Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Nimzo Indisch volgens Bosma net even anders
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Nimzo Indisch volgens Bosma net even anders Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet alleen is het Zomerschaak een manier om de vakantie plezierig en leerzaam door te komen, ook voor nieuwe of potentele leden is het een uitstekende manier om de club informeel te leren kennen. De oude leden deden het niet goed: ze lieten de punten aan de nieuwelingen, en niemand had het gevoel dat dat opzet was.

Zo ook met de gastspreker; en nieuw gezicht. Alhoewel: Arend Bosma werd in het verleden al meerdere malen kampioen van DSC en is al jaren lid van onze vereniging. Toch was hij voor het eerst aanwezig tijdens ons zomertoernooi en dan direct als gastspreker.

En dat ging hem vrij goed af. Hij behandelde een leuke zijvariant van het Nimzo Indisch - waar hij als amateur een voorliefde voor heeft (zijn eigen woorden): 1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pc3 Lb4 4.Dc2 0-0 5.a3 Lxc3 6.Dxc3 Pe4 7.Dc2 f5.

En hoe dan verder? De alternatieven die werden aangedragen waren 8.Ph3, 8.Pf3 (niet heel ambitieus), 8.b3 of 8.b4. Niet aan teraden was direct 8.f3 (het idee achter Ph3), wat toch nog door een minder oplettende toehoorder werd geprobeerd. Er volgt dan 8...Dh4+ 9.g3 Pxg3 etc. Gelukkig ging het deze avond om het leerproces en mocht de zet worden terug genomen.

code:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-07-2004 08:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

chiel speelde met name met zwart erg goed. daar ik zelf de variant ook met zwart speel had ik een psychologisch nadeel en kwam niet met het juiste plan. de Ph3 variant beviel me maar matig . de tweede partij kwam ik ook met zwart goed te staan. chiel pakte het iets te rustig aan met e3 en een later f3. ik opende echter op de verkeerde manier de stelling , won weliswaar een pion maar miste later een kelien combinatie op de onderste rij en kon een stuk inleveren. afijn in de interne komen we chiel vast wel weer tegen Glimlach

20-07-2004 10:53 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Spaanse opening Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander, Piet de Vreede speelde zeer aanvallend. Door gebrek aan het regelmatig spelen liet hij af en toe een paar steekjes vallen. Al met al was het geen partij kwa tegenstand. Toen ik hem vroeg "waarom wordt je geen lid van een schaakclub "zei hij "ik zit de meeste tijd in Spanje" De Spaanse opening is hem op het lijf geschreven. Dat zag je ook aan zijn huidskleur. Met het huidige weerbeeld is dat zo gek nog niet.

20-07-2004 11:33 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hhmm had De Baas niet 2-0 tegen J-P de Vries?
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik had 2 spannende partijen tegen Arno. Met wit had ik een zeer sterk loperpaar en offerde ik een kwaliteit om Arno's centrumpionnen af te kunnen stoppen. Later kon ik 2 pionnen bijsprokkelen. Helaas bleek het vrij lastig mn a-pion door te schuiven. Toen ik die ook nog eens weggaf was het snel remise.

Met zwart at ik een vergifdigde pion, helaas hij dreeg naast mn paard te slaan ook mat, dus moest ik mn paard offeren tegen 2 pionnen. Gelukkig voor mij stelde Arno zn stukken voornamelijk op op de koningsvleugel, die ik aardig dicht had, en rokeerde hij lang. Ik sloopte vrij snel zijn pionnen voor de Koning, waarbij al mn stukken ineens een aanval voorbereiden. Arno gaf meteen op, al bleek het nog niet zo makkelijk. Het kostte ons toch 10 minuten of zo om de geforceerde winst te vinden.

20-07-2004 13:30 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick had in ieder geval de eerste partij verloren...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-07-2004 14:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad liep ik met wit tegen een nul op. In de Ph3-variant kreeg ik uiteindelijk het centrum met d4/e4 in handen, terwijl zwart wat spel op de damevleugel had. Helaas misrekende ik mij toen ik in het centrum wilde doorbreken en verloor ik een kwaliteit. Alle grappen en grollen die nog probeerde te verzinnen bleken allemaal net op tempo niet te werken en dus mocht ik de koning omleggen.

In de tweede partij (zwart) besloot ik het centum zo snel mogelijk te openen om te zien of ik gebruik kon maken van zijn trage ontwikkeling. Jan Pieter ging op pionnenjacht. Helaas kostte dit hem een flink aantal tempi. Resultaat was een stelling waar ik al mijn stukken had ontwikkeld en wit nog nauwelijk iets aan zijn koning(svleugel) had gedaan. Een paar zetten later sloeg mijn aanval op zijn koning in het centrum door en was de 1-1 een feit.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

20-07-2004 20:34 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller