Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Tweesnijdend spel in Aljechinvariant van het Aangename Damegambiet
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Tweesnijdend spel in Aljechinvariant van het Aangename Damegambiet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de derde avond van het Zomerschaaktoernooi werd de Aljechinvariant van het Aangenomen Damegambiet (1. d4 d5 2. c4 dxc4 3. Pf3 a6 4. e3 Lg4) behandeld.

Gelegenheidsdocent Willem-Jan van den Broek putte hierbij uit de theorie (Taimanov), eigen ervaringen en Fritz-ondersteunde analyses. Ook de afwijking door wit met 4. e4 passeerde de revue; dit geeft zwart goed spel. Ook in de hoofdvarianten (met 5. Lxc4 e6 en dan 6. Db3 of 5. h3) kwamen fraaie vertakkingen op het demonstratiebord, inclusief een kansrijk zwarte kwaliteitsoffer (een verbetering van de partij Botwinnik - Smyslov, WK 1954). Na zo'n drie kwartier analyseren konden de varianten in twee partijen in de praktijk worden gebracht. Hoewel met de witte stukken meer partijen tot winst werden gebracht was dit in vele gevallen niet aan de openingsopzet de wijten. De voorzichtige conclusie luidt dan ook dat de Aljechinvariant zwart goede kansen op neutralisatie en actief stukkenspel biedt!

En passant werd nog geapplaudiseerd voor Simon Dirkse en Marco Anink, die afgelopen week in het Amsterdam Chess Tournement met topplaatsen bijzonder goed presteerden.

De uitslagen van (2e uitslag met verwisselde kleuren):

Richard Oranje - Joost Michielsen 1-0 rem
Hora Vlam - Willem-Jan van den Broek rem rem
Henrik Tamerus - Pieter Quist 1-0 0-1
Marco Anink - Diederik van Heijgen 1-0 1-0
Theo Rekveldt - Gerard Bilars 1-0 0-1
Jan-Pieter de Vries - Bart Vlasblom 1-0 1-0
Cees Huygen - Roland ten Have 0-1 0-1
Rick Plomp - Jan Dekker 1-0 rem
Herman Zonderland - Piet de Vreede 1-0 1-0

(EDIT)Nieuwsbericht van gemaakt(/EDIT)

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

27-07-2004 07:31 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vraag is natuurlijk: hoe weet Baseman dit allemaal?!

27-07-2004 09:37 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat heeft een kaboutertje hem ingefluisterd

27-07-2004 09:50 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

de eerste pot had ik zwart tegen joost en na h3 lf3, df3 kwam ik met het verrassende ta7 met het idee b5,c5 en toren naar d7 ontwikkelen. voorts dekt de toren pion b7 uiteraard. dit alles pakte goed uit daar joost wat slapjes voorzette en de partij werd remise. met wit besloot ik het met Db3 wat actiever aan te pakken , wat uiteindelijk resulteerde in winst van pion e6 na een vooragaand f5 en fe6. na de pluspion weggeblunderd te hebben had joost alle kansen in de aanval te winnen. deed dit niet en dekte ook zijn a-pion niet. mijn a-pion liep vervolgens vrolijk naar de overkant. 11/2-1/2 dus en een redelijk herstel van vorige week tegen chiel.

27-07-2004 09:54 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Blunder Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Echt handig is het niet, maar ik heb dus gisteren mijn digitale camera bij de bar laten liggen.
Vandaag wezen kijken, maar helaas, de schoonmakers waren al langsgeweest. En die houden van een opgeruimde bar, thuis hebben ze wel plek voor zulke rommel.

Insinuaties ja, maar aangezien zij de enige zijn die tussendoor zijn langsgeweest lijken deze me op hun plek. In ieder geval, een dure blunder. Frons

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-07-2004 18:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

De vraag is natuurlijk: hoe weet Baseman dit allemaal?!


Telepathie, pure telepathie. Knipoog

En nee, ik ken geen kabouter met puntmuts die luistert naar de naam Willem-Jan. Happy

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

28-07-2004 09:22 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller