Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 wint eerste wedstrijd tegen Schaakhuis 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

DSC 1-HSB wint eerste wedstrijd tegen Schaakhuis 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe heten we eigenlijk? DSC1? Het doordeweekse DSC1? DSC1-HSB? Hoe het ook zij, het eerste team in de vernieuwde HSB-competitie heeft z'n eerste wedstrijd gewonnen. De uiteindelijke uitslag van 5.5-2.5 kwam ongeveer wel overeen met ons ratingoverwicht, maar het was lang spannend op bijna elk bord.

Vergeleken met een KNSB-wedstrijd was er minder tijd om rond te kijken, dus veel van de rest heb ik niet meegekregen. Yasin op bord 1 leek in elk geval en prima partij te spelen: hij kwam met zwart met een pion meer uit de opening, maar wit had daarvoor wel een ontwikkelingsvoorsprong. Yasin verdedigde alles prima en wist op een gegeven moment zelf wat zwaktes in de witte koningsstelling te maken. Dat leidde uiteindelijk zelfs tot mat en een puntje voor ons.

Ikzelf kwam op bord 2 goed uit de opening, met prettige druk tegen een geďsoleerde d-pion. Die viel uiteindelijk, samen met een tweede pion. Het bord stond echter wel nog vol stukken en zwart had vervelende activiteit. Ik kon uiteindelijk toch wel wat ruilen, en op een gegeven moment kwam er een eindspel met vier tegen twee pionnen en elk een toren en een paard. We hadden beiden wel weinig tijd, en 10 seconden per zet is dan niet zo veel. Toch is dat geen excuus voor m'n geklungel: ik zag een manier om de paarden af te ruilen maar niet dat er daarna een pion van me af zou gaan. Het toreneindspel met drie tegen twee en een actieve toren voor hem verdedigde hij prima. Grote schaamte bij de witspeler, gelukkig maakte het niet uit voor de uitslag.

Ted leek – zo liet hij later weten – in zijn partij overwicht te hebben vanwege de hangende pionnen van z'n tegenstander. Maar zijn opstelling van de stukken was – volgens Ted zelf – niet geweldig, en dat voordeeltje was er eigenlijk niet. Op een kritiek moment in de partij maakte hij een rekenfout, waarna ik weliswaar een stuk meer, maar vier pionnen minder had. Met zijn dame kon hij nog wat dreiginkjes inbouwen, maar objectief was de stelling verloren. Maar z'n tegenstander ging – in nog steeds spannende stelling – door zijn vlag.

Kees meldde na de partij prima uit de opening te zijn gekomen en de winst voor het grijpen te hebben gehad, maar na twee grove fouten van hem en een mooie combinatie van z'n tegenstander was het helaas andersom.

Enrico meldt: "mijn partij leek inderdaad chaotisch en zo voelde het tijdens de partij ook. Met aan beide kanten stukken die aangevallen stonden, waarvan mijn paard ingesloten stond. Alleen als hij zijn aangevallen loper weg zou halen, had mijn paard weer een veld om naar toe te springen. Uiteindelijk bleek dat ik alles wel goed uitgerekend had en kwam beter uit deze spannende stelling met een winnende stelling tot gevolg. Ik wist toen snel een stuk te winnen en de partij snel af te maken."

Van de rest heb ik helaas weinig meegekregen (ik was als laatste klaar), misschien kunnen mensen zelf nog wat toevoegen.

Op 15 oktober spelen we tegen Schaakmat Westland 1, hopelijk kunnen we dan op dezelfde voet verder.

Gedetailleerde uitslag:
 DSC12104-Schaakhuis 119785½-2½
1Y. Sari2246-R. Liem21371-0
2A.J.L. van der Velden2172-M. Hoogland2168½-½
3E. Blees2167-J.W. Hollander19971-0
4R. Slaa2156-H. Metselaar20161-0
5B. Voogt2142-B. Yalçin1827½-½
6T.J.M. Barendse2045-R. Baas19371-0
7K. van der Meer2024-P.A. Regeer18410-1
8J. Bosma1880-D. Jonkman1902½-½

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Ted on 27-09-2018 at 12:47.

25-09-2018 11:16 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn voorstel zou zijn om ons DSC H1 te noemen, en het andere 1e DSC K1.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

25-09-2018 12:08 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar bij de meeste sporten staat "H" voor "heren", als het om teams gaat. Als dat maar geen dames afschrikt!

25-09-2018 14:02 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gelukkig hebben we een internationale club, dan gebruik je 'M' voor mannen!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 25-09-2018 at 15:03.

25-09-2018 15:02 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Paul van Riet Paul van Riet is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 23-01-2006
aantal berichten: 17

Naam team Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat dacht je van z voor zaterdag en a voor andere dag?

__________________
Matigeschaker

25-09-2018 18:44 Paul van Riet is offline Send an Email to Paul van Riet Search for Posts by Paul van Riet Add Paul van Riet to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

k-knsb, r-regionaal

25-09-2018 19:01 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Paul van Riet Paul van Riet is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 23-01-2006
aantal berichten: 17

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dan is l voor landelijk en r voor regionaal logischer

__________________
Matigeschaker

25-09-2018 19:06 Paul van Riet is offline Send an Email to Paul van Riet Search for Posts by Paul van Riet Add Paul van Riet to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, een beetje onoverzichtelijk is het wel. Waarom niet gewoon doorgeteld zoals altijd?

Leuk schakertje trouwens die Yasin... Maar wat doet een gast met een (laatst bekende) FIDE-rating van 2330 in Godsnaam in de Hoofdklasse??

26-09-2018 11:15 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
Leuk schakertje trouwens die Yasin... Maar wat doet een gast met een (laatst bekende) FIDE-rating van 2330 in Godsnaam in de Hoofdklasse??


Yasin heft een FIDE-rating van 2246, dus iets minder dan 2330. En als het goed is doet hij precies hetzelfde als wij allemaal: plezier hebben in een potje schaak Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-09-2018 12:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eens met Arno! Ik vreesde vooraf een leegloop van de HSB, daarom was ik, namens de Novelty Destroyers, tegen de ontkoppeling. Ik dacht dat er wel schakers uit de HSB naar de lagere klassen KNSB zouden overstappen, maar nauwelijks andersom.
Maar deze vrees blijkt ongegrond! Ik vind het geweldig dat er nu zoveel meer sterke spelers in de HSB spelen! Mooie uitdaging voor ons als Novelty Destroyers ook in de Hoofdklasse. Het wordt dit seizoen voor ons erg lastig om ons te handhaven (ook gezien de versterkte degradatie). Maar goed, mochten we degraderen naar de eerste klasse HSB, dan is dat blijkbaar onze plek en daar wordt het niveau dan ook weer opgekrikt.

26-09-2018 13:37 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die Yasin zal ongetwijfeld plezier hebben in een potje schaken, moet die vooral zo houden. Maar daar ging het mij niet om bij het stellen van de vraag wat die in de Hoofdklasse doet. Persoonlijk vind ik een rating van 2250 wel erg hoog voor die klasse. Die jongen kan met gemak in de 2e of zelfs 1e klasse KNSB meedoen. DSC is zo groot dat ze een paar blikken 2100/2200-spelers kunnen opentrekken, en dat ook doen, en hoppa, de rest van de Hoofdklasse-teams heeft het nakijken.
Ik chargeer een beetje maar ik hoop dat de strekking duidelijk is...

En natuurlijk, het gaat om de lol in het spel, dat roep ik zelf ook altijd na (weer) een verloren partij. Maar als je achter dat bord gaat zitten wil je toch winnen, anders hoef je niet te spelen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Han Nicolaas on 26-09-2018 at 21:31.

26-09-2018 21:30 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hi Han,

Yasin speelt gewoon komend jaar vast in ons eerste HSB-team (is dus geen invaller!), en daarnaast in een van de KNSB-teams!

Ik ben het met je eens dat hij sterk is (en speelt). Maar het idee van de ontkoppeling tussen KSNB en regionaal was toch om zoveel mogelijk (ook de sterkere!) spelers de mogelijkheid te bieden zowel regionaal als nationaal te spelen?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

27-09-2018 08:40 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
Persoonlijk vind ik een rating van 2250 wel erg hoog voor die klasse. Die jongen kan met gemak in de 2e of zelfs 1e klasse KNSB meedoen. DSC is zo groot dat ze een paar blikken 2100/2200-spelers kunnen opentrekken, en dat ook doen, en hoppa, de rest van de Hoofdklasse-teams heeft het nakijken.
Ik chargeer een beetje maar ik hoop dat de strekking duidelijk is...


Dit argument kon ik tot vorig seizoen prima begrijpen. Toen speelden de hele sterke spelers in principe allemaal in de KNSB-competitie, en mochten dus niet meespelen in de HSB-competitie. De competities staan nu echter helemaal los van elkaar. Dat betekent niet alleen dat alle HSB-spelers nu ook in de KNSB-competitie kunnen spelen, maar ook dat de KNSB-spelers in de HSB-competitie kunnen spelen.

Ik hoop ook dat velen dat gaan doen! En niet alleen bij DSC, maar ook bij de andere verenigingen. De twee topborden bij Schaakhuis zijn ook spelers die het vorige seizoen qua rating alleen KNSB zouden spelen en die nu ook regionaal spelen.

En als ik naar de tweede wedstrijd in de hoofdklasse kijk zie ik dat daar ook de nodige spelers meespelen bij Rijswijk en bij Schaakmat Westland die het vorige seizoen alleen KNSB-competitie speelden. Leuk!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 27-09-2018 at 11:32.

27-09-2018 11:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
Maar als je achter dat bord gaat zitten wil je toch winnen, anders hoef je niet te spelen.


Het standpunt dat Han Nicolaas hier verwoordt, is logisch en begrijpelijk. Het is echter niet mijn standpunt.

Ik heb jarenlang een rating van 2100 tot 2200 gehad. In die tijd heb ik tegen een resem Internationaal Meesters mogen spelen: 2300 en meer. BIj het spelen tegen deze spelers dacht ik iets als: Laat maar zien wat je ziet dat ik niet zie...! Ik heb heel lang een nette score gehad tegen dezulken. En ik maakte het weer goed door van zwakkere spelers te verliezen. Ook daar was ik goed in. Nee, ik had er geen hekel aan om tegen een IM te spelen.

Ik heb, onder meer in de externe competitie, zeven maal een serieuze partij tegen een IGM mogen spelen. Geen nette score, inmiddels sta ik op 0 uit 7. Maar het leuke daarvan: prachtige tactische wendingen van formidabele schakers, gewoon op mijn bord!

Er zijn natuurlijk diverse begrijpelijke standpunten.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

27-09-2018 13:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De boel zal flink door elkaar worden geschud aan de top van de HSB-klassen, maar dat is niet erg.
Het wordt lastig voor de kleinere clubs om in de Hoofdklasse te blijven. Belgisch Park was al gedegradeerd, promovendi Novelty Destroyers en Scheve Toren gaan het moeilijk krijgen, denk ik. Dat is niet erg. Als ik voor ND mag spreken: dan hebben we toch maar mooi minimaal één jaar Hoofdklasse gespeeld! En natuurlijk gaan we vechten tot de laatste snik dit seizoen.
Ik speel persoonlijk ook graag tegen sterkere tegenstanders. Ik zou bijna zeggen: wie niet?

ps. DD1 verwacht ik volgend seizoen in de Hoofdklasse, als ze daar ook een blik open trekken. Over thuishoren gesproken...

27-09-2018 14:31 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed, laat ik het dan wat scherper zeggen: iemand met 2250 laat je niet in de hoofdklasse spelen, hoe 'leuk' dat ook is (voor wie laat ik in het midden...). Waar je die grens dan legt weet ik ook niet precies, maar 2250 ligt er wat mij betreft zeker boven. Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als wanneer ik in de 2e klasse HSB (ja ik ben een kneus...) iemand met 2000 tegenover me zie zitten. Leuk, ja dikke pret...

Dan het loskoppelen van de KNSB en regionale competities. Primaire doel was volgens mij om meer schakers de gelegenheid te geven op zaterdag in de KNSB te kunnen laten spelen (omdat dat gewoon leuk is, en je komt nog eens ergens anders), niet om de regionale bonden te voeden met kanonnen die in de KNSB thuishoren.

Als DD een paar grootmeesters gaat opstellen in de HSB betekent dat wat mij betreft het failliet van dit experiment. Zover zal het hopelijk niet komen.

Maar goed, kennelijk denk ik hier anders over dan degenen die hierop gereageerd hebben. Prima, smaken verschillen!

27-09-2018 21:13 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Norbert Harmanus Norbert Harmanus is a Male
forumlid


geregistreerd: 25-10-2017
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach het heeft gewoon een seizoen de tijd nodig en dan spelen alle teams wel weer tegen hun eigen sterkte. De hoofdklasse is mogelijk sterker dan de 3e klasse KNSB geworden, maar dat lijkt me op zich alleen maar goed voor het regionale schaken.

Ik zie niet in waarom iemand met een hoge rating niet in de hoofdklasse zou mogen spelen. Ook hij krijgt volgende wedstrijden nog genoeg tegenstand voor een leuke partij denk ik. (En waar ligt anders de (rating)grens? Raymond Liem speelt ook al enige tijd in het hoogste HSB team van Schaakhuis bijvoorbeeld)

07-10-2018 17:11 Norbert Harmanus is offline Send an Email to Norbert Harmanus Search for Posts by Norbert Harmanus Add Norbert Harmanus to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Han Nicolaas
[Knip]
Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als wanneer ik in de 2e klasse HSB (ja ik ben een kneus...) iemand met 2000 tegenover me zie zitten. Leuk, ja dikke pret...
[/Knip]


Afgelopen zaterdag heeft Han (rating 1529) kennelijk een tegenstander met een rating van 300 punten meer verslagen. Mijn compliment, Han!
En een tegenstander met een rating van 2000 leg je ook nog wel eens om.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-10-2018 at 10:38.

08-10-2018 10:37 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller