Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 verliest met 3,5 - 6,5 van UVS maar is wel veilig
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

DSC 1 verliest met 3,5 - 6,5 van UVS maar is wel veilig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vóór deze wedstrijd was het een twistpunt of we met 7 matchpunten wel of niet veilig (tegen degradatie) zouden zijn. Welnu, ondanks een smadelijke nederlaag tegen UVS zijn we nu toch veilig (ga maar na!).
We speelden dit keer zonder dames (!) en met 2 invallers aan de borden 9 en 10. Voor hoe één en ander kon gebeuren in deze thuiswedstrijd tegen een ongeveer gelijkwaardige tegenstander laat ik de mannen zelf aan het woord in volgorde van binnenkomst (van de verslagen):

Richard (zwart aan bord 9):
Hollands. Ik vergat h6 te spelen en toen kwam hij dwars door het centrum.

Pieter (wit aan bord 10):
Ik kreeg een beetje voordeel en offerde een stuk hetgeen tot grote complicaties leidde die helaas voor mij slecht afliepen.

Dennis (wit aan bord 4):
In mijn partij koos mijn tegenstander voor het onnauwkeurige 11..., dxe4?! in een soort van Vierpaardenspel. Om niet direct opgeknoopt te worden gaf hij een pion. Langzaam manoeuvreerde ik mijn stukken zo dat de dreigingen onhoudbaar werden en uiteindelijk mocht ik op zet 38 mat zetten met een pion na een leuke combinatie.

Joost M. (zwart aan bord 3):
Ik leek in een Grand Prix attack redelijk uit de opening te komen maar zag een tactische wending over het hoofd. Hij had mijn tegenzet weer gemist en plots kregen we een hele complexe stelling waarin wit vrijpionnen op d5 en e5 had maar ik een kleine kwaliteit en het loperpaar. De computer laat zien dat ik objectief goed stond, helaas wist ik de beste zetten niet te vinden waardoor ik snel verloor.

David (wit aan bord 6):
David stond de hele partij iets beter. Zijn tegenstander verdedigde zich lang goed, maar geïnspireerd door filmpjes van Carlsen bleef David problemen creëren en hij haalde het punt na meer dan 90 zetten binnen.

Matthieu (wit aan bord 2):
Matthieu speelde de opening een keer niet zo precies. Een compleet gelijke stelling volgde. Na een aantal voor de hand liggende zetten bleef een dubbel toreneindspel over. Mijn remise-aanbod werd afgeslagen uit teamoverwegingen. Kwam op mij wat raar over, maar een paar zetten later kwam het remise-aanbod van de andere kant.
Blijkbaar hadden we allebei meer verwacht. Mijn schuld...de opening liet weinig ruimte voor iets anders.

Chiel (zwart aan bord 5):
Chiel kreeg een mooie stelling: het zou toch niet echt de bedoeling van de witte openingsopzet moeten zijn om de dame terug te vinden op b1 en de paarden op h3 en f4. Chiel had bovendien meer tijd, maar speelde het toch erg zwak uit: na de tijdnoodcontrole had hij een pion meer, maar alle stukken stonden vast. Zijn tegenstander gaf achteraf aan in deze fase geen remise aan te hebben geboden omdat Chiel in een vorige partij remise afgeslagen zou hebben. (Chiel herinnerde zich overigens geen eerdere partij tegen Van Rijn). De keuze om de stelling eventueel open te breken was ook gewoon aan zwart. De wijze waarop Chiel dit deed was beroerd. Wit was alert, plaatste een strategisch dameoffer en verwierf een gewonnen stelling. Door haperingen in tijdnood werd dit nog remise.

Bob (zwart aan bord 7):
Na een opening met een vroege dameruil kwam ik iets minder te staan. Ik schatte een afwikkeling verkeerd in en belandde in een kansloos eindspel met een kwaliteit minder. Ik speelde nog een tijdje door maar een nederlaag was onvermijdelijk.

Joost van R. (zwart aan bord 1):
Verloren.

Gert (wit aan bord 8):
Ik speelde vanuit het Spaans goed en kwam gewonnen te staan. Vervolgens verzuimde ik de direct winnende combinatie en zag in een eindspel met 2 pionnen meer een venijnige tegentruc over het hoofd. Tenslotte wist mijn tegenstander met nauwkeurig spel de remise binnen te halen.

De volgende ronde staat er niets meer op het spel en kunnen we vrijuit spelen. Oef wat een opluchting!

Tot slot de persoonlijke uitslagen:

1. J. van Ruitenburg (2318) - R. van den Hatert (2126) 0-1
2. M. Freeke (2340) - L. van der Linden (2295) remise
3. J. Michielsen (2403) - J. Houben (2284) 0-1
4. D. Ruijgrok (2270) - H. Klip (2297) 1-0
5. C. van Oosterom (2396) - A. van Rijn (2205) remise
6. D. van Kerkhof (2384) - J. Bons (2223) 0-1
7. B. Voogt (2104) - J. Retera (2223) 0-1
8. G. Legemaat (2247) - G. van Mierlo (2162) remise
9. R. Oranje (2031) - L. Kurstjens (2115) 0-1
9. P. Buzing (2056) - J. Pijkeren (2193) 0-1

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Legemaat on 14-04-2019 at 18:12.

14-04-2019 17:17 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Praktisch gezien is DSC1 veilig. Theoretisch gezien is er nog wel 1 bordpuntje nodig Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-04-2019 17:27 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een halve bordpunt is genoeg voor handhaving.

16-04-2019 16:19 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Bob
Een halve bordpunt is genoeg voor handhaving.


Weet je het zeker?

Phillidor wint nu van Max Euwe met 8-2.
Caissa is ineens onaantastbaar in 4e positie met 9 MP en 48 BP.
Wageningen en ASV winnen op magische wijze hun partij. (ASV heeft al van Groningen(1) en UVS(3) gewonnen...niks is onmogelijk)
En ineens is er een eindstand met DSC op de 9e plaats.

Gelukkig is in de afgelopen 3 seizoenen het hardste pak slaag dat DSC gehad heeft 8-2; hetgeen nog ruim het dubbele van het benodigde aantal punten is.

Overigens is de uitslag 9.5-0.5 wel eens voorgekomen in de eerste klasse, zijnde in de wedstrijd Wageningen - ASV 2017-2018. Dus helemaal op de lauweren rusten is er nog niet bij. Knipoog

17-04-2019 11:15 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Bob
actief DSC-lid


geregistreerd: 10-05-2009
aantal berichten: 80

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb me duidelijk vergist. Om zeker te zijn van handhaving is nog 1 bordpunt nodig.

17-04-2019 20:37 Bob is offline Send an Email to Bob Search for Posts by Bob Add Bob to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller