van al die mensen die aan het spartelen waren in de Colorado. Een jarenlange frustratie, dat niemand deze variant vrijwillig in een serieuze partij speelt, werd zo gedeeltelijk tenietgedaan.

Helaas zal deze variant bij DSC wel weer snel de vergetelheid induiken. Men kiest liever voor een "aangenaam plus" via Lb5 en Pe5 (Chiel) dan de woeste complicaties na Ph4. Op zich heb ik daar wel begrip voor echter....

Ph4 is misschien toch beter!
Speel maar eens 10 partijtjes tegen Fritz met deze variant. Jij hebt dan zwart en kiest steeds voor het geweldige plan Lf5 en Lg7 (Richard en Kees). Reken maar dat je er in de meeste gevallen vanaf gaat. Kun je gelijk zien zien wat de verdedigingsresources voor wit zijn: vaak kleine zetjes als d2-d3 (met de megadreiging om de loper te ontwikkelen!!) of Lf1-e2 of g3 of een tussenschaak met de dame. Door dit soort zetten verdampt de zwarte aanval vaak miraculeus.

__________________
Homo Caïssapiens

17-08-2004 21:24 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Helaas zal deze variant bij DSC wel weer snel de vergetelheid induiken.

Tenzij we natuurlijk met zijn allen in de simultaan consequent 1...Pc6 antwoorden, volgende week Grijns

En welkom op het forum, Gert Knipoog

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-08-2004 22:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Kees en anderen die er het nodige plezier aan beleefden: graag gedaan.

Ik heb gisteren erg genoten van al die mensen die aan het spartelen waren in de Colorado. Een jarenlange frustratie, dat niemand deze variant vrijwillig in een serieuze partij speelt, werd zo gedeeltelijk tenietgedaan.

Helaas zal deze variant bij DSC wel weer snel de vergetelheid induiken. Men kiest liever voor een "aangenaam plus" via Lb5 en Pe5 (Chiel) dan de woeste complicaties na Ph4. Op zich heb ik daar wel begrip voor echter....

Ph4 is misschien toch beter!
Speel maar eens 10 partijtjes tegen Fritz met deze variant. Jij hebt dan zwart en kiest steeds voor het geweldige plan Lf5 en Lg7 (Richard en Kees). Reken maar dat je er in de meeste gevallen vanaf gaat. Kun je gelijk zien zien wat de verdedigingsresources voor wit zijn: vaak kleine zetjes als d2-d3 (met de megadreiging om de loper te ontwikkelen!!) of Lf1-e2 of g3 of een tussenschaak met de dame. Door dit soort zetten verdampt de zwarte aanval vaak miraculeus.
maar na 9 Lb5 ipv Ddh5 hebben we geen goede voortzetting meer kunnen voor zwart en lijkt de variant weerlegd. graag jouw commentaar hierop , Gert !? 4 Lb5 lijkt me inderdaad ook niet slecht voor wit maar las voornoemde varaiant de weerlegging is dan is dat uiteraard nog beter !

18-08-2004 10:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb nog wat zitten analyseren met Fritz:
1.e4 Pc6 2.Pf3 f5 3.exf5 d5 4.Ph4 e5 5.Dh5+ g6 6.fxg6 Pf6 7.g7+ Pxh5 8.gxh8D Dxh4 en nu werdt 9.Lb5 voorgesteld:
Na 9...De4+ gaat het toch niet lekker meer voor wit?

10.Le2? Pf4 en wit staat verloren.

Na 10.Kf1 Lh3! en volgens mij staat zwart duidelijk beter. Bijvoorbeeld 11.Dg8 (11.Tg1? 0-0-0) 11...Pg7 (sluit de dame in) 12.Tg1 Le6 13.Dh8 en ik kan me niet voorstellen dat wit het houdt.

De door Chiel ondervonden variant: 1.e4 Pc6 2.Pf3 f5 3.exf5 d5 4.Ph4 e5 5.Dh5+ g6 6.fxg6 Pf6 7.g7+ Pxh5 8.gxh8D Dxh4 9. Dxh7 Pd4 10.Pc3 Lf5 11.Dxc7 Lg7 12.Lb5+ Kf8 13.Dc5+ Kg8 14.Dxd5+ Kh8 15.0-0
Lijkt me moeilijk speelbaar voor wit. Dat Gert het tegen computers in een dergelijke variant aflegt is vooral de verdienste van de perfecte verdegingscapaciteiten van schaakengines.

Het vinden van een goed plan lijkt me uiterst moeilijk. Zwart kan na hartelust verder aanvallen...

Als je je echter goed voorbereid denk ik dat je in die variant wel een lekje vindt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2004 12:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard, bedoel je 9.Lb5 ipv Dxh7? Als wit verzuimt om 9.Dxh7 te spelen loopt hij grote kans zijn dame te verliezen. Heb je 9...,De4+ en 9...,Pf6 allebei grondig gechecked? Zwart kan werken met Lc8 weg, 0-0-0 en dame vangen. Of misschchien zelfs (na 9...,Pf6) met Kf7 en Lg7.

__________________
Homo Caïssapiens

18-08-2004 12:26 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, (prachtige site trouwens, mijn complimenten!!),

Jij hebt Fritz laten analyseren begrijp ik?!
Wat is zijn beoordeling van de stelling? Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik vermoed dat hij een grote plus voor wit geeft. De schitterende zwarte aanval kan ook optisch bedrog zijn toch? Met wit sta je wel 4 punten (kwal en 2 pionnen) vóór. In jouw genoemde variant wint wit er zelfs nog 2 punten bij.

__________________
Homo Caïssapiens

18-08-2004 12:34 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt er op dat 15...De7 (inderdaad met dank aan Fritz) te doen is voor zwart. Fritz houdt het op +1.6, maar het lijkt mee een stelling waarin de zwartspeler tegen een mens zeer goede pratische kansen heeft.

Bijvoorbeeld:
16.g3 Pf6 17.Dg2 Pxc2

Hoewel ik het gevoel heb dat zowel wit als zwart beter moeten hebben. Dit voorbeeld is wel erg een compuvariant. Probleem is dat ik niet zo goed zie hoe je het extreem actieve spel van zwart kan uitbouwen noch hoe je de passiviteit aan witte zijde zou kunnen opheffen.

Mijn voorlopig eindoordeel is dat het na 15...De7 onduidelijk is, als in heel onduidelijk. Persoonlijk (kwestie van smaak) heb ik liever zwart, maar ik kan me goed voorstellen dat er ook een heleboel schakers liever wit hebben...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2004 12:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel zeer boeiend, vooral die +1.6.

Vermoedelijk spelen verreweg de meeste schakers (inclusief ikzelf!) liever met de zwarte stukken.
Toch geloof ik ook in de witte kansen.
Ik aanvaard daarom de consequentie:

HIERBIJ DAAG IK IEDEREEN UIT OM VOOR DE INTERNE COMPETITIE DEZE STELLING (NA 9...,PD4 10.PC3) TEGEN MIJ TE SPELEN, WAARBIJ JE ZELF MAG BEPALEN OF JE WIT OF ZWART HEBT.

wie durft?

__________________
Homo Caïssapiens

18-08-2004 13:26 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Sorry Arno, ik besef ineens dat ik met deze uitdaging misschien allerlei interne wedstrijdregels overtreed.

wellicht kan de uitdaging blijven staan als ik dat "je mag zelf kiezen welke kleur je hebt" eruit haal? Het is tenslotte afwachten welke kleur je hebt tegen een bepaalde tegenstander.

weet je wat, ik maak ervan:

IK BEN BEREID DEZE STELLING TEGEN IEDEREEN TE SPELEN IN DE INTERNE, ONGEACHT DE KLEURVERDELING.

__________________
Homo Caïssapiens

18-08-2004 13:39 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet of de intern wedstrijdleider hiermee accoord zou gaan, maar het levert in ieder geval één spannende partij op in de interne competitie. (we praten wel lekker langs elkaar heen zo Knipoog )

Hoe dan ook, ik denk dat als deze ontmoeting de eerste ronde van de interne plaats vind, het niemand uitmaakt als het gebeurt. De invloed op de eindstand zal dan niet desastreus zijn. Ik zou de handschoen bijna oppakken. Ja! Draaiend hoofd Ja!

Misschien wil Michiel wel?

p.s. Gert, misschien word het tijd je even voor te stellen op het forum?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-08-2004 13:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ga de indeling niet aanpassen op de kleurvoorkeur van spelers in die variant. Maar als ze hem met de gegeven indeling op het bord willen brengen is dat uiteraard prima!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-08-2004 14:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

OK heren, ik begrijp het.
Nou ja, rest mij niets meer dan gespannen afwachten....

PS. Ik heb één keer een serieuze partij met deze variant mogen spelen. Dat was jaren geleden tegen Gerrit Visser in de interne van de Ooievaar. In die partij kwam ik met zwart gewonnen te staan, maar Gerrit verdedigde taai en het werd remise. Bravo Gerrit voor je lef!

__________________
Homo Caïssapiens

18-08-2004 15:17 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Richard, bedoel je 9.Lb5 ipv Dxh7? Als wit verzuimt om 9.Dxh7 te spelen loopt hij grote kans zijn dame te verliezen. Heb je 9...,De4+ en 9...,Pf6 allebei grondig gechecked? Zwart kan werken met Lc8 weg, 0-0-0 en dame vangen. Of misschchien zelfs (na 9...,Pf6) met Kf7 en Lg7.
niet grondig , maar 9 Lb5 De4 10
Kf1 Lh3 11 Tg1 of eerst 11 lc6 bc6 en dan Tg1 wat volgt er dan, wit dreigt pc3 en d3

18-08-2004 15:25 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller