Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC verliest in de KNSB beker
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 13-03-2020
aantal berichten: 236

DSC verliest in de KNSB beker Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dinsdag 8 februari was het na lang wachten dan eindelijk tijd voor de tweede ronde van KNSB beker. Omdat DSC een team in de eerste klasse heeft hadden we een bye voor de eerste ronde, zodoende was dit het eerste optreden van het KNSB bekerteam. Nadat op het laatste moment duidelijk was dat we Erik Both niet op konden stellen omdat hij KNSB speelt voor Spijkenisse moest er een invaller gevonden worden. Lars werd bereid gevonden om die taak op zich te nemen. In de klassieke partijen werd 2-2 gelijkgespeeld door winst van Richard en verlies van Lars. De beslissing moest dus vallen in de barrage. Daar werd kansloos met 4-0 verloren waardoor het KNSB-beker sprookje dit seizoen ten einde is voor DSC. Een klein verslag van de spelers zelf over hun partijen:

Bord 1, Gert: Mijn tegenstander FM Bannink speelde met wit een Colle (saai?) met even later h4! (nee spannend!). Ik moest oppassen voor de witte aanval maar al verdedigend kreeg ik positioneel nadeel (slechte loper). Dankzij een venijnige tactische truc wist ik die slechte loper weer kwijt te raken, waarna we even later remise overeenkwamen. Tijdens het snelschaken vergat ik de klok en verloor.

Bord 2, Richard: Op het laatste moment gepromoveerd naar bord 2 trof ik de pensionado Mostert. Dat bleek een taaie tegenstander. In een 4 paardenspel offerde ik een pion welke niet werd aangenomen. Hierdoor kreeg ik een prettige drukstelling. Zwart bleef zitten met een achtergebleven pion op d6. Sowieso had ik de betere pionnenstructuur. Na heel veel gemaneouvreer kreeg ik door dat ik moest gaan winnen. Dus besloot ik alles behalve de paarden te ruilen om van de pionnenstructuur te profiteren. Na zijn koning naar de koningsvleugel gelokt te hebben met mijn koning forceerde ik een vrijpion op de damevleugel ondertussen die van hem geblokt met mijn paard. Hij gaf me zelfs 2 verbonden pionnen en daarmee was het volle punt binnen.

In de barrage verprutste ik een prima stelling en verloor redelijk kansloos.

Bord 3, Ted: Ik had een rommelige partij, waarin beide spelers door rekenfouten afwisselend beter en minder stonden. Na een wederom onhandige afwikkeling naar een gelijk lopereindspel met een (dubbel-)pion meer was er niet meer dan remise uit te halen.

In de snelschaakpartij had ik veel tijd nodig voor slechte zetten, en verloor dan ook.

Bord 4, Lars: De klassieke partij was voor mij een drama. Mijn tegenstander speelde een Benoni en ik had daar een interessant idee in de opening maar had flink wat tijd nodig om te verifiėren dat we inderdaad nog in mijn thuisanalyse zaten. Mijn tegenstander liep recht mijn voorbereiding in en dacht een tactiek te hebben om een pion te winnen. Nu was juist het expliciete doel van mijn voorbereiding dat die tactiek niet zou werken en na een reeks geforceerde zetten zou het beste zijn wat zwart kon krijgen een complexe stelling met een pion voor de kwaliteit. Echter op de laatste zet van de combinatie speelde ik in een vlaag van verstandsverbijstering de verkeerde zet en stond op slag verloren. Er bleef een stelling over waar ik een kwaliteit en een pion achterstond met een intact loperpaar en wat theoretisch zwakke donkere velden rond de zwarte koning, maar mijn tegenstander speelde het soepel en sterk uit en sleepte moeiteloos het volle punt binnen.

In de barrage kwam mijn slechte vorm van de afgelopen weken nogmaals tot uiting. Blitz is vooral een kwestie van instinct en mijn hand was niet in staat snelle goede zetten te doen. Ik had veel tijd nodig voor matige zetten en mijn tegenstander nam het initiatief en veegde me van het bord.


Promotie2054DSC21122 - 2 4-0
Bannink, B. (Bernard)2184Legemaat, G. (Gert)2174½ - ½
Mostert, M.J. (Joost)1949Oranje, R. (Richard)20370 - 1
Duijzer, J.W. (Jan Willem)2112Barendse, T.J.M. (Ted)2130½ - ½
Werve van der, P. (Paul)1970Visser, L. (Lars)21051 - 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lars Visser on 10-02-2022 at 19:45.

10-02-2022 14:40 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 13-03-2020
aantal berichten: 236

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om mijn verhaal te illustreren is een diagram denk ik wel op zijn plaats. Ik heb het eerste stuk van de partij tot net voorbij mijn fout opgenomen in de analyse.

10-02-2022 14:59 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller