Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Noteboom-Weekendtoernooi 2004
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Noteboom-Weekendtoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


Ik heb mij zojuist opgegeven voor het Noteboomtoernooi in Leiden. Ik doe daar nu al een paar jaar mee. Zijn er nog meer DSC-ers die ik daar dit jaar tegen ga komen?

Meer informatie is te vinden op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-02-2004 15:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een echte Leienaar kan daar natuurlijk niet ontbreken...ik ben sowieso van de partij.
Ook van Sander hoorde ik dat hij traditiegetrouw weer mee zal doen, van Corniel, Diederik en Martin heb ik vernomen dat ze dat dit keer niet zullen doen.
Thomas en Simon (Dirkse) zouden nog even kijken, waarschijnlijk zal alleen de eerste daadwerkelijk deel gaan nemen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-02-2004 16:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René (Torenstra) was het aan het overwegen. (Toch?) Ik zal idd niet meedoen. Ik zit onder de plak...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-02-2004 03:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik doe inderdaad ook niet mee.
Volgend jaar beter.

16-02-2004 13:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil inderdaad meedoen, maar moet nog even wat regelen. Tenslotte moet ik mijn vorige resultaat van twee schamele puntjes een beetje zien te verbeteren Tong.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-02-2004 13:25 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben er niet bij. Komt me allemaal toch niet zo goed uit.. Ik wil wel een dagje komen kijken, waarschijnlijk zaterdag. Iedereen die meedoet alvast heel veel succes!

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-02-2004 13:34 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Net thuis, maar toch maar even een korte post op het forum. De opkomst aan DSC-ers valt een beetje tegen. Slechts twee waren er te bekennen: Marco Anink en ikzelf.

Zelf heb ik de ongezonde gewoonte slecht te spelen in de eerste ronde van weekendtoernooien. Zo ook dit maal. In de opening gaf ik simpel een pion weg. Omdat mijn tegenstander dameruil uit de weg ging kon ik een prettige drukstelling gaan ontwikkelen. Had hij de dames geruild, dan had ik gewoon minder gestaan. Nu kwam hij steeds verder in de problemen, vanwege een nare penning en een buitenspel staande dame. Toen ik zijn koningsstelling begon te bestormen moest er een paard naar een ongunstig veld. In een poging het te redden sloot hij de vluchtweg voor zijn eigen dame af, en die werd vervolgens ingesloten.

Marco kwam uit een rustige opening langzaam beter te staan. Zijn tegenstander verbruikte meer tijd, en verloor vervolgens ook nog eens een pion op de damevleugel, alwaar Marco in het offensief was gegaan. Marco loste de verdere complicaties op de damevleugel op met een kleine combinatie: Pxb7! De schaakgoden waren hier blijkbaar zo van onder de indruk, dat prompt het licht uitviel in de speelzaal van de B-groep. Na een kwartiertje in het donker was de schuldige zekering vervangen [tenminste, ik neem aan dat dat het probleem was] en kon de partij weer verder.

Nadat alle complicaties op de damevleugel waren opgelost stond Marco een dus gezonde pion voor. Helaas overzag hij dat na de dameruil die hij speelde een paardzet van zijn tegenstander hem de pion voorsprong kostte. Marco probeerde het daarna nog wel, maar het mocht niet meer baten. Meer dan remise zat er niet in.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-02-2004 03:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Afwezig... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom zou ik helemaal naar Leiden toegaan, als
- de leidenaren op donderdag naar Delft toe komen
- ik alles prima vanaf een luie stoel via het forum kan volgen?

[oud-redactie]: Om zelf mee te doen!

Oeps, ik moet binnenkort maar gewoon toernooien in mijn agenda opschrijven. Als ik op zaterdag middag mijn PC aanzet, dan ben ik meestal wel te laat voor een weekend toernooi of eentje op zaterdag.

In ieder geval nog veel succes en plezier!

21-02-2004 15:21 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Noteboom [dag 2] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu alweer thuis, dus meteen maar een verslag van de tweede dag op de site. Geen uitvallende lampen vandaag, althans niet zolang ik er was. Maar ik was vanavond erg vroeg klaar, dus helemaal zeker weten doe ik het niet. Wel ging er vandaag een mobieltje af. Ik vermoed dat er [zoals vantevoren werd aangekondigd] een nul is uitgedeeld.

De dag begon uitermate positief: het aantal DSC-ers verdubbelde! Jan-Pieter de Vries en Roland ten Have hadden gisteren een bye en meldden zich vandaag aan het front.

Daarnaast was Ted Barendse aanwezig [als jeugdtrainer], en kwamen twee Martins [Neutboom en Glimmerveen] ons tijdens de middag dan wel avond moreel ondersteunen.

de ochtend
De tweede ronde kende een 50% score voor de DSC-ers. Marco kreeg een relatief zwakke tegenstander en had daar weinig moeite mee. Jan-Pieter daarentegen had de pech tegen een hele sterke speler te moeten, wiens tegenstander niet was komen opdagen. Hij verloor. Ook Roland verloor. Hij pleegde een kansrijk offer, maar verrekende zich vervolgens. Het kostte een stuk en meteen de partij.

Zelf had ik een minder geslaagd openingsexperiment. Na met enig kunst en vliegwerk de schade beperkt te hebben gehouden, kon ik profiteren van een minder handige ruil van mijn tegenstander. Met enkele actieve zetten werden de dreigingen hem te veel. Zijn poging een onhoudbare pion te verdedigen, kostte uiteindelijk een toren.

de middag
Wederom behaalden de DSC-ers twee punten. Jan-Pieter was als eerste klaar. Hij combineerde zijn tegenstander van het bord. Voor Roland en Marco ging het wat minder. Roland moest een dame voor een toren en twee pionnen geven, hetgeen niet genoeg compensatie was. Marco kreeg een goede aanvalsstelling, maar was daarin iets te optimistisch. Het kostte een stuk tegen een pion, en ook dat bood niet genoeg compensatie voor remise.

Zelf speelde ik een Grünfeld. Het werd een behoorlijk complexe partij, waarin ik licht het initiatief had. In de tijdnoodfase kon ik profiteren van een zwakte in de zwarte stelling en kwamen mijn zware stukken binnen. Onder dreiging van mat gaf mijn tegenstander op.

de avond
Er deden maar 4 DSC-ers mee, maar toch mochten er twee tegen elkaar. Jan-Pieter en Marco mochten het tegen elkaar opnemen. Marco kwam beter uit de opening en won daarna snel. Roland was nog bezig toen ik wegging. Hij had een aanvalsstelling, en mijns inziens een plusje. Maar de uitslag hoort u pas morgen.

Zelf speelde ik een snelle remise. Ik kwam in een onbekende variant terecht, moest wat stukken afruilen, en er bleef een pot-remise stelling achter. Snel remise aangeboden dus, lekker vroeg naar huis en morgen er weer fris tegenaan.

Arno 3˝ uit 4
Marco 2˝ uit 4
Jan-Pieter 1˝ uit 4
Roland ˝ uit 3 [uitslag avond mij niet bekend]

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-02-2004 23:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno gaat zo te zien voor prolongatie van de titel!
Goed zo!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-02-2004 23:49 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een gesl. Sic. speelde Roland (met wit) Lxd4 cxd4 en later 0-0-0. Zwart maakte goed gebruik van half-open c-lijn en Roland heeft eigenlijk enkel achter de feiten aan moeten lopen, met een nul als gevolg.
Rest mij te zeggen dat dit toch wel het gezelligste weekendtoernooi van het jaar is. 40, 50 man (vooral Leienaren - en Walter: dat is iets geheel anders dan LeiDenaren! - ) die zich nog in de kantine bevinden om 2-3 uur 's nachts en daarna nog het Leidse nachtleven opzoeken...dat heb ik de DD'ers nog niet zien doen... Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-02-2004 04:29 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Noteboom [dag 3] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag volgende er uiteraard nog twee ronden. Aangezien ik vrij veel met mijn eigen partij ben bezig geweest de laatste ronde, weet ik de uitslagen niet allemaal.

Maar eerst maar de grote verrassing van het toernooi; namelijk de winnaar. Er deden 6 GMs en 6 IMs mee, maar de winnaar luisterde naar de naam Rick Lahaye. Hij behaalde liefst 5˝ uit 6. Tegen een van de GMs speelde hij remise, en hij won de laatste ronde van een IM. Aangezien de GMs onderling de punten deelden, ging hij er met het spreekwoordelijke bot vandoor.

de ochtend
Marco boekte mooie zege op de zondagochtend. Met een koning die nog midden op het bord stond, en allerlei stukken die de vijandelijke stelling binnendrongen, was het eigenlijk wachten op het onvermijdelijke. Het duurde weliswaar nog een poosje, maar zijn tegenstander kon het tij niet keren. Roland speelde remise. Het was zijn eerste resultaat dit toernooi, aangezien hij gisteren toch nog de boot was ingegaan. Hij kwam wel een pionnetje voor, maar dat was niet genoeg. Hij speelde trouwens tegen mijn tegenstander uit de eerste ronde. Jan-Pieter rekende in het middenspel beter dan zijn tegenstander, en combineerde zich keurig naar winnend materiaalvoordeel.

Zelf speelde ik een Grünfeld [ja alweer]. Voor het eerst in mijn leven in een serieuze partij met een kwaliteitsoffer op a1. Het werd een complexe partij, waarin mijn tegenstander de kwal na verloop van tijd teruggaf. Hij ruilde daarbij echter een toren tegen mijn witveldige loper, dus bleef zijn koningsstelling onder vuur liggen. Toen hij enigszins in tijdnood kwam zag hij mijn doorbraak niet aankomen. Zijn koningsstelling ging open, en vervolgens ging er ook nog materiaal van het bord.

de middag
De uitslagen van de andere partijen zijn mij dus half ontgaan. Marco stond beter, maar gaf de gewonnen stand uit handen. Of het nou een halfje of een nederlaag is geworden heb ik niet gevraagd. Volgens mij hadden Jan-Pieter en Roland gewonnen; ik zag ze tenminste tijdens de partij duidelijk materiaal voorstaan.

Zelf speelde ik op bord 1 [jaja!] een boeiende partij. Ik kwam wat minder uit de opening, hoewel ik waarschijnlijk direct naar een pot remise stelling had kunnen afwikkelen. Na enkele ruilen kwam ik terecht in een eindspel met wit 3 pionnen bij de koning en op b2 en c3, en ik 5 pionnen op de koningsvleugel, waaronder een dubbelpion op de e-lijn. Ik had echter een loperpaar en mijn tegenstander loper en paard. Voeg daaraan toe dat de witte koning was opgesloten. Kortom, ik zag nog wel mogelijkheden. Het was echter allemaal erg lastig. Toen ik dacht mijn loperpaar te kunnen opgeven om vervolgens met mijn koning naar binnen te wandelen ging het echter mis. Ik had totaal gemist dat na de loperruil die ik aanging een paardvorkje volgde met pionverlies. Mijn tegenstander speelde het vervolgens keurig uit.

Had ik de laatste ronde gewonnen, dan was ik [naar later bleek] ongedeeld eerste geweest. Nu was mijn tegenstander dat uiteraard. De heer Segers [Vogelwijk] haalde liefst 6 uit 6! Een meer dan verdiende eerste plek dus. Zelf bleef ik door mijn nederlaag steken op 4˝. Maar met een tpr van 1930 ofzo, en met in de laatste ronde kans op de eerste plaats mag ik niet klagen. En veel belangrijker, ik heb een aantal bijzonder leuke partijen gespeeld. Volgens jaar weer, alleen dat hopelijk met wat meer DSC-ers.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-02-2004 22:28 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was inderdaad gisteravond even langsgekomen aangezien ik toch even op het station was...

Vandaag was dit weer het geval, en aangezien ik net mijn trein miste ging ik nog maar even bij het Noteboom kijken. Ik bleek nog net op tijd voor de prijsuitreiking te zijn. Inderdaad een zeer verassende winnaar; ik begreep dat hij zelfs van 2 IM's gewonnen had... mooie prestatie...

Even later keerde ik met € 270,- (!) terug naar Delft. Dat was het prijzengeld van mijn clubgenoten (SV Leiderdorp), die de prijsuitreiking maar niet hadden afgewacht... Ik kan zeggen dat je dan niet lekker in trein zit ;-)

In ieder geval leek het me weer een gezellig toernooi, als het even kan wil ik volgend jaar weer meedoen.

22-02-2004 23:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

netjes gedaan Arno!!
Is je test geslaagd Martin....Knipoog

22-02-2004 23:14 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

btw over die partij waar marco het had, een gesloten siciliaan met slaan op d4, en dan lang rocheren...klinkt wel erg uitdagend! Tong

22-02-2004 23:17 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hulde, Arno!
Noteboom ligt je tegenwoordig kennelijk goed. En als het een beetje meezit, mag je volgend jaar helemaal niet meer meedoen in de B-groep! Tong

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

22-02-2004 23:41 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, de 5de ronde had ik echt een leuk potje, en de zesde ronde...wit offerde een stuk (Pxg6) dat tot mat zou moeten leiden, maar ik wist de mataanval te pareren (jullie mogen vanavond oplossen met welke zet, hij was tenslotte m.i. best wel mooi Grijns ) en hij moest nu een stuk tegen 3 pionnen geven om zelf niet mat te gaan.
Echter, i.p.v. eerst een vrijpion op e4 te pakken, waarna het paard alsnog is ingesloten, pakte ik a tempo het paard.
Tja, toen mocht die loper het opnemen tegen 2 (en later 3) verbonden vrijpionnen (e4, d5 en later via b3-c4 de derde) ...en verloor ik het eindspel op 1 tempo. Doodzonde. Later bleek zelfs dat ik met 4,5 de beste LSG'er in de B-groep geweest zou zijn, en dat me dat (naast de eeuwige roem en faam) een prachtig boek zou hebben opgeleverd...Huil 2
In de laatste ronde remiseerde Jan-Pieter na 18 zetten en had Roland een eindspel van 2 stukken + 2 pionnen tegen 1 stuk en 3 pionnen; ik neem aan dat hij dat heeft gewonnen, of nee, dat weet ik zeker, ik sprak zijn tegenstander na afloop nog.

Al met al was het weer een prachtig weekendje, waarin eens te meer bleek dat ik niet (meer?) redelijk kan schaken, maar daar heb ik inmiddels wel vrede mee, hoewel de gezelligheid weer op en top in orde was.
Dat spelpeil zal overigens ook te maken kunnen hebben met een gigantisch slaaptekort, dit weekend opgelopen. Zelfs zondag werd het zeeeeeer laat.
Ik denk dat ik nu dan ook maar eens lekker ga tukken Red Face , ik kom vanavond wel langs zodra de training is afgelopen, op mijn leeftijd leer je namelijk toch niet meer zoveel...oud en den dagen zat... Knipoog

Dat potje van Roland in die Sic. lijkt me overigens volstrekt niet speelbaar. Harakiri. Maar van fouten leert men. Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

23-02-2004 18:13 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eindstand van de B-groep is hier te vinden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-02-2004 13:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller