Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K2 handhaaft zich na overtuigende zege
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC K2 handhaaft zich na overtuigende zege Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door een overtuigende 5,5 - 2,5 winst op concurrent De Amstel 1 heeft het 2e KNSB team zich gehandhaafd in de 3e klasse van de KNSB.

We startten met 3 remises.
Die van Ivar op bord 1 staat in de post hieronder.
Ikzelf vergiste me in de opening met wit en gaf hierdoor zwart de kans om met Dh4+ te egaliseren. Na wat stukkenruil werd het remise. Een saaie partij.

Daarna noteerde Sander een remise. Hij zegt er dit over.
Ik speelde tegen Piet Geertsema een engelse setup met fianchetto b2. Na wat geschuifel van beide kanten ontstond er rond zet 20 een herhaling, waarop mijn tegenstander remise aanbood. Ik vermoedde op dat moment dat ik iets beter stond, maar zag ook geen concreet plan voor een voortzetting. Dus (na overleg) heb ik de remise aangenomen.
Voor de geinteresseerden de hele partij:
https://lichess.org/IyhWzrvi

Timo won zijn partij en zorgde voor de 2,5-1,5 voorsprong !
Hij zegt er dit over.
Mijn tegenstander bleek de opening beter te beheersen dan ik en legde me na afloop uit wat voor mooi kwaliteitsoffer er in de zwarte stelling zat. Het ging anders maar ik kwam toch prima uit de opening en nadat ik het voor elkaar had gekregen om een pion op d5 te zetten, stond ik wat beter. Door middel van een mooie batterij op de opengekomen d-lijn wist ik vervolgens ook materiaal en de partij te winnen.

Daarna maakte Martin er 3,5 - 1,5 van door ook te winnen.
Martin schrijft:
Mijn tegenstander vermeed de hoofdvariant van mijn Siciliaan en ik stond daardoor bijna meteen gelijk. Misschien zelfs iets beter, nadat wit een dubbelpion moest accepteren.

Vervolgens speelde ik het niet zo handig en de witte loper keek vol mijn koningstelling in. Dit had ik kunnen voorkomen, maar deed het niet onder het mom van "eerst even rokeren". Vervolgens ging ik in op een variant waar ik een pion won, maar vervolgens alle zeilen bij moest zetten om niet mat te gaan. Dat lukte, maar het kostte wel een pion terug. Vervolgens stond wit veel actiever.

Daar moest ik een zet of 15 doen met 2 minuten. Dat lukte wonderwel en ik kwam er zelfs langzaam uit. Wit kwam ook in tijdnood en in (lichte) problemen. Op zet 37 ging hij pardoes dit zijn vlag. Toen bleek dat hij slecht zicht had, en zowel klok als notatie formulier niet echt goed kon zien. Echt een bizarre manier om te winnen...

Wim speelde een solide partij en won in het middenspel een pion. En hij bleef ook het beste van het spel houden en wist vervolgens nog een pion te winnen. Dat maakt hij prima af waardoor het 4,5 - 1,5 werd.

Kim had een complexe opening op het bord getoverd met voor beide partijen kansen. Ik weet niet precies waar het mis ging maar een a-pion van wit kon op een bepaald moment promoveren en daarmee een eeuwig schaak uit de stelling halen. Een nederlaag die gelukkig geen grote gevolgen voor het tweede had dus.

En daarna kon Pieter de kers op de taart,en op een heel mooi seizoen voor hem, zetten door te winnen. Hij zegt er dit over.

Pieter
Mijn partij: de tegenstander verzwakte in de opening zijn zwarte velden. Het leek erop dat ik hem langzaam en thematisch overspeelde met als hoogtepunten de afwikkeling naar een positioneel gewonnen dubbeltoreneindspel en daarna de tactische afwikkeling naar een elementair pionneneidspel. In werkelijkheid heb ik mijn tegenstander nog veel kansen gegeven; op het laatst nog met 48. h4?? wat zwart de mogelijkheid tot een escape gaf (48. ...e4!). Maar een punt is een punt.

Kortom: het tweede team blijft ook volgend seizoen in de 3e klasse actief.

Iedereen die afgelopen seizoen heeft meegedaan bij dit gezellige team; erg bedankt ! Op naar het nieuwe seizoen !

Hieronder de persoonlijke uitslagen:

DSC Delft 2 Rating De Amstel 1 Rating Ronde 5
Hoogt de, I. (Ivar) 2169 Donkers, J.R. (Joran) 2181 ˝ - ˝
Buzing, P.C. (Pieter) 2099 Lommel van, P.P.R. (Patrick) 1916 1 - 0
Meulenbroek, K. (Kim) 2135 Hensbergen, W. (Willem) 2057 0 - 1
Kortis, W. (Wim) 2103 Könst, R. (Rik) 2003 1 - 0
Bottema, T. (Timo) 2030 Eveleens, W. (Wim) 1968 1 - 0
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2028 Hendriks, T.R. (Theo) 2005 ˝ - ˝
Glimmerveen, M.A. (Martin) 1904 Kok, C.H. (Carel) 1968 1 - 0
Gennip van, A.D. (Sander) 1827 Geertsema, P.J. (Piet) 1915 ˝ - ˝
Gemiddelde Rating: 2037 Gemiddelde Rating: 2002 5˝-2˝

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 22-05-2022 at 20:23.

22-05-2022 08:50 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn bijdrage was niet heel erg geleerd; noch erg vervullend. Vanuit strategisch oogpunt een supervroeg aangeboden remise aangenomen.
Excuses aan de teamcaptain voor het niet overleggen van het besluit; even los van het vraagstuk of het een technisch correcte beslissing was.

Als mijn tegenstander meer zin had gehad, had het mogelijk een erg spannende partij geworden.
Ik geloof dat we nu ongeveer 12% van het zettengemiddelde in onze onderlinge partijen gehaald hebben.. (met overigens ook uitsluitend hetzelfde eindresultaat)

22-05-2022 17:07 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dan is het punten per zet gemiddelde aardig gestegen Ivar ! (ppz)

Goed gedaan mannen !

24-05-2022 15:21 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller